Overthinking Skrevet 16. april #1041 Skrevet 16. april (endret) lillemeg90 skrev (På 11.4.2026 den 10.13): Ble litt skremt av lillesøster her for noen dager siden. Hun bevegde seg men såpass mye svakere at jeg valgte å ringe føden en kveld, alt var heldigvis fint ❤️ ble tatt CTG men de sa det var litt tidlig enda så ble ingen fullgod undersøkelse. Men fin hjertelyd med variasjoner og hun våknet til liv. Etter det har hun bevegd seg så mye at det har gjort vondt 😅😂 foretrekker absolutt det over lite bevegelser any day! Så godt å høre at alt var bra ❤️ Er så skummelt når de holder på slik. Jeg har heldigvis vært lite bekymret, han er god på å fortelle meg at han er der og har det bra 😂 Og han har vel aldri snudd seg og sparket innover mot ryggen. Men det har selvsagt vært noen korte øyeblikk hvor jeg har vært bekymret og da føles det som en evighet å vente til de beveger seg igjen. I påsken på hytten gikk jeg å la meg litt før de andre. Da var jeg litt bekymret, for han pleier alltid å finne på noe sprell akkurat rundt leggetider. Så jeg drev å poket han masse for å få en respons, og det tok litt tid før det kom svar. Men ja, syns de begynner å bli sterke nå, og det er litt ubehagelig til tider 😂 Kan ikke skjønne at de skal bli sterkere. Jeg har vært hos en venninne og fått en del arv fra hennes sønn. I dag kom en kollega på jobb med masse greier hun ikke trenger lenger etter hun er ferdig med småbarn. Etter jobb i dag skal jeg til en annen venninne som jeg og skal arve fra. Så nå begynner det virkelig å komme på plass ting her 😊 Vi må fremdeles kjøpe bilsete for de første 6 mnd, og venter på at vognen er klar til henting i butikken vi har bestilt den inn fra. Også vil jeg kjøpe sleepcarrier. Endret 20. april av Overthinking
sinusen Skrevet 16. april #1042 Skrevet 16. april For meg så har han nok lagt seg litt annerledes noen ganger. Først begynte jeg å kjenne spark overraskende høyt på magen, synes jeg. Men to dager senere var det nesten ingenting av det lenger, bare nedover mot lysken. Det er veldig rart å ha en baby i magen, egentlig! Vi har kjøpt vår første ting: et stellebord fra Finn.no! Det virker som om dere er veldig frampå med alt. Jeg tenker at det jo er over tre måneder igjen for min del, så ting haster fortsatt ikke. Men dette med vogn... Det er jo det største og dyreste, og veldig vanskelig som uerfaren førstegangsmor å vite hva man skal gå for. 2
blåtimen Skrevet 16. april #1043 Skrevet 16. april Overthinking skrev (16 minutter siden): Så godt å høre at alt var bra ❤️ Er så skummelt når de holder på slik. Jeg har heldigvis vært like bekymret, han er god på å fortelle meg at han er der og har det bra 😂 Og han har vel aldri snudd seg og sparket innover mot ryggen. Men det har selvsagt vært noen korte øyeblikk hvor jeg har vært bekymret og da føles det som en evighet å vente til de beveger seg igjen. I påsken på hytten gikk jeg å la meg litt før de andre. Da var jeg litt bekymret, for han pleier alltid å finne på noe sprell akkurat rundt leggetider. Så jeg drev å poket han masse for å få en respons, og det tok litt tid før det kom svar. Men ja, syns de begynner å bli sterke nå, og det er litt ubehagelig til tider 😂 Kan ikke skjønne at de skal bli sterkere. Jeg har vært hos en venninne og fått en del arv fra hennes sønn. I dag kom en kollega på jobb med masse greier hun ikke trenger lenger etter hun er ferdig med småbarn. Etter jobb i dag skal jeg til en annen venninne som jeg og skal arve fra. Så nå begynner det virkelig å komme på plass ting her 😊 Vi må fremdeles kjøpe bilsete for de første 6 mnd, og venter på at vognen er klar til henting i butikken vi har bestilt den inn fra. Også vil jeg kjøpe sleepcarrier. Ja, ikke sant 😅 I går følte jeg han her plutselig doblet styrken på sparkene. Tror det er fordi han lå vendt innover et par dager og plutselig når han nå sparket ut mot magen igjen var det nesten så jeg kunne se hele foten 😂 Litt ubehagelig, men akk så koselig likevel. Og så deilig med så mange å arve av! Det er en luksus 🤩 1
blåtimen Skrevet 16. april #1044 Skrevet 16. april sinusen skrev (1 minutt siden): For meg så har han nok lagt seg litt annerledes noen ganger. Først begynte jeg å kjenne spark overraskende høyt på magen, synes jeg. Men to dager senere var det nesten ingenting av det lenger, bare nedover mot lysken. Det er veldig rart å ha en baby i magen, egentlig! Vi har kjøpt vår første ting: et stellebord fra Finn.no! Det virker som om dere er veldig frampå med alt. Jeg tenker at det jo er over tre måneder igjen for min del, så ting haster fortsatt ikke. Men dette med vogn... Det er jo det største og dyreste, og veldig vanskelig som uerfaren førstegangsmor å vite hva man skal gå for. Enig, det er veldig rart. En helt unik opplevelse hvertfall! Ikke la deg stresse av at vi har handlet mer, du har god tid. Leste på en av appene her om dagen at innkjøp til baby handler om mer enn bare det praktiske - at det er en del av hjernen sin måte å forbedre og forstå at det skal komme en baby. Ta det i eget tempo og kos deg med prosessen 🫶🏻 2
Overthinking Skrevet 16. april #1045 Skrevet 16. april sinusen skrev (1 time siden): For meg så har han nok lagt seg litt annerledes noen ganger. Først begynte jeg å kjenne spark overraskende høyt på magen, synes jeg. Men to dager senere var det nesten ingenting av det lenger, bare nedover mot lysken. Det er veldig rart å ha en baby i magen, egentlig! Vi har kjøpt vår første ting: et stellebord fra Finn.no! Det virker som om dere er veldig frampå med alt. Jeg tenker at det jo er over tre måneder igjen for min del, så ting haster fortsatt ikke. Men dette med vogn... Det er jo det største og dyreste, og veldig vanskelig som uerfaren førstegangsmor å vite hva man skal gå for. Jeg er jo litt forann dere andre, ettersom jeg har termin i slutten av juni. Så her er det bare 10 uker igjen, og jeg kjenner det er veldig kort tid plutselig 🙈 Også vet man ikke om de kommer før tiden, så jeg kjenner at jeg ønsker å ha klart mest mulig snart slik at jeg får roen over meg om at han kan komme, og det går fint, for "alt" er på plass 😊 blåtimen skrev (1 time siden): Ja, ikke sant 😅 I går følte jeg han her plutselig doblet styrken på sparkene. Tror det er fordi han lå vendt innover et par dager og plutselig når han nå sparket ut mot magen igjen var det nesten så jeg kunne se hele foten 😂 Litt ubehagelig, men akk så koselig likevel. Og så deilig med så mange å arve av! Det er en luksus 🤩 Jeg har morkake fremme, og først syntes jeg det var kjipt, for det tok jo litt tid å kjenne bevegelsene og de var ganske svake. Jeg kommer nok ikke til å klare å se konturen av en fot heller pga det, han spaker mye borti der morkaken ligger 😂 Men nå som jeg syns det er ganske kraftig allerede, så er jeg litt glad for at jeg har den "puten" i mellom 😅
sisini Skrevet 16. april #1046 Skrevet 16. april Overthinking skrev (3 timer siden): Jeg har morkake fremme, og først syntes jeg det var kjipt, for det tok jo litt tid å kjenne bevegelsene og de var ganske svake. Jeg kommer nok ikke til å klare å se konturen av en fot heller pga det, han spaker mye borti der morkaken ligger 😂 Men nå som jeg syns det er ganske kraftig allerede, så er jeg litt glad for at jeg har den "puten" i mellom 😅 Jeg har også morkaken fremme og merker jeg skulle ønske jeg hadde morkaken øverst som en støtdemper mot ribbein i stedet 😅 sinusen skrev (På 15.4.2026 den 11.03): Har du hatt noe oppfølging hos lege, hvis dette var første time hos jordmor? Ja, hadde en time hos fastlegen i desember for å få søkt fødeplass! Er litt rart at det bare var ultralyd mellom uke 8 og 24, men har heldigvis ikke hatt noe problemer 😊
Anonymis1236 Skrevet 19. april #1047 Skrevet 19. april sinusen skrev (På 16.4.2026 den 8.34): For meg så har han nok lagt seg litt annerledes noen ganger. Først begynte jeg å kjenne spark overraskende høyt på magen, synes jeg. Men to dager senere var det nesten ingenting av det lenger, bare nedover mot lysken. Det er veldig rart å ha en baby i magen, egentlig! Vi har kjøpt vår første ting: et stellebord fra Finn.no! Det virker som om dere er veldig frampå med alt. Jeg tenker at det jo er over tre måneder igjen for min del, så ting haster fortsatt ikke. Men dette med vogn... Det er jo det største og dyreste, og veldig vanskelig som uerfaren førstegangsmor å vite hva man skal gå for. Vogn er vanskelig for meg som erfaren tredjegangsmor også. Vi har ikke spart på vogna fra de to andre, så jeg må kjøpe ny. Jeg syns virkelig det er mye å velge mellom nå sammenlignet med for 10+ år siden når jeg kjøpte vogn sist. Hva har du tenkt er viktig for deg? Liker du å gå mye tur på grusvei, liker du å vindusshoppe, sitte på cafe, kjøre buss?
sinusen Skrevet 19. april #1048 Skrevet 19. april Anonymis1236 skrev (3 timer siden): Vogn er vanskelig for meg som erfaren tredjegangsmor også. Vi har ikke spart på vogna fra de to andre, så jeg må kjøpe ny. Jeg syns virkelig det er mye å velge mellom nå sammenlignet med for 10+ år siden når jeg kjøpte vogn sist. Hva har du tenkt er viktig for deg? Liker du å gå mye tur på grusvei, liker du å vindusshoppe, sitte på cafe, kjøre buss? Liker å dra på kafé og gå en del tur, gjerne på grusvei, og må nok ta litt buss/tog innimellom. Også tenker jeg også at når babyen er 3-4 måneder og jeg forhåpentligvis har litt kontroll på livet igjen - da er det vinter og potensielt en del snø...
Overthinking Skrevet 20. april #1049 Skrevet 20. april Nå har jeg 17 arbeidsdager igjen før jeg går ut i avspasering/ferie og permisjon 🥰 Jeg har fått hentet masse arveting hos venninner og fått av en kollega, så nå begynner det å føles litt virkelig og. Bed side crib er satt opp på rommet og vippestol. Må begynne å vaske litt klær og gå igjennom det for å se om det er noe jeg har fått som jeg ikke skal ha (var et par klær jeg fikk med masse flekker på, så det tenker jeg at jeg ikke vil ha 🙈) så kan jeg begynne å legge det på plass i kommoden, sortert i størrelser. Jeg var innom i butikken der vi har bestilt vogn fra i helgen. Beskjeden jeg hadde fått da den ble bestilt var at den skulle være leveringsklar forrige uke, men på lørdag var den enda ikke kommet. De regnet med den var rett rundt hjørnet. Fikk testet med sleep carrier opp i vognen, slik at jeg vet hvilken som passer, så tenker å bestille det snart 😊 Da må vi bare få på plass nyfødt bilstol, så begynner vi virkelig å bli klar med ting så baby kan komme ❤️
lillemeg90 Skrevet 20. april Forfatter #1050 Skrevet 20. april Liten oppdatering herfra. Lillesøster er veldig liten og det ser ut som jeg har begynnende morkakesvikt, så nå blir det tett oppfølging og så får vi feire hver uke hun er på innsiden ❤️ 5
sisini Skrevet 20. april #1051 Skrevet 20. april lillemeg90 skrev (1 time siden): Liten oppdatering herfra. Lillesøster er veldig liten og det ser ut som jeg har begynnende morkakesvikt, så nå blir det tett oppfølging og så får vi feire hver uke hun er på innsiden ❤️ Oj, så bra det ble oppdaget! Håper helsevesenet tar godt vare på deg ❤️
sinusen Skrevet 21. april #1052 Skrevet 21. april @lillemeg90 Jeg håper de passer godt på! Hvor mange uker er du på vei nå? Hva slags oppfølging får du?
Overthinking Skrevet 21. april #1053 Skrevet 21. april lillemeg90 skrev (19 timer siden): Liten oppdatering herfra. Lillesøster er veldig liten og det ser ut som jeg har begynnende morkakesvikt, så nå blir det tett oppfølging og så får vi feire hver uke hun er på innsiden ❤️ Åå, det var dumt å høre 🥺 Håper dere får god hjelp og at alt blir bra tilslutt ❤️
lillemeg90 Skrevet 21. april Forfatter #1054 Skrevet 21. april sisini skrev (18 timer siden): Oj, så bra det ble oppdaget! Håper helsevesenet tar godt vare på deg ❤️ sinusen skrev (5 timer siden): @lillemeg90 Jeg håper de passer godt på! Hvor mange uker er du på vei nå? Hva slags oppfølging får du? Overthinking skrev (29 minutter siden): Åå, det var dumt å høre 🥺 Håper dere får god hjelp og at alt blir bra tilslutt ❤️ Takk jenter ❤️ det blir ukentlig ultralyd nå. Så følges godt opp! 3
blåtimen Skrevet 22. april #1055 Skrevet 22. april Begynner å føle mer og mer på at kroppen forandrer seg for tiden! Ikke nødvendigvis veldig negative følelser rundt det, men det er fascinerende å se hvor mye som endrer seg. Puppene mine føles helt enorme, er sikker på at bare areolaene har tredoblet seg i størrelse og blitt mørkere i fargen 😂 Ellers har strekkmerkene begynt å spre seg på hoftene og knehasene/leggene. Foreløpig ingen på magen, men det kommer vel dit etterhvert også regner jeg med 😅 Er 9kg opp til nå og er spent på hvor mye mer det blir de siste 2-3 månedene.
sinusen Skrevet 22. april #1056 Skrevet 22. april blåtimen skrev (1 time siden): Begynner å føle mer og mer på at kroppen forandrer seg for tiden! Ikke nødvendigvis veldig negative følelser rundt det, men det er fascinerende å se hvor mye som endrer seg. Puppene mine føles helt enorme, er sikker på at bare areolaene har tredoblet seg i størrelse og blitt mørkere i fargen 😂 Ellers har strekkmerkene begynt å spre seg på hoftene og knehasene/leggene. Foreløpig ingen på magen, men det kommer vel dit etterhvert også regner jeg med 😅 Er 9kg opp til nå og er spent på hvor mye mer det blir de siste 2-3 månedene. Feel you! Jeg har ikke lagt merke til noe strekkmerker enda (kanskje jeg må sjekke hoftene litt, har bare tenkt det kommer på magen...), men wow det med puppene og areolaene gjelder definitivt meg også. Jeg har ikke veid meg så mye, tror jeg var opp 8 kilo for et par uker siden. Tenker at det får bare gå. Men jeg setter litt mye sukkerholdig mat på "er gravid, trenger mer energi"-kvota, merker jeg. Hehe. Har dere hatt noen cravings? Kjenner meg ikke igjen i at det er en greie en gang, jeg. Litt mer sulten, bare.
sisini Skrevet 22. april #1057 Skrevet 22. april @blåtimen @sinusen Ingen strekkmerker eller cravings her, men mye søtsug fremdeles! Lurer på om jeg faktisk trenger mer kalorier, for har bare gått opp ca5kg og det selv om jeg har spist myye sjokolade i det siste 😅 Men fått en annen rar forandring og det er ekstremt tørr hud på hender, albuer og knær. Og våkner med numne fingertupper hver morgen, så litt carpal tunnel syndrom virker det som 🙈Mulig jeg må finne fram bbhugme og passe på sovestilling og blodsirkulasjonen om natten.
blåtimen Skrevet 22. april #1058 Skrevet 22. april sinusen skrev (3 timer siden): Feel you! Jeg har ikke lagt merke til noe strekkmerker enda (kanskje jeg må sjekke hoftene litt, har bare tenkt det kommer på magen...), men wow det med puppene og areolaene gjelder definitivt meg også. Jeg har ikke veid meg så mye, tror jeg var opp 8 kilo for et par uker siden. Tenker at det får bare gå. Men jeg setter litt mye sukkerholdig mat på "er gravid, trenger mer energi"-kvota, merker jeg. Hehe. Har dere hatt noen cravings? Kjenner meg ikke igjen i at det er en greie en gang, jeg. Litt mer sulten, bare. Godt å høre jeg ikke er alene 😂🙌🏻 Strekkmerker er jo hovedsakelig genetisk da, kan hende du bare er blant de heldige! Nei, same, har vært utrolig kjedelig på cravingsfronten. Nærmeste jeg kom var når jeg var kvalm og all mat bydde meg i mot, da ble det jo til at jeg spiste sinnsykt mye av de samme tingene fordi det var det jeg taklet tanken på akkurat da. Nå craver jeg så klart gjærbakst og fine rundstykker, pasta og pizza til den store gullmedalje da, bare fordi jeg må unngå det pga svangerskapsdiabetesen 😝 sisini skrev (1 time siden): @blåtimen @sinusen Ingen strekkmerker eller cravings her, men mye søtsug fremdeles! Lurer på om jeg faktisk trenger mer kalorier, for har bare gått opp ca5kg og det selv om jeg har spist myye sjokolade i det siste 😅 Men fått en annen rar forandring og det er ekstremt tørr hud på hender, albuer og knær. Og våkner med numne fingertupper hver morgen, så litt carpal tunnel syndrom virker det som 🙈Mulig jeg må finne fram bbhugme og passe på sovestilling og blodsirkulasjonen om natten. Jeg har også både tørr hud og karpaltunnelsyndrom! Smører meg ihjel for førstnevnte og må være veldig påpasselig med sovestillinger for sistnevnte. Hvis jeg ligger med håndleddene bøyd eller henda lavere enn kroppen våkner jeg med veeldig vondt i håndledd og fingre. De er stive og rare på dagen også, men helt klart verst om natten.
lillemeg90 Skrevet 22. april Forfatter #1059 Skrevet 22. april Det er mye som følger med graviditeten ja 🙈 jeg craver som @blåtimenå spise høykarbo mat som pizza og focaccia 😂 ellers er det egentlig fint lite. Drikker mye brus uten sukker da 🤪 Her er det ellers en del nedpress, murringer og kynnere for tiden. Utenom det og svangerskapsdiabetesen er det egentlig ganske ok. Brystene er fyllt opp igjen her også 😂 og det med areola hadde jeg nesten glemt at var en ting 🤪
Overthinking Skrevet 23. april #1060 Skrevet 23. april Jeg har hatt litt cravings på friske ting, som frukt og friske drikker. Går mye i Kolonihagen sine brus 😂 Og yoghurs med musli! Aldri vært noe særlig på det, foretrekker mer salt/savory mat enn søt yoghurt, men jeg har kjøpt yoghurs ukentlig. Jeg har en del halsbrann, så jeg tror det er noe med yoghurt som virker digg mot det.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå