AnonymBruker Skrevet 22. januar #121 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg vet egentlig alt jeg trenger å vite. Du evner ikke engang å påpeke hva jeg burde visst, men ikke vet. Jeg vet ikke om du er i arbeid (men det er rimelig å tenke sitt om det), men det er noe som heter ansvarsområder, arbeidsfordeling. Anonymkode: 66225...34b Altså måten din å svare på... Hjelpes. Anonymkode: c8696...6c1
AnonymBruker Skrevet 22. januar #122 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Altså måten din å svare på... Hjelpes. Anonymkode: c8696...6c1 Se på over 90 % av svarene jeg har fått, tonen, alt utenomsnakket. Jeg tror det er ETT innlegg som har sveipet innom temaet i tråden. Anonymkode: 66225...34b
AnonymBruker Skrevet 22. januar #123 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Kontrollspørsmål: hva er temaet i tråden? Anonymkode: 66225...34b Du lurer på hvordan du skal formulere deg når du skal fortelle vedkommende at de er innkalt til ett drøftelsesmøte. Anonymkode: e4684...129
AnonymBruker Skrevet 22. januar #124 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Se på over 90 % av svarene jeg har fått, tonen, alt utenomsnakket. Jeg tror det er ETT innlegg som har sveipet innom temaet i tråden. Anonymkode: 66225...34b Slik jeg leser det så har veldig mange av svarene vært relevante, og du har ikke fått så mange konkrete svar fordi mange reagerer på spørsmålet du ønsket svar på. Opplever man dårlige eller manglende svar, dreier det seg jo gjerne om spørsmålet i seg selv. Anonymkode: c8696...6c1
AnonymBruker Skrevet 22. januar #125 Skrevet 22. januar Ser du får mye "pepper", men slik jeg forstår det er hensikten å forberede arbeidstakeren på at det vil komme en innkalling til et drøftingsmøte. Du vil gjøre det muntlig sånn at du kan oppleves mer skånsomt? Vær oppmerksom på at det vil oppleves forskjellig fra person til person, noen vil synes det er tøft å få en slik beskjed over bordet, og ville kanskje helst fått dette skriftlig sånn at man kan fordøye litt før man reagerer. Andre vil synes det er iskaldt at en personalkonsulent bare sender en innkalling. Du kjenner vedkommende, og jeg går ut fra at du har vurdert dette selv. Jeg ville sagt noe sånn som at som du vet så har vi ikke vært fornøyd med x og y, og selv om vi har tatt opp dette tidligere kan vi ikke se at det har blitt noe bedre/blitt på det nivået vi forventer. Så dessverre vurderer vi å gå mot oppsigelse, men vil kalle deg inn til et formelt drøftingsmøte før vi ta en endelig beslutning. Grunnlaget diskuterer vi da, og så får du selvsagt ha med deg noen. Du får mer info i selve innkallingen, som kommer ganske snart. Anonymkode: a37c9...64c 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar #126 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Du lurer på hvordan du skal formulere deg når du skal fortelle vedkommende at de er innkalt til ett drøftelsesmøte. Anonymkode: e4684...129 Nesten, nærme nok, så det er tydeligvis håp. Anonymkode: 66225...34b
AnonymBruker Skrevet 22. januar #127 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Slik jeg leser det så har veldig mange av svarene vært relevante, og du har ikke fått så mange konkrete svar fordi mange reagerer på spørsmålet du ønsket svar på. Opplever man dårlige eller manglende svar, dreier det seg jo gjerne om spørsmålet i seg selv. Anonymkode: c8696...6c1 Av og til, ofte ikke. På KG er det som oftest leseren som er problemet, det ser jeg i mange tråder. Anonymkode: 66225...34b
AnonymBruker Skrevet 22. januar #128 Skrevet 22. januar Meg igjen, Anonym a37c9...64c. Ville bare legge til at siden grunnlaget for oppsigelsen er et av de punktene som skal diskuteres i drøftingsmøtet, så vil det være naturlig at du eller i det minste en leder som har innsikt i eller i det minste oversikt over prestasjoner, osv er med. Det vil være rart om en fra HR (eller ekstern, som det kan høres ut) skal diskutere med arbeidstakeren noe som de kanskje bare har fått kort info om. Da vil også drøftingene virke som mindre reelle for arbeidstakeren Anonymkode: a37c9...64c 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar #129 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Av og til, ofte ikke. På KG er det som oftest leseren som er problemet, det ser jeg i mange tråder. Anonymkode: 66225...34b Skjønner. Alle andre er dumme. Med den oppfatningen er det jo mildt sagt spesielt å i det hele tatt oppsøke forumet, eller hva? Anonymkode: c8696...6c1 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar #130 Skrevet 22. januar Nå har tråden bikket 7 sider, og en løsning er fremdeles langt fremme. Dette blir bare en større og større suppe. Vi har en personalkonsulent som skal ha drøftelsesmøte, men når det skal skje vet ikke han. Han som skal ta en prat