Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Gulline skrev (10 timer siden):

Tviler på at de har vedlikeholdsutgifter på 10 millioner i året. I tillegg så tjener det norske kronprinsparet på at residensen deres på Skaugum øker i verdi hvert bidige år.

Det antar jeg at du ikke vet. Men, uansett, jeg er ikke interessert i å diskutere dette enda en gang.

Endret av MissLucy
  • Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Istapp skrev (15 timer siden):

Man kan lese i Dagbladet i dag, at apanasjen i det svenske kongehuset er;

"Det svenske kongeparet får i overkant av 9 millioner kroner, kronprinsparet 5 millioner kroner, og prins Carl Philip og prinsesse Sofia rundt 1,2 millioner."

Det er Temu-billig ift det norske, men du verden svenskene får dyktige og flotte representanter for de pengene. Representerer de svenske mindre enn de norske? Har de svenske mindre reisevirksomhet enn de norske? Er de svenske stilmessig billigere og simplere i klesveien enn de norske? Nei, nei og atter nei, tvert imot! Det svenske kongehuset har flere representasjonsoppdrag, er mer på reisevirksomhet og langt fjongere enn sine norske kollegaer - likevel greier de altså å gjøre sitt kongelige oppdrag for en langt mindre årlige apanasje enn naboene. 

https://www.dagbladet.no/kjendis/far-ikke-en-krone/84713479

Skulle ønske vi hadde slike flotte representanter. De jobber virkelig på for landet sitt, og fortjener hver krone de får. :svensk:

• Liker 10
  • Hjerte 3
Skrevet

Jeg synes Charlotte Casiraghi er en av de flotteste personene i kongelige kretser.

Her fra bryllupet med eksmannen.

Charlotte Casiraghi's Giambattista Valli Dress for Second Wedding | Us ...

A look back at Charlotte Casiraghi's exquisite royal wedding in sun ...

De kunne ha vært modeller for bryllupskolleksjonen til et motehus.

Fra yngre år med storebror.

Charlotte Casiraghi | Bridesmaid gown, Charlotte casiraghi, Perfect dress

Jeg synes hun ligner på bestemor Grace Kelly.

Charlotte Casiraghi Attends Louvre's Grand Fashion Dinner Event

Jeg finner Charlotte Casiraghis navn én plass i Epstein-filene, i et avisutklipp. Hun var tydeligvis av interesse men hadde sannsynligvis bedre ting å drive på med enn å simpe for en ekkel, eldre mann i Amerika. 

• Liker 6
  • Hjerte 4
Skrevet
Nymerïa skrev (45 minutter siden):

Jeg synes Charlotte Casiraghi er en av de flotteste personene i kongelige kretser.

Jeg finner Charlotte Casiraghis navn én plass i Epstein-filene, i et avisutklipp. Hun var tydeligvis av interesse men hadde sannsynligvis bedre ting å drive på med enn å simpe for en ekkel, eldre mann i Amerika. 

Vakker dame, og såå pene kjoler!

• Liker 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Vakker dame, og såå pene kjoler!

Og smykkene😍

• Liker 1
Skrevet
Nymerïa skrev (1 time siden):

Og smykkene😍

Ikke minst! Sjukt mye klasse over stilen til den dama!

• Liker 1
Skrevet (endret)
Istapp skrev (På 4.6.2026 den 7.26):

Man kan lese i Dagbladet i dag, at apanasjen i det svenske kongehuset er;

"Det svenske kongeparet får i overkant av 9 millioner kroner, kronprinsparet 5 millioner kroner, og prins Carl Philip og prinsesse Sofia rundt 1,2 millioner."

Det er Temu-billig ift det norske, men du verden svenskene får dyktige og flotte representanter for de pengene. Representerer de svenske mindre enn de norske? Har de svenske mindre reisevirksomhet enn de norske? Er de svenske stilmessig billigere og simplere i klesveien enn de norske? Nei, nei og atter nei, tvert imot! Det svenske kongehuset har flere representasjonsoppdrag, er mer på reisevirksomhet og langt fjongere enn sine norske kollegaer - likevel greier de altså å gjøre sitt kongelige oppdrag for en langt mindre årlige apanasje enn naboene. 

https://www.dagbladet.no/kjendis/far-ikke-en-krone/84713479

Den svenske kongefamilien må i tillegg  betale skatt. Vet ikke om det er skatt på apanasjen, men det er i hvert fall skatt på kongefamiliens private inntekter.  Leieinntekter, renteinntekter, gevinst ved aksjesalg, bilavgifter, osv.  Som i Norge så har de åpne skattelister i Sverige. 

Den norske kongefamilien er den eneste kongefamilien i Europa som ikke trenger å betale skatt. 

Det er pussig at Norges konge som skal ha image som folkelig er den eneste kongen i Europa som ikke betaler skatt. 

Endret av SVK
  • Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Skrevet
SVK skrev (10 minutter siden):

Den svenske kongefamilien må i tillegg  betale skatt. Vet ikke om det er skatt på apanasjen, men det er i hvert fall skatt på kongefamiliens private inntekter.  Leieinntekter, renteinntekter, gevinst ved aksjesalg, bilavgifter, osv.  Som i Norge så har de åpne skattelister i Sverige. 

Den norske kongefamilien er den eneste kongefamilien i Europa som ikke trenger å betale skatt. 

Feil.

Danmark: https://nyheder.tv2.dk/business/2024-01-09-dronningen-betaler-ikke-skat-og-faar-taet-paa-en-million-om-maaneden-til-sig-selv-se-alle-tallene-her

Nederland: https://dutchreview.com/culture/do-the-royals-pay-taxes-in-the-netherlands/

Luxembourg: https://today.rtl.lu/news/luxembourg/grand-duke-henri-to-receive-yearly-allowance-of-523-000-2071734

Storbritannia - loven krever ikke at kongen betaler skatt, men han gjør det likevel. https://www.gov.uk/government/publications/sovereign-grant-act-2011-guidance/sovereign-grant-act-2011-guidance

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
MissLucy skrev (1 time siden):

Nei, det er ikke feil.  Det står ikke i noen av lenkene dine at monarkene ikke betaler skatt.  

Det som stemmer er at de ikke betaler alle skattene vi andre betaler. Men i innlegget du siterte så skrev jeg at det er mulig svenskekongen ikke betaler skatt på apanasjen. Så jeg har aldri skrevet at alle monarkene betaler alle skattene vi andre betaler. 

I land som har arveskatt så er det heller ikke rart at  man lar kongefamilien slippe arveskatt. Om kongen har private eiendommer  og kunst så ønsker man at disse skal holdes i familien.  Hele poenget med monarki er at ting skal gå i arv.  Kongen skal arve eiendommene og kunsten.  Han skal  ikke selge flere hundre år gamle eiendommer og kunst for å betale arveskatt og så flytte inn i en ny moderne leilighet. 

Om kongen av Storbritannia betaler skatt frivillig så gjør det vel han bare enda mer folkelig. Kong Olav ble ikke kjent som folkekongen fordi han ble tvunget til å ta trikken, det var fordi han valgte å ta trikken.  Når det er sagt. Jeg skrev ikke at det står i loven at kongen av Storbritannia må betale skatt. Jeg skrev at han må betale skatt og det må han nok. Det er ikke politisk mulig for han å slutte å betale skatt.   Etter britisk lov så har kongen rett til å nedlegge veto mot lover, oppløse parlamentet, osv. Men det er ikke politisk mulig å bruke denne makten. 

Endret av SVK
  • Liker 3
Skrevet
SVK skrev (3 minutter siden):

Nei, det er ikke feil.  Det står ikke i noen av lenkene dine at monarkene ikke betaler skatt.  

Eh, jo.

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet

Minner om at dette ikke tråden om den norske kongefamilien. Tråden er ryddet for avsporinger og nedsettende innlegg. 

• Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (På 6.6.2026 den 9.57):

Hun er nydelig. Har arvet skjønnheten fra sin mor og mormor. 
https://www.vogue.co.uk/celebrity-photos/gallery/princess-caroline-of-monaco-style-file

• Liker 3
Skrevet (endret)
SVK skrev (19 timer siden):

Om kongen av Storbritannia betaler skatt frivillig så gjør det vel han bare enda mer folkelig. Kong Olav ble ikke kjent som folkekongen fordi han ble tvunget til å ta trikken, det var fordi han valgte å ta trikken.  Når det er sagt. Jeg skrev ikke at det står i loven at kongen av Storbritannia må betale skatt. Jeg skrev at han må betale skatt og det må han nok. Det er ikke politisk mulig for han å slutte å betale skatt.   Etter britisk lov så har kongen rett til å nedlegge veto mot lover, oppløse parlamentet, osv. Men det er ikke politisk mulig å bruke denne makten. 

Da britene innførte inntektsskatt på 1800-tallet så begynte også dronning Victoria å betale den skatten.  Det var først da onkelen til dronning Elizabeth abdiserte at britiske monarker sluttet å betale skatt.   Da onkelen abdiserte så måtte han kun gi fra seg kronen. Den private arven som inneholdt  de private slottene måtte den britiske kongefamilien kjøpe om de ville ha.   Den abdiserte kongen trengte inntekt da han gikk av så han solgte slottene for å få stipend fra den nye kongen. Skattefritaket var for at den nye kongen skulle finansiere at broren abdiserte. 

Da dronningen tilbød seg å betale skatt etter brannen i 1992 så var det delvis fordi onkelen hennes hadde dødd  20 år tidligere  og hun skulle ha begynt å betale skatt allerede da.  De britske politikerne er som de norske. De er ikke flinke til å si nei til kongefamilien eller til å  kreve inn det kongefamilien velger å glemme å betale. Politikerne er svært rause med skattebetalernes penger.  Statsministeren hadde sagt at skattebetalerne skulle ta regningen for restaureringen  etter brannen.

Heldigvis for britene så hadde de en presse som talt for folket og sa at at dronningen og statsministeren kunne bare glemme at skattebetalerne tok regningen.   Endte med at dronningen tilbød seg å betale skatt. Hun betalte også deler av restaurasjonen fra hennes egen formue og nærmest resten ble betalt ved å åpne Buckingham Palace og Windsor Castle for publikum og ta inngangspenger. 

Da dronningen skulle ta regningen for restaureringen så endte prisen med å bli halvparten av det opprinnelige prisoverslaget. Er neppe mange ganger at restaurering  av flere århundre gamle bygg blir billigere enn antatt. Her var det i tillegg brannskader og store vannskader fra brannslukkingen.  Desto dyrere restaureringen  desto flere dager måtte Buckingham Palace og Windsor Castle være åpne for publikum. 

Dronningen kunne leve med "så godt som autentisk" i stedet for autentisk da det var hun som betalte regningen. Autentisk blir mye dyrere når det er snakk om flere århundre gamle bygg. 

Renoveringen av det norske slottet på 90-tallet ble 6 ganger dyrere enn det opprinnelige budsjettet.  Det er ikke lov å skriver hvorfor i denne tråden. 

Endret av SVK
  • Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
SVK skrev (1 time siden):

Da britene innførte inntektsskatt på 1800-tallet så måtte også dronning Victoria betale den skatten.  Det var først da onkelen til dronning Elizabeth abdiserte at britiske monarker sluttet å betale skatt.   Da onkelen abdiserte så måtte han kun gi fra seg kronen. Den private arven som inneholdt  de private slottene måtte den britiske kongefamilien kjøpe om de ville ha.   Den abdiserte kongen trengte inntekt da han gikk av så han solgte slottene for å få stipend fra den nye kongen. Skattefritaket var for at den nye kongen skulle finansiere at broren abdiserte. 

Da dronningen tilbød seg å betale skatt etter brannen i 1992 så var det delvis fordi onkelen hennes hadde dødd  20 år tidligere  og hun skulle ha begynt å betale skatt allerede da.  De britske politikerne er som de norske. De er ikke flinke til å si nei til kongefamilien eller til å  kreve inn det kongefamilien velger å glemme å betale. Politikerne er svært rause med skattebetalernes penger.  Statsministeren hadde sagt at skattebetalerne skulle ta regningen for restaureringen  etter brannen.

Heldigvis for britene så hadde de en presse som talt for folket og sa at at dronningen og statsministeren kunne bare glemme at skattebetalerne tok regningen.   Endte med at dronningen tilbød seg å betale skatt. Hun betalte også deler av restaurasjonen fra hennes egen formue og nærmest resten ble betalt ved å åpne Buckingham Palace og Windsor Castle for publikum og ta inngangspenger. 

Da dronningen skulle ta regningen for restaureringen så endte prisen med å bli halvparten av det opprinnelige prisoverslaget. Er neppe mange ganger at restaurering  av flere århundre gamle bygg blir billigere enn antatt. Her var det i tillegg brannskader og store vannskader fra brannslukkingen.  Desto dyrere restaureringen  desto flere dager måtte Buckingham Palace og Windsor Castle være åpne for publikum. 

Dronningen kunne leve med "så godt som autentisk" i stedet for autentisk da det var hun som betalte regningen. Autentisk blir mye dyrere når det er snakk om flere århundre gamle bygg. 

Renoveringen av det norske slottet på 90-tallet ble 6 ganger dyrere enn det opprinnelige budsjettet.  Det er ikke lov å skriver hvorfor i denne tråden. 

Og kilden er...?

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Nymerïa skrev (På 6.6.2026 den 9.57):

Jeg husker hennes mor fra da jeg leste min bestemors Se&Hør i barndommen. Charlotte er så utrolig lik sin mor, kanskje om mulig enda vakrere.

Husker nesten enda bedre Charlottes tante, og hennes eskapader i hennes ungdom. Stephanie. 😄

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...