AnonymBruker Skrevet 24. mars #41 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Poenget er ikke at nevroplastisk trening kan forandre alt for alle. Men mange, særlig de som har vært syke over lengre tid uten god behandling eller forklaring, opplever jo at ting baller på seg og at det er vanskelig å vite hva som er hva til slutt. Jeg har en nevrologisk sykdom i bånn som de ikke finner ut av. Har prøvd i årevis. Medisinert herfra og til månen med dårlig effekt. At jeg nå opplever en viss bedring tror jeg skyldes at vi klarer å "skrelle bort" det som har hengt seg på på veien, gjennom årevis av mislykkede kurer, behandling og gradvis passivisering. Jeg er ikke frisk nå. Men jeg er mye bedre enn jeg var på det dårligste. Og som sagt, jeg er skeptisk av natur men også desperat etter å heve livskvaliteten (det siste året var jeg i realiteten nesten sengeliggende. Skrekken for å forbli der resten av livet var større enn skrekken for å mislykkes igjen), så jeg følte ikke at jeg hadde noe å tape på å prøve noe mange har hatt effekt av. Det er ikke magi, men at hjernen lett havner i "loop" når den står i tunge utfordringer over tid er jo et vitenskapelig etablert faktum. Anonymkode: a32be...54a Hvordan gjør du det konkret da? Er jo rimelig umulig å ikke være redd og fortvilt når hele kroppen svikter og man er helt invalid og heller ikke kan tenke Anonymkode: 8cad6...0a7
AnonymBruker Skrevet 24. mars #42 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 22.3.2026 den 16.05): Mange?? Da har du nok mistforstått helt. Noen få med Long covid har kanskje utfordringer/vegrer seg med å tørre å aktivere seg fysisk, hardt nok. Når de først tørr å gå i gang ser de at dette gikk alikevel....som et eksempel. Noen er også veldig lett rammet, noen ekstremt hardt. Selv måtte jeg lære å gå på nytt igjen, var helt knekjørt. Anonymkode: d7aa4...7e7 Er jo massevis av historier om folk med alvorlig ME som har blitt bedre. Jeg skjønner det ikke nei, men det har jo tydeligvis noe for seg Anonymkode: 8cad6...0a7 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars #43 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 22.3.2026 den 18.09): Jeg har en fysisk skade/sykdom som vises tydelig på MR-bilder og som preger både motorikk, sensorikk og det autonome nervesystemet. Ingenting i verden kan reparere denne skaden og få dette til å bli bedre. Jeg jobber likevel nevroplastisk/kognitivt for å endre måten jeg forholder meg til dette på. Jeg har tro på at det kan gjøre smertene mer overkommelige og også bedre gangfunksjonen min og livskvaliteten min. Jeg merker at mange er veldig fiendtlige mot nevroplastisk trening mot en del sykdommer, og jeg tror det handler om at man opplever at det er bagatellisering av plagene/sykdommen. Jeg tror nok mange er blitt møtt på en dårlig måte av helsepersonell som har lært om denne metoden. Men det å jobbe nevroplastisk handler ikke om at plagene er innbilte eller at smertene ikke er reelle, eller om at man skal bli helt frisk. Når det gjelder smerter så kan man se på hjernescanninger at det i aller høyeste grad er aktivitet i hjernen når noen opplever smerte og at denne smerten dermed er 100% reell. MEN i mange tilfeller er det mulig å bli kvitt denne smerten gjennom nosiplastisk/nevroplastisk trening. Her er ett eksempel: https://www.adressa.no/nyheter/innenriks/i/V69zm3/dette-er-historien-vi-selv-kunne-trengt-aa-lese Anonymkode: dab15...5f4 De fremstiller jo alle sykdommene som at de er angst for aktivitet. Og at plagene er fordi man er redd eller slike ting. Men det er det jo ikke. Har du forstått det på en annne måte? Kan du fortelle hvordan du konkret jobba for å bli reelt bedre av den fysiske sykdommen? Anonymkode: 8cad6...0a7 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars #44 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 21.3.2026 den 20.00): Studert nevroplastisk trening grundig fra seriøse kilder og synes det meste høres ut som ren idioti. Finnes det en eneste kvinne eller mann i Norge som faktisk har blitt bedre av det? Og fra hvilken sykdom ble du helbredet? En gal migrenelege vil jeg skal benytte metoden. For ordens skyld jeg har prøvd øvelsene med stor innlevelse i 48 dager uten nevneverdig resultat utenom at det er ufrivillig komisk Anonymkode: da033...cf8 Har du forsøkt vagusnerve-stimulator? Fysioterapeuten min mener at det kan fungere som behandling mot blant annet migrene. Anonymkode: 64036...b60 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #45 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 22.3.2026 den 18.46): Ja, migrenelegen er en gæren kjerring i overgangsalderen. Bisk og innbitt på at dette blir jeg frisk og rask av. Og når Karen taler gjør jeg et hederlig forsøk. Får mest humor og latter ut av trening, bedre blir jeg ikke. Heller mer opptatt av symptomene siden jeg nå skal reagere på dem på bestemte måter. Anonymkode: da033...cf8 Dette er kun bortkastet tid og ikke et hedelig forsøk. Du har bestemt deg for at behandleren din er gæren og har ingen tillit til henne eller metoden, da kan du glemme det. Du kommer ikke til å få effekt da. Du bør bare være ærlig om dette med behandler, så dere kan gå videre til andre alternativer. Anonymkode: c17cb...647 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars #46 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hva mener du med "må prøve"? Det er vel frivillig? Og for at du kanskje skal få det bedre? Jeanette fikk nytt liv: Ny behandling kan hjelpe mot smerter Anonymkode: dd7c2...fb6 CRPS er jo en tilstand der hjernen sender signaler om smerte, selvom det ikke er noe galt med stedet man har smerter. Det var i alle fall det ei med CRPS forklarte til meg, at det er en slags feilkobling i hjernen. Så da vil omprogrammering av hjernen med stor sannsynlighet virke for mange av dem. Når det er sagt hadde hun som fortalte meg dette fått en svært deformert fot pga CRPS, så vil anta at det er forskjell på hvor hardt rammet man er. Anonymkode: 01375...572 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars #47 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Poenget er ikke at nevroplastisk trening kan forandre alt for alle. Men mange, særlig de som har vært syke over lengre tid uten god behandling eller forklaring, opplever jo at ting baller på seg og at det er vanskelig å vite hva som er hva til slutt. Jeg har en nevrologisk sykdom i bånn som de ikke finner ut av. Har prøvd i årevis. Medisinert herfra og til månen med dårlig effekt. At jeg nå opplever en viss bedring tror jeg skyldes at vi klarer å "skrelle bort" det som har hengt seg på på veien, gjennom årevis av mislykkede kurer, behandling og gradvis passivisering. Jeg er ikke frisk nå. Men jeg er mye bedre enn jeg var på det dårligste. Og som sagt, jeg er skeptisk av natur men også desperat etter å heve livskvaliteten (det siste året var jeg i realiteten nesten sengeliggende. Skrekken for å forbli der resten av livet var større enn skrekken for å mislykkes igjen), så jeg følte ikke at jeg hadde noe å tape på å prøve noe mange har hatt effekt av. Det er ikke magi, men at hjernen lett havner i "loop" når den står i tunge utfordringer over tid er jo et vitenskapelig etablert faktum. Anonymkode: a32be...54a Ta et genpanel i stedet. Mye ME og fibromyalgi har forklaringer Anonymkode: da033...cf8 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #48 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Dette er kun bortkastet tid og ikke et hedelig forsøk. Du har bestemt deg for at behandleren din er gæren og har ingen tillit til henne eller metoden, da kan du glemme det. Du kommer ikke til å få effekt da. Du bør bare være ærlig om dette med behandler, så dere kan gå videre til andre alternativer. Anonymkode: c17cb...647 Jeg tør ikke å foreslå at hun skal forsøke terapi, og å informere henne om at hun virker ubalansert vil bare såre henne unødvendig. Paracet virker uten tro, er det ikke litt manipulerende å si at om noe ikke virker er det pasientens skyld? Da kan jeg selge sukkertøy mot angina, og skylde på den syke dersom virkningen blir laber Anonymkode: da033...cf8 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #49 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jeg tør ikke å foreslå at hun skal forsøke terapi, og å informere henne om at hun virker ubalansert vil bare såre henne unødvendig. Paracet virker uten tro, er det ikke litt manipulerende å si at om noe ikke virker er det pasientens skyld? Da kan jeg selge sukkertøy mot angina, og skylde på den syke dersom virkningen blir laber Anonymkode: da033...cf8 Dette handler om stressreaksjoner i kroppen, som har en enorm mental komponent. Tanker påvirker dette direkte. Sammenlikning med Paracet blir da helt søkt. Anonymkode: c17cb...647 4 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars #50 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): CRPS er jo en tilstand der hjernen sender signaler om smerte, selvom det ikke er noe galt med stedet man har smerter. Det var i alle fall det ei med CRPS forklarte til meg, at det er en slags feilkobling i hjernen. Så da vil omprogrammering av hjernen med stor sannsynlighet virke for mange av dem. Når det er sagt hadde hun som fortalte meg dette fått en svært deformert fot pga CRPS, så vil anta at det er forskjell på hvor hardt rammet man er. Anonymkode: 01375...572 Men med migrene feks så er det jo en nevrologisk sykdom. Samme med ME så klarer ikke skjønne hvordan denne metoden skal overføres til det? Og med sånne smerter du snakker om og så er der jo ikke innbilt eller utløst pga frykt eller tanker, så hvorfor er det tankene man skal endre? Anonymkode: 8cad6...0a7 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #51 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Dette handler om stressreaksjoner i kroppen, som har en enorm mental komponent. Tanker påvirker dette direkte. Sammenlikning med Paracet blir da helt søkt. Anonymkode: c17cb...647 Men «stress reaksjoner» i kroppen kan være helt fysisk og fysisk begrunnet, det trenger ikke være psykisk. Migrene feks er jo ikke det , kan reagere på feks hormoner. Og ME er jo inflammasjon og energisvikt. Som er fysiske «stress reaksjoner» Anonymkode: 8cad6...0a7 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #52 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Men «stress reaksjoner» i kroppen kan være helt fysisk og fysisk begrunnet, det trenger ikke være psykisk. Migrene feks er jo ikke det , kan reagere på feks hormoner. Og ME er jo inflammasjon og energisvikt. Som er fysiske «stress reaksjoner» Anonymkode: 8cad6...0a7 Og inflammasjon, hormoner og energisvikt er er jo DIREKTE påvirket av kortison, som kommer av stress. Blant andre påvirkningskombinasjoner i kroppen. Du skal ikke måtte studere mye for å lære deg den viktige sammenhengen mellom det mentale og fysiske. Det mentale kan direkte utløse fysiske symptomer og plager, og nervesystemet, stress og anspenthet er i aller høyeste grad relevant for migrene. Anonymkode: e97c6...680 3 4
AnonymBruker Skrevet 24. mars #53 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Men «stress reaksjoner» i kroppen kan være helt fysisk og fysisk begrunnet, det trenger ikke være psykisk. Migrene feks er jo ikke det , kan reagere på feks hormoner. Og ME er jo inflammasjon og energisvikt. Som er fysiske «stress reaksjoner» Anonymkode: 8cad6...0a7 Jeg har gått ut fra TS sitt eksempel med migrene. Vet ikke om du så det, men jeg delte min egen historie tidligere i tråden her om migrene og stress. Det er dette jeg snakker om i mine innlegg. Jeg vet godt at man kan få migrene av hormoner, det får jeg enda, og av andre ting. Likevel er mine migrener per år redusert med over 95% pga. den hjelpen jeg har fått av kognitiv terapi. Derfor sier jeg til TS at jeg mener at dette ikke er idioti når det gjelder migrene. Når det gjelder andre sykdommer har jeg ikke tenkt å uttale meg. Jeg kan alt for lite om ME. Jeg kan litt om smerter og kjenner til den biopsykososiale smertemodellen. Den sier noe om at det er svært mange faktorer i livet som kan påvirke hvordan man opplever smerte. Det har jeg heller ikke noen grunn til å tvile på. Det gir svært god logisk mening. Vil tro at tilnærmet alle vil kunne finne eksempler på dette fra eget liv og se at det stemmer. Anonymkode: c17cb...647 1 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars #54 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Ta et genpanel i stedet. Mye ME og fibromyalgi har forklaringer Anonymkode: da033...cf8 Hva slags forklaring kan man finne i genpanel og kommer det med noen løsninger? Anonymkode: 8cad6...0a7
