Gå til innhold

Skravletråd juli/august 2026

Fremhevede innlegg

Skrevet

God jul til alle dere🎄

Jeg slenger meg på her i forumet! Er 8+4 i dag og har termin i august. Er førstegangsfødende. 

Det ble en litt amputert julaften for meg, da jeg fikk omgangssyke i går kveld, ikke lenge etter julematen var inntatt😩 trodde først jeg var blitt mye mer kvalm på grunn av at jeg har gått inn i de typiske ukene for mer kvalme, så jeg var overbevist om at jeg hadde fått HG, men heldigvis så gav kvalmen seg i morgentimene i dag, etter 7 runder med spying. Nå har jeg «bare» nærmere 39 i feber som en etterdønning.

Jeg går på Xonvea til daglig, da jeg begynte å kaste opp allerede i uke 6, men krysser fingrene for at det faktisk bare var noe så «enkelt» som omgangssyken og at det ikke er HG som er i ferd med å blusse opp🥹

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kaizerr skrev (9 timer siden):

God jul til alle dere🎄

Jeg slenger meg på her i forumet! Er 8+4 i dag og har termin i august. Er førstegangsfødende. 

Det ble en litt amputert julaften for meg, da jeg fikk omgangssyke i går kveld, ikke lenge etter julematen var inntatt😩 trodde først jeg var blitt mye mer kvalm på grunn av at jeg har gått inn i de typiske ukene for mer kvalme, så jeg var overbevist om at jeg hadde fått HG, men heldigvis så gav kvalmen seg i morgentimene i dag, etter 7 runder med spying. Nå har jeg «bare» nærmere 39 i feber som en etterdønning.

Jeg går på Xonvea til daglig, da jeg begynte å kaste opp allerede i uke 6, men krysser fingrene for at det faktisk bare var noe så «enkelt» som omgangssyken og at det ikke er HG som er i ferd med å blusse opp🥹

Velkommen i gjengen og gratulerer med graviditeten 🥰🥰 Håper du snart føler deg en del bedre.

Skrevet

@sinusenhan gleder seg altså men for han var der jo ingen nyhet lengre 🤪 og forstår godt følelsene dine. Er en grunn for at jeg hadde privat ultralyd rett før julen selv om jeg skal allerede på TUL på sykehuset på mandag 🙈 

@Kaizerr velkommen hit! Så koselig at du fant veien ❤️ krysser fingrene for at du ikke har fått HG ja. Jeg hadde det med de andre mine. Denne gangen sier fastlegen at jeg har moderat svangerskapskvalme, men men xonvea har virket godt og afipran de verste ukene. Hvilken dato har du foreløpig termin? 

Skrevet

@sinusen tusen takk for det🥰 jeg føler meg heldigvis bedre i dag, så nå håper jeg det går den rette veien🤞

@lillemeg90 tusen takk! ❤️Så kjedelig å høre at du har måttet gå igjennom HG og at du nå opplever moderat svangerskapskvalme. HG er virkelig min største frykt da jeg har sterk angst for å spy😮‍💨 Godt at både xonvea og afipran hjelper for deg nå. Jeg har termin den 5.august foreløpig. 

Skrevet

God bedring, @Kaizerr! Og så hyggelig at du vil være med her 🥰

Håper alle hadde en fin julefeiring 💖 Så stas å endelig fortelle besteforeldre, @lillemeg90

Skrevet

@Kaizerr jeg forstår deg ❤️ og det var ganske grusomt om jeg skal være ærlig. Denne gangen har jeg bare kastet opp noen ganger i uken, ikke 30 ganger til dagen. Håper du føler det bedre snart! Har lagt deg til i terminlisten 🥰 

@blåtimenja, det var veldig koselig ❤️

Skrevet

@Kaizerr gratulerer så mye ❤️ gøy at vi begynner å bli en stor gjeng her inne nå. 

Håper formen er stigende igjen og at du slipper mer oppkast. Omgangssyke er virkelig ikke trivelig og spesielt ikke i julen.. 

Her har formen faktisk vært helt ok de siste dagene, selv om det merkes at sosiale lag tapper batteriene litt ekstra. Dagen i går ble mer eller mindre tilbragt i vannrett posisjon 😅 

Merker også hvor kort lunta er og hvor følsom jeg er om dagen. spesielt overfor mannen som min gravide personlighet anser som verdens mest håpløse menneske om dagen. 

Har hatt flere sammenbrudd for det jeg i etterkant ser at er bagateller (blant annet fordi han spiste sjokoladen min…)

ser jo hvor usjarmerende og urimelig jeg oppfører meg. 🙈

Har handlet inn til en liten date-night til i morgen kveld og håper han tilgir meg og setter disse avvikene på gravid-kontoen. 😅

Skrevet

@blåtimen tusen takk for det🥰

@lillemeg90 Jeg kan ikke forestille meg hvordan det er å spy 30 ganger daglig, da burde jeg virkelig ikke ha klaget over mine 7 runder her på julaften, det innser jeg jo nå😅 så fint at du har lagt meg til i terminlisten 🥰

@Parv hjertelig takk❤️ enig, det er skikkelig gøy! 
Jeg er heldigvis på bedringens vei nå, og satser på å være tilbake på jobb igjen i morgen. Det er helt sant, det blir jo ekstra kjedelig i julen, men får bare se lyst på det og tenke at om alt går som det skal med graviditeten så har jeg en skikkelig fin jul å se frem til, til neste år🥰

Så kjekt at formen din har vært ok de siste dagene! Forståelig at du måtte lade batteriene etter alt det sosiale, man kan jo bli sliten av slikt uten å være gravid også🤭 Kan tenke meg at den dagen med hvile gjorde godt! 😊

Jeg må le litt, fordi jeg kjenner meg igjen i det du skriver om å få sammenbrudd over ting som for meg er verdens viktigste der og da, men som absolutt ikke gir mening for noen andre enn meg og mitt hode! Slik som du sier her med sjokoladen😂 jeg hadde det samme, men bare fordi det ble kjøpt inn feil type brus og da gikk det helt i stå for hjernen min. 

jeg er sikker på at han tilgir deg, og for en søt ting å gjøre❤️ håper dere får en fin date-night! 

Skrevet (endret)
Parv skrev (18 timer siden):

@Kaizerr gratulerer så mye ❤️ gøy at vi begynner å bli en stor gjeng her inne nå. 

Håper formen er stigende igjen og at du slipper mer oppkast. Omgangssyke er virkelig ikke trivelig og spesielt ikke i julen.. 

Her har formen faktisk vært helt ok de siste dagene, selv om det merkes at sosiale lag tapper batteriene litt ekstra. Dagen i går ble mer eller mindre tilbragt i vannrett posisjon 😅 

Merker også hvor kort lunta er og hvor følsom jeg er om dagen. spesielt overfor mannen som min gravide personlighet anser som verdens mest håpløse menneske om dagen. 

Har hatt flere sammenbrudd for det jeg i etterkant ser at er bagateller (blant annet fordi han spiste sjokoladen min…)

ser jo hvor usjarmerende og urimelig jeg oppfører meg. 🙈

Har handlet inn til en liten date-night til i morgen kveld og håper han tilgir meg og setter disse avvikene på gravid-kontoen. 😅

Haha, du er ikke den eneste som ikke føler seg som den beste partneren for tiden, nei 😅❤️ Jobber HARDT med meg selv for å ikke snappe i tide og utide (og i alle fall huske å si ordentlig unnskyld når jeg ikke klarer å la være). Små ting føles såå store når man er gravid og kvalm og sliten. Vi får bare stole på at de har rygg til å bære litt ekstra mye følelsesutbrudd en periode og gjøre litt bot for oss de øyeblikkene overskuddet er der.

Endret av blåtimen
Skrevet
Kaizerr skrev (49 minutter siden):

@blåtimen tusen takk for det🥰

@lillemeg90 Jeg kan ikke forestille meg hvordan det er å spy 30 ganger daglig, da burde jeg virkelig ikke ha klaget over mine 7 runder her på julaften, det innser jeg jo nå😅 så fint at du har lagt meg til i terminlisten 🥰

@Parv hjertelig takk❤️ enig, det er skikkelig gøy! 
Jeg er heldigvis på bedringens vei nå, og satser på å være tilbake på jobb igjen i morgen. Det er helt sant, det blir jo ekstra kjedelig i julen, men får bare se lyst på det og tenke at om alt går som det skal med graviditeten så har jeg en skikkelig fin jul å se frem til, til neste år🥰

Så kjekt at formen din har vært ok de siste dagene! Forståelig at du måtte lade batteriene etter alt det sosiale, man kan jo bli sliten av slikt uten å være gravid også🤭 Kan tenke meg at den dagen med hvile gjorde godt! 😊

Jeg må le litt, fordi jeg kjenner meg igjen i det du skriver om å få sammenbrudd over ting som for meg er verdens viktigste der og da, men som absolutt ikke gir mening for noen andre enn meg og mitt hode! Slik som du sier her med sjokoladen😂 jeg hadde det samme, men bare fordi det ble kjøpt inn feil type brus og da gikk det helt i stå for hjernen min. 

jeg er sikker på at han tilgir deg, og for en søt ting å gjøre❤️ håper dere får en fin date-night! 

Det er uansett ingen vits i å sammenligne med andre. Om du har emetofobi er 7 ganger mer enn nok 😅 

• Hjerte 1
Skrevet

Godt vi er flere, @Kaizerr og @blåtimen😂 huff, stakkars mannfolk. 
Men synes jo vi fortjener litt ekstra slækk med alt vi gjennomgår både fysisk og psykisk 9 mnd (i tillegg til alt både før og etterpå 😅). 

Tror det blir en liten tur på kontoret over helga for å få et lite avbrekk. Kjenner at det kan bli litt ekstra intenst for gravidhormonene og gå såpass mye oppå hverandre innendørs som det vi har gjort de siste dagene.. 

Skrevet

TUL på sykehuset i morgen! Kjenner jeg gruer meg litt selv om alt såg fint ut på den private ultralyden rett før jul. Kjenner også jeg er så usikker på NIPT. Realiteten er jo at de som regel ser utviklingsavvik tilhørende trisomiene på ultralyd uansett. En  negativ nipt er jo fint å få, men om den er positiv må man også ta stilling til fostervannsprøve. En positiv nipt betyr jo heller ikke at det er en trisomi, men at det må utredes mer. Tenker om det bare gir mer bekymring. Hva tenker dere?

• Hjerte 1
Skrevet
lillemeg90 skrev (1 minutt siden):

TUL på sykehuset i morgen! Kjenner jeg gruer meg litt selv om alt såg fint ut på den private ultralyden rett før jul. Kjenner også jeg er så usikker på NIPT. Realiteten er jo at de som regel ser utviklingsavvik tilhørende trisomiene på ultralyd uansett. En  negativ nipt er jo fint å få, men om den er positiv må man også ta stilling til fostervannsprøve. En positiv nipt betyr jo heller ikke at det er en trisomi, men at det må utredes mer. Tenker om det bare gir mer bekymring. Hva tenker dere?

Veldig naturlig å være både spent og litt nervøs før kontrollene selv om alt så fint ut sist. Jo lengre man kommer desto mer kan man jo også få avdekket, selv om det som oftest går helt fint. ❤️ Er helt lik selv og fungerer veldig dårlig i dagene før UL. Får masse 

Er som deg også litt delt mtp. NIPT., men etter å ha vurdert litt frem og tilbake har jeg bestemt meg for å takke ja.

Jeg vet at en positiv NIPT vil gi ekstra bekymring. Samtidig tenker jeg at ved å ikke ta den kommer jeg til å  bekymre meg for at det er noe der som faktisk kunne vært oppdaget ved å ta den enkle blodprøven. De færreste NIPT-tester kommer tilbake med avvik, så jeg må egentlig bare prøve å legge tankene om testen "i skuffen" bakerst i hjernen frem til det eventuelt foreligger et svar som gjør at man må ta standpunkt til videre utredninger. 

På den andre siden er NIPT en nokså begrenset test som bare tester for 3 trisomi, så den er jo sånn sett ingen garanti for andre ting og har også tenkt at den sånn sett kan bli en falsk trygghet. 

Skrevet

Lykke til i morgen, @lillemeg90. Regner med at alt ser helt fint ut denne gangen også ❤️

Vi dropper nipt. For oss hadde det kostet over 10 000kr, som rett og slett ikke føles verdt det når den ikke dekker flere avvik enn den gjør. Stoler på at det blir plukket opp på ultralyd hvis det er noe feil og om ikke får vi bare takle det når den tid kommer. 

Dessuten hadde jeg slitt veldig med å ta abort i en sånn situasjon tror jeg, så det eneste vi hadde oppnådd er jo evt å ha bedre tid på å forberede oss.

Skrevet

@blåtimen hvor gammel er du? Jeg valgte også å ikke ta med de andre. Men da var jeg 24 og 28 som gravid. Nå er jeg blitt 35 og kjenner nok at det er store risiko nå selv om den ikke økes dramatisk når man blir 35. Jeg kjenner også jeg er usikker på hvor jeg står ifht abort. Vanskelige ting å ta stilling til! 

@Parvjeg ender nok også opp med å ta den. Av samme grunner som deg. Og som du sier er den jo svært begrenset. 

Skrevet
lillemeg90 skrev (2 timer siden):

@blåtimen hvor gammel er du? Jeg valgte også å ikke ta med de andre. Men da var jeg 24 og 28 som gravid. Nå er jeg blitt 35 og kjenner nok at det er store risiko nå selv om den ikke økes dramatisk når man blir 35. Jeg kjenner også jeg er usikker på hvor jeg står ifht abort. Vanskelige ting å ta stilling til! 

@Parvjeg ender nok også opp med å ta den. Av samme grunner som deg. Og som du sier er den jo svært begrenset. 

26 nå, 27 innen babyen er her. Så ja, jeg slipper vel unna den ekstra aldersrisikoen. Mannen min er dog 9 år eldre enn meg, men det er vel mors alder som betyr noe her? 🤔

Skrevet
blåtimen skrev (28 minutter siden):

26 nå, 27 innen babyen er her. Så ja, jeg slipper vel unna den ekstra aldersrisikoen. Mannen min er dog 9 år eldre enn meg, men det er vel mors alder som betyr noe her? 🤔

Trodde også det var mors alder ja 😊

• Liker 1
Skrevet

@blåtimenVi valgte også bort testene i de to forrige graviditetene da de kostet såpass mye i forhold til hva man får svar på. 
jeg var 32 og 34 da og mannen er 4 år eldre enn meg, så det kan virke som at det er mors alder som bestemmer. 

Jeg er 36 nå og vil få tilbud om den. Kjenner det er litt skummelt å plutselig være en av de «eldre» gravide, selv om det ikke er så langt over gjennomsnittet 😅

• Liker 1
Skrevet

Alt var fint ❤️ fosteret spratt rundt inni der hele tiden så hun måtte manipulere proben mye for å se det hun skulle se 😂 men alt de skal se etter på denne ultralyden var innenfor normalen ❤️ heldigvis! Diskuterte nipt med henne og endte opp med å ta den.

• Hjerte 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...