AnonymBruker Skrevet 26. mars #101 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jeg blir faktisk jævlig provosert. Det er ikke slik at idet man bikker over 15 dager migrene i måneden, så er det en annen type migrene med masse angst og faresignaler involvert. Men det er klart at noen kan slite med det i tillegg. For mange av oss, er det nok å få moderne migrenemedisiner som CHRP-hemmere, bytte jobb osv. Det er dessuten kjent at migrene BLIR verre av aktivitet. De fleste har et liv som gjør at de må gjøre ting til tross for mye migrene, så angst for aktivitet meg midt i rævva sier jeg. Anonymkode: 1ebac...196 Du har hormonell migrene, det kan bli bra eller veldig mye bedre hos en nevrorefleksolog: https://medikanova.no/mot-en-tidligere-student/ Anonymkode: 1e927...299
AnonymBruker Skrevet 26. mars #102 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du har hormonell migrene, det kan bli bra eller veldig mye bedre hos en nevrorefleksolog: https://medikanova.no/mot-en-tidligere-student/ Anonymkode: 1e927...299 Å, jeg leste for fort, trodde du fikk det på samme til hver måned. Trekker tilbake at den er hormonell, da har jeg ingen grunn til å si det. Anonymkode: 1e927...299
AnonymBruker Skrevet 26. mars #103 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Du har hormonell migrene, det kan bli bra eller veldig mye bedre hos en nevrorefleksolog: https://medikanova.no/mot-en-tidligere-student/ Anonymkode: 1e927...299 1) du vet ikke noe om jeg har hormonell migrene eller hvor bra jeg har blitt med cgrp og botox, så kommer ikke her med den udokumenterte jallabehandlingen din. Anonymkode: 1ebac...196
AnonymBruker Skrevet 26. mars #104 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (23 minutter siden): De blir FORSTERKET av frykt for aktivitet, det er noe annet. Smertene kan komme av stress på den måten at kroppen sender smertesignaler for å beskytte deg. Mine smerter kan plutselig komme tilbake hvis jeg tenker på noe som stresset meg før og forvinne like fort. Tidligere var smertene mer eller mindre konstante. Superkort fortalt hva jeg gjør når smerten kommer: jeg prøver ikke å overse den eller å pushe igjennom smerten. Jeg stopper det jeg gjør, lukker øynene og kjenner etter. Hvor sitter den og hvordan ter den seg. Hovedpoenget er å anerkjenne følelsen uten at man får noia. Man skal se på følelsen med nysgjerrighet og ikke med en intensjon om å psyke vekk smertene. Noen får det muligens til ved å ikke vite mer enn det, men jeg, og helt klart du, må ha mer og en skikkelig forklaring og ikke minst eksempler. Jeg har ikke ledt Five eller Flo Skagen sine bøker, fordi deres energier er litt for forsiktige for meg. Jeg liker Alan Gordon sin mer direkte og ganske underholdene bok. Du bør virkelig gi det en sjanse! En annen anbefaling ang migrenen er å gå til en flink nevrorefleksolog, men du tror vel ikke på det heller, selv om de jobber med nervesystemet. Anonymkode: 1e927...299 Jeg vet bare at min ME ikke har kommet fordi jeg er redd for aktivitet 😅 har null med det å gjøre. nevrorefleksolgi jobber jo med det fysiske nervesystemet, mens Five og sånn de snakker bare om psyken. Når det er sagt så er det flere nevrorefleksologer som har erfaring med at deres metoder dessverre ikke fungerer for ME Anonymkode: 8cad6...0a7 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #105 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Jeg vet bare at min ME ikke har kommet fordi jeg er redd for aktivitet 😅 har null med det å gjøre. nevrorefleksolgi jobber jo med det fysiske nervesystemet, mens Five og sånn de snakker bare om psyken. Når det er sagt så er det flere nevrorefleksologer som har erfaring med at deres metoder dessverre ikke fungerer for ME Anonymkode: 8cad6...0a7 Men det er vel der du har misforstått noe, ingen sier at du er redd for aktivitet. Den ubevisste delen av nervesystemet ditt har hengt seg opp og sender ut feil signaler hvis du er i aktivitet om at du trenger hvile. Det trengte du sannsynligvis på det tidspunktet du fikk ME, litt ut i fra hva som utløste det. Man må gjøre øvelser for å lære det ubevisste nervesystemet at aktivitet ikke lenger er farlig for deg. Du bør kanskje lese litt om hvordan det autonome nervesystemet fungerer. En annen ting er at det å ligge ikke nødvendigvis er det samme som å hvile, min kropp er i stress hele natten selv om jeg sover. Har ikke hørt så mye på Dr. Five enda, men det lille jeg har hørt har ikke vært om angst, eller frykt slik som du beskriver det. Anonymkode: 2e7e3...f4f 3 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #106 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): De blir FORSTERKET av frykt for aktivitet, det er noe annet. Smertene kan komme av stress på den måten at kroppen sender smertesignaler for å beskytte deg. Mine smerter kan plutselig komme tilbake hvis jeg tenker på noe som stresset meg før og forvinne like fort. Tidligere var smertene mer eller mindre konstante. Superkort fortalt hva jeg gjør når smerten kommer: jeg prøver ikke å overse den eller å pushe igjennom smerten. Jeg stopper det jeg gjør, lukker øynene og kjenner etter. Hvor sitter den og hvordan ter den seg. Hovedpoenget er å anerkjenne følelsen uten at man får noia. Man skal se på følelsen med nysgjerrighet og ikke med en intensjon om å psyke vekk smertene. Noen får det muligens til ved å ikke vite mer enn det, men jeg, og helt klart du, må ha mer og en skikkelig forklaring og ikke minst eksempler. Jeg har ikke ledt Five eller Flo Skagen sine bøker, fordi deres energier er litt for forsiktige for meg. Jeg liker Alan Gordon sin mer direkte og ganske underholdene bok. Du bør virkelig gi det en sjanse! En annen anbefaling ang migrenen er å gå til en flink nevrorefleksolog, men du tror vel ikke på det heller, selv om de jobber med nervesystemet. Anonymkode: 1e927...299 Dette har jeg aldri opplevd i mine 15 år med ME, at å tenke på noe som stresset meg ga meg symptomer. Tvert imot har jeg ofte gira meg opp og blitt engasjert for jeg føler meg så frisk, for så å bli veldig dårlig. Noen ganger har jeg klart ting jeg var helt sikker på at ikke skulle gå, andre ganger har jeg blitt styggdårlig i flere uker/måneder av ting jeg var helt sikker på at skulle gå så fint. Men summa summarum har jeg sakte blitt friskere og friskere av å unngå PEM og aktivitetsavpasning, bl.a, men også kosthold, forsiktig trening, vitaminer osv. For noen år siden takket jeg ja til 50 % stilling i en drømmejobb, for jeg var da symptomfri og kunne trene. Det gikk bra - til det gikk ekstremt dårlig... Anonymkode: 01375...572 2 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #107 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Men det er vel der du har misforstått noe, ingen sier at du er redd for aktivitet. Den ubevisste delen av nervesystemet ditt har hengt seg opp og sender ut feil signaler hvis du er i aktivitet om at du trenger hvile. Det trengte du sannsynligvis på det tidspunktet du fikk ME, litt ut i fra hva som utløste det. Man må gjøre øvelser for å lære det ubevisste nervesystemet at aktivitet ikke lenger er farlig for deg. Du bør kanskje lese litt om hvordan det autonome nervesystemet fungerer. En annen ting er at det å ligge ikke nødvendigvis er det samme som å hvile, min kropp er i stress hele natten selv om jeg sover. Har ikke hørt så mye på Dr. Five enda, men det lille jeg har hørt har ikke vært om angst, eller frykt slik som du beskriver det. Anonymkode: 2e7e3...f4f Hvem som sier det? Laila Five og recovery Norge