Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
missLynch skrev (1 minutt siden):

Ja skjønner det, men de kunne advart Frognerkvinnen, så hadde hun sluppet spetakkelet MBH

Det var vel lenge før forholdet til frognerkvinnen startet.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns dagens vitnemål viser at det ikke kan være tvil om at Nora faktisk ble mishandlet. Både venninna og naboen (mannen) viser til at statusen Marius hadde som et medlem av kongefamilien gjorde det vanskelig for dem. 

"I avhør har vitnet sagt at han ikke ønsket å ringe politiet fordi Høiby er den han er. «Når man tenker over hvem han er, så ønsket han ikke å ringe til politiet», står det avskriften fra avhøret." https://www.aftenposten.no/norge/i/k0EX0L/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio?pinnedEntry=119595 

"– I retrospekt så burde man kanskje gått til politiet da, men det var jo en veldig spesiell situasjon. Jeg hadde aldri vært vitne til noe sånt før. Man føler seg litt usikker da på hva man skal gjøre også. Og posisjonen til Marius, jeg vet ikke, det var vanskelig å vite helt hva man skulle gjøre." https://www.aftenposten.no/norge/i/k0EX0L/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio?pinnedEntry=119595

Hvem "han er" har dessverre ført til at dette har pågått lenger enn hva kanskje kunne vært nødvendig. Det sier litt om hvilken makt medlemmene av kongefamilien faktisk har - selv om de ikke har noen formell makt.

Marius brukte også "kongefamilien" som en unnskyldning flere ganger for å klage på hvordan Nora kledde seg. 

"– Jeg føler argumentet til Marius var at «dette ser ikke bra ut for kongehuset». Venninnen forteller at hun husker at hun reagerte på at han ble så utrolig sint og skrev lange, sinte meldinger til henne". https://www.aftenposten.no/norge/i/k0EX0L/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio?pinnedEntry=119595

Samtidig som han klager på hvordan hun kler seg, og anklager henne for å være utro er han selv utro...  

"Politiet har funnet filmer som viser Høiby ha sex med en annen kvinne denne natten. Samtidig sender han en rekke meldinger til Haukland som uttrykker sjalusi og påstår at hun har vært utro. " https://www.aftenposten.no/norge/i/k0EX0L/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio?pinnedEntry=119595

• Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (2 timer siden):

Du vet at bildet var ett av mange i en bildekarusell?

Jeg synes det er vanskelig å se for meg at SE, som er så dreven på SoMe, hadde lagt den ut med vilje. Man kan si hva man vil om mange av hennes mer tvilsomme metoder, men jeg tror hun visste veldig godt at all PR ikke er god PR. 

pøbelsara skrev (1 time siden):

Hun snakker om dette i podkasten EkstraLars,  https://www.podplay.com/no-no/podcasts/ekstra-lars-1333311

Forøvrig enig med @-Pusheen- over her - jeg tror ikke hun er så dum. Hun vet jo at negativ oppmerksomhet ikke gir penger i kassa i form av samarbeid og troverdighet.

Sophie Elise sin historikk viser at hun er fullstendig grenseløs. Hun har til og med vist en av rumpeoperasjonene sine på TV.

https://www.tv2.no/underholdning/sophie-elise-25-viser-rumpeoperasjon-pa-tv/11105282/

Jeg mener det er sannsynlig at SE publiserte posebildet med vilje. Hennes modus operandi er tross alt å få oppmerksomhet ved å publisere provoserende innhold.

pøbelsara skrev (1 time siden):

Huff. Alle vitnemålene så langt, er klassisk vold i nære relasjoner. 

venner, naboer - alle vitner om det samme. Og jeg blir himla provosert av forsvarernes "hva gjorde hun?"-spørsmål. Ja, jeg vet det er jobben deres. Men hva mener de egentlig er handlinger i forkant som legitimerer brøling og kvelertak? 

Hvis vitner og sms-utveksling viser at begge to skrek, slo og rappet hverandres telefoner gjennom hele forholdet, så spørs det likevel om det vil falle innunder vold i nære relasjoner. Nora må beviselig ha levd i et uttalt fryktregime for at den paragrafen skal utløses. Det kan også fremkomme informasjon under rettssaken som media ikke kan gjengi pga etiske retningslinjer, som kan være i favør eller disfavør for dem begge. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
blvck skrev (15 minutter siden):

Syns dagens vitnemål viser at det ikke kan være tvil om at Nora faktisk ble mishandlet. Både venninna og naboen (mannen) viser til at statusen Marius hadde som et medlem av kongefamilien gjorde det vanskelig for dem. 

"I avhør har vitnet sagt at han ikke ønsket å ringe politiet fordi Høiby er den han er. «Når man tenker over hvem han er, så ønsket han ikke å ringe til politiet», står det avskriften fra avhøret." https://www.aftenposten.no/norge/i/k0EX0L/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio?pinnedEntry=119595 

"– I retrospekt så burde man kanskje gått til politiet da, men det var jo en veldig spesiell situasjon. Jeg hadde aldri vært vitne til noe sånt før. Man føler seg litt usikker da på hva man skal gjøre også. Og posisjonen til Marius, jeg vet ikke, det var vanskelig å vite helt hva man skulle gjøre." https://www.aftenposten.no/norge/i/k0EX0L/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio?pinnedEntry=119595

Hvem "han er" har dessverre ført til at dette har pågått lenger enn hva kanskje kunne vært nødvendig. Det sier litt om hvilken makt medlemmene av kongefamilien faktisk har - selv om de ikke har noen formell makt.

Marius brukte også "kongefamilien" som en unnskyldning flere ganger for å klage på hvordan Nora kledde seg. 

"– Jeg føler argumentet til Marius var at «dette ser ikke bra ut for kongehuset». Venninnen forteller at hun husker at hun reagerte på at han ble så utrolig sint og skrev lange, sinte meldinger til henne". https://www.aftenposten.no/norge/i/k0EX0L/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio?pinnedEntry=119595

Samtidig som han klager på hvordan hun kler seg, og anklager henne for å være utro er han selv utro...  

"Politiet har funnet filmer som viser Høiby ha sex med en annen kvinne denne natten. Samtidig sender han en rekke meldinger til Haukland som uttrykker sjalusi og påstår at hun har vært utro. " https://www.aftenposten.no/norge/i/k0EX0L/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio?pinnedEntry=119595

Selv om MBH åpenbart er en utro drittsekk, og selv om paret åpenbart kranglet så busta føk gjennom mesteparten av forholdet, så betyr det ikke at NH levde i et fryktregime. Dette må bevises, og jeg er spent på hva sms-utvekslingen viser om dynamikken og maktforholdet dem i mellom.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Rastebenk skrev (5 minutter siden):

Selv om MBH åpenbart er en utro drittsekk, og selv om paret åpenbart kranglet så busta føk gjennom mesteparten av forholdet, så betyr det ikke at NH levde i et fryktregime. Dette må bevises, og jeg er spent på hva sms-utvekslingen viser om dynamikken og maktforholdet dem i mellom.

Jeg tenker at dagens vitnemål er med på å bevise det.

Du synes kvelertak og knyttneveslag kvalifiserer som "krangling"?

Jeg håper dommerne har nok kunnskap om vold i nære relasjoner, det å ta igjen - eller forøke å ta igjen, vitner ikke om jevnbyrdighet eller mangel på frykt. Det er selvoppholdelsesdrift og -forsvar.

Endret av pøbelsara
  • Liker 13
  • Nyttig 12
Skrevet
Rastebenk skrev (10 minutter siden):

Sophie Elise sin historikk viser at hun er fullstendig grenseløs. Hun har til og med vist en av rumpeoperasjonene sine på TV.

https://www.tv2.no/underholdning/sophie-elise-25-viser-rumpeoperasjon-pa-tv/11105282/

Jeg mener det er sannsynlig at SE publiserte posebildet med vilje. Hennes modus operandi er tross alt å få oppmerksomhet ved å publisere provoserende innhold.

Hvis hun publiserte med vilje, så lyver hun under ed - som er straffbart, og det tror jeg faktisk ikke hun tar risken på å gjøre da det kan være flere som var tilstede under hendelsen og dermed kan bekrefte at det var planlagt - og at hun lyver, hvis det skulle være slik. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvis man må være komplett underdanig og aldri si imot for at det skal kvalifisere for vold i nære relasjoner, kan det i ytterste konsekvens være en trussel for kvinners rettssikkerhet - og generelle sikkerhet. 10 - 12 kvinner drepes hvert år av sin partner i Norge.

