Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
Gulline skrev (21 timer siden):

Nå begynner jeg å lure på om jeg har fått de tidligere 😅 Hos meg står det at jeg har ingen penger til gode. Får se gjennom konto-utskriftene.

Det dukker ikke opp under "penger til gode" før rett før du får de utbetalt..

Anonymkode: a384b...7db

Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det dukker ikke opp under "penger til gode" før rett før du får de utbetalt..

Anonymkode: a384b...7db

Ok ... jeg får de nok til høsten en gang. 

AnonymBruker
Skrevet

Leverte 27.04, fikk sms i dag om at det var klart, og pengene på konto samtidig. Jeg har en veldig enkelt skattemelding. Få tall :P

Anonymkode: e2630...257

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Sjekket for de tre siste årene hos meg og fikk skatteoppgjør ganske kjapt etter levert skattemelding.

2024 oppgjør: Skattemelding fått 07.05 - Skatteoppgjør 14.05
2023 oppgjør: Skattemelding fått 17.04 - Skatteoppgjør 24.04
2022 oppgjør: Skattemelding fått 25.03 - Skatteoppgjør 12.04

Så jeg skal være ærlig å si det er frustrerende å måtte vente "så lenge". Fikk tilsendt skattemelding 10. mars, leverte samme dag og ble vel tatt ut i kontroll for så lang tid har det ikke tatt før. Krysser fingrene for at oppgjøret da kommer neste uke. Jeg har hatt AAP siden 2022.

Er første gangen jeg får "Levert ved hjelp av Skatteetaten" i år og det skjedde 28. april midt på dagen. Vet det ikke er garanti at skatteoppgjøret kommer tidlig og fort, men er jo kjedelig å ikke vite når det kommer. Blir bare stresset av sånt, jeg liker å vite hva som skjer så jeg kan planlegge. Nesten så jeg savner gamle skatteoppgjøret, da fikk jeg alltid midt i juni og da kunne jeg i hvert fall stole på at jeg fikk til cirka samme tid hvert år.

Anonymkode: 30f97...653

Enig at det er frustrerende å vente. Hos meg står det at jeg kan få pengene før 1.juli, men at de ikke kan si noe nærmere enn det så det blir jo bare å sjekke og vente og sjekke og vente. 

Anonymkode: c5903...bc5

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Enig at det er frustrerende å vente. Hos meg står det at jeg kan få pengene før 1.juli, men at de ikke kan si noe nærmere enn det så det blir jo bare å sjekke og vente og sjekke og vente. 

Anonymkode: c5903...bc5

Det er den kontinuerlige sjekkingen og ventingen som er mest irriterende. Det stjeler unødvendig med tid og tanker hos meg.

Som en annen sa over her, det hadde vært bedre å ha det som før, at det kom en fast tid i juni. Da har man noe å forholde seg til, i stedet for å gå og håpe, sjekke, irritere seg, and repeat.

Utover at jeg venter på penger tilbake, så trenger jeg at skatteoppgjøret mitt blir ferdig slik at jeg får sendt det inn til en annen instans som i sin tur er avhengig av det for å ferdigbehandle noe annet.

Må si jeg er rimelig frustrert nå over dette opplegget.

Anonymkode: cb8cf...817

• Liker 6
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Leverte 27.04, fikk sms i dag om at det var klart, og pengene på konto samtidig. Jeg har en veldig enkelt skattemelding. Få tall :P

Anonymkode: e2630...257

Herlig! Glad på dine vegne.

Ekstremt enkel skattemelding her også, men AAP. Så da må man gå og gnure da, som tidligere år. Elendig system.

Anonymkode: cb8cf...817

Skrevet

He fan'kje hørt no e ell! Men samma det, kommer nok. Men ja, brukbart trege er dem. Har stått på "penger til gode" i flere uker her. Er ikke under aap eller nav

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og mannen min har felles lån, men pga noe kluss (jeg trodde halvparten sto på meg, men det viste seg at alt står på ham) fikk jeg 30 000 kr i baksmell og han omtrent det samme beløpet til gode.

Jeg må jo betale mine 30 000 innen 31. mai, hvis jeg husker rett. Og hadde håpet at han skulle ha fått sine penger da, slik at vi bare kan føre dem over. Men det kan visstnok ta lang tid? Så da må jeg ta ut 30 000 på kredittkortet for å betale det jeg skylder og håpe at han får pengene såpass snart at det ikke begynner å koste meg mye å stå i minus på kortet...

Eller finnes det løsninger for store beløp i pluss og minus i en og samme husstand, noen som vet?

Anonymkode: 08c3b...d1f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg og mannen min har felles lån, men pga noe kluss (jeg trodde halvparten sto på meg, men det viste seg at alt står på ham) fikk jeg 30 000 kr i baksmell og han omtrent det samme beløpet til gode.

Jeg må jo betale mine 30 000 innen 31. mai, hvis jeg husker rett. Og hadde håpet at han skulle ha fått sine penger da, slik at vi bare kan føre dem over. Men det kan visstnok ta lang tid? Så da må jeg ta ut 30 000 på kredittkortet for å betale det jeg skylder og håpe at han får pengene såpass snart at det ikke begynner å koste meg mye å stå i minus på kortet...

Eller finnes det løsninger for store beløp i pluss og minus i en og samme husstand, noen som vet?

Løsningen er jo å endre fordelingen mellom dere i skattemeldingen, sånn at begge går i 0 da :)

Anonymkode: 30770...fb1

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Gulline skrev (22 timer siden):

Helt enig. Tidligere kom de omtrent samtidig med feriepengene. Nå er det bare irriterende - det er våre penger og vi vil gjerne ha de - i det minste vite når vi får de. 

De aller fleste får dem jo vesentlig tidligere nå, så den innvendingen er jo litt merkelig.

Anonymkode: d8586...e12

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

De aller fleste får dem jo vesentlig tidligere nå, så den innvendingen er jo litt merkelig.

Anonymkode: d8586...e12

De fleste er ikke alle. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Gulline skrev (4 minutter siden):

De fleste er ikke alle. 

Virker som de fleste som er på nav og får aap i hvert fall ikke har fått enda. Jeg er en av de som får aap og eneste endringen på min er samme melding som mange av de over, at den er sendt inn med hjelp fra Skatteetaten. Føles litt som en straff at «alle» andre får før, virker som alle bekjente har fått allerede utenom de få jeg kjenner som har aap. 

Anonymkode: d88f9...717

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Virker som de fleste som er på nav og får aap i hvert fall ikke har fått enda. Jeg er en av de som får aap og eneste endringen på min er samme melding som mange av de over, at den er sendt inn med hjelp fra Skatteetaten. Føles litt som en straff at «alle» andre får før, virker som alle bekjente har fått allerede utenom de få jeg kjenner som har aap. 

Jeg har aldri gått på AAP - men de siste årene har jeg alltid fått pengene sent. Aner ikke hvorfor. Det mest irriterende er at vi ikke vet NÅR vi får pengene ... som er våre tilgodehavende. 

Synes de fleste jeg omgås har fått de - noen fikk de for lenge siden. Eneste jeg vet som ikke har fått er en eldre pensjonist. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Gulline skrev (26 minutter siden):

Jeg har aldri gått på AAP - men de siste årene har jeg alltid fått pengene sent. Aner ikke hvorfor. Det mest irriterende er at vi ikke vet NÅR vi får pengene ... som er våre tilgodehavende. 

Synes de fleste jeg omgås har fått de - noen fikk de for lenge siden. Eneste jeg vet som ikke har fått er en eldre pensjonist. 

Krysser fingrene for at de dukker opp neste onsdag 🤞🏼 er kjempe irriterende gå vente. Hadde det bare stått at de kom den måneden heller, så hadde det gjort mye.. 🫠

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått utbetalt 300 443 kr så langt i år, og fra januar til april ble jeg kun trukket 9 % i skatt. Jeg fikk nylig endret skattekortet mitt ned til 5 % trekk ved å sette forventet årsinntekt til 300 444 kr, men da fikk jeg automatisk forskuddsskatt på 7 500 kr. Når jeg prøver å sette forventet inntekt høyere (f.eks. 450 000–600 000 kr), får jeg i stedet veldig høy trekkprosent (45–48 %), selv om jeg kanskje – men mest sannsynlig ikke – kommer til å tjene så mye i år. Kan noen forklare hvorfor lav forventet inntekt utløser forskuddsskatt, hvorfor prosenten blir så høy når jeg setter inntekten opp, og om jeg heller burde beholde 5 % trekk, betale forskuddsskatten på 7 500 kr, spare til restskatt og betale innen 31. mai neste år? Og siden skattekortet mitt nå teknisk sett viser at jeg har “tjent opp” årsinntekten jeg la inn, vil arbeidsgiverne mine faktisk trekke 5 %, eller risikerer jeg at lønnssystemet hopper over på tilleggsskatt/50 % trekk?

Anonymkode: ec0e3...c1a

AnonymBruker
Skrevet

Hadde oppfatning om at pengene kom på tilgode på fredager og ble utbetalt onsdager? Uansett ingenting nytt her…

Anonymkode: d9ecf...c6f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Men hvorfor retter dere det ikke bare?

Anonymkode: 22771...735

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hadde oppfatning om at pengene kom på tilgode på fredager og ble utbetalt onsdager? Uansett ingenting nytt her…

Anonymkode: d9ecf...c6f

Samma her, ingenting ligger under penger til gode ☹️

Anonymkode: 91ed5...ba2

AnonymBruker
Skrevet

Pleier å dukke opp på penger til gode eller utbetalinger senere. Hadde sjekket igjen mandag/tirsdag :) 

Anonymkode: a85a8...7bb

• Liker 1
Skrevet

Jeg var en av de hvor det sto levert ved hjelp av skatteetaten 28.04. Og nå står de klar inne på mine krav og utbetalinger. Så da får jeg nok pengene onsdag neste uke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...