sitter på KG og ber om råd på hvordan han skal formulere seg. Hvem som skal ta avgjørelsen vet vi fremdeles ikke, om det er daglig leder, eller om det må overlates til morselskapet, der vedkommende ikke er ansatt. En ting er iallefall sikkert TS skal ikke ha drøftelsesmøte det har vi fått på det rene. Denne tråden burde egentlig inngå i pensum på hvordan man IKKE skal planlegge ett drøftelsesmøte. Alt dette pga av noen feilansettelser som ikke er ett ledelsesproblem hevder TS, akkurat den påstanden der spiller jeg meg tvilende til. Si meg en ting, med så mange feilansettelser som fører til at dere taper penger, burde det ikke gå opp ett lys for dere at det er noen andre enn vedkommende som ikke gjør jobben sin? Anonymkode: e4684...129 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar #131 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Ser du får mye "pepper", men slik jeg forstår det er hensikten å forberede arbeidstakeren på at det vil komme en innkalling til et drøftingsmøte. Du vil gjøre det muntlig sånn at du kan oppleves mer skånsomt? Vær oppmerksom på at det vil oppleves forskjellig fra person til person, noen vil synes det er tøft å få en slik beskjed over bordet, og ville kanskje helst fått dette skriftlig sånn at man kan fordøye litt før man reagerer. Andre vil synes det er iskaldt at en personalkonsulent bare sender en innkalling. Du kjenner vedkommende, og jeg går ut fra at du har vurdert dette selv. Jeg ville sagt noe sånn som at som du vet så har vi ikke vært fornøyd med x og y, og selv om vi har tatt opp dette tidligere kan vi ikke se at det har blitt noe bedre/blitt på det nivået vi forventer. Så dessverre vurderer vi å gå mot oppsigelse, men vil kalle deg inn til et formelt drøftingsmøte før vi ta en endelig beslutning. Grunnlaget diskuterer vi da, og så får du selvsagt ha med deg noen. Du får mer info i selve innkallingen, som kommer ganske snart. Anonymkode: a37c9...64c Jeg følger bare instruksene jeg får, jeg skal varsle om drøftelsesmøte og det skal være muntlig. Disse svarene går ikke inn på meg, jeg bare gir kontante svar i tilsvarende tone. Dette ville kanskje gått ørlite mer inn på meg om det ikke var noen "fasit" på dette, men dette står jeg støtt i. Anonymkode: 66225...34b
AnonymBruker Skrevet 22. januar #132 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Av og til, ofte ikke. På KG er det som oftest leseren som er problemet, det ser jeg i mange tråder. Anonymkode: 66225...34b spurte du om råd, eller ville du egentlig bare ha litt trøst. det lykkes du ikke godt med! Anonymkode: 105c0...67d
Daria Skrevet 22. januar #133 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg vet egentlig alt jeg trenger å vite. Du evner ikke engang å påpeke hva jeg burde visst, men ikke vet. Jeg vet ikke om du er i arbeid (men det er rimelig å tenke sitt om det), men det er noe som heter ansvarsområder, arbeidsfordeling. Anonymkode: 66225...34b Siden du klager sånn over andres leseforståelse og -evner: Jeg har tidligere i tråden snakket om mine personlige opplevelser rundt innkalling til drøftelsesmøte og tilhørende oppsigelsesprosess. Hva burde det si deg om både mine erfaringer med arbeidslivet og min innsikt i ansvarsområder og arbeidsfordeling rundt dette...? 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar #134 Skrevet 22. januar det er ikke kutyme å informere om at det kommer en innkalling til et drøftelses møte, det er bare en taktikk fra arbeidsgiver for å gjøre arbeidstaker usikker og redd. og en ganske nedrig oppførsel! Anonymkode: 105c0...67d 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar #135 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Nå har tråden bikket 7 sider, og en løsning er fremdeles langt fremme. Dette blir bare en større og større suppe. Vi har en personalkonsulent som skal ha drøftelsesmøte, men når det skal skje vet ikke han. Han som skal ta en prat sitter på KG og ber om råd på hvordan han skal formulere seg. Hvem som skal ta avgjørelsen vet vi fremdeles ikke, om det er daglig leder, eller om det må overlates til morselskapet, der vedkommende ikke er ansatt. En ting er iallefall sikkert TS skal ikke ha drøftelsesmøte det har vi fått på det rene. Denne tråden burde egentlig inngå i pensum på hvordan man IKKE skal planlegge ett drøftelsesmøte. Alt dette pga av noen feilansettelser som ikke er ett ledelsesproblem hevder TS, akkurat den påstanden der spiller jeg meg tvilende til. Si meg en ting, med så mange feilansettelser som fører til at dere taper penger, burde det ikke gå opp ett lys for dere at det er noen andre enn vedkommende som ikke gjør jobben sin? Anonymkode: e4684...129 Pluss at de ikke dokumenterer negativ feedback fikk vi høre etter hvert fra ts. Flere inkompetente i denne bedriften… Anonymkode: 02f93...41b 