Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (44 minutter siden):

Det er da noe annet. Det var iht et søksmål privat. Og ikke iht en straffesak. 

Aaahh, da så, da er det ikke sammenlignbart. (Ironi)

Konsekvensen - å sørge for at barnebarnet ikke er neddynget i gjeld som  han sannsynligvis får vansker med å håndtere framover er jo den samme uansett om det er søksmål eller straffesak…. Hvis man skal tro at det faktisk var mormor som betalte, at det ikke bare gikk via henne.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
-Pusheen- skrev (6 minutter siden):

Jeg tviler på at han får så mye som 7 år. Er ikke sikkert alt blir bevist når dommen kommer. Nora sin sak f.eks er jeg veldig usikker på om han får noen dom på. Dessverre. 

Det er uansett langt fra sikkert at han blir dømt for tiltalepunktene om voldtekter, og de står vel for 3 av årene i påstanden.

• Liker 2
Skrevet
MissLucy skrev (1 minutt siden):

Det er uansett langt fra sikkert at han blir dømt for tiltalepunktene om voldtekter, og de står vel for 3 av årene i påstanden.

I know... Så kanskje det vil være mer realistisk å tenke 3-4 år? Sett at det andre er tilstrekkelig bevist. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg håper i alle fall inderlig det blir noen år - minst 2-3. For ham som tydeligvis har trodd at han er untouchable, at lite av det han har gjort har vært ugreit å gjøre, blir det nok et sjokk uansett om det er 3 eller 7 år. Realitycheck, kan man jo håpe i alle fall. 

• Liker 18
  • Nyttig 3
Skrevet
JustAsking skrev (1 time siden):

Og Høiby får det fra? 
Nå skal først forsvarerne plukke saken fra hverandre og sverte fornærmede og vitner, og så begjære frifinnelse på alt han ikke har tilstått (det meste). 

Håper ikke det blir en anke. Håper Frognerkvinnen kommer seg bort. Håper det blir satset på rehabilitering. Faktisk, sånn apropos «hva skattepenga mine går til», så er det verdt å bruke hvis - hvis - noen kan bli fungerende tilbake i samfunnet. 

Tipper han anker , mange prøver vel det , så kan man heller håpe det blir endra strengere i neste runde 

• Liker 14
  • Nyttig 1
Skrevet
Rufs skrev (1 time siden):

De ber om 7 år og 7 mnd fengsel, synes det er mye strafferabatt der og at det var lavt. Og sannsynligvis får han jo endel mindre. Skuffende. La oss håpe han får 6+ i hvert fall. 

Jeg ble overrasket over høyt det var jeg, hadde tenkt 4-5 år, men tipper uansett det blir mindre enn 7 år

• Liker 6
Skrevet
elskersommer skrev (3 timer siden):

Han har ikke vokst opp på ett slott

Han har i alle fall ikke vokst opp på TO !

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (24 minutter siden):

I know... Så kanskje det vil være mer realistisk å tenke 3-4 år? Sett at det andre er tilstrekkelig bevist. 

Kommer jo veldig an på om han blir dømt for mishandling i nære relasjoner mot NH. Kanskje sier retten at det er enkeltstående voldepisoder? Eller kanskje de gjør det motsatte, og sier at det var mishandling i nære relasjoner ift begge eks-kjærestene?

• Liker 1
Skrevet
Andrea59 skrev (1 time siden):

Kan bli noen kroner i erstatning til ofrene…må mormor åpne pengepungen igjen, tro? 

Var snakk om en million !

Men det blir nok ikke denne gangen, det blir vel også skattebetalere- som vanlig….

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og svar til dette.

Skrevet

Hvis noen skal være beskytter for organisasjoner som arbeider for voldsutsatte kvinner, så er det MYL. Hun briljerer nok en gang.

• Liker 14
  • Hjerte 5
  • Nyttig 8
Skrevet
MissLucy skrev (29 minutter siden):

Kommer jo veldig an på om han blir dømt for mishandling i nære relasjoner mot NH. Kanskje sier retten at det er enkeltstående voldepisoder? Eller kanskje de gjør det motsatte, og sier at det var mishandling i nære relasjoner ift begge eks-kjærestene?

Jeg lener mot dette, faktisk. Tiden vil vise.

• Liker 2
Skrevet

Det er også en mulighet at dommerne ilegger en strengere straff enn 7 år og 7 måneder. Det hadde vært noe 😎

• Liker 27
  • Nyttig 9
Skrevet

Unnskyld, men jeg synes det er helt horribelt at vold i nære relasjoner skal straffes med under 1 års fengsel, mens en enkeltstående voldtekt uten samleie ligger på 3 år! Det er ikke for å bagatellisere voldtekt, det er bare et frustrasjonshyl over hvor lite alvorlig vold i nære relasjoner egentlig fortsatt anses være rettslig sett… jeg blir kvalm. Veldig bra at straffenivået for voldtekt er som det er. Det er bare helt horribelt at vold i nære relasjoner over hodet ikke anses som alvorlig i forhold. Jeg ble satt ut nå. Fytti tusan.

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 24
Skrevet
VibeckeST skrev (19 timer siden):

Litt tilbake i saken mer er ikke alltid eg har fått postet her om eg har lest og hatt lyst å kommentere på kveld eller helg så tatt vare på noen punkter. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/folg-rettssaken-mot-marius-borg-hoiby-her/s/5-95-2929852

5 MARS KL 13:01

Petar Sekulic overtar ordet.

Han viser frem et bilde på skjermen. Bildet viser fornærmede i leiligheten på Skaugum, mens hun ser på mobilen og smiler. Bildet er datert 4. august 2024, samme dagen som politiet ble tipset om at Høiby hade vært voldelig mot henne.

– Husker du om du var redd da dette bildet ble tatt? spør Sekulic.

– Det ser ikke ut som at jeg er redd akkurat på det bildet der, nei, svarer fornærmede omsider.

– Hvordan var stemningen her? Kan du huske noe om det når du ser bildet?

– Nei, jeg husker vi syntes det var litt surrealistisk. At vi hadde skapt det helvete her.

– Du sier at vi hadde skapt dette helvete?

– Jeg ringte jo politiet, og han klikket jo, så... Det er jo to.

Frogner kvinnen var altså hjemme hos han kvelden etter den store voldshendelsen som gjorde saken kjent, samme kvelden som 16:00 lydklippet og som han ble tatt av politiet? Og hun ligger på sofaen og smiler. Eg er i sjokk! 

I media leste vi om at hun hadde vært på legevakten og alle håpte og lurte på hvordan det gikk men henne som ikke var en offentlig person. Men hun låg hjemme på sofaen til voldsmannen sin. 

Og poenget ditt er? 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (1 time siden):

Men han har sørget for å filme og dermed sørget for bevis. Og det i seg er mye mere bevis enn i mange andre voldtekssaker. Så her tror jeg du tar feil dessverre. 

• Liker 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Mizzy skrev (5 minutter siden):

Men han har sørget for å filme og dermed sørget for bevis. Og det i seg er mye mere bevis enn i mange andre voldtekssaker. Så her tror jeg du tar feil dessverre. 

Dessverre? Tar hun feil er det vel "heldigvis", for da blir han faktisk dømt for svineriet😅

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
MissLucy skrev (4 timer siden):

Han er ikke dømt. Dette er aktors påstand.

Lav påstand. Det skjønte du også at hun mente. Eller

• Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
MissLucy skrev (2 timer siden):

Hva med å vente til vi vet hva som faktisk er bevist før vi mener noe om straffenivået?

Vi vet hva som er bevisført, og kan nå, helt uten å beskyldes for forhåndsdømming, selv vurdere bevisene, uavhengig av hvilken konklusjon retten havner på.

Andrea59 skrev (2 timer siden):

Vi skal ikke få lov (av deg) å mene noe om straffenivået før dommen er avsagt om noen måneder? Eller når mener du det er greit å mene noe om det? (Siden det tydeligvis er for tidlig, etter 7 uker i retten med uendelig mange vitnemål  og uttalelser fra aktor og forsvarere)

Smått utrolig.

• Liker 5
  • Nyttig 11
Skrevet
MissLucy skrev (På 17.3.2026 den 16.20):

Jeg er ikke enig i at hun kommer med teoretiske unnskyldninger, eller at hun bagatelliserer. Jeg opplever at hun gjennom hele artikkelen balanserer volden og raseriet (dvs hun bagatelliser ikke, hun unnslår ikke), mot det mennesket hun ser i retten, samtidig som hun er opptatt av hvorfor og hva vi kan lære og hvordan en eventuell "reparasjon" kan skje. Det viktigste poenget slik jeg ser det er at ingen er tjent med at man klistrer forklaringsmodeller som uhelbredelig psykopat og monster på menn som er voldelige, verken ofre, gjerningsmenn eller samfunnet.

En reprasjon kan kun skje hvis han velger å ta ansvar, gå inn i seg selv og velger å få til endring. 

Ansvaret for det han har gjort ligger kun hos han. Og ansvaret for at han skal endre seg ligger kun hos han. Ikke hos deg. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...