Gå til innhold

Nevroplastisk trening idioti?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

JO, men man kan jobbe med hvordan hjernen OPPLEVER smerten likevel. Smerten blir ikke mindre, men den blir likevel enklere å håndtere og skaper mindre stress, som igjen kan hjelpe mot smertene, dermed et positivt hjul. 

Men for all del, alle som velger å ikke prøve, står selvsagt fritt fram for det. Det er jo ingen andre som taper noe på det annet enn dem selv. 

Anonymkode: e97c6...680

Men ingen klarer jo konkret å fortelle hvordan man konkret jobber med det når det er fysisk sykdom! Kan du komme med et eksempel?

Anonymkode: 8cad6...0a7

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

La meg gjette. Åpenhet er ikke et trekk du scorer høyt på?😅 Siden du spør forstår du åpenbart ikke hva nevroplastisitet er. Fungerer det å trene seg opp igjen etter slag? Ja, og hvorfor? Pga nevroplastisitet. Nevroplastisitet gjør så vi kan lære å sykle, uten å glemme det. Det er ingenting rart, mystisk eller medisinsk uforklarlig med det, det har bare ikke blitt så mye forsket på og brukt i helsevesenet enda på andre plager. 

Så heldig du er som kom til en lege som jobber på en måte så du kan bli kvitt det, men siden du tror at dette er tøys og fremstår som fryktelig negativt innstilt, håper jeg at du enten åpner deg opp og forteller alt til legen, eller gir fra deg plassen til noen andre som vil få bruk for det legen lærer bort. Det er ikke rart det ikke fungerer. Ikke tror du på at det kan fungere, ikke forstår du det, du er negativt og nærmest fiendtlig innstilt og du har nok hoppet over en del steg.

Kroppen din svikter deg ikke, den beskytter deg. Det er vel noe av de første tankene som må endres på. Hvorfor skal kroppen lege seg og dempe stress om du anser den nærmest som en fiende? La plassen gå til noen andre som har en bedre og mer åpen og positiv innstilling.

Anonymkode: ba15b...0b6

Ikke ts du svarer her. Ja det du nevner er nevroplastisitet. Men disse kursene ts snakker om er jo psykisk behandling og jobbe med tanker og følelser for fysisk sykdom . Så ja jeg skjønner heller ikke hvordan man gjør det i praksis helt konkret. Kan jo ikke sammenlignes med å trene ppp gå evne igjen ette slag . Å skulle tenke seg bort fra migrene og ME fordi man tilsynelatende har angst 

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Men ingen klarer jo konkret å fortelle hvordan man konkret jobber med det når det er fysisk sykdom! Kan du komme med et eksempel?

Du har vel fått en forklaring på det slik jeg kan se? Svært mye av opplevelsen av fysisk sykdom sitter i hjernen. Hjernen produserer reaksjoner basert på kroppen, f.eks. om du brekker foten så vil hjernen respondere med å øke smertesignaler og sende alle soldatene til stedet for å minimere skaden. Ved fysisk kronisk sykdom, lager ofte hjernen slike stressreaksjoner hele tiden. Stressreaksjonene er ment for å være livreddende og er en svært primitiv del av hjernen vår. Ved å jobbe med hjernens plasitisitet, så kan vi faktisk få roet disse reaksjonene slik at den fysiske sykdommen oppleves mindre plagsom. Det fikser jo ikke sykdommen, men gir bedre livskvalitet ved å roe ned varslingssystemet i hjernen. Hjernen er ikke god på å roe dette selv, da hjernen helst vil varsle om alt den tror kan være farlig. Derfor kan slik behandling være gunstig spesielt for de med kronisk lidelser.

Anonymkode: 6a2d3...80c

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Men med migrene feks så er det jo en nevrologisk sykdom. Samme med ME så klarer ikke skjønne hvordan denne metoden skal overføres til det?

Og med sånne smerter du snakker om og så er der jo ikke innbilt eller utløst pga frykt eller tanker, så hvorfor er det tankene man skal endre?

Det handler vel ikke om tanker, men å endre signaler/lage nye veier i hjernen. Men jeg vet ikke. Har selv ME og holder på å lese boka til dr Five, men så langt er jeg lite klok på om det kan hjelpe meg. Jeg er jo allerede der at jeg ofte tror jeg er frisk (mild ME, men tidligere hatt alvorlig grad) allerede før jeg leste boken. 

Anonymkode: 01375...572

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.3.2026 den 20.30):

Hørt på podcast, sett på Harald og sytpavene,  TV2 programmet uten synlige tegn. 

Men forutsetningen er selvfølgelig at man ikke har en fysisk forklarbar sykdom. Tvilsomt at du kan tenke bort diabetes f.eks. Men det er ikke alle det vil fungere for heller, tenker nok som med mye annet, du har et dårlig utgangspunkt hvis du ikke tror på det. 

Litt som at det er større sjanse for å få bivirkninger av medisiner hvis man har lest om disse på forhånd og er bekymret for å få dem. 

Anonymkode: 2e7e3...f4f

Dette! 
Det har vært en studie i USA, The Boulder Backpain Study, og boka The Way Out av Alan Gordon, reddet hele livskvaliteten min da jeg trodde jeg kom til å bli ufør pga ryggen.

Så her har du et eksempel! Jeg kjenner en til, forresten.

Trist at det er så mange negative holdninger over her, men det er kun dere som taper på det. Om noen år er dette noe alle vet. Det er ikke noe magisk, det er en nervesystemting, hjernens påvirkning på kroppen, og det er helt utrolig hva kroppene våre kan gi oss av både smerter og release.

Jeg skjønner at folk er skeptiske, men mye skjer på helsefronten og når selv det norske konservative helsevesenet kurser leger, da er det solide bevis for at dette virker. For deres egen skyld, les dere opp!

Harald og sytepavene gjør at det virker mer mystisk enn det er, boka forklarer jordnært. Du kan starte med å høre podkasten Tell Me About Your Pain, så trenger du ikke bruke en krone.

Anonymkode: 1e927...299

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har vel fått en forklaring på det slik jeg kan se? Svært mye av opplevelsen av fysisk sykdom sitter i hjernen. Hjernen produserer reaksjoner basert på kroppen, f.eks. om du brekker foten så vil hjernen respondere med å øke smertesignaler og sende alle soldatene til stedet for å minimere skaden. Ved fysisk kronisk sykdom, lager ofte hjernen slike stressreaksjoner hele tiden. Stressreaksjonene er ment for å være livreddende og er en svært primitiv del av hjernen vår. Ved å jobbe med hjernens plasitisitet, så kan vi faktisk få roet disse reaksjonene slik at den fysiske sykdommen oppleves mindre plagsom. Det fikser jo ikke sykdommen, men gir bedre livskvalitet ved å roe ned varslingssystemet i hjernen. Hjernen er ikke god på å roe dette selv, da hjernen helst vil varsle om alt den tror kan være farlig. Derfor kan slik behandling være gunstig spesielt for de med kronisk lidelser.

Anonymkode: 6a2d3...80c

Nei ? De som driver med dette forklarer det med psykisk lidelse og angst for aktivitet. Det er jo ikke det som skjer når man feks brekker beinet. Og ei heller ved ME eller migrene. Selvom det selvsagt er hjernen som sender signalene.  Hvordan konkret jobber man med å «endre» dette om det ikke er psykisk behandling?

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det handler vel ikke om tanker, men å endre signaler/lage nye veier i hjernen. Men jeg vet ikke. Har selv ME og holder på å lese boka til dr Five, men så langt er jeg lite klok på om det kan hjelpe meg. Jeg er jo allerede der at jeg ofte tror jeg er frisk (mild ME, men tidligere hatt alvorlig grad) allerede før jeg leste boken. 

Anonymkode: 01375...572

Hun sier at det er psykoterapi hun triver med, så jeg blir virkelig ikke klok jeg heller.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei ? De som driver med dette forklarer det med psykisk lidelse og angst for aktivitet. Det er jo ikke det som skjer når man feks brekker beinet. Og ei heller ved ME eller migrene. Selvom det selvsagt er hjernen som sender signalene.  Hvordan konkret jobber man med å «endre» dette om det ikke er psykisk behandling?

Det må du altså lese deg opp på selv! Anbefaler The Way Out, den er ganske morsom, faktisk, ganske nydelig i lydbok. Jeg hørte den tre ganger, fordi jeg var så skeptisk😅Men den har omtrent reddet livet mitt.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

La meg gjette. Åpenhet er ikke et trekk du scorer høyt på?😅 Siden du spør forstår du åpenbart ikke hva nevroplastisitet er. Fungerer det å trene seg opp igjen etter slag? Ja, og hvorfor? Pga nevroplastisitet. Nevroplastisitet gjør så vi kan lære å sykle, uten å glemme det. Det er ingenting rart, mystisk eller medisinsk uforklarlig med det, det har bare ikke blitt så mye forsket på og brukt i helsevesenet enda på andre plager. 

Så heldig du er som kom til en lege som jobber på en måte så du kan bli kvitt det, men siden du tror at dette er tøys og fremstår som fryktelig negativt innstilt, håper jeg at du enten åpner deg opp og forteller alt til legen, eller gir fra deg plassen til noen andre som vil få bruk for det legen lærer bort. Det er ikke rart det ikke fungerer. Ikke tror du på at det kan fungere, ikke forstår du det, du er negativt og nærmest fiendtlig innstilt og du har nok hoppet over en del steg.

Kroppen din svikter deg ikke, den beskytter deg. Det er vel noe av de første tankene som må endres på. Hvorfor skal kroppen lege seg og dempe stress om du anser den nærmest som en fiende? La plassen gå til noen andre som har en bedre og mer åpen og positiv innstilling.

Jeg er ikke stresset, har målt kortisol og har ikke angst eller annen psykisk uhelse. Jeg har migrene. Jeg har satt meg grundig inn i lidelsen. Jeg har god fysisk form, og driver ikke å tenke at genene mine sviktet meg fordi jeg fikk migrene. Gener har ikke intensjoner. Jeg er humoristisk ikke fiendtlig. Jeg behandler dama med respekt. Du har mange rare antagelser om andre mennesker, det tyder på høy alder og lite plastisk 🧠 

Anonymkode: da033...cf8

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det er foreløpig ikke mulig å kurere migrene, verken med medisiner eller terapi.
Men det er bevist at medisiner kan - for noen - reversere en kronisk migrene (over 15 hodepinedager pr måned) tilbake til episodisk (under 15 hodepinedager pr måned) 

Forskere tror kanskje at PRT (Pain reprocessing therapy) kan gjøre det samme for noen. Hypotesen er at siden kronisk migrene innebærer en sensistisering der nervesystemet blir mer følsomt og smertene varer lengre, sprer seg, eller oppleves sterkere, kan det være mulig å reversere sensitiseringen. 
Foreløpig har ingen gjort en skikkelig studie på det, men det kommer nok. 

Nevroplastisk trening er forøvrig et ikke-faglig begrep, som er funnet opp av kursholdere som kombinerer ulike metoder. En av metodene i kursene er vanligvis PRT (Pain reprocessing therapy)

De som driver seriøst med dette på sykehusene bruker vanligvis det rette faglige begrepet PRT. 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Det må du altså lese deg opp på selv! Anbefaler The Way Out, den er ganske morsom, faktisk, ganske nydelig i lydbok. Jeg hørte den tre ganger, fordi jeg var så skeptisk😅Men den har omtrent reddet livet mitt.

Jeg har jo lest (ikke den boken da), men mye annet folk skriver om nevroplastisk og ME og migrene og sånt og det er bare snakk om psykisk behandling og angst for aktivitet. Derfor jeg spør dere som tydeligvis har brukt der for fysisk sykdom da, hvorfor er det så sykt vanskelig å fortelle helt konkret hvordan dere gjør det? Helt konkret?Det er virkelig en gjenganger

spør fordi jeg er er interessert og vil skjønne, ikke for å være kritisk 

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Kalevala skrev (2 minutter siden):

Det er foreløpig ikke mulig å kurere migrene, verken med medisiner eller terapi.
Men det er bevist at medisiner kan - for noen - reversere en kronisk migrene (over 15 hodepinedager pr måned) tilbake til episodisk (under 15 hodepinedager pr måned) 

Forskere tror kanskje at PRT (Pain reprocessing therapy) kan gjøre det samme for noen. Hypotesen er at siden kronisk migrene innebærer en sensistisering der nervesystemet blir mer følsomt og smertene varer lengre, sprer seg, eller oppleves sterkere, kan det være mulig å reversere sensitiseringen. 
Foreløpig har ingen gjort en skikkelig studie på det, men det kommer nok. 

Nevroplastisk trening er forøvrig et ikke-faglig begrep, som er funnet opp av kursholdere som kombinerer ulike metoder. En av metodene i kursene er vanligvis PRT (Pain reprocessing therapy)

De som driver seriøst med dette på sykehusene bruker vanligvis det rette faglige begrepet PRT. 

Ja nettopp, sensitiserkng av nervesystemet . Men hvordan endrer man dette i praksis? Alle de det florerer av på nettet snakker bare om traumer og angst og tanker og følelser. Jeg mener jo det isåfall er en fysisk sensitisering av nervesystemet pga fysiske ting og ikke nødvendigvis «psykisk stress» og tanker og følelser. Så hvordan jobber man med denne sensitiseringen da?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg er ikke stresset, har målt kortisol og har ikke angst eller annen psykisk uhelse. Jeg har migrene. Jeg har satt meg grundig inn i lidelsen. Jeg har god fysisk form, og driver ikke å tenke at genene mine sviktet meg fordi jeg fikk migrene. Gener har ikke intensjoner. Jeg er humoristisk ikke fiendtlig. Jeg behandler dama med respekt. Du har mange rare antagelser om andre mennesker, det tyder på høy alder og lite plastisk 🧠 

Anonymkode: da033...cf8

Jeg vet nå i hvert fall hva det er og har blitt kvitt alle mine kroniske smerter ved å jobbe nevroplastisk, så nå vet du at du tar feil ☺️

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg vet nå i hvert fall hva det er og har blitt kvitt alle mine kroniske smerter ved å jobbe nevroplastisk, så nå vet du at du tar feil ☺️

Det er sykt irriterende med alle dere som er så Opptatt av dette og bare er nedlatende isteder for å prøve forklare konkret hvordan dere gjør det

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ikke ts du svarer her. Ja det du nevner er nevroplastisitet. Men disse kursene ts snakker om er jo psykisk behandling og jobbe med tanker og følelser for fysisk sykdom . Så ja jeg skjønner heller ikke hvordan man gjør det i praksis helt konkret. Kan jo ikke sammenlignes med å trene ppp gå evne igjen ette slag . Å skulle tenke seg bort fra migrene og ME fordi man tilsynelatende har angst 

Åja, beklager det. Det handler ikke om å tenke bort en sykdom, det er ikke mulig. Man tenker seg ikke frisk etter slag heller. Dere forstår ikke hva dette faktisk betyr og innebærer.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Åja, beklager det. Det handler ikke om å tenke bort en sykdom, det er ikke mulig. Man tenker seg ikke frisk etter slag heller. Dere forstår ikke hva dette faktisk betyr og innebærer.

Nei og da må dere som har skjønt det nesten forklare. For alt jeg har lest av doktor Five og gjengen så er det kun snakk om følelser tanker og frykt . Og det er med 100% ikke forårsaket av frykt 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobbet veldig med dette rundt 2009, men fikk ingen effekt. Var også på kurs i London, og holdt kontakten med flere av de andre kursdeltagerne og de aller fleste er fremdeles like syke. 

Var en bok om dette på bestselgerlistene, og det var generelt mye prat om dette på den tiden. Så ble det plutselig helt stille rundt det, og nå er det plutselig tilbake igjen. Lurer på hva som skjedde siden det brått ble så stille rundt dette. 

Anonymkode: 0e044...b4a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg feiler mye, og jeg har begynt å se litt på dette med nevroplastitet (eller hvordan det staves). Jeg vet jeg har en del vaner innøvd i kroppen som ikke trenger å være der, samtidig som det også er reelt. Jeg har blant annet en alvorlig skjelettsykdom, hvor jeg er født uten ordentlige ledd. Jeg har blant annet en protese i et ledd som egentlig er som den skal være, men kroppen min aksepterer ikke et nytt og funksjonelt ledd, og jeg er vant med å spare det leddet i alt jeg gjør.

Her vil jo nevroplastitet være hensiktsmessig. Så kommer utformingen. Jeg har reelt dårligere rotasjon, og mindre muskler, kortere sener, skjevhet i kroppen, og dårlige ledd rundt. Nevroplastitet kan hjelpe med noe, men ikke alt. Jeg er heller ikke redd smerter. Jeg undermedisinerer, og helsepersonell har grepet inn mange ganger når hodet mitt er helt kokt, og kroppen vibrerer av smerter, og jeg bare «det gjør bare vondt», og fortsetter dagen min. Jeg kan gå topptur med punktert lunge, jeg bare presser igjennom. 

Jeg ser nevroplastitet er veldig i vinden nå, og selv om jeg ikke er redd hverken smerter eller det kroppen finner på, så er jeg redd for en del holdninger som alt har vært et problem, og at det skal bli større. At folk mener reelle sykdommer kan tenkes bedre. Jeg tenker mer at tilnærmingen til hvordan en håndterer sykdom er helt vesentlig. Jeg har f.eks «regler» for meg selv om at jeg får lov til å anerkjenne at jeg har vondt, og jeg kan skrive det ned også om jeg trenger å få det ut, men det får ikke lov til å definere dagen min. Det er kjempevanskelig når hodet er grøtete å bare fortsette dagen, men det er viktig, og her kan nok mange lære en del. Jeg har også migrene, og der vet jeg at det blir mindre brutalt om jeg roer ned litt, enn om jeg tar meg helt ut. Så alt passer ikke på alt. 

Det er mye en kan øve på, og endre tilnærming til, og hvordan en håndterer det, uten at det nødvendigvis fikser alt. 

Jeg synes temaet er interessant, men har ikke lest så mye om det selv enda, så kun mine tanker rundt det, og hvordan jeg har gjort det selv i mange år.

Anonymkode: d8d5f...e66

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Det handler jo om at smerten og smerteopplevelsen ikke skal få ta for stor plass i hverdagen. Smerten blir ikke nødvendigvis borte, men man øver hjernen på å anerkjenne/akseptere, og så ‘tenke’ på noe annet i stedet. 
Og all smerte skaper stressreaksjoner i kroppen, selv om man ikke kjenner seg stressa (så ordet stressreaksjon misforstås å ofte). Men all smerte er en belastning for kroppen, og nevroplastisk trening kan bidra til å senke denne belastningen (kroppens stress), og bidra til å finne bedre måter å forholde seg til utfordringene. 
En kropp med stressreaksjoner vil kunne forsterke smerteopplevelsen, og smerteopplevelsen vil kunne forsterke stressreaksjonen. En destruktiv gjensidig påvirkning. (Sirkel)
Ved å senke stresset, kan denne sirkelen avbrytes. 

Mange får hjelp av pusteøvelser, mindfullness og meditasjon for å senke stressreaksjonene.

Anonymkode: 32192...996

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Det handler jo om at smerten og smerteopplevelsen ikke skal få ta for stor plass i hverdagen. Smerten blir ikke nødvendigvis borte, men man øver hjernen på å anerkjenne/akseptere, og så ‘tenke’ på noe annet i stedet. 
Og all smerte skaper stressreaksjoner i kroppen, selv om man ikke kjenner seg stressa (så ordet stressreaksjon misforstås å ofte). Men all smerte er en belastning for kroppen, og nevroplastisk trening kan bidra til å senke denne belastningen (kroppens stress), og bidra til å finne bedre måter å forholde seg til utfordringene. 
En kropp med stressreaksjoner vil kunne forsterke smerteopplevelsen, og smerteopplevelsen vil kunne forsterke stressreaksjonen. En destruktiv gjensidig påvirkning. (Sirkel)
Ved å senke stresset, kan denne sirkelen avbrytes. 

Mange får hjelp av pusteøvelser, mindfullness og meditasjon for å senke stressreaksjonene.

Anonymkode: 32192...996

Det er jo her hele debatten ligger. De som driver med dette mener jo at fysisk sykdom skyldes psyken og blir frisk hvis man jobber psykisk 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...