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar #136 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mulig oppsigelse får være opp til personalkonsulenten, vi er ikke helt der foreløpig. Vi har ingen arbeidsoppgaver som vedkommende kan mestre. I blant har vi arbeidsoppgaver som vedkommende kan utføre på en ok måte om vedkommende har en god tak, men det er ikke hver uke vedkommende kan settes til slikt arbeid. Jeg er hjemme. Ville kanskje ikke vært så lurt å skrive her i natt om jeg skulle på jobb kl 8. Folk tenker virkelig ikke. Anonymkode: 66225...34b Så det er ikke besluttet å si opp vedkommende, da faller grunnlaget for drøftelse møte bort, det dere ønske å gjøre er å holde et møte for om mulig skremme den ansatte til bedre etterlevelse av pålegg eller pålagte oppgaver. stakkars ansatt. finnes det en skriftlig kontrakt med en jobb instruks som denne ansatte skal følge eller er det bare muntlige overføringer som endrer seg alt etter ditt humør? Anonymkode: 105c0...67d 1
AnonymBruker Skrevet 22. januar #137 Skrevet 22. januar Jeg vet ikke med dere, men i dette tempoet så bikker vi LETT 10 sider uten og komme noen vei Anonymkode: e4684...129
AnonymBruker Skrevet 22. januar #138 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg følger bare instruksene jeg får, jeg skal varsle om drøftelsesmøte og det skal være muntlig. Disse svarene går ikke inn på meg, jeg bare gir kontante svar i tilsvarende tone. Dette ville kanskje gått ørlite mer inn på meg om det ikke var noen "fasit" på dette, men dette står jeg støtt i. Anonymkode: 66225...34b Skjønner du bare følger de instrukser du har fått beskjed om, men tror årsaken til så mange reagere her er at den måten dere håndtere hele denne prosess på er mangelfull. Dere kan i værste fall risikere at dere må starte hele prossessen på nytt på grunn av prosessfeil. Så om du bare er fokusert på å få gjort det du har fått beskjed om uten å tenke på om dette er korrekt eller feil så er innlegg #125 et godt forslag. Flere av os andre hadde nok sagt i fra til leder/personakonsulent eller annen person med personalansvar at dette ikke var korrekt måte å håndtere saken om vi ville være sikker på å ha all korrekt dokumentasjon ihht regelverket slik ansatt ikke senere kunne stoppe prosessen pga feil. Jeg hadde en tidligere leder som holdt på i mange å med mundtlig tilbakemeldinger på en vanskelig ansatt. Da alt var mundtlig og det som var skriftligt ikke var formmessig korrekt måtte hele prosessen startes på nytt da ny leder ble ansatt. Personen klarte da å beholde sin jobb i nesten 5 år før vi endelig fikk alt på stell slik vi kunne si opp personen. Ved vurdering av oppsigelse er det ikke nok at kunne dokumentere at ansatt ikke har gjort sin jobb godt nok - det er like viktig at alt er gjort ihht lovverket (formkravene). Anonymkode: 5114d...5c8 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar #139 Skrevet 22. januar Her var det mye rart. Først av alt, muntlig forhåndsvarsel av drøftelsesmøte. Dette er helt greit, og også faktisk vanlig hos seriøst arbeidsgivere med små forhold. Istedet for å bare sende en skriftlig innkalling, går nærmeste leder til vedkommende og forteller at det nå vil bli kalt inn til et møte sånn og slik. Bare så ikke innkallingen kommer brått på. Selve innkallingen er selvsagt skriftlig og oppfyller formkravene, både når det gjelder opplysninger om hva møtet gjelder, bakgrunn, tid og sted og den ansattes rett til å la seg bistå. Så avholdes drøftelsesmøtet. At HR/personalkonsulent er med er også vanlig, men leder med personalansvar pleier selvsagt også å delta. Det jeg sliter med å forstå, er hva drøftelsesmøtet gjelder. Anonymkode: f1fff...838
AnonymBruker Skrevet 22. januar #140 Skrevet 22. januar AnonymBruker skrev (1 time siden): Her var det mye rart. Først av alt, muntlig forhåndsvarsel av drøftelsesmøte. Dette er helt greit, og også faktisk vanlig hos seriøst arbeidsgivere med små forhold. Istedet for å bare sende en skriftlig innkalling, går nærmeste leder til vedkommende og forteller at det nå vil bli kalt inn til et møte sånn og slik. Bare så ikke innkallingen kommer brått på. Selve innkallingen er selvsagt skriftlig og oppfyller formkravene, både når det gjelder opplysninger om hva møtet gjelder, bakgrunn, tid og sted og den ansattes rett til å la seg bistå. Så avholdes drøftelsesmøtet. At HR/personalkonsulent er med er også vanlig, men leder med personalansvar pleier selvsagt også å delta. Det jeg sliter med å forstå, er hva drøftelsesmøtet gjelder. Anonymkode: f1fff...838 At vedkommende ikke får til jobben, null bedring og vi vet at det neppe vil bli bedre noen gang. Langt unna våre forventninger. Det mest optimale er oppsigelse. Anonymkode: 66225...34b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå