Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Carrot skrev (1 minutt siden):

Det er sjukt, og det er tydelig at forsvaret fokuserer på at hun ikke var redd:
https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?entry=70333

Det er jo potensielt d fordi at hensynsløsheten han er tiltalt for krever at hun var redd, og når hun sier hun er nummen men ikke redd er det da ingen hensynsløshet og ergo går han fri? 

Jeg klarer ikke å legge fra meg denne potensielle vitnepåvirkningen når hun sier sånne ting...

• Liker 11
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil fortsatt mene at pressen har hatt en viktig rolle i å få belyst saken. Vi vet at politiet ikke har behandlet MBH på samme måte som andre. Hvis ikke seoghør skrev om det; ville det blitt offentlig kjent? Ville snøballen ha begynt å rulle? Ville MBH måtte publisere sin uttalelse? Ville Julianne og Nora da publisert sine? 

Vi vet at Julianne og Nora ikke fikk hjelp. Vi vet at de ikke politianmeldte. 

Hvor mange flere ofre ville det vært? Ville han til slutt blitt drapsmann? 

Medietrykket har hatt noen baksider, men jeg mener at det er verdt det hvis utkommet blir at mannen blir stoppet, og straffet. Og ikke minst; forhindre at flere kvinner blir utsatt for en mann som med kongehusets godkjentstempel har kunnet manøvrere fritt. Nå er alle advart. Det er viktigere enn alt annet. 

• Liker 19
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Jeg klarer ikke å legge fra meg denne potensielle vitnepåvirkningen når hun sier sånne ting...

det virker veldig spesielt ja. Også det at man ikke er redd når forsvarsadvokaten spør mens når aktoratet spurte de samme spørsmålene og sier hun da skjelver og ser at selv hundene blir redde mens hun selv "er vant til det" og hadde "en stor klump i magen" så lurer jeg på hva hun definerer som "redd" - skulle nesten ønske noen spurte henne om det.. Hva hun mener "redd" er vil kanskje hjelpe få frem et bilde?

Endret av Carrot
  • Liker 7
  • Nyttig 3
Skrevet
Carrot skrev (Akkurat nå):

det virker veldig spesielt at man ikke er redd når forsvarsadvokaten spør mens når aktoratet spurte de samme spørsmålene og sier hun da skjelver og ser at selv hundene blir redde mens hun selv "er vant til det" og hadde "en stor klump i magen" så lurer jeg på hva hun definerer som "redd" - skulle ønske noen spurte henne om det.. 

Nemlig. 

Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Nemlig. 

Sitat
12.52Ingri Gudmundsen Bergo

Borer i avhør-uttalelser

Forsvarer Ellen Holager Andenæs går systematisk gjennom kvinnens avhør hvor hun har blitt spurt om hun var redd i ulike situasjoner med Høiby. Hun vektlegger at Frogner-kvinnen har sagt flere ganger at hun ikke har vært redd. 

Andenæs sier så at politiet har spurt kvinnen hva hun generelt er redd for.

– Kan du huske hva du svarte?

– Edderkopp, svarer Frogner-kvinnen og ler.

Andenæs ler også. 

erre mulig? 
https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?entry=70333

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ja, hva skal man si... 

VG

13.03Ingri Gudmundsen Bergo

– «Synes han har fått straffen sin»

Forsvarer Sekulic påpeker også at Frogner-kvinnen sa i avhør at hun ikke ønsket at Høiby skulle straffes for hensynsløs adferd. 

– «Hun synes han har fått straffen sin ved å bli hengt ut», leser han fra avhør.

– Er det noe mer å si om det? spør han.

– Nei, svarer Frogner-kvinnen.

Endret av -Pusheen-
La til link
  • Liker 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Jeg tror mer og mer på at hun har blitt påvirket... Og at hun er livredd for å sette Marius i et dårlig lys.

ja for å går var hun jo livredd når han hadde gått inn i leiligheten hennes og sent henne melding i følge henne selv.. 
Dette gir liksom ingen mening.. 

• Liker 6
Skrevet
Carrot skrev (Akkurat nå):

ja for å går var hun jo livredd når han hadde gått inn i leiligheten hennes og sent henne melding i følge henne selv.. 
Dette gir liksom ingen mening.. 

Nei, det gjør ikke det, og jeg håper det oppfattes likt i rettssalen. OG at de finner ut om hun faktisk har blitt påvirket av han bananskall-duden.

• Liker 5
Skrevet

Dette er bare vondt å lese, håper hun har gode folk rundt seg som klarer å få henne langt bort fra denne relasjonen. 

• Liker 11
Skrevet
-Pusheen- skrev (3 minutter siden):

Ja, hva skal man si... 

VG

13.03Ingri Gudmundsen Bergo

– «Synes han har fått straffen sin»

Forsvarer Sekulic påpeker også at Frogner-kvinnen sa i avhør at hun ikke ønsket at Høiby skulle straffes for hensynsløs adferd. 

– «Hun synes han har fått straffen sin ved å bli hengt ut», leser han fra avhør.

– Er det noe mer å si om det? spør han.

– Nei, svarer Frogner-kvinnen.

Nå må jeg bare hive meg litt på de som mener at det må være litt redelighet hos forsvarerne også, dette er jo ren manipulering. Stygt. Over streken. 

• Liker 7
  • Nyttig 15
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (Akkurat nå):

Nå må jeg bare hive meg litt på de som mener at det må være litt redelighet hos forsvarerne også, dette er jo ren manipulering. Stygt. Over streken. 

ENIG.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

12.59Ingri Gudmundsen Bergo

Bryter inn: - Ærlig talt

Forsvareren viser frem bilde av Frogner-kvinnen som ligger og ser på mobilen sin i huset til Høiby på Skaugum.

Bildet er tatt 14. august, en drøy uke etter voldshendelsen på Frogner. 

– Når jeg ser dette bildet her, er ikke det første som slår meg at du er redd. 

Ogs ufint av forsvarer. Er jo ikke et spørsmål. 

Fra Vg-tråden

• Liker 9
  • Hjerte 4
  • Nyttig 15
Skrevet

Jeg skjønner det bare ikke, for som det kom frem nå, så har Frogner-Kvinnen overnattet mer eller mindre daglig hos MBH frem til han ble arrestert og satt i varetekt rett før rettsaken

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?entry=70639#fra-retten

Sitat
13.18Nora Viskjer

Overnattet

– Frem til den perioden, hvor Marius ble pågrepet sist, så bodde han på N.N (adresse i Oslo). Jeg har skjønt at du har vært der en del? spør Sekulic.

– Mhm, svarer Frogner-kvinnen.

– Har det vært mange overnattinger?

– Ja.

– Ja, hvor mye da?

– Nesten hver dag. 

– Over hvor lang periode?

– To-tre måneder, svarer hun.

• Liker 2
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Nå spørres det om løgndetektortesten. Jeg lurer på hvem av MBHs kompiser som var løgndetektormannen. 13.19

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/

Er det virkelig sånn at hvis det tar lengre enn èn time, er det fordi det blir oppdaget løgn? Det høres jo merkelig ut, det kommer vel an på hva som spørres om (altså, hvor mye) osv. Noen som vet?

• Liker 2
Skrevet
Skrottefar skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner det bare ikke, for som det kom frem nå, så har Frogner-Kvinnen overnattet mer eller mindre daglig hos MBH frem til han ble arrestert og satt i varetekt rett før rettsaken

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?entry=70639#fra-retten

Hun føler tydeligvis en slags omsorg for ham, han har jo manipulert henne til det. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (11 minutter siden):

-Pusheen- skrev (10 minutter siden):

ENIG.

Anbefaler dere å følge med på saken og høre hva krim- kommentatorer sier om hvorfor slike spørsmål stilles.

Forsvarerne har som oppgave å teste forklaringer og trekke frem ting fra avhør som kan være relevant for retten. Jeg forstår ærlig talt ikke hvorfor man følger med i en rettssak dersom man ikke klarer å se dette, men kun reagerer på det som opplever som ubehagelig eller hardt. Dette er helt grunnleggende del av en rettssak, og retten er fullt klar over konteksten slike sitater kommer i, og vurderer dette mot hele forklaringen og bevisene. Men det vitner jo kanskje hvor idiotisk dette er å bevitne i sanntid i offentligheten. 

• Liker 2
  • Nyttig 6
Skrevet
-Pusheen- skrev (Akkurat nå):

Er det virkelig sånn at hvis det tar lengre enn èn time, er det fordi det blir oppdaget løgn? Det høres jo merkelig ut, det kommer vel an på hva som spørres om (altså, hvor mye) osv. Noen som vet?

Jeg synes hele opplegget høres ut som tull. Og med tanke på hvem som foreslo og ordnet det, så mistenker jeg at dette bare var et skuespill for å få henne tilbake.

• Liker 8
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Nymerïa skrev (6 minutter siden):

Nå spørres det om løgndetektortesten. Jeg lurer på hvem av MBHs kompiser som var løgndetektormannen. 13.19

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/

Det tenkte jeg og! Synd ikke meddommeren spurte mer om det, men kanskje Marius får spm om det...

Eller, mest sannsynlig får han ikke det siden dette ikke er en del av tiltalen...

Endret av Henikka
Skrivefeil
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...