Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

At vedkommende ikke får til jobben, null bedring og vi vet at det neppe vil bli bedre noen gang. Langt unna våre forventninger. Det mest optimale er oppsigelse.

Anonymkode: 66225...34b

Og da er det selvsagt allerede dokumentert både samtaler om arbeidsutførelse og dokumentert muligheten for forbedring, antar jeg. Uten at den ansatte har fått saklige tilbakemeldinger om hva som må forbedres - og en reell mulighet til forbedring og evt kompetanseheving, er det liten vits med et drøftingsmøte.

Når det gjelder hva du skal si muntlig, så er det enkle ofte det beste, sagt med oppriktig omsorg og forståelse. Vær direkte, og tydelig, men ikke ufin.

Anonymkode: f1fff...838

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og da er det selvsagt allerede dokumentert både samtaler om arbeidsutførelse og dokumentert muligheten for forbedring, antar jeg. Uten at den ansatte har fått saklige tilbakemeldinger om hva som må forbedres - og en reell mulighet til forbedring og evt kompetanseheving, er det liten vits med et drøftingsmøte.

Når det gjelder hva du skal si muntlig, så er det enkle ofte det beste, sagt med oppriktig omsorg og forståelse. Vær direkte, og tydelig, men ikke ufin.

Anonymkode: f1fff...838

Alt er dokumentert, både oppfølging og arbeidet til vedkommende. Dette er en bransje med begrenset mulighet til tilpasninger, vi kan ikke sette vedkommende til å gjøre noe annet, det er ikke mulig å kurse vedkommende, vi har hjulpet med det vi kan hjelpe med.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Alt er dokumentert, både oppfølging og arbeidet til vedkommende. Dette er en bransje med begrenset mulighet til tilpasninger, vi kan ikke sette vedkommende til å gjøre noe annet, det er ikke mulig å kurse vedkommende, vi har hjulpet med det vi kan hjelpe med.

Jeg regner med at det da er dokumentert skriftlig? 

Og ikke bare gjort muntlig over kaffepausen slik at detver godt dokumentert.

Anonymkode: e4684...129

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Jeg regner med at det da er dokumentert skriftlig? 

Og ikke bare gjort muntlig over kaffepausen slik at detver godt dokumentert.

Alt er lagret elektronisk.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Kan ikke se at vi er dårlig organisert, fungerer i hvert fall fint i praksis så langt.

For alt jeg vet kan det være at personalkonsulenten håndterer saken ferdig og dersom det blir oppsigelse rapporteres det til daglig leder som bare tar den siste formelle finishingen, kanskje det fremstilles som en anbefaling som daglig leder følger. Jeg vet ingenting om den prosessen.

Jeg kjenner bare til teamleders rolle (det gis en instruks, nå skal Sigrun få skriftlig advarsel, nå skal Sigrun i drøftelsesmøte) inntil det blir drøftelsesmøte med personalkonsulenten. Vi andre i lederteamet kan gi skriftlige advarsler kan gi skriftlige advarsler for enkelthendelser, men i en prosess pga langvarige problemer får vi en instruks.

Kjære vene, har aldri sett makan til inkompetanse og organisatorisk surr. 

En personalkonsulent har ikke beslutningsmyndighet- eller lederansvar, og kan ikke bestemme om det gis oppsigelse. 

Anonymkode: e243f...4bc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hva tror du ut i fra det som er skrevet i tråden? Instruksen kommer fra teamleder til meg, jeg tar praten med den ansatte og informerer om dette, personalkonsulenten kaller inn til drøftelsesmøte og følger nok formkravene for det.

Jeg har nødvendigvis personalansvar når jeg kontakter ansatte for å informere om at det blir et drøftelsesmøte, hvis jeg som nevnt har myndighet til å gi skriftlige advarsler og i tillegg håndterer sykdomsfravær, innvilger fri og generelt har ansvar for hvem som jobber når, har ganske tett oppfølging av de vanlige ansatte, har full innsikt i profilene til samtlige ansatte. Er dette seriøst ment?

Ja, dette er seriøst ment, for dette er bare rot.

Det er vedkommendes formelle leder som har personalansvar og skal kalle inn til drøftelsesmøte. 

Du kan tatt på deg personaloppgaver som egentlig ikke er dine. Da har du likevel ikke personalansvar, men er en lederassistent. Hvis du er gitt innsyn du ikke skal ha er det sannsynligvis brudd på taushetsplikt.

Den med personalansvar har beslutningsmyndighet til å si opp og er den som signerer en oppsigelse. 

AnonymBruker
Skrevet
Daria skrev (12 timer siden):

Jeg tror ikke jeg skal prøve å skjønne den interne organiseringen og kommandolinjene her, men sånn ble det gjort i min oppsigelsesprosess (som ikke var feilfri på noen måte, men det kunne jo åpenbart vært verre...).

*Møter underveis (uavhengig av hvorfor man ender med oppsigelse er det jo en prosess å komme dit, man starter ikke med drøftingsmøtet) med nærmeste leder med personalansvar for meg, ofte også med personalkonsulent. 

*Møte med leder, personalkonsulent og fagforeningsrepresentant hvor det ble avklart at det ville bli igangsatt oppsigelsesprosess.

*Skriftlig formell innkalling til drøftingsmøte, med informasjon om hva det innebar og mine rettigheter og muligheter til tilsvar. Underskrevet av øverste leder, som ville lede møtet, men både min leder og personalkonsulent ville også delta.

Ingen andre var involvert eller informert, og min nærmeste leder var den jeg forholdt meg til gjennom hele prosessen. Personalsaker er ikke en gruppeoppgave.

Rekkefølgen her er feil. Hvis det kan dokumenteres at det er besluttet å gi oppsigelse før et drøftelsesmøte, så er oppsigelsen på tynn is. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hvorfor har dere sluppet inn for mange som er uegnet.

Det kan virke som om det er ett ledelsesproblem her.

Ja, det ser vi helt klart i denne tråden.

Med så uegnet og inkompetent ledelse og uklar organisering, så er jeg imponert over at den ansatte står på bena og klarer jobbe noe i det hele tatt. 

Arrogante TS og lederteamet graver sin egen grav her, bare la dem.

De kommer selv til å finne ut hva et drøftelsesmøte er når daglig leder kaller dem inn til det etter at bedriften har tapt søksmålet om usaklig oppsigelse og må ut med en halv million. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Kjære vene, har aldri sett makan til inkompetanse og organisatorisk surr. 

En personalkonsulent har ikke beslutningsmyndighet- eller lederansvar, og kan ikke bestemme om det gis oppsigelse. 

Står ingenting om at det er personalkonsulentens avgjørelse, jeg skriver ganske tydelig at det muligens er daglig leder.

Personalkonsulenten har beslutningsmyndighet jo, i hvert fall på visse områder.

Virker som at godt under halvparten her inne kan lese skikkelig.

AnonymBruker
Skrevet

Rekkefølgen her er feil. Hvis det kan dokumenteres at det er besluttet å gi oppsigelse før et drøftelsesmøte, så er oppsigelsen på tynn is. 

Galskap å tro at det er bestemt at det blir oppsigelse, da er det ikke bare leseferdighetene som er et problem.

AnonymBruker
Skrevet

Har konferert med personalkonsulenten i dag og vi har kommet frem til at jeg også skal sende et dokument om dette til den ansatte, som ikke er en innkalling.

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Har konferert med personalkonsulenten i dag og vi har kommet frem til at jeg også skal sende et dokument om dette til den ansatte, som ikke er en innkalling.

Jeg har gjennom et relativt langt liv vært arbeidsgiver, leder, verneombud og tillitsvalgt.  Og har underveis i denne tråden kommentert basert på min kompetanse og mine erfaringer.  Jeg kommenterer ikke den siste utviklingen.  Ønsker bare den ansatte, TS og daglig leder alle lykke til i denne prosessen og håper den ender godt for alle parter.

AnonymBruker
Skrevet

Flott! Nok et uryddig og kompliserende ledd.

Anonymkode: c8696...6c1

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Flott! Nok et uryddig og kompliserende ledd.

Rart at du skriver uryddig og kompliserende. Varselet gikk fint forresten, både den muntlige dialogen og mailen jeg sendte.

AnonymBruker
Skrevet

Rart at du skriver uryddig og kompliserende. Varselet gikk fint forresten, både den muntlige dialogen og mailen jeg sendte.

Har du problemer med leseforståelse?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1. Feigt og uprofft å sende/gi beskjed om drøftelsesmøte en fredag.

2. Det virker også uprofft i bedriften ellers. Rotete og litt uvørent hvordan dere kaller inn og håndterer saker det er viktig å gjøre riktig. Dette er også konfidensielt/gdpr og skal håndteres varsomt med færrest mulig involverte.

3. Vær sikker på at dere følger formalkrav for drøftelsesmøte og ev reaksjoner. Det kan fort bli arbeidsrettsak om noe er feil.

Anonymkode: b69ee...b8f

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

1. Feigt og uprofft å sende/gi beskjed om drøftelsesmøte en fredag.

2. Det virker også uprofft i bedriften ellers. Rotete og litt uvørent hvordan dere kaller inn og håndterer saker det er viktig å gjøre riktig. Dette er også konfidensielt/gdpr og skal håndteres varsomt med færrest mulig involverte.

3. Vær sikker på at dere følger formalkrav for drøftelsesmøte og ev reaksjoner. Det kan fort bli arbeidsrettsak om noe er feil.

Anonymkode: b69ee...b8f

1. Nei

2. Nei

3. Np

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.1.2026 den 1.45):

1. Nei

2. Nei

3. Np

Du høres ut som en stabil og trygg leder for dine ansatte. 

Så for og oppsummere tråden nok engang.

En ansatt må gå, det er det ikke tvil om, men med tanke på den siste utviklingen i tråden (Mange feilansettelser ila kort tid) så kan man jo spørre seg selv. Er det den riktige ansatte som må gå? Jeg heller til nei.

Her bør både *personalkonsulenten* samt TS som sier at han er *leder* men egentlig ikke vet noenting om hvem han leder, som attpåtil velger og sende ett varsel på en fredag om drøftelsesmøte, slik at vedkommende har goooooood tid til og tenke igjennom eksistensen igjennom helgen og om hun har noen jobb og gå til til uken (Vi vet at hun ikke har det)

Igjennom over 8 sider har vi vært vitne til at sirkuset som har utspilt seg foran øynene våre har blitt stadig mere tragisk. En *ledergruppe* i nærmest fritt fall som sender varsler og meldinger i øst og i vest med en stadig større strøm av folk som skal si sitt.

Personalkonsulenten gjør ikke jobben sin (jf feilansettelser)

TS som er en eller annen *leder* gjør ikke jobben sin (selv om han tror at han gjør det)

Daglig leder i morselskapet skal kanskje komme på banen en eller annen gang på vårparten for og rydde opp i elendigheten.

Har jeg glemt noe da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du høres ut som en stabil og trygg leder for dine ansatte. 

Så for og oppsummere tråden nok engang.

En ansatt må gå, det er det ikke tvil om, men med tanke på den siste utviklingen i tråden (Mange feilansettelser ila kort tid) så kan man jo spørre seg selv. Er det den riktige ansatte som må gå? Jeg heller til nei.

Her bør både *personalkonsulenten* samt TS som sier at han er *leder* men egentlig ikke vet noenting om hvem han leder, som attpåtil velger og sende ett varsel på en fredag om drøftelsesmøte, slik at vedkommende har goooooood tid til og tenke igjennom eksistensen igjennom helgen og om hun har noen jobb og gå til til uken (Vi vet at hun ikke har det)

Igjennom over 8 sider har vi vært vitne til at sirkuset som har utspilt seg foran øynene våre har blitt stadig mere tragisk. En *ledergruppe* i nærmest fritt fall som sender varsler og meldinger i øst og i vest med en stadig større strøm av folk som skal si sitt.

Personalkonsulenten gjør ikke jobben sin (jf feilansettelser)

TS som er en eller annen *leder* gjør ikke jobben sin (selv om han tror at han gjør det)

Daglig leder i morselskapet skal kanskje komme på banen en eller annen gang på vårparten for og rydde opp i elendigheten.

Har jeg glemt noe da?

Stort sett enig, bortsett fra personalkonsulenten. Det er lederen som ansetter ikke personalkonsulenten. Dvs leder «eier» både rekrutteringen og oppsigelsen. 

De gir for øvrig ikke negative tilbakemeldinger skriftlig heller. 

Men mye rart og uklare roller i bedriften til TS. Ingen tvil om det. 

Anonymkode: 02f93...41b

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...