Eufemia- Skrevet lørdag kl. 09:04 Forfatter #261 Skrevet lørdag kl. 09:04 (endret) Det svenske kongeparet, Kong Carl Gustav og Dronning Silvia, feirer i dag sitt gullbryllup, og har invitert til stor gullbryllupsfest. Dagen er opprinnelig den 19 juni, men de velger å feire i dag. https://www.kungahuset.se/arkiv/nyheter/2026-06-12-kungaparets-guldbrollop-firas-i-stockholm Fra vårt kongehus stiller Kongeparet. Kronprinsen har meldt forfall. https://www.billedbladet.dk/kongelige/sverige/kong-carl-gustaf-og-dronning-silvia-fejrer-guldbryllup-de-er-paa-den-hemmelige SVT1 og SVTPlay følger begivenheten direkte, for dem som har tilgang til kanalene. Endret lørdag kl. 09:09 av Eufemia- La til link og et bilde 3
Nymerïa Skrevet lørdag kl. 10:24 #262 Skrevet lørdag kl. 10:24 Mine favoritttiaraer Fife-tiaraen Prinsesse Louise av Wales, søsteren til vår dronning Maud, fikk denne av mannen, jarlen av Fife, som brudegave. Den er nå utstilt i Kensington Palace slik jeg forstår det, jeg skal dra innom og se den en gang. Designet er absolutt perfekt og det kan ikke ha vært enkelt å finne så mange diamanter som passet med hverandre. Baden fringe tiara (jeg vet ikke om fringe har noe norsk ord). Denne kom inn i den svenske kongefamilien med Prinsesse Victoria av Baden, som forøvrig stammet fra Vasa-dynastiet slik at den svenske kongefamilien igjen ble etterkommere derfra. Det finnes flere slike fringe tiaraer rundt omkring, men denne synes jeg er helt spesiell fordi den går nesten rundt hele hodet. Jeg vil tro at innen håndverket så må dette være helt i øverste klasse, bare se på det nederste bildet hvor gjennomført linjen er fra de høyeste diamentene foran til de små bakerst. Dronning Mary rubin parure tiara (den har sikkert andre navn også) Denne ble opprinnelig laget til Napoleons kroning, til Bernadottes kone før de ble konge og dronning av Sverige. Den havnet i den danske kongefamilien via oldebarnet deres som ble dronning av Danmark. Som med kronprinsesse Victoria over synes jeg tiaraer tar seg aller best ut med mørkhårede kvinner, kontrasten mellom diamantene og bakgrunnen blir større enn om man har lysere hår. (Jeg synes også Prinsesse Eugenie i England tok seg fantastisk ut i bryllupet sitt.) Og Dronning Mary bærer denne så utrolig godt. Frisyren og sminken og sammensetning av klær og smykker er nesten alltid av ypperste klasse. 6 3
Gulline Skrevet lørdag kl. 11:33 #263 Skrevet lørdag kl. 11:33 Flotte tiaraer. Jeg vet at noen ikke liker den - men jeg må si at jeg virkelig har sansen for Midnight tiara som Mary fikk laget sammen med Charlotte Lyngaard: 5
Nymerïa Skrevet lørdag kl. 14:42 #264 Skrevet lørdag kl. 14:42 Gulline skrev (3 timer siden): Flotte tiaraer. Jeg vet at noen ikke liker den - men jeg må si at jeg virkelig har sansen for Midnight tiara som Mary fikk laget sammen med Charlotte Lyngaard: Her synes jeg den ser flott ut med antrekket. Jeg har mer og mer sansen for den. 2
Hirondelle Skrevet lørdag kl. 15:26 #265 Skrevet lørdag kl. 15:26 Nymerïa skrev (4 timer siden): Mine favoritttiaraer Fife-tiaraen Prinsesse Louise av Wales, søsteren til vår dronning Maud, fikk denne av mannen, jarlen av Fife, som brudegave. Den er nå utstilt i Kensington Palace slik jeg forstår det, jeg skal dra innom og se den en gang. Designet er absolutt perfekt og det kan ikke ha vært enkelt å finne så mange diamanter som passet med hverandre. Baden fringe tiara (jeg vet ikke om fringe har noe norsk ord). Denne kom inn i den svenske kongefamilien med Prinsesse Victoria av Baden, som forøvrig stammet fra Vasa-dynastiet slik at den svenske kongefamilien igjen ble etterkommere derfra. Det finnes flere slike fringe tiaraer rundt omkring, men denne synes jeg er helt spesiell fordi den går nesten rundt hele hodet. Jeg vil tro at innen håndverket så må dette være helt i øverste klasse, bare se på det nederste bildet hvor gjennomført linjen er fra de høyeste diamentene foran til de små bakerst. Dronning Mary rubin parure tiara (den har sikkert andre navn også) Denne ble opprinnelig laget til Napoleons kroning, til Bernadottes kone før de ble konge og dronning av Sverige. Den havnet i den danske kongefamilien via oldebarnet deres som ble dronning av Danmark. Som med kronprinsesse Victoria over synes jeg tiaraer tar seg aller best ut med mørkhårede kvinner, kontrasten mellom diamantene og bakgrunnen blir større enn om man har lysere hår. (Jeg synes også Prinsesse Eugenie i England tok seg fantastisk ut i bryllupet sitt.) Og Dronning Mary bærer denne så utrolig godt. Frisyren og sminken og sammensetning av klær og smykker er nesten alltid av ypperste klasse. På det nederste bilde har jeg bare en kommentar: more is more 😅 Jeg syns tiaraen hadde kommet mer til sin rett uten smykkene. Men Dronning Mary er virkelig flott. Hun har enormt med klasse, virkelig gått en god skole. Hun virker geniun og ekte. Hun har virkelig gode stylister, spesielt de siste årene som dronning. Virkelig! 6 1
Miss Meilir Skrevet lørdag kl. 19:32 #266 Skrevet lørdag kl. 19:32 I forbindelse med gullbryllupet til det svenske kongeparet 👑 Sjekk hvor klønete de har lagt den røde løperen 😬 Tenk om noen av de kongelige hadde snublet. (Tenker spesielt på de eldre kongelige, som våre ❤️ ) Bildet er fra Nettavisen) 3
Hirondelle Skrevet søndag kl. 04:30 #267 Skrevet søndag kl. 04:30 Miss Meilir skrev (8 timer siden): I forbindelse med gullbryllupet til det svenske kongeparet 👑 Sjekk hvor klønete de har lagt den røde løperen 😬 Tenk om noen av de kongelige hadde snublet. (Tenker spesielt på de eldre kongelige, som våre ❤️ ) Bildet er fra Nettavisen) Det der er strykkarakter, faktisk. 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå