Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
blvck skrev (10 minutter siden):

Syns det er stygt det forvarerne og Marius gjør med å spekulere i at Nora skal tjene penger på dette, og hun dermed er mindre troverdig. 

Om Nora blir med på en netflix-serie eller skriver en bok om dette, og tjener fett, så unner jeg henne det etter alt hun har vært igjennom. 

Er det noen som har noe å tape på denne rettssaken så er det Marius og kronprinsparet.  Det er også derfor de  enten lyver eller velger å ikke svare. 

Endret av SVK
  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
blvck skrev (Akkurat nå):

Og "Gutta" følger på med de gikk ut hovedinngangen (noe Marius også klaget på) for å få oppmerksomhet: https://www.seher.no/kjendis/slar-tilbake-fikk-avslag/84307592 Når de faktisk ikke fikk lov å bruke en annen utgang. 

Og hva så om de går ut hovedinngangen? Hvorfor skal de "skamme" seg for å ha støtta ei venninne - og kritikk for at de har pynta seg? Det viser virkelig hvilke holdninger den gjengen her har. 

Ikke sant, hvorfor skal de skamme seg? Tenkte akkurat det samme. Spiller jo virkelig ingen rolle hvilken inngang de bruker. Skal jeg gjette, ville det vært feil å bruke en annen inngang også...

• Liker 22
  • Nyttig 3
Skrevet
missLynch skrev (1 time siden):

Uansett om MBH blir dømt eller ei, så kan vi slå fast at fyren er er en fullstendig uspiselig, kvinnehatende fyr. Det er et eller annet som må ha skåret seg kraftig under oppveksten, noe har sviktet ikke bare litt, men voldsomt. At søsteren hans valgte  å fremsnakke han som et «forbilde», det er bare trist når vi nå hører vitnene i retten. Og ordet «problemkomplekser» dekker ikke halvparten av det som kommer frem. Nei dette her er så vilt, jeg kan ikke tro det. Hva slags mennesker er dette her?? 

Du tenker at attenåringen IA viste at hennes bror voldtok og mishandlet kvinner? For egen del tenker jeg IA omtalte storebroren hun vokste opp med og så på som et forbilde.

MBH hadde vel heller ikke møtt NH på det tidspunktet som denne talen ble holdt. Så å holde denne uttalelsen mot IA flere år senere er for meg spesielt.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet (endret)
Miominoen skrev (17 minutter siden):

Du tenker at attenåringen IA viste at hennes bror voldtok og mishandlet kvinner? For egen del tenker jeg IA omtalte storebroren hun vokste opp med og så på som et forbilde.

MBH hadde vel heller ikke møtt NH på det tidspunktet som denne talen ble holdt. Så å holde denne uttalelsen mot IA flere år senere er for meg spesielt.

Kvinnesynet hans, personligheten  og væremåten hans er vel ikke noe som plutselig dukket opp. De rundt han må jo ha fått med seg hvordan han var. De har gjort en god jobb med å opprettholde en fin fasade, Skaugumgjengen. Men nå er det heldig vis slik at alt kommer for en dag. 

Endret av missLynch
  • Liker 32
  • Nyttig 8
Skrevet (endret)

Dette var motstridende. Sa ikke Danby at han ikke hadde observert noe vold? 

https://www.dagbladet.no/studio/78109-rettssaken-mot-marius-borg-høiby/11177520-danby-måtte-stoppe-marius (kl.09.50).

«Hva husker du av det? spør Kruszewski. 

- De hadde vært på fest og Danby hadde stoppet Marius fra å ta kvelertak på Nora, sier vitnet at Haukland hadde fortalt.

- Hun ville ikke snakke om dette i det hele tatt. Hun var redd og ville beskytte Marius. Jeg har følt at Nora ville beskytte Marius for mye rar oppførsel. «  

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 21
  • Hjerte 3
  • Nyttig 5
Skrevet

Følg rettssaken mot Marius Borg Høiby direkte

Virker som han bruker familien sin som et våpen hver gang han mener hun dummer seg ut. Spesielt provoserende er det siden det er hans egen oppførsel som vanærer familien her, ikke andres.

(13:04)

"Det handler ikke om meg, men å respektere familien min og å forstå at det er visse ting som ikke går. Men som vanlig så gir du flatt faen om du provoserer meg grenseløst mye.” skriver Høiby blant annet i svaret sitt."

• Liker 23
  • Nyttig 8
Skrevet
blvck skrev (18 minutter siden):

Venninna til Nora vitnet også i dag, og hun sa at hun var redd for at Marius skulle holde kveletak for lenge.

– Jeg ble veldig redd når Marius var fysisk med Nora, og akkurat når det gjelder kvelertaket så følte jeg kanskje at han ikke har helt kontroll når han gjør det, og det var det som skremte meg. Jeg var redd for at han en dag skulle gjøre det og ikke skjønne når han skulle slippe.

https://www.aftenposten.no/norge/i/k0EX0L/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio?pinnedEntry=119595

Med tanke på at det "svartner" for Marius og at han ikke kan kontrollere seg, så tenker jeg det bare er flaks at Nora ikke har fått noe varige skader eller er død. 

Det er greit å minne om at dette vitnet ikke har sett noe kvelertak/vold da, hun hadde blitt fortalt at han tok kvelertak...

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Hebbe-lille skrev (4 minutter siden):

Dette var motstridende. Sa ikke Danboy at han ikke hadde observert noe vold? 

https://www.dagbladet.no/studio/78109-rettssaken-mot-marius-borg-høiby/11177520-danby-måtte-stoppe-marius (kl.09.50).

«Hva husker du av det? spør Kruszewski. 

