Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Gjest Ninaen
Skrevet

Utrolig sterkt, og godt, vitnemål i dag. Jeg har null tro på at han ikke blir dømt nå. Mønstrene er entydige. Og han trenger åpenbart hjelp, av hensyn til både samfunnet og seg selv. At han har sinnemestringproblemer, som han sa selv, er jo bare fornavnet. Har man utfordringer med regulering og sinne i utgangspunktet, og så pøser masse kokain og alkohol oppå det over tid, så er det oppskriften på det vi hører om i retten nå. Ingen unnskyldning. Tvert imot. Han har kommet fullstendig ut av kontroll, og det er bare flaks at han ikke har forårsaket andres eller egen død så langt. Både med vold, narkotikabruk og ikke minst med atferden i bil og på motorsykkel. 
Det er på mange måter bra at denne rettssaken er åpen. For dette er virkelig lærebokeksempel på vold i nære relasjoner, dysfunksjonelle forhold, voldelig og dyssosial atferd, traumereaksjoner osv.

Det hun beskriver om å bli nummen, stenge ute volumet på stemmen osv er klassisk dissosiative reaksjoner (ikke diagnose, men fenomen alle kan oppleve, uten at man har utviklet det som kalles dissosiativ lidelse). 

Videoannonse
Annonse
Gjest Ninaen
Skrevet
missLynch skrev (4 minutter siden):

VG presterte å skrive fornavnet hennes nå kl 15.32 i feeden, men rettet det opp til N.N. 
Utrolig klønete. Håper de får refs for dette. Hun trenger ikke den tilleggsbelastningen 🙄

Så det samme! 

Gjest Ninaen
Skrevet (endret)

hvis dette stemmer er det ikke bra for HM/Slottet…

– Men i det utkastet han viste meg sto det N.N. (Frogner-kvinnens navn) og ikke “kjæresten min”. 

– Så det var noe Haakon tror jeg kanskje, eller PR noen et eller en annen person endret fra «N.N.»  til «kjæresten min». Så det var det ikke Marius som skrev.

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?_sp_targeting_params=mobile-webview%3Atrue&_sp_pass_consent=true&entry=70470#fra-retten

Endret av Ninaen
Sitat falt ut
Skrevet
Sitat

Han satt jo og skrev den selv. Han sendte noen utkast, så møttes vi på Skaugum, hvor han hadde skrevet ferdig det utkastet man ser der. 

– Men i det utkastet han viste meg sto det N.N. (Frogner-kvinnens navn) og ikke “kjæresten min”. 

– Så det var noe Haakon tror jeg kanskje, eller PR noen et eller en annen person endret fra «N.N.»  til «kjæresten min». Så det var det ikke Marius som skrev.

Hva skjedde med "vi vet bare det Marius har fortalt oss?" som ble gjentatt igjen og igjen i media hvis de var med på å formulere unnskyldningen? :sjokkert:

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?entry=70333

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Ninaen skrev (2 minutter siden):

Utrolig sterkt, og godt, vitnemål i dag. Jeg har null tro på at han ikke blir dømt nå. Mønstrene er entydige. Og han trenger åpenbart hjelp, av hensyn til både samfunnet og seg selv. At han har sinnemestringproblemer, som han sa selv, er jo bare fornavnet. Har man utfordringer med regulering og sinne i utgangspunktet, og så pøser masse kokain og alkohol oppå det over tid, så er det oppskriften på det vi hører om i retten nå. Ingen unnskyldning. Tvert imot. Han har kommet fullstendig ut av kontroll, og det er bare flaks at han ikke har forårsaket andres eller egen død så langt. Både med vold, narkotikabruk og ikke minst med atferden i bil og på motorsykkel. 
Det er på mange måter bra at denne rettssaken er åpen. For dette er virkelig lærebokeksempel på vold i nære relasjoner, dysfunksjonelle forhold, voldelig og dyssosial atferd, traumereaksjoner osv.

Det hun beskriver om å bli nummen, stenge ute volumet på stemmen osv er klassisk dissosiative reaksjoner (ikke diagnose, men fenomen alle kan oppleve, uten at man har utviklet det som kalles dissosiativ lidelse). 

Tror det skal komme en psykiater ila denne uken i retten, han vil forhåpentligvis si det samme som du nevner her.

• Liker 11
  • Nyttig 2
Skrevet

Aftenposten refererer nå fra rettssaken: Frogner-kvinnen sier at Haakon hjalp til med å skrive unnskyldningen Marius publiserte etter at sistnevnte i realiteten var to sekunder unna å bli drapsmann. Flott det, Haakon. Du blir en konge med de rette verdier. 

• Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 11
Skrevet
Ninaen skrev (Akkurat nå):

Carrot skrev (Akkurat nå):

Hva skjedde med "vi vet bare det Marius har fortalt oss?" som ble gjentatt igjen og igjen i media hvis de var med på å formulere unnskyldningen? :sjokkert:

Ikke sjokkerende at han selv ikke skrev "kjæresten min", det trodde jeg faktisk aldri på at han hadde skrevet. Så da ble jo mistankene mine bekreftet. Og samtidig at dette må være en del av disse "problemkompleksene" Haakon snakket om...  Siden hun ikke husker om det var Haakon eller en PR-person som sa at det burde endres til "kjæresten min", kan det jo tyde på at hvert fall Haakon var til stede sammen med dem og kom med innspill sammen med denne PR-personen...

• Liker 17
  • Nyttig 5
Gjest Juraibura
Skrevet
Sgirl skrev (1 minutt siden):

Aftenposten refererer nå fra rettssaken: Frogner-kvinnen sier at Haakon hjalp til med å skrive unnskyldningen Marius publiserte etter at sistnevnte i realiteten var to sekunder unna å bli drapsmann. Flott det, Haakon. Du blir en konge med de rette verdier. 

Hæ? Seriøst. Vår kommende konge hjalp Marius med å skrive at han utøvde kroppskrenkelse? Nekter jeg å tro. 

Skrevet
Ninaen skrev (11 minutter siden):

Takk for bra innlegg - dette oppsummerer det veldig godt. :blomst: OG jeg husker at jeg både tenkte å skrev den gangen dette eksploderte at jeg håpet denne saken i all sin tragiskhet, i det minste kunne gjøre at flere mennesker forstår dynamikken bak voldelige menneskers oppførsel bedre.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Gjest Ninaen
Skrevet
Juraibura skrev (3 minutter siden):

Hæ? Seriøst. Vår kommende konge hjalp Marius med å skrive at han utøvde kroppskrenkelse? Nekter jeg å tro. 

Hun sier at Marius har skrevet det selv. Men at han hadde brukt navnet hennes, ikke «kjæresten min», og at det ble rettet. Mer som korrekturlesing. Var vel mange av oss som trodde han ikke var i stand til å skrive den uttalelsen selv, at det måtte være advokaten, men det har jo kommet fram gjennom rettssaken at han er god med ord og slett ikke dum. 

Skrevet
Sgirl skrev (5 minutter siden):

Dette er en familie i fritt fall. Maken til rolleblanding! 

To ting er sant samtidig her - det er en tragedie for pårørende på begge sider av denne saken, og åpenbart ofrene,  OG jobben til HM og MM er å være kongelige. Hvis de ikke på egen hånd klarer å finne en balanse mellom de to rollene, er de ikke egnet for oppgaven. De må gjerne være pårørende først og fremst, det er høyst forståelig, de har andre barn, men da mener jeg noen må bli kreative med lovlige og praktiske løsninger på veien videre for dem som kongelige. Det er vel ikke akkurat roller man kan ha midlertidig permisjon fra, men jeg mener situasjonen fremtvinger behov for å se på noen andre løsninger enn dette. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Gjest Ninaen
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Takk for bra innlegg - dette oppsummerer det veldig godt. :blomst: OG jeg husker at jeg både tenkte å skrev den gangen dette eksploderte at jeg håpet denne saken i all sin tragiskhet, i det minste kunne gjøre at flere mennesker forstår dynamikken bak voldelige menneskers oppførsel bedre.

Hun beskriver så utrolig godt dette med Traumebånd, hvordan man tilpasser seg, blir avstumpet, tror man fortjener det, projisering og ja… og også hvordan det å ha med seg bagasje hvor grenser er blitt tråkket over inn i en ny relasjon gjør at man ikke reagerer som man burde gjort/andre ville gjort. Og dette med trygghet og avhengighet av hverandre. Og hvor absurd det er, men samtidig ekstremt logisk når man står midt oppi det.

Skrevet
Juraibura skrev (7 minutter siden):

Hæ? Seriøst. Vår kommende konge hjalp Marius med å skrive unnskylde at han utøvde kroppskrenkelse? Nekter jeg å tro. 

Tviler ikke et sekund. Hva gjør man vel ikke for flokken? 🤔

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Synes Frognerkvinnen gjorde det bra idag. Er glad hun klarte å gjennomføre. Hun er sterk.

• Liker 20
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Stakkars Frognerkvinnen. Ikke rart det var vanskelig for henne å se klart hva som skjedde og å forlate Marius:

"Kvinnen forteller videre om tidligere relasjoner som har gjort henne «nummen» mot skriking og at ting blir ødelagt. Hun sier i retten at hun var «vant til å tåle mer enn det jeg burde»"

https://www.nrk.no/norge/frogner-kvinnen-forklarer-seg-for-forste-gang-i-rettssaken-mot-marius-borg-hoiby-1.17793775

Og: Forholdet med Marius startet ikke med vold.

"Ifølge henne startet det med «litt mindre verre ting»: Utroskap, rus og generell utrygghet.

– Jeg syntes veldig synd på Marius, jeg sa til meg selv at kjærlighet ikke skal være enkelt. Det handler om å tilgi.

Dette førte til at grensene hennes ble flyttet, sa hun.

– Det er ikke noe som skjer over en natt eller hendelse, men litt etter litt. Til slutt står man i en situasjon hvor det man en dag aldri ville ha godtatt, blir på en måte noe man tillater".

https://www.vg.no/nyheter/i/2pBlQq/frogner-kvinnen-det-startet-ikke-med-vold

Hun forklarer mekanismene veldig godt. I tillegg kommer fasen med love bombing etter voldshendelse, deretter en fase der det kan bygge seg sakte opp med sjalusi etc før det braker løs med vold igjen - og så love bombing igjen. Og kanskje manipulasjon og gaslighting som gjør det enda vanskeligere å se hendelsene klart, tro på egen opplevelse og å plassere skyld der den hører hjemme.  

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
Carrot skrev (24 minutter siden):

De var vel så slu at de ikke sa akkurat det, de sa vel vi vet det marius har fortalt. Ikke at det bare var det. Sånn at de ikke egentlig løy, men ga oss det inntrykket av at de ikke visste noenting mer enn det.

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Juraibura skrev (22 minutter siden):

Ja, det var i alle fall ikke bare Marius som skrev det - tydelig at man hadde myst litt på begreper og strafferammer og fundert på hva som var lurt å innrømme. kvalmt.

• Liker 14
  • Hjerte 1
Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner, avsporinger og brukerdebatt.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Gjest Juraibura
Skrevet
Andrea59 skrev (2 minutter siden):

Ja, det var i alle fall ikke bare Marius som skrev det - tydelig at man hadde myst litt på begreper og strafferammer og fundert på hva som var lurt å innrømme. kvalmt.

Men uansett hvor mye eller lite kronprinsen har bidratt med på brevet, så har igrunn Norges tronarving indirekte blandet seg i en pågående straffesak. 
Her har jo HM ettertrykkelig gjentatt gang på gang at her er det rettsapparatet som må ta seg av saken. Om så HM bare har hjulpet med ett ord korrektur så er det en skandale. 

Skrevet
Andrea59 skrev (8 minutter siden):

De var vel så slu at de ikke sa akkurat det, de sa vel vi vet det marius har fortalt. Ikke at det bare var det. Sånn at de ikke egentlig løy, men ga oss det inntrykket av at de ikke visste noenting mer enn det.

I tillegg, det er 0 sjanser for at kronprinsparet ikke har hørt enten rykter eller mottatt noen meldinger om forskjellige ting opp igjennom. De har både nære venner, omgangsvenner, fortrolige og familiemedlemmer i vestkantmiljøet. Selvfølgelig har de visst mye. Det blir en selvmotsigelse hvis ikke - de har hjulpet alt de kan, i følge både MM i Året med kongefamilien, og i følge MBH selv gjennom rettssaken. For å hjelpe så må de først vite. Det sier seg selv. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 19

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...