Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Nei, neppe. De sitter nok ikke med Nettavisen oppe og leser minutt for minutt... Det er forsåvidt ikke sunt heller, så klandrer dem ikke. Men han er jo langt mer ufyselig enn det jeg hadde sett for meg, det kommer jo frem noe sjokkerende hele tiden. Lurer på hvor mye de selv har visst i forkant, kronprinsfamilien. Er jo nesten umulig at de aldri har skulle sett den siden av ham oppigjennom.

Jeg kan også forstå at de ikke leser alt. Men da blir det jo også et problem om de drar han med seg rundt omkring og erklærer støtte og sier at det er synd på han.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Jeg kan også forstå at de ikke leser alt. Men da blir det jo også et problem om de drar han med seg rundt omkring og erklærer støtte og sier at det er synd på han.

Skulle til å si "rådgivere", men...

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Skulle til å si "rådgivere", men...

:hoho:

Jeg kommer stadig vekk til at de får velge om de vil pusle rundt Marius eller om de vil ha rollene sine. De kan ikke gjøre begge deler.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Han var allerede siktet for kroppskrenkelse, så det var jo et helt naturlig ord å bruke.

Det har @Ninaen allerede svart på. Og hun har lagt med linker. 

• Liker 4
Skrevet
SVK skrev (45 minutter siden):

Selv synes ikke jeg der er søkt at Marius som er en mann helt uten sperringer, en mann som ikke engang betrakter det å kvele noen som å være voldelig kan ha skadet noen på nachspielene  i kjelleren til foreldrene som kontaktet Epstein etter de hadde funnet ut at han var en av tidenes verste barnevoldtektsmenn. 

Det er en ærlig sak om du synes det er så utenkelig at Marius kan ha gjort noe slikt at man i et forsøk på få oppklart omfanget av volden Marius har begått  ikke engang burde spørre kronprinsparet  om de har hørt noen tegn til vold.

Men det er  ikke slik at det er kongen som må spørre kronprinsen om han vil vitne.  Det er politiet som skal spørre. Det er kronprinsparet som kan takke nei til å vitne.   Om kronprinsparet takker nei fordi de er foreldre eller kongelige har ikke noe praktisk betydning. 

At kronprinsparet hverken ble spurt om informasjon eller ga informasjon på eget initiativ er  vel fordi de ikke klarte å komme på noen troverdige løgner som ville vært til gunst for Marius.  Årsaken til at de aldri ble spurt er åpenbart ikke fordi politiet var ærlige da de sa at de aldri spurte kronprinsparet fordi politiet mente kronprinsparet ikke kan ha hatt noe relevant informasjon. 

Jeg synes det er lite trolig at han har hatt nachspiel som har forstyrret småsøsknene og holdt dem våkne. Det har ingenting med hva Marius er i stand til å gjøre. Det har heller ikke kommet fram noe om dette fra andre vitner, så jeg skjønner ikke hvor ideen kommer fra.

Det å spørre småsøsknene om de har hørt skrik og vold fra nachspiel er jo noe annet enn at kronprinsenparet har relevant informasjon. Mulig politiet snakker sant , mulig de dekker over. Har politiet lov til spørre dem ut? Det ble jo voldsomt diskutert her når saken var ny , og slik loven lyder høres det jo ikke sånn ut. Ellers er det veldig mye jeg skulle ønske de svarte på , men ikke om småsøsknene har hørt skrik og vold fra nachspiel. 

• Liker 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (11 minutter siden):

Nei, neppe. De sitter nok ikke med Nettavisen oppe og leser minutt for minutt... Det er forsåvidt ikke sunt heller, så klandrer dem ikke. Men han er jo langt mer ufyselig enn det jeg hadde sett for meg, det kommer jo frem noe sjokkerende hele tiden. Lurer på hvor mye de selv har visst i forkant, kronprinsfamilien. Er jo nesten umulig at de aldri har skulle sett den siden av ham oppigjennom.

Man vet ikke engang hva de tenker nå. Det er ikke gitt at de tenker det samme som et normalfungerende menneske ville tenkt. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet

Kl 15.32 VG ( sms fra N.H til Frogner-kvinnen) 

Politiadvokaten henter opp meldingen: 

“Hei kjære NN . Håper du har det bra eller hvertfall bedre. Om du ønsker å snakke med noen som har stått litt der du står så send meg melding eller ring, jeg er her. Jeg vet ikke omfanget, men han har vært voldelig med meg og. Vet hvor ille Marius kan bli.” 

– Denne er datert 7. August, sier Kruszewski.

• Liker 2
  • Hjerte 22
Skrevet
Nymerïa skrev (22 minutter siden):

Men selv om de hadde prøvd så kunne det ha blitt vanskelig. MBH hadde sikkert nektet for den rabiate oppførselen og de hadde ikke sett det med egne øyne selv (det på Kongeskipet hadde neppe holdt til tvangsinnleggelse). Jeg kan ikke tenke meg at noen blir tvangsinnlagt på så tynt grunnlag. Dette er ikke i nærheten.

Man må være psykotisk og/eller fare for liv for å bli tvangsinnlagt. Selv DA er det vanskelig. Har sittet hos fastlege med fastlegen på telefonen til sykehuset og fastlegen måtte diskutere og overbevise sykehuset om at personen måtte få komme dit

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
Mizzy skrev (1 minutt siden):

Man må være psykotisk og/eller fare for liv for å bli tvangsinnlagt. Selv DA er det vanskelig. Har sittet hos fastlege med fastlegen på telefonen til sykehuset og fastlegen måtte diskutere og overbevise sykehuset om at personen måtte få komme dit

Det er viktig at dette kommer fram når det er sånn at folk tror at foreldrene bare kunne ha tvangsinnlagt han. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
CeXNS skrev (9 minutter siden):

Det går jo som en rød tråd gjennom hele  komplekset. Fra MM sitt brev der hun beskriver denne «sjeldent nydelige unge mannen», som foreldre har kommet med bekymringer og velmente råd (rundt) og lærere har hatt andre forventninger til oppførselen til. 

Og så hører vi beskrivelser om en rabiat mann, som mister kontroll over seg selv i sinne. Som ser ut til å gå fullstendig amok.

Det er rart at alle andre har sett disse sidene, men ikke MM. Er det troverdig? 

De har stått tett på.

De har visst, og de har prøvd å hjelpe, de har bare ikke klart det.

Denne «sjeldent nydelige unge mannen» er snart 30, men som mor blir det helt uforenlig å forholde seg til det som blir beskrevet her, med hvordan den babyen og den lille gutten du kjente var når han satt på fanget ditt. Og den gutten som leker med småsøsknene, og er snill hos bestemor. Min mammahjerne makter ikke å forestille seg egne barn utføre slike handlinger som blir beskrevet, og jeg synes tidvis det er rart å se dem kjøre bil og være voksne. Det må være ren dissosiasjon og dyp fornektelse som råder her. Uansett krever det løsninger MM ikke kan bidra med.

• Liker 7
  • Hjerte 6
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (27 minutter siden):

Jeg synes det er lite trolig at han har hatt nachspiel som har forstyrret småsøsknene og holdt dem våkne. Det har ingenting med hva Marius er i stand til å gjøre. Det har heller ikke kommet fram noe om dette fra andre vitner, så jeg skjønner ikke hvor ideen kommer fra.

Det å spørre småsøsknene om de har hørt skrik og vold fra nachspiel er jo noe annet enn at kronprinsenparet har relevant informasjon. Mulig politiet snakker sant , mulig de dekker over. Har politiet lov til spørre dem ut? Det ble jo voldsomt diskutert her når saken var ny , og slik loven lyder høres det jo ikke sånn ut. Ellers er det veldig mye jeg skulle ønske de svarte på , men ikke om småsøsknene har hørt skrik og vold fra nachspiel. 

1) Jeg skulle ha skrevet at politiet burde spurt både kronprinsparet og  halvsøskene til Marius. 

2) Vi kommer ingen vei så jeg skal ikke prøve å få deg til å mene at politiet burde spurt foreldrene og halvsøsknene til Marius hva de har hørt mens de var på Skaugum.  Så jeg gir meg der. 

3) Ja politiet har lov til å spørre om kronprinsparet om informasjon.  Loven du referer til er vel Grunnloven § 37

"De kongelige prinser og prinsesser skal for sine personer ikke stå til ansvar for andre enn kongen eller hvem han forordner til dommer over dem."

Den sier kun noe om hva politiet kan tvinge kronprinsparet til. Loven sier ingenting om hva politiet kan spørre kronprinsparet om.  Å bli spurt "Har dere noe relevant informasjon for etterforskningen?" er ikke å stille noen til ansvar og det er ikke å være dommer over dem.  Det politiet ikke kunne gjort var å straffe kronprinsparet for å ikke svare eller tvinge dem til å møte opp hos politiet/i retten. Men det kunne ikke politiet  gjort uansett siden kronprinsparet er foreldre og kunne nektet også på det grunnlaget. 

Endret av SVK
  • Liker 2
  • Nyttig 7
Skrevet
TigerK skrev (8 minutter siden):

Jeg har ikke rukket å lese det som er skrevet her tidligere i dag, men må bare få si at jeg klarte nesten ikke lese referatet fra rettssaken i dag. Det Frognerkvinnen forteller er så ærlig, så ekte, så sårbart og så forferdelig vondt å lese. Kan bare forestille meg hvordan det har vært å sitte i salen å høre ordene. 

Denne saken er så mye verre enn jeg trodde, og, jeg har sagt det før men, Marius skal takke skaperen for at han ikke sitter tiltalt for drap! Fy flate for en opplevelse hun (med fler) har vært igjennom. 

Tenker at det er på sin plass og si at hvis noen av de som leser dette er i et forhold hvor man blir utsatt for slik behandling - søk hjelp. Kom deg bort så fort du kan, for atferden vil bare eskalere. 

Hvis du lurer på om det du blir utsatt for, er vold (Vi har jo sett at Marius blant annet ikke kaller det vold. Han har bare klappet til henne litt, og har slått litt med flat hånd.) så kan du lese om vold i nære relasjoner her: https://dinutvei.no/vold-i-naere-relasjoner/ Der finner du også kontaktinformasjon til krisesenter og andre instanser som kan hjelpe deg. 

Hvis du som leser dette ikke blir utsatt for vold, men at du allikevel har behov for å diskutere dette temaet med noen - her finner du kontaktinformasjon til flere ressurser du kan snakke med med - https://psykiskhelse.no/trenger-du-hjelp/hjelpetelefoner-og-nettsteder/

Til sist, hvis du er under 18 år og du eller noen du er glad i blir utsatt for vold - ta kontakt med en lærer, trener, foreldrene til en venn eller en annen trygg voksen og fortell om det. Hvis du ikke har en trygg voksen du kan snakke, med kan du ta kontakt med Barn og unges kontakttelefon på telefonnummer 116 111 eller via hjemmesiden https://www.116111.no

Husk at ingen fortjener å bli utsatt for vold, fysisk, psykisk eller emosjonelt. Du er verdifull og du fortjener å ha det trygt og du fortjener å bli behandlet med respekt! 

Bra innlegg, tiltres :hjerte: 

Vil gjerne få føye til denne, om det som kalles voldsspiralen, for de som lurer på hvorfor slike forhold kan vare så lenge:

https://www.volinjen.no/voldsspiralen/

• Liker 11
  • Hjerte 3
  • Nyttig 4
Skrevet
Zenhouse skrev (21 minutter siden):

Kl 15.32 VG ( sms fra N.H til Frogner-kvinnen) 

“Hei kjære NN . Håper du har det bra eller hvertfall bedre. Om du ønsker å snakke med noen som har stått litt der du står så send meg melding eller ring, jeg er her. Jeg vet ikke omfanget, men han har vært voldelig med meg og. Vet hvor ille Marius kan bli.” 

Har du link?

• Liker 1
Gjest Ninaen
Skrevet
Purple Basil skrev (2 minutter siden):

Etter å ha lest referatet fra dagen i dag, håper jeg at alle "mildeste form for vold"-folka skammer seg herfra til helvete. 

Det sitatet er den forrige advokaten hans sitt. Og henspeiler på graderingen i straffeloven.

Skrevet (endret)
Hebbe-lille skrev (8 minutter siden):

Har du link?

deet ble vel linket til flere seteder men du finner det også i denne:
https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?entry=70333

Sitat
15.32Preben Sørensen Olsen

Fikk støttemelding fra Haukland

– Har du hatt kontakt med noen av de andre fornærmede i denne saken? spør Kruszewski.

– Ja, Nora sendte meg melding da dette kom ut. 

– Er det den eneste kontakten du har hatt med noen av de andre?

– Ja. 

Endret av Carrot
  • Liker 2
Skrevet
Purple Basil skrev (3 minutter siden):

Etter å ha lest referatet fra dagen i dag, håper jeg at alle "mildeste form for vold"-folka skammer seg herfra til helvete. 

Jeg håper at vi som ikke ønsker å se kongefamilien dra på koseturer med en sånn person slipper å høre at vi er mobbere. Om andre tenker at det er akkurat en sånn person de ønsker å se kongefamilien med, så er det deres sak. Men jeg må få lov til å mene at dette vil jeg ikke ha noe av. Hvis de absolutt vil smykke seg med et sånt vesen så kan de ta bort prefikset fra kongefamilien og bli en borgerlig familie.

• Liker 25
  • Hjerte 3
  • Nyttig 12
Skrevet

Flaut hvor mange medlemmer av kongehuset som har visst om sakskomplekset, og later som at de ikke visste noe. 

https://www.vg.no/nyheter/i/k0ErmL/frogner-kvinnen-om-sonja-bursdag-klappet-til-ham

«Episoden Høibys ekskjæreste viste til, skal ha skjedd i 2024. Dronningen, som har bursdag 4. juli, fylte dette året 87 år. 

Den gang opplyste Slottet til NTB at dronningens fødselsdag skulle feires privat.»

Kongen sin uttalelse om Marius desember 2024 ; 

«Generelt er dette med rus og psykisk helse et problem i Norge, ja hele verden. Det er tungt og leit at det er noen vi er glade i som er kommet borti dette, sa han til NRK.» 

https://www.nettavisen.no/kjendis/kongen-satte-ord-pa-hoiby-saken/s/5-95-2205816

• Liker 6
  • Nyttig 11
Skrevet
SVK skrev (17 minutter siden):

1) Jeg skulle ha skrevet at politiet burde spurt både kronprinsparet og  halvsøskene til Marius. 

2) Vi kommer ingen vei så jeg skal ikke prøve å få deg til å mene at politiet burde spurt foreldrene og halvsøsknene til Marius hva de har hørt mens de var på Skaugum.  Så jeg gir meg der. 

3) Ja politiet har lov til å spørre om kronprinsparet om informasjon.  Loven du referer til er vel Grunnloven § 37

"De kongelige prinser og prinsesser skal for sine personer ikke stå til ansvar for andre enn kongen eller hvem han forordner til dommer over dem."

Den sier kun noe om hva politiet kan tvinge kronprinsparet til. Loven sier ingenting om hva de kan spørre kronprinsparet om.  Å bli spurt "Har dere noe relevant informasjon for efterforskningen?" er ikke å stille noen til ansvar og det er ikke å være dommer over dem.  Det politiet ikke kunne gjort var å straffe kronprinsparet for å ikke svare eller tvinge dem til å møte opp hos politiet/i retten. Men det kunne ikke politiet  gjort uansett siden kronprinsparet er foreldre og kunne nektet også på det grunnlaget. 

Nå vet ikke jeg hva politiet har spurt eller ikke spurt om, vi vet bare hva de har offentliggjort. Ja, det er den loven jeg tenker på. 

Jeg synes ikke de skulle spurt småsøsknene om de har hørt skrik fra nachspiel selvom de hadde vært borgerlige heller. Er det noen mistanke om dette? Jeg skjønner ikke hvor det kommer fra . 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...