Forumassistent Skrevet 17. juni #461 Skrevet 17. juni (endret) SusieDerkins skrev (På 17.6.2026 den 10.11): Det er mange spekulasjoner i tråden nå om at MM har "sneket" i lungekøen. Slår dere ned på det? Aricia skrev (På 17.6.2026 den 10.30): Jeg vil innstendig anmode om at tråden om kongehuset følges tett og ryddes fortløpende for spekulasjoner nå, ikke minst av hensyn til personvern til donor. Ja, det gjør vi, jeg har fulgt tråden gjennom dagen og fjernet slike spekulasjoner. Forumassistent Endret 19. juni av Forumassistent 4
enkefru Skrevet 18. juni #462 Skrevet 18. juni Jeg håper dere admins benytter nattestengningen til å fjerne de GROVE spekulasjonene rundt transplantasjonen. 6 3 2
Keaton Skrevet 18. juni #463 Skrevet 18. juni (endret) Ærlig talt; brukernavnbytte skjer og man kan enkelt finne ut hva brukeren før har skrevet. Å slette brukeren sin for å oppstå i ny drakt gang på gang, er virkelig noe helt annet. ps. Jeg har for øvrig byttet fra Kollontaj til 🔝 Endret 22. juni av Keaton Superviktig info🤭 1 1 2
Ginny Weasley Skrevet 18. juni #464 Skrevet 18. juni Jeg forstår ikke hvorfor innlegget jeg postet tidligere i dag ble slettet. Jeg skrev jo bare at jeg syntes det var ugreit at TV4 har publisert et sniktitt bilde av MM og HM på sykehuset og henviste til oppfordringen fra overlegen om å ikke ta bilder inn på sykehusområdet. 1
Forumassistent Skrevet 18. juni #465 Skrevet 18. juni Hebbe-lille skrev (21 minutter siden): Jeg har rapportert et innlegg der det er lagt inn et bilde der det ikke linkes til URL flere ganger, bildet er fortsatt ikke fjernet? Jeg har slettet et bilde i Mariustråden, hvis du har rapportert et annet eller i Kongehustråden, send meg gjerne PM med hvilket innlegg det gjelder. Jeg har ikke ansvar for noen andre tråder. Ginny Weasley skrev (4 minutter siden): Jeg forstår ikke hvorfor innlegget jeg postet tidligere i dag ble slettet. Jeg skrev jo bare at jeg syntes det var ugreit at TV4 har publisert et sniktitt bilde av MM og HM på sykehuset og henviste til oppfordringen fra overlegen om å ikke ta bilder inn på sykehusområdet. Ofte kan innlegg bli slettet dersom de siterer et regelbrudd, feks dersom innlegget du siterte spekulerte i hvem som hadde tatt bildet. Kollontaj skrev (21 minutter siden): Ærlig talt; brukernavnbytte skjer og man kan enkelt finne ut hva brukeren før har skrevet. Å slette brukeren sin for å oppstå i ny drakt gang på gang, er virkelig noe helt annet. Dersom dette gjøres når man feks er utestengt, er det ikke lov, men det er dessverre ikke alltid det er mulig for oss å finne det ut. Forumassistent 1
velociraptor Skrevet 18. juni #466 Skrevet 18. juni (endret) Hva er det som skjer med den rabiate slettingen siste dagene? Er det sånn at alle spørsmål om muligheten for at MM har blitt prioritert slettes automatisk? Denne sensuren er jo helt syk. Endret 19. juni av Forumassistent Brukerdebatt fjernet fra spørsmålet 4 2
Forumassistent Skrevet 19. juni #467 Skrevet 19. juni Det slettes fordi det er spekulasjoner i årsakssammenhenger man ikke kan dokumentere, og i tillegg spekulasjoner til skade for omtalt part, noe som er regelbrudd. Det er forskjell på å være kritisk til ting kongehuset har gjort og å beskylde dem for noe ulovlig ved å spekulere. Forumassistent 4 8
velociraptor Skrevet 19. juni #468 Skrevet 19. juni Forumassistent skrev (9 minutter siden): Det slettes fordi det er spekulasjoner i årsakssammenhenger man ikke kan dokumentere, og i tillegg spekulasjoner til skade for omtalt part, noe som er regelbrudd. Det er forskjell på å være kritisk til ting kongehuset har gjort og å beskylde dem for noe ulovlig ved å spekulere. Forumassistent Dokumenter gjerne at det er ulovlig (!!!) å prioritere VIP-personer i helsevesenet. Det er en ganske grov påstand fra deg. Å si at MM sannsynligvis har fått prioritet i helsekø og argumentere med hvorfor det er sannsynlig, er overhodet ikke synonymt med å beskylde noen for å ha gjort noe ulovlig. Det fremstår som om dere kun ønsker et ekkokammer og ingen reell diskusjon. Det er veldig tristZ 4 2 5
Forumassistent Skrevet 19. juni #469 Skrevet 19. juni (endret) velociraptor skrev (1 time siden): Dokumenter gjerne at det er ulovlig (!!!) å prioritere VIP-personer i helsevesenet. Det er en ganske grov påstand fra deg. Å si at MM sannsynligvis har fått prioritet i helsekø og argumentere med hvorfor det er sannsynlig, er overhodet ikke synonymt med å beskylde noen for å ha gjort noe ulovlig. Det fremstår som om dere kun ønsker et ekkokammer og ingen reell diskusjon. Det er veldig tristZ Ulovlig i følge forumreglene å spekulere. Presisering, til at det å prioritere noen i helsevesenet er ulovlig, det kan du lese om her, på regjeringens sider "Det er sentralt at innbyggerne skal motta likeverdige helsetjenester etter behov, uavhengig av deres økonomi, sosioøkonomisk status, kjønn, bosted og etnisitet. Prioritering skal skje med utgangspunkt i begrepene diagnosenøytralitet og metodenøytralitet. Det betyr at ingen pasienter eller bestemte diagnoser eller tilstander eller bestemte former for diagnostikk og behandling skal favoriseres eller prioriteres ned: Alle skal vurderes på like fot etter gjeldende prioriteringskriterier." Dersom helsepersonell bevisst gir VIP-personer urettmessig fortrinn , bryter de med helsepersonelloven om forsvarlighet og og har straffansvar. Forumassistent Endret 19. juni av Forumassistent Redigert for å presisere 4 2 4
SusieDerkins Skrevet 19. juni #470 Skrevet 19. juni Tråden mangler et HI, men jeg antar meningen er å henvise til HI i den gamle tråden, som sier ganske kort at "her kan vi diskutere de kongelige". Gitt at det er det som er rammen som HI trekker opp, er ikke egentlig all debatt om statsformen - enten man er for/mot monarki eller republikk, per definisjon avsporinger? Ville det ikke vært mer hensiktmessig om all debatt om monarkiet som statsform ble kanalisert til en egen tråd om det temaet? 3
Forumassistent Skrevet 20. juni #471 Skrevet 20. juni SusieDerkins skrev (12 timer siden): Tråden mangler et HI, men jeg antar meningen er å henvise til HI i den gamle tråden, som sier ganske kort at "her kan vi diskutere de kongelige". Gitt at det er det som er rammen som HI trekker opp, er ikke egentlig all debatt om statsformen - enten man er for/mot monarki eller republikk, per definisjon avsporinger? Ville det ikke vært mer hensiktmessig om all debatt om monarkiet som statsform ble kanalisert til en egen tråd om det temaet? Jo, det har du rett i, det er avsporinger. Jeg har latt noe av det stå når man kommer raskt tilbake til å diskutere de kongelige, men tatt de lange avsporingene vekk. Det er selvsagt helt greit å lage en tråd om monarki/republikk og tanker om hvordan man mener kongehuset fungerer eller ikke fungerer. Hvis denne opprettes kan vi også flytte avsporinger dit, istedet for å slette dem. Forumassistent 6
Holger Pan Skrevet 20. juni #472 Skrevet 20. juni (endret) Det finnes visst flere tråder på aktuelle og politikk der flere har engasjert seg. Sikkert bare å søke opp. Denne virker grei: Endret 21. juni av Holger Pan lenke 3
Forumassistent Skrevet 21. juni #473 Skrevet 21. juni Holger Pan skrev (10 timer siden): Det finnes visst flere tråder på aktuelle og politikk der flere har engasjert seg. Sikkert bare å søke opp. Ja, og dersom man ønsker en ny spesifikk tråd om dette, er det best å lage den der. Forumassistent 2
enkefru Skrevet 22. juni #474 Skrevet 22. juni Veldig mye om MBH (erstatningskravet han kan bli dømt å betale etc) i tråden nå, mulig å flytte det? 1 1
Forumassistent Skrevet 22. juni #475 Skrevet 22. juni enkefru skrev (1 time siden): Veldig mye om MBH (erstatningskravet han kan bli dømt å betale etc) i tråden nå, mulig å flytte det? Hei Jeg har ryddet det nå, jeg hadde dessverre ikke anledning til å plukke ut alle enkeltinnleggene, samle dem og flytte, så håper man kan gjenopta diskusjonen i riktig tråd. Forumassistent 3
SusieDerkins Skrevet 24. juni #476 Skrevet 24. juni (endret) Det er mye nedsettende omtale av medlemmer i kongehuset, og jeg forstår at det er vanskelig å trekke en grense mellom hva som er legitim kritikk og hva som er nedsettende omtale som går over grensen til hets, latterliggjøring og sjikane. Personlig reagerer jeg på nedsettende kallenavn, som for eksempel tøffelen eller messi-mette. Men det verste er nesten bruken av navnet Høiby som et slags kodeord for nedsettende karakteristikker. Det fremstår jo ganske uskyldig i seg selv, for kronprinsessen het jo det, og familien hennes heter det. Men jeg synes ikke det er greitt å bruke en hel familie, som aldri har blitt bedt om å bli dratt inn i offentligheten, som et symbol eller synonym på negative personegenskaper. Det samme gjelder omtale av MM, IA og SM som Høiby, når de rent faktisk ikke heter det, og det fremgår tydelig av konteksten at meningen er å snakke dem ned. I forlengelsen av dette temaet, så ser vi det noe av det samme i form av brukerdebatt, slik at noen tiltaler en bruker ved navn, men brukernavnet er forvrengt, halvert, eller ikke i bruk. Innafor eller ikke? Endret 24. juni av SusieDerkins 3 3 5
Holger Pan Skrevet 25. juni #478 Skrevet 25. juni Jeg ønsker en avklaring på modereringspraksisen rundt bruk av etternavnet "Høiby" i debatt. I flere tråder brukes "Høiby" ikke som omtale av en konkret person, men som et generelt skjellsord eller en betegnelse på mennesker som anses som mindreverdige, udugelige eller moralsk tvilsomme. Også andre medlemmer av kongefamilien omtales tidvis som "Høibyer" i denne betydningen. Høiby er imidlertid et ordinært norsk etternavn. Ifølge SSB bæres navnet av 469 personer. Jeg lurer derfor på om Kvinneguiden mener det er akseptabel debattform å bruke et eksisterende slektsnavn som negativ merkelapp på denne måten, og om dette er forenlig med forumets regler om respektfull omtale av personer og grupper. Jeg er ikke ute etter å diskutere Høiby'er som personer, men praksisen med å bruke et vanlig etternavn som skjellsord. https://www.ssb.no/befolkning/navn/statistikk/navn/artikler/etternavn 4 7
Forumassistent Skrevet 25. juni #479 Skrevet 25. juni Holger Pan skrev (1 time siden): Jeg ønsker en avklaring på modereringspraksisen rundt bruk av etternavnet "Høiby" i debatt. I flere tråder brukes "Høiby" ikke som omtale av en konkret person, men som et generelt skjellsord eller en betegnelse på mennesker som anses som mindreverdige, udugelige eller moralsk tvilsomme. Også andre medlemmer av kongefamilien omtales tidvis som "Høibyer" i denne betydningen. Høiby er imidlertid et ordinært norsk etternavn. Ifølge SSB bæres navnet av 469 personer. Jeg lurer derfor på om Kvinneguiden mener det er akseptabel debattform å bruke et eksisterende slektsnavn som negativ merkelapp på denne måten, og om dette er forenlig med forumets regler om respektfull omtale av personer og grupper. Jeg er ikke ute etter å diskutere Høiby'er som personer, men praksisen med å bruke et vanlig etternavn som skjellsord. https://www.ssb.no/befolkning/navn/statistikk/navn/artikler/etternavn SusieDerkins skrev (19 timer siden): Det er mye nedsettende omtale av medlemmer i kongehuset, og jeg forstår at det er vanskelig å trekke en grense mellom hva som er legitim kritikk og hva som er nedsettende omtale som går over grensen til hets, latterliggjøring og sjikane. Personlig reagerer jeg på nedsettende kallenavn, som for eksempel tøffelen eller messi-mette. Men det verste er nesten bruken av navnet Høiby som et slags kodeord for nedsettende karakteristikker. Det fremstår jo ganske uskyldig i seg selv, for kronprinsessen het jo det, og familien hennes heter det. Men jeg synes ikke det er greitt å bruke en hel familie, som aldri har blitt bedt om å bli dratt inn i offentligheten, som et symbol eller synonym på negative personegenskaper. Det samme gjelder omtale av MM, IA og SM som Høiby, når de rent faktisk ikke heter det, og det fremgår tydelig av konteksten at meningen er å snakke dem ned. I forlengelsen av dette temaet, så ser vi det noe av det samme i form av brukerdebatt, slik at noen tiltaler en bruker ved navn, men brukernavnet er forvrengt, halvert, eller ikke i bruk. Innafor eller ikke? Siden dere spør om noenlunde det samme, svarer jeg felles. Vi ønsker ikke at folk bruker det som skjellsord, Det er et navn, ikke et nedsettende ord, og det er ikke greit å bruke det som det. Jeg har fjernet Messi-Mette hver gang jeg har sett det, og vi ønsker heller ikke andre former for nedsettende kallenavn. Det samme gjelder brukernavn som vrenges på. Det vil gå som brukerangrep. Hebbe-lille skrev (15 timer siden): @Forumassistent når er @Forumansvarlig tilbake? Neste uke. Forumassistent 8
SusieDerkins Skrevet 25. juni #480 Skrevet 25. juni Forumassistent skrev (16 minutter siden): Siden dere spør om noenlunde det samme, svarer jeg felles. Vi ønsker ikke at folk bruker det som skjellsord, Det er et navn, ikke et nedsettende ord, og det er ikke greit å bruke det som det. Jeg har fjernet Messi-Mette hver gang jeg har sett det, og vi ønsker heller ikke andre former for nedsettende kallenavn. Det samme gjelder brukernavn som vrenges på. Det vil gå som brukerangrep. Neste uke. Forumassistent Takk for et tydelig svar. Det er fint at du slår ned på dette. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå