Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
VibeckeST skrev (Akkurat nå):

Eg er usikker på om "han vet hva han har gjort" - det ser ut som at hans virkelighet er at han oppriktig tror at han ikke har gjort noe galt og at det er andre alle sin feil eller likeverdig turbulent forhold eller slemme pressen, utenom det formildende versjonene han har innrømmet og hvis han oppriktig tror dette kan han ha ønsket åpen for at ofrene skulle bli tatt i å lyge (i hans hode) 

Han sier jo at han lurer på om "vi har sittet i samme rettsak" om å lese om det pressens beskrivelser. Skal vi dro han da lever i en annen virkelighet, eller at samtlige medier sitter å lyger om det som skjer? 

Godt poeng.

• Liker 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
VibeckeST skrev (2 minutter siden):

Eg er usikker på om "han vet hva han har gjort" - det ser ut som at hans virkelighet er at han oppriktig tror at han ikke har gjort noe galt og at det er andre alle sin feil eller likeverdig turbulent forhold eller slemme pressen, utenom det formildende versjonene han har innrømmet og hvis han oppriktig tror dette kan han ha ønsket åpen for at ofrene skulle bli tatt i å lyge (i hans hode) 

Han sier jo at han lurer på om "vi har sittet i samme rettsak" om å lese om det pressens beskrivelser. Skal vi dro han da lever i en annen virkelighet, eller at samtlige medier sitter å lyger om det som skjer? 

Jeg får også inntrykk av at han ikke har SNØRING på hva han har gjort.

Her er det snakk om 4 eller flere 'sovevoldtekter' samt vold mot samboer.

Så er han sint på purken for at 98% av vennene trekker seg unna.

Hallo i luken.

• Liker 33
  • Nyttig 6
Skrevet
heppernkax skrev (6 minutter siden):

Jeg får også inntrykk av at han ikke har SNØRING på hva han har gjort.

Her er det snakk om 4 eller flere 'sovevoldtekter' samt vold mot samboer.

Så er han sint på purken for at 98% av vennene trekker seg unna.

Hallo i luken.

Og det må jo være en skikkelig god grunn til å låse ham inne 😬

• Liker 16
  • Nyttig 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (23 minutter siden):

Adresseringen av psykopat som term skjer som følge av at den benyttes i tilknytning til saken, ikke selvinitiert for å flytte fokus hit eller dit. Det er ikke behov for å plassere det som psykopati eller annen "kuriositet" for å anerkjenne alvoret. Saken er alvorlig nok på selvstendig grunnlag uten dette språket. Dessuten vet vi ikke om det er sant, og skaper noen virkelighetsfjerne forestillinger om sammenhenger. På samme måte som barneovergripere finnes blant de superhyggelige trenerne, læreren, naboen eller andre du har et tillitsforhold til og ikke kun blant perifere monstre, så har partnervold samme variasjon og utbredelse. Skal vi snakke om normalisering her, så handler ikke det om bagatellisering og minimering av alvorlighetsgrad men om utbredelse. "Du ser det ikke før du tror det", var tittelen på boka til Inga Marte Thorkildsen om overgrep, i motsetning til "du tror det ikke før du ser det". Poenget med tittelen er at du må tro på at det skjer rundt deg, og hvis du tro det, så ser du det lettere - i ditt nærmiljø, ikke bortgjemt i en mystisk avkrok, og hvis man våger å tro at det skjer, så kan du gjøre noe med det. Det er vel noe av poenget til Lindgren: Å avmystifisere voldsmyten og plassere den der den hører hjemme: Midt iblant oss. Dessverre. 

Gjentar: "Psykopaten" eksisterer også, blant oss alle. 

Dette blir en avsporing. At vold finnes blant “vanlige” mennesker er verken nytt eller opplysende i denne saken. Når fokuset flyttes til psykopati, utbredelse og “avmystifisering”, svekkes det helt grunnleggende: tydelig ansvar og konsekvenser for det Marius Borg Høiby faktisk er anklaget for.

• Liker 8
  • Hjerte 1
Skrevet
heppernkax skrev (10 timer siden):

Du vil ikke tro hvor mange kvinner jeg kjenner på jobb, i familien, i foreldregruppa til fotballaget, som alle 'synes synd på marius' og som mener 'han ikke har hatt det lett' og som håper 'han kan få fred'.

Helt vanvittig. Enn om han skambanket døtrene deres og tok kvelertak og inteoduserte dem for knark og sovetabeletter og olivenolje?

Det er livsfarlig logikk at en type som Marius skal 'reddes'. Han er det man på andre språk kaller ond, i min mening. Han har gitt damene sine bank uten å fortrekke en mine. Sitter i retten etterpå og snakler om hvor krenkende det er for -ham- å bli arrestert.

Grøsser av tanken på denne karen som mulig forelder.

Han skal ikke "reddes", men han bør endre seg, for en dag slipper han antakelig ut igjen (om han dømmes), og vi vil ikke at flere mennesker skal få livene ødelagt av hans handlinger. De fleste klarer ikke å endre slikt helt på egenhånd, derfor har vi rehabiliteringstilbud både i og utenfor fengsel. 

• Liker 2
Skrevet
heppernkax skrev (10 timer siden):

Du vil ikke tro hvor mange kvinner jeg kjenner på jobb, i familien, i foreldregruppa til fotballaget, som alle 'synes synd på marius' og som mener 'han ikke har hatt det lett' og som håper 'han kan få fred'.

Helt vanvittig. Enn om han skambanket døtrene deres og tok kvelertak og inteoduserte dem for knark og sovetabeletter og olivenolje?

Det er livsfarlig logikk at en type som Marius skal 'reddes'. Han er det man på andre språk kaller ond, i min mening. Han har gitt damene sine bank uten å fortrekke en mine. Sitter i retten etterpå og snakler om hvor krenkende det er for -ham- å bli arrestert.

Grøsser av tanken på denne karen som mulig forelder.

Eg også kjenner flere som ihvertfall før saken som synes synd på han, dro frem at han ikke har hatt det enkelt og er forhåndsdømt og mye mer. Eg orket ikke å diskutere med disse lengre for eg ble jo satt i ett dårlig lys som mente Marius var skyldig. Ja eg trodde han var det før saken kom opp, eg trodde på kvinnene og gjør fortsatt det. 

Vet ikke om disse eg kjenner fortsatt støtter han og mener det er stakkars han fremdeles, eg har ikke snakket med de, i det siste men det er skummelt syns eg at han skal unskyldes men "hvem han er " og "slemme pressen"

• Liker 5
  • Nyttig 8
Skrevet
~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Han skal ikke "reddes", men han bør endre seg, for en dag slipper han antakelig ut igjen (om han dømmes), og vi vil ikke at flere mennesker skal få livene ødelagt av hans handlinger. De fleste klarer ikke å endre slikt helt på egenhånd, derfor har vi rehabiliteringstilbud både i og utenfor fengsel. 

Jeg er ikke uenig i behovet for rehabilitering, men her blir det en avsporing. Først må det være tydelig ansvar og konsekvenser for det Marius Borg Høiby faktisk er anklaget for. Å flytte fokuset til hva som kan “hjelpe ham” nå, skjer lett på bekostning av ofrene og alvoret i saken.

• Liker 12
  • Nyttig 2
Skrevet
Glrmn skrev (7 minutter siden):

Dette blir en avsporing. At vold finnes blant “vanlige” mennesker er verken nytt eller opplysende i denne saken. Når fokuset flyttes til psykopati, utbredelse og “avmystifisering”, svekkes det helt grunnleggende: tydelig ansvar og konsekvenser for det Marius Borg Høiby faktisk er anklaget for.

Igjen, jeg deler ikke synet på en slik (oppkonstruert) konflikt. Borg Høiby har over flere uker måttet stå til ansvar for egne handlinger i retten. Forhåpentligvis dømmes han. Det er jo beviselig feil at ansvaret er svekket/svekkes av dette perspektivet. Det er mulig å ha flere tanker i hodet samtidig uten at det ene utkonkurrerer eller diskrediterer det andre.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Glrmn skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke uenig i behovet for rehabilitering, men her blir det en avsporing. Først må det være tydelig ansvar og konsekvenser for det Marius Borg Høiby faktisk er anklaget for. Å flytte fokuset til hva som kan “hjelpe ham” nå, skjer lett på bekostning av ofrene og alvoret i saken.

Vi er ikke uenige om at han må ta konsekvensene av sine handlinger. Verken straff eller rehabilitering har som hovedintensjon å hjelpe ham, men beskytte og hjelpe samfunnet som helhet. 

• Liker 4
Skrevet
~ Ada ~ skrev (10 minutter siden):

Igjen, jeg deler ikke synet på en slik (oppkonstruert) konflikt. Borg Høiby har over flere uker måttet stå til ansvar for egne handlinger i retten. Forhåpentligvis dømmes han. Det er jo beviselig feil at ansvaret er svekket/svekkes av dette perspektivet. Det er mulig å ha flere tanker i hodet samtidig uten at det ene utkonkurrerer eller diskrediterer det andre.

At Marius Borg Høiby har møtt i retten betyr ikke at han faktisk har tatt ansvar. Formell prosedyre er ikke det samme som reell ansvarsfølelse overfor ofrene, og når fokuset flyttes til psykopati, utbredelse og “avmystifisering”, mister man det helt grunnleggende: Tydelig ansvar og konsekvenser for det han faktisk er anklaget for.

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Vi er ikke uenige om at han må ta konsekvensene av sine handlinger. Verken straff eller rehabilitering har som hovedintensjon å hjelpe ham, men beskytte og hjelpe samfunnet som helhet. 

Poenget mitt er at når samtalen tidlig dreies mot rehabilitering, kan det lett oppfattes som at fokuset flyttes fra ofrene og de konkrete konsekvensene. Beskyttelse av samfunnet er viktig, men det må ikke skygge for det umiddelbare ansvaret Marius Borg Høiby har overfor dem han faktisk har skadet

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
Glrmn skrev (3 minutter siden):

At Marius Borg Høiby har møtt i retten betyr ikke at han faktisk har tatt ansvar. Formell prosedyre er ikke det samme som reell ansvarsfølelse overfor ofrene, og når fokuset flyttes til psykopati, utbredelse og “avmystifisering”, mister man det helt grunnleggende: Tydelig ansvar og konsekvenser for det han faktisk er anklaget for.

Nei, selvfølgelig betyr ikke det at han møter i retten at han tar ansvar. Han møter fordi han må, fordi han er tiltalt. Han må derimot forholde seg til utfallet om han vil eller ikke, helt uavhengig av hva han innser og hva han skulle ha av problemer i den ene eller andre retning. Innspillet til Lindgren er da bare en tilleggsdimensjon til så mye annet av ulike betraktninger og innspill, og tar på ingen måte bort kjernen: Han står ansvarlig for egne handlinger og må ta konsekvensene av det. Jeg har alltid sagt det, og ingenting vil endre på det. Jeg har hatt flere innlegg om voldsofre også. Det er mye som er interessant og viktig å diskutere, vet du.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Glrmn skrev (29 minutter siden):

To ting kan være sant samtidig, det er ikke enten eller. Selvsagt må han ta ansvar. Han bør virkelig ta inn over seg hva han utsetter andre mennesker for, han må legge vekk offerrollen, for det er ikke han det er synd i oppi dette. Han må, uansett hvor ubehagelig det er for han, ta ansvar, og forhåpentligvis angre på det han har gjort. Men det er ikke sikkert han får denne oppvåkningen uten rehabiliteringshjelp. Det er ikke sikkert han kommer til å komme til disse konklusjonene på egenhånd. Kanskje nettopp rehabilitering kan bidra til å endre tankemønsteret han har grodd seg fast i. Jeg håper hvert fall det, spesielt for de som skal være rundt ham når han slipper ut (sett at han får en dom). Hvis ikke, kommer han bare til å fortsette neste gang noe trigger ham.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (6 minutter siden):

To ting kan være sant samtidig, det er ikke enten eller. Selvsagt må han ta ansvar. Han bør virkelig ta inn over seg hva han utsetter andre mennesker for, han må legge vekk offerrollen, for det er ikke han det er synd i oppi dette. Han må, uansett hvor ubehagelig det er for han, ta ansvar, og forhåpentligvis angre på det han har gjort. Men det er ikke sikkert han får denne oppvåkningen uten rehabiliteringshjelp. Det er ikke sikkert han kommer til å komme til disse konklusjonene på egenhånd. Kanskje nettopp rehabilitering kan bidra til å endre tankemønsteret han har grodd seg fast i. Jeg håper hvert fall det, spesielt for de som skal være rundt ham når han slipper ut (sett at han får en dom). Hvis ikke, kommer han bare til å fortsette neste gang noe trigger ham.

Jeg avviser ikke at rehabilitering kan ha en rolle senere, men akkurat nå blir det en avsporing. Først må det være tydelig ansvar og konsekvenser for det Marius Borg Høiby faktisk er anklaget for. Når fokuset flyttes til hvordan han eventuelt kan “hjelpes” eller endres, skjer det på bekostning av ofrene og alvoret i saken. Rettens prosess og dom må komme først, før man diskuterer rehabilitering eller psykologiske forklaringer.

Endret av Glrmn
  • Liker 9
Skrevet

Litt tilbake i saken mer er ikke alltid eg har fått postet her om eg har lest og hatt lyst å kommentere på kveld eller helg så tatt vare på noen punkter. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/folg-rettssaken-mot-marius-borg-hoiby-her/s/5-95-2929852

5 MARS KL 13:01

Petar Sekulic overtar ordet.

Han viser frem et bilde på skjermen. Bildet viser fornærmede i leiligheten på Skaugum, mens hun ser på mobilen og smiler. Bildet er datert 4. august 2024, samme dagen som politiet ble tipset om at Høiby hade vært voldelig mot henne.

– Husker du om du var redd da dette bildet ble tatt? spør Sekulic.

– Det ser ikke ut som at jeg er redd akkurat på det bildet der, nei, svarer fornærmede omsider.

– Hvordan var stemningen her? Kan du huske noe om det når du ser bildet?

– Nei, jeg husker vi syntes det var litt surrealistisk. At vi hadde skapt det helvete her.

– Du sier at vi hadde skapt dette helvete?

– Jeg ringte jo politiet, og han klikket jo, så... Det er jo to.

Frogner kvinnen var altså hjemme hos han kvelden etter den store voldshendelsen som gjorde saken kjent, samme kvelden som 16:00 lydklippet og som han ble tatt av politiet? Og hun ligger på sofaen og smiler. Eg er i sjokk! 

I media leste vi om at hun hadde vært på legevakten og alle håpte og lurte på hvordan det gikk men henne som ikke var en offentlig person. Men hun låg hjemme på sofaen til voldsmannen sin. 

• Liker 1
Skrevet
Glrmn skrev (Akkurat nå):

Jeg er ikke uenig i at rehabilitering kan være relevant på et senere tidspunkt, men akkurat nå blir det en avsporing. Det viktigste i saken om Marius Borg Høiby er tydelig ansvar og konsekvenser for de handlingene han faktisk er anklaget for. Diskusjon om hvordan han eventuelt kan hjelpes eller endres bør først komme etter at rettsprosessen og dommen har slått fast hva han har gjort.

Jeg synes ikke det er en avsporing. Han blir neppe tilbudt rehabilitering i avvente på eventuell dom uansett. 

• Liker 2
Skrevet
heppernkax skrev (6 timer siden):

Han ville nok hatt godt av å blir rus og medisinfri.

Dessverre er vel fengsler hotspots for narkotikabruk og man får trillet de reseptene man ønsker antar jeg.

Første steget er iallefall å bli rusfri. Medisinfri tror jeg ikke han bør bli. Det hjelper han nok med å takle seg selv litt bedre.

Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Jeg synes ikke det er en avsporing. Han blir neppe tilbudt rehabilitering i avvente på eventuell dom uansett. 

Jeg tror du misforstår poenget mitt. Jeg er ikke imot rehabilitering generelt, men akkurat nå blir det en avsporing. Før ansvaret for det Marius Borg Høiby faktisk er anklaget for er tydelig fastslått, tar fokus på “hjelp til ham” oppmerksomheten bort fra ofrene og alvoret i saken. Diskusjon om rehabilitering kan først ha relevans etter at ansvar og konsekvenser er klart.

• Liker 11
Skrevet
Glrmn skrev (1 minutt siden):

Jeg tror du misforstår poenget mitt. Jeg er ikke imot rehabilitering generelt, men akkurat nå blir det en avsporing. Før ansvaret for det Marius Borg Høiby faktisk er anklaget for er tydelig fastslått, tar fokus på “hjelp til ham” oppmerksomheten bort fra ofrene og alvoret i saken. Diskusjon om rehabilitering kan først ha relevans etter at ansvar og konsekvenser er klart.

Det er ikke sikkert vi vil få se at han tar ansvar. Bures han inne, er det selvsagt en konsekvens. Men det er ikke sikkert han kommer til å like det, eller skjønne at han må ta ansvar. Jeg tror 100% på en anke hvis han får en dom. Og er min hypotese riktig, er ikke en anke akkurat å ta ansvar.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ett til punkt eg vil nevne litt tilbake i saken. 

https://www.nettavisen.no/nyheter/folg-rettssaken-mot-marius-borg-hoiby-her/s/5-95-2929852

4 MARS 11:33 - 

Han foreslo at jeg kunne sove på Frogner og ham på Skaugum. Men da jeg kom hjem så jeg at han tok en u-sving og dro til Michaels. Fornærmede forklarer at hun ble sur, fordi han skulle ta vare på valpene deres den kvelden. 

Hun visste også at Høiby var for full til å være der.

Altså den berømte Gorilla kveld episoden, før den skjedde så var han for ruset og full til å være på utestedet og at de skulle sove hver for seg men hun tenkte at han var i stand til å ta vare på valpene deres i den samme tilstanden... WHAT????

• Liker 9
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...