blant annet. Jeg klarer faktisk ikke å hvile jeg… så føler hele den hypotesen er helt feil . Anonymkode: 8cad6...0a7 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #108 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er sykt irriterende med alle dere som er så Opptatt av dette og bare er nedlatende isteder for å prøve forklare konkret hvordan dere gjør det Anonymkode: 8cad6...0a7 Jeg var bare nedlatende tilbake til noen som var det mot meg. Har en sterk mistanke av at det ikke vil hjelpe, bedre om de som ikke forstår tar det med en lege. Mye høyere sjanse for at dere forstår og tror på informasjonen til en lege/spesialist, enn en nedlatende bruker på kg ☺️ Anonymkode: ba15b...0b6 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #109 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvem som sier det? Laila Five og recovery Norge blant annet. Jeg klarer faktisk ikke å hvile jeg… så føler hele den hypotesen er helt feil . Anonymkode: 8cad6...0a7 Hva om hvile for deg ikke enda er faktisk fysisk og mental hvile, men å sette grenser og si nei takk, si i fra om at den spøken der ikke var ok, ha gode mennesker rundt deg? At din «hvile» nå er å gi kroppen nye og gode erfaringer? Bare et eksempel. Anonymkode: ba15b...0b6 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #110 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva om hvile for deg ikke enda er faktisk fysisk og mental hvile, men å sette grenser og si nei takk, si i fra om at den spøken der ikke var ok, ha gode mennesker rundt deg? At din «hvile» nå er å gi kroppen nye og gode erfaringer? Bare et eksempel. Anonymkode: ba15b...0b6 Å kjære. Tydelig at det feiler oss fundamentalt forskjellige ting. Anonymkode: 1ebac...196 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #111 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å kjære. Tydelig at det feiler oss fundamentalt forskjellige ting. Anonymkode: 1ebac...196 Oi, beklager for at jeg kom med et forslag. Jeg ble indirekte bedt om å forklare, jeg antok at et slikt svar ville komme. Dere er ikke lette å ha med å gjøre. Neste gang kan du bare hoppe over det om det ikke er relevant for deg, «kjære». Anonymkode: ba15b...0b6 1 2
AnonymBruker Skrevet 26. mars #112 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Oi, beklager for at jeg kom med et forslag. Jeg ble indirekte bedt om å forklare, jeg antok at et slikt svar ville komme. Dere er ikke lette å ha med å gjøre. Neste gang kan du bare hoppe over det om det ikke er relevant for deg, «kjære». Anonymkode: ba15b...0b6 «Ikke lette å ha med å gjøre». Fantastisk argumentasjon. Jeg hopper ikke over noe bare fordi du ønsker det. Jeg mener det var høyst relevant å kommentere. Anonymkode: 1ebac...196
AnonymBruker Skrevet 26. mars #113 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Hva om hvile for deg ikke enda er faktisk fysisk og mental hvile, men å sette grenser og si nei takk, si i fra om at den spøken der ikke var ok, ha gode mennesker rundt deg? At din «hvile» nå er å gi kroppen nye og gode erfaringer? Bare et eksempel. Anonymkode: ba15b...0b6 Tror ikke du har opplevd å ha ME rett og slett Anonymkode: 8cad6...0a7 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #114 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva om hvile for deg ikke enda er faktisk fysisk og mental hvile, men å sette grenser og si nei takk, si i fra om at den spøken der ikke var ok, ha gode mennesker rundt deg? At din «hvile» nå er å gi kroppen nye og gode erfaringer? Bare et eksempel. Anonymkode: ba15b...0b6 Du har åpenbart ikke opplevd ME skjønner jeg. Men du bekrefter hvertfall inntrykket jeg har om at dette er psykisk behandling da Anonymkode: 8cad6...0a7 1 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #115 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem som sier det? Laila Five og recovery Norge blant annet. Jeg klarer faktisk ikke å hvile jeg… så føler hele den hypotesen er helt feil . Anonymkode: 8cad6...0a7 Hvilke metoder kan du prøve for å lære deg å hvile? Det Dr. Five sier er pusteøvelser og meditasjon, har du prøvd det? Anonymkode: 2e7e3...f4f 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #116 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvilke metoder kan du prøve for å lære deg å hvile? Det Dr. Five sier er pusteøvelser og meditasjon, har du prøvd det? Anonymkode: 2e7e3...f4f Lol selvsagt. Anonymkode: 8cad6...0a7
AnonymBruker Skrevet 26. mars #117 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvilke metoder kan du prøve for å lære deg å hvile? Det Dr. Five sier er pusteøvelser og meditasjon, har du prøvd det? Anonymkode: 2e7e3...f4f Lol selvsagt. Men det er vel ikke det nevroplastisk trening handler om? Denne tråden her vitner jo om At det er ganske mange ulike forståelser av dette her .. noe som sier meg at det ikke er så rett frem Kan Noen fortelle mer konkret hvordan de jobber nevroplastisk for fysiske sykdommer som migrene og ME? Anonymkode: 8cad6...0a7 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #118 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvilke metoder kan du prøve for å lære deg å hvile? Det Dr. Five sier er pusteøvelser og meditasjon, har du prøvd det? Anonymkode: 2e7e3...f4f Når det er sagt, har masse erfaring med dette fra før og det var ekstremt effektivt for meg for stress og slitenhet og følelser. Før jeg ble syk. ME er noe helt annet Anonymkode: 8cad6...0a7
AnonymBruker Skrevet 26. mars #119 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvem som sier det? Laila Five og recovery Norge blant annet. Jeg klarer faktisk ikke å hvile jeg… så føler hele den hypotesen er helt feil . Anonymkode: 8cad6...0a7 Jeg klarte heller ikke hvile på flere år med ME. Men har begynt å klare å hvile litt nå. Men jeg er på mild grad, så har selvsagt et annet utgangspunkt enn deg om du er sykere. Men det å ikke klare å hvile er jammen ingen spøk. Jeg sov knapt noe som helst og hadde oppe i 60 i stress hver dag og 47 på natta, når man skal ha under 35 i snitt og under 15 på natt.. Anonymkode: 01375...572 1
AnonymBruker Skrevet 26. mars #120 Skrevet 26. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg klarte heller ikke hvile på flere år med ME. Men har begynt å klare å hvile litt nå. Men jeg er på mild grad, så har selvsagt et annet utgangspunkt enn deg om du er sykere. Men det å ikke klare å hvile er jammen ingen spøk. Jeg sov knapt noe som helst og hadde oppe i 60 i stress hver dag og 47 på natta, når man skal ha under 35 i snitt og under 15 på natt.. Anonymkode: 01375...572 Ja det handler ikke om sånn vanlig «hvile» nei. Jeg er på alvorlig /svært alvorlig grad. Men kroppen responderer jo ikke på hvile pl samme måte som før. Og litt av poenget mitt med den kommentaren var at når jeg leser Five og andre så fremstår eet som at vi med ME bare ligger og «hviler» fordi vi er redd fordi vi får symmtomer hvis vi gjør et eller annet. Men det kjenner jeg meg ikke igjen i, gjennom mitt sykdomsforløp (tok også flere år før jeg skjønte det var ME), så var min respons på å føle meg så rar og dårlig og gjøre mer ting… ble overaktivert og var ekstremt aktiv osv, og min «frykt» hvis vi skal blande inn det begrepet handler mer om å hvile og å måtte la vær å gjøre. Nå er jeg blitt sykere så nå er det ikke praktisk gjennomførbart ø gjøre noe, men det betyr ikke at å ligge her sånn tvunget i senk er noen komfortsone. Det er pur lidelse døgnet rundt, som du skriver… Anonymkode: 8cad6...0a7 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå