Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Chestnut skrev (22 minutter siden):

Jeg klarer helt fint å se at både ustabile oppvekstvilkår de første årene, sosial arv (og andre faktorer utenfor hans kontroll) helt sikkert har vært med å disponere for hans kriminelle løpebane. Det gjelder nok for en stor andel som begår alvorlig kriminalitet. Derfor er jeg glad for at vi har et rettssystem som legger opp til rehabilitering og å hjelpe mennesker tilbake til å delta i samfunnet. Har heller aldri møtt et menneske i mitt liv som ikke har noe positivt ved seg, det er helt sikkert tilfelle for MBH også.

Likevel er nok jeg aller mest opptatt av at samfunnet må beskyttes mot kvinnefiendtlige voldsmenn, som ikke evner/ønsker å ta ansvar for egne skadelige handlinger og livsførsel. Vold i nære relasjoner er et samfunnsproblem, og hvert eneste år blir kvinner drept av sine partnere. Det er naivt å tro at partene i sakene her i verste fall kunne endt opp i den statistikken. Og i lys av dette, dypt rystende at voldsmannen har fått herje fritt og samtidig levd et jetsetliv på midler subsidiert av det offentlige. Da er det helt betimelig å stille kritiske spørsmål, ikke minst rundt offerposisjonen tiltalte plasserer seg i. 

Chestnut skrev (1 time siden):

Det er slående hvor mye uforbeholden raushet og tålmodighet denne voldsmannen har blitt møtt med fra alle hold. Så er det jo et betimelig spørsmål hva som er grunnen til at han har valgt å fortsette sin grenseløse livsførsel med vold og antisosial atferd, selv med tilgang på hjelp andre bare kan drømme om. Kan det være at det rett og slett ikke har vært så mange incentiver for å endre seg? Pengene tikket inn uansett, kvinnene fikk han alltid en ny sjanse med, politiet blandet seg ikke så lenge han holdt en lav profil. Ble tilværelsen ensformig kunne han alltids pakke diplomatpasset sitt og ta seg en ferietur. 

Jer ser jeg har misforstått innlegget ditt lity beklager. Ja,  han et møtt med mer raushet enn han har fortjent. Men også motstand. Flere venner har også sagt fra til han, bla danby , har vært direkte her.

Men stusser jo litt på , hvor er hans kriminelle venner her. Hvorfor er ikke de vitner for han? De som satt rundt han med slå videoen? 

Jeg tenker at han hatt en kompis gjeng som han har søkt mer mot, for å slippe å ta ansvar, fremfor å lytte til bla gode danby råd om at han reagerer for mye og ikke kan besyemme alt. 

Den videoen hvor han slår mot kamera på spørsmål om hvordan det ble slutt med dama, sier jo egentlig mye

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (57 minutter siden):

Er det noen grunn til det? Hva får deg til å tro det har vært vold og skrik på nachspielene? Nå har jo andre vitnet om nachspiel og ingen har antydet noe om vold eller skrik? 
Søsknene , som da var mindreårige , har sittet våkne på natten og hørt på skrik? Er det det du spekulerer i?

Konteksten til innlegget mitt var at kronprinsparet skulle blitt spurt om de hadde noe informasjon som kan være relevant for hvilke kriminelle handlinger Marius har gjort. 

Hadde man visst alle svarene på forhånd så hadde man ikke hatt noe etterforskning og man hadde ikke hatt noe rettssak. Man hadde visst nøyaktig hva Marius hadde gjort og ikke gjort.  Skal man etterforske noe så må man selvsagt spørre seg selv "Hva er mulighetene her?".  Marius er en mann helt uten sperringer så det er selvsagt mulig at han kan ha tydd til vold under ett eller flere av nachspielene.

Hva i løpet av denne rettssaken får deg til å tro at Marius sine kompiser ville meldt fra til politiet på eget initiativ om de hadde sett vold på nachspielene?  Marius sine kompiser er ikke bare villige til å lyve for Marius minst en av kompisene er villig til å prøve å få ofrene til å lyve for at Marius skal slippe straff.  Marius truet ett av ofrene med kniv for å at hun ikke skulle ringe politiet og det var etter rettssaken hadde startet. 

Det blir også helt absurd å bruke argumentet "Søsknene , som da var mindreårige , har sittet våkne på natten og hørt på skrik? Er det det du spekulerer i?" som argument for at man ikke skal spørre søsknene om de har hørt skrik. Det sier seg selv at det er dem og ikke meg man må spørre.

Endret av SVK
  • Liker 3
  • Nyttig 7
Skrevet
SVK skrev (26 minutter siden):

Det er det ikke lov å kommentere her på forumet. 

Spekulasjoner er ikke av interesse.

• Liker 3
Skrevet

Det er ganske spesielt å ta noen med til et annet land for å gå på konsert, og så har du ikke kjøpt billetter og heller ikke sagt noe om at du ikke har billetter…. var det et ønske om å ydmyke vedkommende ved inngangen? Hvor syk i hodet er det mulig å være….. Hvor tok de løgndetektortest? Hvem tolket de svarene?

