Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Veldig bra og viktig innlegg, @Fantorangen-Oslo

Når Nora fortalte om oppholdet deres i Alta, fortalte hun noe det så viktig at folk forstår. Den som blir mishandlet, er jo med på å skjule volden - fordi de skammer seg over ta de er i et voldelig forhold og fordi som Nora sa, at hvis familien hennes visste hva MBH hadde gjort, ville han ikke lenger være velkommen hos dem. Hun har hele tiden fortalt en helt konsistent historie om at hun prøvde å hjelpe, hun ville at det som var bra i forholdet skulle være slik de hadde det, hun ville hjelpe MBH - hun var glad i ham. Når folk ikke skjønner dette, kan de heller ikke forstå den dynamikken som kommer veldig tydelig fram i rettssaken nå. Det verste er jo at man kan risikere at forsvarets strategi vinner - at folk tror at dette var at stormfylt forhold hvor "begge var like gode". 

Tekstmeldingene som lese opp nå, er (igjen!) med på å bekrefte at dette handler om systematisk vold og maktmisbruk, da. Det er ganske forskrekkelig og trist at forsvarerne prøver å vise at hun ikke var redd nok. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 16
  • Hjerte 5
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (22 minutter siden):

Hvilke "alle mulighetene" er det du sikter til? 

F.eks nachspielene i kjellerstuen i kronprinsparets residens.  At det ikke var skriking på nachspielet med sovevoldekten betyr ikke at det ikke kan ha vært skriking og vold på andre nachspiel. 

Endret av SVK
  • Liker 14
Skrevet (endret)

.

Endret av Fantorangen-Oslo
  • Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
SVK skrev (1 minutt siden):

F.eks Nachspielene i kjellerstuen i kronprinsparets residens.  At det ikke var skriking på nachspielet med sovevoldekten betyr ikke at det ikke kan ha vært skriking og vold på andre nachspiel. 

Foreslår at du leser deg opp på sakens faktum, for det er helt meningsløst å diskutere med deg når du er så dårlig orientert.

• Liker 6
  • Nyttig 10
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (2 minutter siden):

Men, hadde de ikke blitt informert fra moren til Juliane?

Hvis det var meg som mor, ville jeg ha spurt Juliane: "Har det skjedd noe mer utover det at han har ødelagt ting?" "Er det slik at han er voldelig?". 

I Nora sitt tilfelle er det 2.gangen han ødelegger og går amok i rus og de blir informert. At mor ikke da tenker tanken på at han også kan være farlig å være sammen med, at det kan ha skjedd andre ting, det virker for meg naivt. Jeg vil tro hun og HM har tenkt tanken, men ikke turt å spørre. Nettopp fordi de ikke ville vite svaret. Og i hvert fall ikke fra en "utenforstående". 

Det er folk som har vært redd og dette vet vi. Hvorfor skulle de være redd om det ikke var noen grunn for det? 

Jeg er egentlig enig - samtidig som flere, også i familien kan ha vært redde for de voldsomme sinneutbruddene hans. Vi vet jo ikke hva kronprinsparet har gjort med informasjonen de har fått. Vi vet ikke om de har hatt samtaler om Juliane med MBH etter kontakten med moren hennes. 

Vi vet at Nora ba om hjelp med rusproblemene hans, men hun har spesifikt sagt at hun IKKE informerte dem om volden.

Jeg ville nok også har spurt etter å ha fått slik info. Men vi vet jo ikke om de har spurt og  som har skjedd i den forbindelse.

• Liker 2
Skrevet
Fantorangen-Oslo skrev (5 minutter siden):

Hvis det var meg som mor, ville jeg ha spurt Juliane: "Har det skjedd noe mer utover det at han har ødelagt ting?" "Er det slik at han er voldelig?". 

I Nora sitt tilfelle er det 2.gangen han ødelegger og går amok i rus og de blir informert. At mor ikke da tenker tanken på at han også kan være farlig å være sammen med, at det kan ha skjedd andre ting, det virker for meg naivt. Jeg vil tro hun og HM har tenkt tanken, men ikke turt å spørre. Nettopp fordi de ikke ville vite svaret. Og i hvert fall ikke fra en "utenforstående". 

Det er folk som har vært redd og dette vet vi. Hvorfor skulle de være redd om det ikke var noen grunn for det? 

Innlegget jeg svarte på refererte tilbake til en påstand om at kronprinsen satt seg på en høyttaler eller gikk en tur for å slippe å høre på vold. Hvilket er helt absurd, siden alle vet at kronprinsen bor på Skaugum, og alle som følger ørlite med i saken vet at det ikke er i høreavstand fra de lokasjonene der vold skal ha skjedd.

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)

.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

.

Skrevet
pøbelsara skrev (42 minutter siden):

synes du ikke det er bittelitt viktigere å se på den faktiske dynamikken og kommunikasjonen mellom siktet og offeret hans? tror du han har utøvd vold mens de har sett på?

Det er jo ikke noe tvil om at i de fleste tilfeller er dette noe offeret er med på å skjule med de som utøver vold, men samtidig er det jo helt tydelig at det som skjedde helgen før rettssaken startet skjedde foran faren til MBH. Det er jo uttalt at Morgen Borg var tilstedet og er deres viktigste vitne. 
For meg ser det ut som at MBH sin voldelige oppførsel har utviklet seg og blitt veldig mye verre de siste årene. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet (endret)
Fantorangen-Oslo skrev (1 time siden):

Nettopp!! Det du skriver der er så on point 🎯 Og dette vil vi ikke finne ut av, for det vil de aldri fortelle "folket". Men, de vet selv.

Hadde loven vært annerledes, og medlemmer fra kongefamilien (eller ansatte?) blitt innkalt som vitner ville vi kanskje fått høre sannheten. Men, den får vi aldri høre.  

Men jeg er ikke sikker på at det er foreldrene hans som kan opplyse om dette på best mulig vis? Jeg tenker at det er vitnene som er innkalt som har sett dem sammen når ting har skjedd - eller når det har bygget seg opp. Det meste av den fysiske volden skjer dessverre når folk er på tomannshånd.  Kranglingen og brølingen hans også. Jeg har vondt for å se for mag at han brøler "hore" til henne når mor og søsken og stefar er i nærheten. For slike folk som hevder at de mister kontrollen, har bemerkelsesverdig god kontroll når det gjelder å kun utøve vold når det ikke er noen andre til stede.

Endret av pøbelsara
  • Liker 5
  • Nyttig 5
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (Akkurat nå):

Det er jo ikke noe tvil om at i de fleste tilfeller er dette noe offeret er med på å skjule med de som utøver vold, men samtidig er det jo helt tydelig at det som skjedde helgen før rettssaken startet skjedde foran faren til MBH. Det er jo uttalt at Morgen Borg var tilstedet og er deres viktigste vitne. 
For meg ser det ut som at MBH sin voldelige oppførsel har utviklet seg og blitt veldig mye verre de siste årene. 

Antakelig var han helt ute av kontroll da. :jepp:

Skrevet
pøbelsara skrev (12 minutter siden):

Jeg er egentlig enig - samtidig som flere, også i familien kan ha vært redde for de voldsomme sinneutbruddene hans. Vi vet jo ikke hva kronprinsparet har gjort med informasjonen de har fått. Vi vet ikke om de har hatt samtaler om Juliane med MBH etter kontakten med moren hennes. 

Vi vet at Nora ba om hjelp med rusproblemene hans, men hun har spesifikt sagt at hun IKKE informerte dem om volden.

Jeg ville nok også har spurt etter å ha fått slik info. Men vi vet jo ikke om de har spurt og  som har skjedd i den forbindelse.

Igjen, som man kunne fått svar på om politiet spurte kronprinsparet. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Jobbermedbarn skrev (6 minutter siden):

Oi, hvis Marius er SÅ komfortabel med å gjøre dette foran faren, så danner jeg meg et bilde av familiedynamikken, gitt...

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
blvck skrev (11 minutter siden):

Refleksjonene i notatet går blant annet på at han kommer fra en bemidlet familie, og at han «aldri har måttet løfte en finger for noe som helst».

https://www.nettavisen.no/nyheter/folg-rettssaken-mot-marius-borg-hoiby-her/s/5-95-2910391

Det er åpenbart at det å ikke  ha møtt noen krav har påvirket han negativt. Han skjønner det til og med selv. 

Det er selvsagt ikke sunt. Og så kunne man argumentert for at det ville bli rart hvis de skulle oppdra ham forskjellig fra halvsøsknene. Løsning: oppdra alle tre på en fornuftig og jordnær måte. La det holde med den luksusen som de nødvendigvis måtte ha fått (ferier på flotte familiehytter, fine klær til offisielle tilstelninger osv) - og ellers holde igjen. Kofferter fra Samsonite istf LV etc.

• Liker 9
  • Nyttig 5
Skrevet
SVK skrev (12 minutter siden):

F.eks nachspielene i kjellerstuen i kronprinsparets residens.  At det ikke var skriking på nachspielet med sovevoldekten betyr ikke at det ikke kan ha vært skriking og vold på andre nachspiel. 

Jeg foreslår du går tilbake i referatene fra narchspielet på Skaugum. Det er nok mer fruktbart enn spekulasjoner og påstander hentet fra intet.

Noen stikkord fra omtalte narchspiel. MBH ba festdeltakerne være stille på vei inn/ut. Musikken ble spilt fra mobil som lå i en kopp for å dempe lyden. Festlighetene foregikk i et bomberom lignende lokale i kjelleren.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (21 minutter siden):

Veldig bra og viktig innlegg, @Fantorangen-Oslo

Når Nora fortalte om oppholdet deres i Alta, fortalte hun noe det så viktig at folk forstår. Den som blir mishandlet, er jo med på å skjule volden - fordi de skammer seg over ta de er i et voldelig forhold og fordi som Nora sa, at hvis familien hennes visste hva MBH hadde gjort, ville han ikke lenger være velkommen hos dem. Hun har hele tiden fortalt en helt konsistent historie om at hun prøvde å hjelpe, hun ville at det som var bra i forholdet skulle være slik de hadde det, hun ville hjelpe MBH - hun var glad i ham. Når folk ikke skjønner dette, kan de heller ikke forstå den dynamikken som kommer veldig tydelig fram i rettssaken nå. Det verste er jo at man kan risikere at forsvarets strategi vinner - at folk tror at dette var at stormfylt forhold hvor "begge var like gode". 

Tekstmeldingene som lese opp nå, er (igjen!) med på å bekrefte at dette handler om systematisk vold og maktmisbruk, da. Det er ganske forskrekkelig og trist at forsvarerne prøver å vise at hun ikke var redd nok. 

Dette! Og du setter så riktige ord på det i tidligere innlegg også, det med at det er helt normalt å gi motstand iblant, få nok rett og slett- selv om man f.eks. ikke tør forlate partneren eller lever generelt med å trø på «eggeskall» som Nora sa. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

At noen mener at en tiltalt person som har innrømmet mange av de forholdene  han er tiltalt for, til å være «forhåndsdømt» minner meg om godhetsposering  fremfor noe annet. Å sammenligne siktelsene og bevisene i saken mot MBH med VK saken, der saken var bygget opp på indisier er total skivebom. Å i det hele tatt prøve å frita kronprinsparet fra deres rolle i at mangeårig vold mot MBH sine kjærester fikk fortsette over mange år er dumskap. Alle har visst men ingen har gjort noe, ikke de som hadde tilgang til de beste ressursene en gang. 

• Liker 20
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Som nevnt tidligere kan det være greit å ha satt seg litt inn i saken før man uttaler seg da mye av situasjonen som blir ryddet for avsporinger og spekulasjoner er situasjoner som er godt forklart i rettssaken og avisartikler. 

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Fantorangen-Oslo skrev (42 minutter siden):

Ut fra flere vitneutsagn så har flere av de som vitnet tenkt at terskelen for å si ifra eller varsle vært høy, nettopp fordi det er sønnen til kronprinsessen som har vært involvert. Dette MÅ kronprinsparet ha skjønt, og på bakgrunn av dette burde de ha gjort helt andre valg og vært sitt ansvar bevisst. Isteden var « de verdens beste foreldre»  med MBH sin fri tilgang til apanasjen og bolig på Skaugum og verdens største skylapper. 

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...