AnonymBruker Skrevet 24. mars #55 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Er jo massevis av historier om folk med alvorlig ME som har blitt bedre. Jeg skjønner det ikke nei, men det har jo tydeligvis noe for seg Anonymkode: 8cad6...0a7 De som har ME blir ikke noe særlig bedre av det. Du må huske på at mange får ME-diagnose mens de har noe annet, det er en sekkediagnose. Anonymkode: d7aa4...7e7 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars #56 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Og inflammasjon, hormoner og energisvikt er er jo DIREKTE påvirket av kortison, som kommer av stress. Blant andre påvirkningskombinasjoner i kroppen. Du skal ikke måtte studere mye for å lære deg den viktige sammenhengen mellom det mentale og fysiske. Det mentale kan direkte utløse fysiske symptomer og plager, og nervesystemet, stress og anspenthet er i aller høyeste grad relevant for migrene. Anonymkode: e97c6...680 Men det kan også være andre veien, det er fysiske ting som er stressor for kroppen og skaper sykdom, feks ME, som igjen påvirker nervesystemet. Alt er ikke forskyldt av psykisk stress og angst og tanker Anonymkode: 8cad6...0a7 1 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #57 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Men det kan også være andre veien, det er fysiske ting som er stressor for kroppen og skaper sykdom, feks ME, som igjen påvirker nervesystemet. Alt er ikke forskyldt av psykisk stress og angst og tanker Anonymkode: 8cad6...0a7 JO, men man kan jobbe med hvordan hjernen OPPLEVER smerten likevel. Smerten blir ikke mindre, men den blir likevel enklere å håndtere og skaper mindre stress, som igjen kan hjelpe mot smertene, dermed et positivt hjul. Men for all del, alle som velger å ikke prøve, står selvsagt fritt fram for det. Det er jo ingen andre som taper noe på det annet enn dem selv. Anonymkode: e97c6...680 8 1
AnonymBruker Skrevet 24. mars #58 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (På 23.3.2026 den 9.14): Sånne ting selges inn fordi folk tror migrene er en stresslidelse, men det er en nevrologisk sykdom. Det blir som å fjerne Diabetes med yoga. Anonymkode: 29e41...f30 Men mange med migrene har triggere som kan øke forekomst av anfall. Jeg får anfall av søvnmangel. Nevropladtisk trening har hjulpet meg med søvnhygiene og stressmestring rundt søvn og søvnvansker, og dermed minsket antall anfall jeg får. Anonymkode: ceffa...881 5
AnonymBruker Skrevet 24. mars #59 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Dette handler om stressreaksjoner i kroppen, som har en enorm mental komponent. Tanker påvirker dette direkte. Sammenlikning med Paracet blir da helt søkt. Anonymkode: c17cb...647 Ja, jeg forstår at det sikkert er stressende å være lege, og at hun kan slite mentalt. Men når du sier at VI bør gå videre til andre tilbud opplever jeg det ikke som min jobb å sørge for at legen søker behandling Anonymkode: da033...cf8 2
AnonymBruker Skrevet 24. mars #60 Skrevet 24. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Hvordan gjør du det konkret da? Er jo rimelig umulig å ikke være redd og fortvilt når hele kroppen svikter og man er helt invalid og heller ikke kan tenke Anonymkode: 8cad6...0a7 La meg gjette. Åpenhet er ikke et trekk du scorer høyt på?😅 Siden du spør forstår du åpenbart ikke hva nevroplastisitet er. Fungerer det å trene seg opp igjen etter slag? Ja, og hvorfor? Pga nevroplastisitet. Nevroplastisitet gjør så vi kan lære å sykle, uten å glemme det. Det er ingenting rart, mystisk eller medisinsk uforklarlig med det, det har bare ikke blitt så mye forsket på og brukt i helsevesenet enda på andre plager. Så heldig du er som kom til en lege som jobber på en måte så du kan bli kvitt det, men siden du tror at dette er tøys og fremstår som fryktelig negativt innstilt, håper jeg at du enten åpner deg opp og forteller alt til legen, eller gir fra deg plassen til noen andre som vil få bruk for det legen lærer bort. Det er ikke rart det ikke fungerer. Ikke tror du på at det kan fungere, ikke forstår du det, du er negativt og nærmest fiendtlig innstilt og du har nok hoppet over en del steg. Kroppen din svikter deg ikke, den beskytter deg. Det er vel noe av de første tankene som må endres på. Hvorfor skal kroppen lege seg og dempe stress om du anser den nærmest som en fiende? La plassen gå til noen andre som har en bedre og mer åpen og positiv innstilling. Anonymkode: ba15b...0b6 6 1 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå