Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
VibeckeST skrev (10 minutter siden):

Litt tilbake i saken mer er ikke alltid eg har fått postet her om eg har lest og hatt lyst å kommentere på kveld eller helg så tatt vare på noen punkter. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/folg-rettssaken-mot-marius-borg-hoiby-her/s/5-95-2929852

5 MARS KL 13:01

Petar Sekulic overtar ordet.

Han viser frem et bilde på skjermen. Bildet viser fornærmede i leiligheten på Skaugum, mens hun ser på mobilen og smiler. Bildet er datert 4. august 2024, samme dagen som politiet ble tipset om at Høiby hade vært voldelig mot henne.

– Husker du om du var redd da dette bildet ble tatt? spør Sekulic.

– Det ser ikke ut som at jeg er redd akkurat på det bildet der, nei, svarer fornærmede omsider.

– Hvordan var stemningen her? Kan du huske noe om det når du ser bildet?

– Nei, jeg husker vi syntes det var litt surrealistisk. At vi hadde skapt det helvete her.

– Du sier at vi hadde skapt dette helvete?

– Jeg ringte jo politiet, og han klikket jo, så... Det er jo to.

Frogner kvinnen var altså hjemme hos han kvelden etter den store voldshendelsen som gjorde saken kjent, samme kvelden som 16:00 lydklippet og som han ble tatt av politiet? Og hun ligger på sofaen og smiler. Eg er i sjokk! 

I media leste vi om at hun hadde vært på legevakten og alle håpte og lurte på hvordan det gikk men henne som ikke var en offentlig person. Men hun låg hjemme på sofaen til voldsmannen sin. 

Kanskje hun var i sjokk. Man kan gjøre de rareste ting når man er i sjokk.

• Liker 9
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
VibeckeST skrev (8 minutter siden):

Litt tilbake i saken mer er ikke alltid eg har fått postet her om eg har lest og hatt lyst å kommentere på kveld eller helg så tatt vare på noen punkter. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/folg-rettssaken-mot-marius-borg-hoiby-her/s/5-95-2929852

5 MARS KL 13:01

Petar Sekulic overtar ordet.

Han viser frem et bilde på skjermen. Bildet viser fornærmede i leiligheten på Skaugum, mens hun ser på mobilen og smiler. Bildet er datert 4. august 2024, samme dagen som politiet ble tipset om at Høiby hade vært voldelig mot henne.

– Husker du om du var redd da dette bildet ble tatt? spør Sekulic.

– Det ser ikke ut som at jeg er redd akkurat på det bildet der, nei, svarer fornærmede omsider.

– Hvordan var stemningen her? Kan du huske noe om det når du ser bildet?

– Nei, jeg husker vi syntes det var litt surrealistisk. At vi hadde skapt det helvete her.

– Du sier at vi hadde skapt dette helvete?

– Jeg ringte jo politiet, og han klikket jo, så... Det er jo to.

Frogner kvinnen var altså hjemme hos han kvelden etter den store voldshendelsen som gjorde saken kjent, samme kvelden som 16:00 lydklippet og som han ble tatt av politiet? Og hun ligger på sofaen og smiler. Eg er i sjokk! 

I media leste vi om at hun hadde vært på legevakten og alle håpte og lurte på hvordan det gikk men henne som ikke var en offentlig person. Men hun låg hjemme på sofaen til voldsmannen sin. 

Jeg forsto det slik via media den gang at han også satt på glattcelle en eller to dager, iht hemlige kilder. Altså man kan ikke stole på media i det heletatt. 

Og alt det du sa...

Svært problemarisk at media her har skap et ensidigbilde, av en sannhet det knapt er hold i. Men har sagt det fra start. Man vet ikke hva som kommer når de forteller sin story

• Liker 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Det er ikke sikkert vi vil få se at han tar ansvar. Bures han inne, er det selvsagt en konsekvens. Men det er ikke sikkert han kommer til å like det, eller skjønne at han må ta ansvar. Jeg tror 100% på en anke hvis han får en dom. Og er min hypotese riktig, er ikke en anke akkurat å ta ansvar.

Ja, helt enig. Å møte i retten eller anke en dom er ikke det samme som å ta ansvar. Det er formelle prosesser, ikke reell innsikt i eller anger over det man har gjort.

• Liker 7
Skrevet
Glrmn skrev (Akkurat nå):

Ja, helt enig. Å møte i retten eller anke en dom er ikke det samme som å ta ansvar. Det er formelle prosesser, ikke reell innsikt i eller anger over det man har gjort.

Vi får se om han evner å ta ansvar på ordentlig, og ikke bare kommer med tomme ord fordi han vil si det folk vil høre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Jeg forsto det slik via media den gang at han også satt på glattcelle en eller to dager, iht hemlige kilder. Altså man kan ikke stole på media i det heletatt. 

Og alt det du sa...

Svært problemarisk at media her har skap et ensidigbilde, av en sannhet det knapt er hold i. Men har sagt det fra start. Man vet ikke hva som kommer når de forteller sin story

Nei, det er nettopp derfor eg er så i sjokk over denne detaljen, fordi "vi" fikk ett bilde av at han var på glattcelle i noen dager ja som du nevner og at det ikke stod bra til med kvinnen o.s.v 

Eg betviler ikke traumebånd, sjokk, at hun likevel kunne være redd og det advokatene prøver å ta henne på her. Eg er bare i sjokk over at historien er så annerledes enn det bilde vi fikk malt den gangen. 

• Liker 2
Skrevet

Mon tro hvordan forholdene i cella til Marius er? Har det vært dekket?

Han nevner at han ser på tv på kveldene. Kan ikke se for meg at det er særlig harde soningsforhold.

• Liker 3
Skrevet
MissLucy skrev (15 timer siden):

Det viktigste poenget slik jeg ser det er at ingen er tjent med at man klistrer forklaringsmodeller som uhelbredelig psykopat og monster på menn som er voldelige, verken ofre, gjerningsmenn eller samfunnet.

Jeg tror det kan være nyttig å være tydelig på at psykopater ikke kan helbredes. Det er så mange som vil "redde" psykopater. Det klarer de ikke. Det er et håpløst prosjekt som man ikke bør gå i gang med. 

Og jeg presiserer at jeg ikke kaller Marius for psykopat, for det vet jeg ikke om han er

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet
heppernkax skrev (10 minutter siden):

Han nevner at han ser på tv på kveldene. Kan ikke se for meg at det er særlig harde soningsforhold.

Har ikke alle TV på cella? De jeg har besøkt i fengsel, har hatt det. Det er ikke sås mange, da :) 

• Liker 3
Skrevet
heppernkax skrev (11 minutter siden):

Det er helt normalt med TV på cella. 

Og spillkonsoll. 

Pappa hadde et minikjøleskap, seng, pult, et skap, do, servant, TV, playstation, en hylle med bøker...

Fengsel er innskrenket frihet, ikke isolasjon fra omverdenen. 

• Liker 6
Skrevet
heppernkax skrev (15 minutter siden):

Kriminalomsorgen har fokus på sikkerhet, rehabilitering og human behandling. Dagene hvor folk satt på vann og brød er over.

HVa mener du er "harde soningsforhold"?

• Liker 6
Skrevet
pøbelsara skrev (7 minutter siden):

HVa mener du er "harde soningsforhold"?

Jeg er mer opptatt av hva Marius mener er så vondt med å sitte i varetekt, når han per dags dato hverken har inntekt eller formue, og i praksis bor hos mor og stefar, og ikke klarer holde seg unna rus, vold og brudd på besøksforbud. 

Man skulle jo tro at en fyr som ham, som skal ta avrusingen sin på alvor, var glad for muligheten til å sitte i fengsel, siden han uansett må sone, men man ser at han i stedet brukte store deler av sin siste dag i retten på å beklage sine opphold i fengsel. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Sinsiew skrev (11 minutter siden):

Fengsel er innskrenket frihet, ikke isolasjon fra omverdenen. 

Mange er isolert fra omverdenen. Slik som terroristen fra 22. juli. 

Så det stemmer ikke at isolasjon ikke brukes som en del av straffen og soningsforholdene i Norge. 

• Liker 1
Skrevet
Iia skrev (17 minutter siden):

Har ikke alle TV på cella? De jeg har besøkt i fengsel, har hatt det. Det er ikke sås mange, da :) 

Nei, det var nytt for meg, men jeg har nok levd i en ganske naiv verden der konsekvenser og straff faktisk er noe å grue seg over. Har tidligere, kanskje for 15 år siden, sett en dokumentar fra norske fengsler, der det var en tv i et fellesrom.

At de hygger seg med kjøleskap og tv på kveldene er nytt for meg.

Særlig siden Norge for lengst har vist seg å ikke være bedre på rehabilitering enn andre land det er naturlig å sammenligne seg med. Hele den bløffen har jo basert seg på at man bare ser på tilbakefall innen 2 år, samt tar med alle landets fyllekjørere i statistikken som er ment å se på volds-, vane- og yrkeskriminelle.

https://www.nrk.no/norge/norge-er-ikke-bedre-pa-tilbakefall-1.8055256

Ser at det anbefales å sone fremfor å betale bøter, på TIK TOK, blant annet. Det kan jeg jo forstå at folk sier, dersom man uansett kan få med seg Farmen og 71 grader Nord.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
krikelikken skrev (4 minutter siden):

Så det stemmer ikke at isolasjon ikke brukes som en del av straffen og soningsforholdene i Norge. 

Men han sitter ikke isolert for at det skal være del av straffen. Det er for å beskytte ham og medfanger, etter det jeg forstår. Han får ha dyr på cella og kriminalomsorgen forsøker å gi ham noen å prate med. Ikke at det er lett å sone slik, altså. 

• Liker 6
Skrevet
Iia skrev (Akkurat nå):

Men han sitter ikke isolert for at det skal være del av straffen. Det er for å beskytte ham og medfanger, 

Hvis du sitter i isolat på fengsel, er det jo en del av straffen. 

• Liker 1
Skrevet
Iia skrev (25 minutter siden):

Jeg tror det kan være nyttig å være tydelig på at psykopater ikke kan helbredes. Det er så mange som vil "redde" psykopater. Det klarer de ikke. Det er et håpløst prosjekt som man ikke bør gå i gang med. 

Og jeg presiserer at jeg ikke kaller Marius for psykopat, for det vet jeg ikke om han er

Jeg forstår det. Jeg oppfatter at poenget hennes er at ikke alle voldsutøvere er psykopater, og det er ikke nyttig å klistre den merkelappen på dem, nettopp fordi det signaliserer at de ikke kan behandles.

• Liker 3
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Jeg forstår det. Jeg oppfatter at poenget hennes er at ikke alle voldsutøvere er psykopater, og det er ikke nyttig å klistre den merkelappen på dem, nettopp fordi det signaliserer at de ikke kan behandles.

Den er jeg enig i. 

Skrevet
krikelikken skrev (8 minutter siden):

Jeg ser ikke overføringsverdien av forholdene til den ene fangen, som er *litt* spesiell. 

• Liker 7
Skrevet
Iia skrev (5 minutter siden):

Men han sitter ikke isolert for at det skal være del av straffen. Det er for å beskytte ham og medfanger, etter det jeg forstår. Han får ha dyr på cella og kriminalomsorgen forsøker å gi ham noen å prate med. Ikke at det er lett å sone slik, altså. 

Nemlig. Og samfunnet. Mener det er begrunnet i at han vurderes som en vedvarende sikkerhetsrisiko, med fare for gjentagelse og rekruttering og radikalisering og nettverksbygging i fengsel.

• Liker 2
Skrevet

Har ikke fanger også felles tv? Men tv på cella er hvert fall vanlig, som flere sier. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...