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet
Gliffy skrev (På 3.3.2026 den 10.17):

De gjør sikkert det, blir vel for flaut å sende han på NAV. 

Tydeligvis ikke for Marius, for han skryter jo av å få penger av nav. 

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Miominoen skrev (3 minutter siden):

Spekulasjoner er ikke av interesse.

Hvilke spekulasjoner? Det ble bare konstatert at dette ikke er lov å kommentere på forumet. Det er ingen spekulasjoner i dette svaret, tvert om forhindrer det at mulige spekulasjoner publiseres.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)
anno19 skrev (2 timer siden):

Hvor tok de løgndetektortest? Hvem tolket de svarene?

Antagelig en app de hadde på treningsklokke/armbånd.

Selv utført av profesjonelle kvakksalvere er dette kvasivitenskap som ikke tillegges vekt i Norge.

Bistandsadvokaten burde frarådet henne å nevne det, kan få motsatt effekt, svekke troverdigheten.

Endret av Spaces
  • Liker 3
Skrevet (endret)
anno19 skrev (21 minutter siden):

Det er ganske spesielt å ta noen med til et annet land for å gå på konsert, og så har du ikke kjøpt billetter og heller ikke sagt noe om at du ikke har billetter…. var det et ønske om å ydmyke vedkommende ved inngangen? Hvor syk i hodet er det mulig å være…..

Absolutt. Men det er ikke i nærheten av noe av  det mest spesielle denne familien har gjort. 

Endret av SVK
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Det er alvorlige hendelser som blir beskrevet, og det er flaks at det ikke har gått skikkelig galt. Det er en person med et sykelig behov for å dominere, ydmyke og undertrykke kvinner, dette er en farlig person og alder tatt i betraktning så vil nok vedkommende aldri endre seg på noen måte.

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
anno19 skrev (1 minutt siden):

Det er alvorlige hendelser som blir beskrevet, og det er flaks at det ikke har gått skikkelig galt. Det er en person med et sykelig behov for å dominere, ydmyke og undertrykke kvinner, dette er en farlig person og alder tatt i betraktning så vil nok vedkommende aldri endre seg på noen måte.

Det tror ikke jeg heller. Jeg vil bare at samfunnet skal beskyttes så lenge som mulig mot han. Og jeg er ekstremt glad for at det omsider er kommet ut hvordan han er, slik at folk ikke lenger tror han er bedre enn han er fordi han er kongelig.

Det er meget mulig at han klarer å finne seg damer uansett, men da er de i hvert fall advart. Enhver person som har bidratt til å tåkelegge de dårlige sidene hans bør gå i seg selv.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Nemigirl skrev (2 timer siden):

Begynner virkelig å lure på diagnosene til MBH. MM har vært i overkant opptatt av at "gutten" skal skjermes fra pressen etterhvert som han vokste seg til. Alt har blitt skjøvet under teppet i mange år og når man nå skal rydde opp i haugen under teppet ramler det ut den ene skambanka eks´en etter den andre, men også et utall knuste mobiler og nå også en knekt (totalt ødelagt!) pc. AT mannen har et anstrengt forhold til kvinner har jeg forstått, men at han har et så anstrengt forhold til elektronikk kan tyde på svært høy grad av paranoia og også mulige vrangforestillinger. Dette kombinert med kokainrus eller -abstinenser er en svært farlig kombo. Håper virkelig aktoratet ser sammenhengen også i alt av knust elektronikk da det vitner om et mønster som tyder på alvorlig sinneproblematikk som mulig også kan relateres til alvorlig paranoia med mulig dertilhørende alvorlige diagnoser (som jeg bevisst velger å unngå å nevne her 😉).

Jeg viser til referat fra første eller andre rettsdag hvor han sier han har vært redd for at telefonen hans ble overvåket.  

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Jeg får på ekte vondt i magen av å lese det hun forteller. Tenkt så flaks det er at det ikke gikk verre.

• Liker 20
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Både mor og sønn er jo regelrett vandrende katastrofeområder. Mor unnskylder seg for hva hun har gjort mot kongen/dronningen da hun flørtet med pedofil mann,  og sønnen bekymrer seg for hvordan oppførselen til de han har vært sammen med kan se dårlig ut….. De mangler så til de grader selvinnsikt, de har jo klart å skjemme ut kongefamilien foran hele verden. 

• Liker 28
  • Hjerte 2
  • Nyttig 17
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Jeg får på ekte vondt i magen av å lese det hun forteller. Tenkt så flaks det er at det ikke gikk verre.

Jeg også. At hun tenkte hun fortjente dette er noe av det tristeste jeg har lest.

• Liker 5
  • Hjerte 16
Skrevet
SVK skrev (46 minutter siden):

Konteksten til innlegget mitt var at kronprinsparet skulle blitt spurt om de hadde noe informasjon som kan være relevant for hvilke kriminelle handlinger Marius har gjort. 

Hadde man visst alle svarene på forhånd så hadde man ikke hatt noe etterforskning og man hadde ikke hatt noe rettssak. Man hadde visst nøyaktig hva Marius hadde gjort og ikke gjort.  Skal man etterforske noe så må man selvsagt spørre seg selv "Hva er mulighetene her?".  Marius er en mann helt uten sperringer så det er selvsagt mulig at han kan ha tydd til vold under ett eller flere av nachspielene.

Hva i løpet av denne rettssaken får deg til å tro at Marius sine kompiser ville meldt fra til politiet på eget initiativ om de hadde sett vold på nachspielene?  Marius sine kompiser er ikke bare villige til å lyve for Marius minst en av kompisene er villig til å prøve å få ofrene til å lyve for at Marius skal slippe straff.  Marius truet ett av ofrene med kniv for å at hun ikke skulle ringe politiet og det var etter rettssaken hadde startet. 

Det blir også helt absurd å bruke argumentet "Søsknene , som da var mindreårige , har sittet våkne på natten og hørt på skrik? Er det det du spekulerer i?" som argument for at man ikke skal spørre søsknene om de har hørt skrik. Det sier seg selv at det er dem og ikke meg man må spørre.

Jeg leste konteksten. Jeg synes det med skrik fra kjelleren på nachspiel var så søkt og skjønner ikke hvor det kommer fra.  Det synes jeg hadde vært rart om de var vanligere borgere og, ut av det blå spørre barn om skrik om natten. 
Jeg er nysgjerrig på kronprinsen sin forklaring på tinderdaten , den delen han var med, og generelt om hva han har oppfattet av Marius sine gjerninger. Kronprinsen svarer til kongen, og kongen har ikke spurt så det får vi ikke svar på. 

At prinsen og prinsessen kan ha hørt skrik fra kjelleren og burde bli spurt om det , var absurd for meg.  

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Tenk så nummen og vant man blir til ting ettersom de skjer oftere og oftere. Det er skummelt hvor tilpasningsdyktig man er. Sjeleglad for at hun nå faktisk får sjokk, at hun er kommet til et sted hvor dette er sjokkerende oppførsel. Kanskje dette kan hjelpe henne til å ta avstand fra ham:

VG

15.12Preben Sørensen Olsen

– Forferdelig å høre

– Nå fikk vi høre to lydklipp, hva tenkte du da? Spør aktor

– Det var helt forferdelig å høre på. Jeg føler egentlig jeg har glemt litt hvordan han snakket til meg. Da jeg hørte det nå fikk jeg egentlig sjokk, jeg kan ikke huske at det var så ille i det hele tatt. Jeg ble litt shaky, jeg er fortsatt shaky nå, sier Frogner-kvinnen

• Liker 16
  • Hjerte 6
Skrevet
Nymerïa skrev (2 minutter siden):

Jeg også. At hun tenkte hun fortjente dette er noe av det tristeste jeg har lest.

Ja, og at det verste for henne var at han hadde det vondt. Mens han denget henne.

• Liker 23
  • Nyttig 2
Skrevet

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?entry=70460#fra-retten

Sitat
15.19Preben Sørensen Olsen

Får vite av kompisen at Høiby er pågrepet

– Da får jeg kontakt med kompisen til Marius.

– Han satt med litt mer informasjon enn hva jeg gjør. Han hadde fått med seg at han var pågrepet på dette tidspunktet. Han plukker meg opp og spør hva som har skjedd, jeg forteller han at Marius var voldelig og han hadde klikket. 

– Så dropper han nyheten til meg om at Marius var pågrepet. Jeg får fullstendig panikk Jeg har ikke noe ønske om å blande inn politiet i det hele tatt. Jeg blir veldig lei meg og begynner og gråter. 

– Jeg husker at på det tidspunktet her, var han veldig bekymret over Marius, fordi de skulle ha en TV-serie. Og det var viktig at dette ikke kom ut, sånn at det kunne ødelegge TV-serien deres.

Har aldri hørt at MBH skulle ha/være med i - en TV-serie, har noen kjennskap til det?

Egentlig litt rart iom at MBH absolutt ikke ville være med på noe av det Nora var med på.

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet
Skrottefar skrev (3 minutter siden):

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?entry=70460#fra-retten

Har aldri hørt at MBH skulle ha/være med i - en TV-serie, har noen kjennskap til det?

Egentlig litt rart iom at MBH absolutt ikke ville være med på noe av det Nora var med på.

Ikke hørt om det jeg heller. Han som er så opptatt av at pressen har forfulgt ham, at han ikke vil være i rampelyset, at andres valg påvirker hans familie, så synes jeg dette (også) er helt selvmotsigende av hva han baserer denne kontrollen over f.eks Nora på. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)

VG presterte å skrive fornavnet hennes nå kl 15.32 i feeden, men rettet det opp til N.N. 
Utrolig klønete. Håper de får refs for dette. Hun trenger ikke den tilleggsbelastningen 🙄

Endret av missLynch
  • Liker 9
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...