• Liker 17
  • Nyttig 10
Skrevet
missLynch skrev (1 time siden):

Uansett om MBH blir dømt eller ei, så kan vi slå fast at fyren er er en fullstendig uspiselig, kvinnehatende fyr. Det er et eller annet som må ha skåret seg kraftig under oppveksten, noe har sviktet ikke bare litt, men voldsomt. At søsteren hans valgte  å fremsnakke han som et «forbilde», det er bare trist når vi nå hører vitnene i retten. Og ordet «problemkomplekser» dekker ikke halvparten av det som kommer frem. Nei dette her er så vilt, jeg kan ikke tro det. Hva slags mennesker er dette her?? 

Det er jo noen år siden hun sa det med forbilde, jeg håper ikke hun visste om seksuallovbruddene og volden da. I tillegg tenker jeg situasjonen var formildende, mange ville ha sagt noe hyggelig om rusmisbrukeren i familien i en sånn sammenheng. Om de så måtte dikte opp noe. Enda en formildende omstendighet er at hun har vokst opp med foreldre som ikke har evnet å sette grenser og dermed normalisert oppførselen hans.

Da synes jeg det er verre at hun stikker og drikker øl med han før rettssaken. Og poster om mediekjøret. Nå vet hun mer. Og hun er 22, ikke 18. 

• Liker 7
  • Nyttig 13
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Jeg håper dommerne har nok kunnskap om vold i nære relasjoner, det å ta igjen - eller forøke å ta igjen, vitner ikke om jevnbyrdighet eller mangel på frykt. Det er selvoppholdelsesdrift og -forsvar.

Enig. Dags vitnemål viser tydelig både at Nora er utsatt for vold og et undertrykkende forhold. 

• Liker 17
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Hvis man må være komplett underdanig og aldri si imot for at det skal kvalifisere for vold i nære relasjoner, kan det i ytterste konsekvens være en trussel for kvinners rettssikkerhet - og generelle sikkerhet. 10 - 12 kvinner drepes hvert år av sin partner i Norge.

Ikke sant!

• Liker 7
Skrevet
MissLucy skrev (29 minutter siden):

Det var vel lenge før forholdet til frognerkvinnen startet.

Ja- men de satt jo på kunnskap om hvordan han har vært i forholdet til Snekkestad. Hadde jeg vært forelder til en sønn hvor tidligere samboer hadde varslet meg om såpass stygg oppførsel, hadde jeg nok tatt en prat med den nye kjæresten. Jeg hadde ikke hatt nerver til å sitte stille i båten og håpe at han plutselig skulle endre seg til det bedre i forhold med andre kvinner. Selv om man er glad i barnet sitt uansett, så hadde jeg ikke turt å la være å ta den praten. Det turte tydelig vis kronprinsparet. 

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet
1600 skrev (3 timer siden):

Du syntes ikke det er av relevans at en fyr som vet om 'problemkompleksene', tar med seg stesønnen med problemkomplekser på øldrikking og kos i Henningsvær?

Jeg tror MBHs advokater legger opp til to ting. En, MBHs foreldre har enablet og sydd puter under hans armer så til de grader at han ikke vet rett fra galt.

To, kjærestene hans har prøvd å utnytte statusen hans for egen vinning.

Begge faller totalt på sin urimelighet. Men HM bør forklare hvorfor han forer en han vet er rusmisbruker med alokohol og fest på en ferie som skulle handle om surfing. Hva gjorde de så i Portugal? 

Her var det mye tull.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
blvck skrev (4 minutter siden):

Enig. Dags vitnemål viser tydelig både at Nora er utsatt for vold og et undertrykkende forhold. 

Driver og leser meg opp på naboenes vitnemål nå. Skremmende lesing. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
Skrevet
FruR skrev (3 timer siden):

Selv om jeg støtter Nora her og tror Marius har vært voldig her så  sliter jeg  forøvrig litt med å tro på det SE sa om at de ikke innså at de visste at  posen var synlig  på bildet. Det hovedsakelig fordi jeg mener teksten om at livet blir mer morsomere når man gir litt f*en henspiller på posen.   

Men det har jo null relevans for rettssaken.  MBH har ingen rett til å slå, brøle, spytte eller kvele samme om Nora og/eller SE la ut posebildet med vitende vilje.

• Liker 23
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (28 minutter siden):

Jeg visste ikke at kvelertak og knyttneveslag fra MBH sin side var bevist, beklager. Jeg rakk heller ikke å skumme gjennom rettens foreløpige gjennomgang av sms'er før akkurat nå, dette ser virkelig ikke bra ut for MBHs karakter. Driver og leser meg opp på naboene vitnemål nå 😳 

Endret av Rastebenk
  • Liker 2
Skrevet

Syns det er stygt det forvarerne og Marius gjør med å spekulere i at Nora skal tjene penger på dette, og hun dermed er mindre troverdig. 

Om Nora blir med på en netflix-serie eller skriver en bok om dette, og tjener fett, så unner jeg henne det etter alt hun har vært igjennom. 

• Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Rastebenk skrev (Akkurat nå):

Jeg visste ikke at kvelertak og knyttneveslag fra MBH sin side var bevist, beklager. Jeg rakk ikke å skumme gjennom rettens foreløpige gjennomgang av sms'er før akkurat nå, dette ser virkelig ikke bra ut for MBHs karakter. Og naboene som vitner om blåmerke i ansikt og kloremerker på hals hos NH 😳 

Venninna til Nora vitnet også i dag, og hun sa at hun var redd for at Marius skulle holde kveletak for lenge.

– Jeg ble veldig redd når Marius var fysisk med Nora, og akkurat når det gjelder kvelertaket så følte jeg kanskje at han ikke har helt kontroll når han gjør det, og det var det som skremte meg. Jeg var redd for at han en dag skulle gjøre det og ikke skjønne når han skulle slippe.

https://www.aftenposten.no/norge/i/k0EX0L/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio?pinnedEntry=119595

Med tanke på at det "svartner" for Marius og at han ikke kan kontrollere seg, så tenker jeg det bare er flaks at Nora ikke har fått noe varige skader eller er død. 

• Liker 32
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet
blvck skrev (3 minutter siden):

Syns det er stygt det forvarerne og Marius gjør med å spekulere i at Nora skal tjene penger på dette, og hun dermed er mindre troverdig. 

Om Nora blir med på en netflix-serie eller skriver en bok om dette, og tjener fett, så unner jeg henne det etter alt hun har vært igjennom. 

Det er vel kanskje det "beste" kortet de har. Det er jo innlysende at fyren er rape gal, og det er jo egentlig ikke så mye de kan "ta" fornærmede på, da absolutt ingenting rettferdiggjør det han har gjort mot henne. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Dobbeltmoralen lenge leve. Ellers ekkelt og truende å komme med et "jeg får vite alt"... I tillegg ser det jo ut til at ingen verdens ting har skjedd mellom Nora og dette andre mennesket, men paranoiaen til MBH tar fullstendig overhånd og han blir en drittunge igjen...

12.56Preben Sørensen Olsen

“Jeg får vite alt”

I en av meldingene Marius Borg Høiby sender til Nora Haukland spør han henne hva som skjedde med henne og en annen navngitt person.  

“Jeg får vite alt”, skriver Høiby i tekstmelding til den daværende kjæresten. 

Samme natt har politiet funnet flere videoer på Marius Borg Høibys telefon som, ifølge politibetjent Mina Bankerud, formentlig viser Høiby ha sex med en annen kvinne. 

(...)

“Nora, ta deg til helvete sammen og les hva jeg skriver. Vi er ferdig. Jeg skal ikke ha en dame som respekterer meg så jævlig lite som det du gjør”, skriver Høiby. 

Følg rettssaken mot Marius Borg Høiby direkte

Endret av -Pusheen-
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Det er vel kanskje det "beste" kortet de har. Det er jo innlysende at fyren er rape gal, og det er jo egentlig ikke så mye de kan "ta" fornærmede på, da absolutt ingenting rettferdiggjør det han har gjort mot henne. 

Og "Gutta" følger på med de gikk ut hovedinngangen (noe Marius også klaget på) for å få oppmerksomhet: https://www.seher.no/kjendis/slar-tilbake-fikk-avslag/84307592 Når de faktisk ikke fikk lov å bruke en annen utgang. 

Og hva så om de går ut hovedinngangen? Hvorfor skal de "skamme" seg for å ha støtta ei venninne - og kritikk for at de har pynta seg? Det viser virkelig hvilke holdninger den gjengen her har. 

• Liker 21
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...