- De hadde vært på fest og Danby hadde stoppet Marius fra å ta kvelertak på Nora, sier vitnet at Haukland hadde fortalt.

- Hun ville ikke snakke om dette i det hele tatt. Hun var redd og ville beskytte Marius. Jeg har følt at Nora ville beskytte Marius for mye rar oppførsel. «  

Stemmer det - han hadde aldri sett vold mellom dem sa han. 

– Jeg husker det ble dårlig stemning. Svaret er nei, jeg så ikke noen slag. Jeg så ikke noe vold.

– Men hva var det du så? spør Kruszewski.

– Du har veldig lyst til at jeg skal si at jeg så slag eller noe sånt, det gjorde jeg ikke, sier Choi. 

– Det jeg så var at de krangler om den mobilen, det naskes en telefon ut. Så er resten bare litt sånn, skyggete, sier Choi.

I avhør har Choi sagt at det ble nevnt slag, uten at han selv så dette. 

«Det ble sagt, han slo meg. Vitnet tror det er første og eneste gang vitnet har sett og hørt noe slikt, vitnet tenker at det var alvorlig, men det var likevel løping etter hverandre for å få tak i mobilen. Det skjer ofte med mobilen», står det videre i avhøret av Choi.

https://www.aftenposten.no/norge/i/XMb5rg/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio?pinnedEntry=119369

• Liker 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (8 minutter siden):

Virker som han bruker familien sin som et våpen hver gang han mener hun dummer seg ut. Spesielt provoserende er det siden det er hans egen oppførsel som vanærer familien her, ikke andres.

"Det handler ikke om meg, men å respektere familien min og å forstå at det er visse ting som ikke går. Men som vanlig så gir du flatt faen om du provoserer meg grenseløst mye.” skriver Høiby blant annet i svaret sitt."

Ja, jeg skjønner ikke at ikke tenker at sine egen oppførsel kan skade kongefamilien? Altså rus, vold og voldtekter er jo ganske mye mer skadelig enn et litt kort skjørt.... 

Er det noen som har skadet omdømme til Kongefamilien er det jo Marius. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet

Det virker forøvrig som både Danby og MBH selv mener at vold kun handler om fysiske slag. 

• Liker 16
  • Nyttig 5
Skrevet
velociraptor skrev (31 minutter siden):

Men det har jo null relevans for rettssaken.  MBH har ingen rett til å slå, brøle, spytte eller kvele samme om Nora og/eller SE la ut posebildet med vitende vilje.

Enig dette. Selv on jeg ikke tror SE på det ene punktet tror jeg ikk det er stor relevans for saken og jeg tror fremdeles på at Nora ble utsatt for  mishandling

• Liker 2
Skrevet
blvck skrev (3 minutter siden):

Ja, jeg skjønner ikke at ikke tenker at sine egen oppførsel kan skade kongefamilien? Altså rus, vold og voldtekter er jo ganske mye mer skadelig enn et litt kort skjørt.... 

Han har virkelig en grandios oppfatning av seg selv hvis han mener at Noras oppførsel, eller hva man skal kalle det, er verre enn hans egen... 

• Liker 11
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
blvck skrev (3 timer siden):

Kongefamilien klarer helt fint å ødelegge omdømme på egenhånd.

Forøvrig motbydelig at han har brukt Kongehuset som maktkort for å kontrollere Nora H.

Endret av K_mb
Skriveleif.
  • Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet (endret)
-Pusheen- skrev (16 minutter siden):

Vi får håpe Marius forklarer at foreldrene skaffet han en hemmelig avtale pressen som gjorde at pressen ikke hadde lov til å skrive om noe av det politiet tok opp med han.  I tillegg kan han ta opp  den eksplisitte eller implisitte avtalen han hadde med politiet hvor han kun fikk samtaler i stedet for straff. 

Endret av SVK
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Anonym90059005 skrev (6 minutter siden):

Det er greit å minne om at dette vitnet ikke har sett noe kvelertak/vold da, hun hadde blitt fortalt at han tok kvelertak...

At hun forteller om det kan vel også være et bevis på at det faktisk har skjedd. Det må ikke være slik at noen faktisk har sett det for at det kan bevises at det har skjedd. Naboen skal også ha sett et merke på halsen hennes dagen etter en av hendenslene hvor naboen (mannen) hadde lurt på om han skulle ringt politiet. 

– Hun hadde på seg store solbriller, og jeg så at hun hadde grått mye. Hun var ikke seg selv. Hun hadde også et blåmerke, i pannen eller over øyet. Det kan også ha vært et kloremerke, sier hun og beskriver det som «et tydelig merke» på halsen. 

https://www.aftenposten.no/norge/i/k0EX0L/foelg-rettssaken-mot-marius-borg-hoeiby-live-i-direktestudio?pinnedEntry=119593

• Liker 12
  • Nyttig 7
Skrevet
SVK skrev (Akkurat nå):

Vi får håpe Marius forklarer at foreldrene skaffet han en hemmelig avtale pressen som gjorde at pressen ikke hadde lov til å skrive om noe av det politiet tok opp med han. 

Akkurat det der håper jeg kommer opp under rettssaken, for det virker jo på ekte som at han tror at pressen ikke har hatt lov å skrive om ham. Og da lurer jeg på hvorfor han tror det...

• Liker 11
  • Nyttig 8
Skrevet

Nettavisen skriver at det skal leses opp 800 a4 sider med meldinger. Hvor mange dager kommer de til å bruke på det? Kommer jo så klart an på hvor stor tekst det er, men regner vel ikke med at de bruker tekststørrelse 40. 

Begynner opplesning av SMS-utvekslinger

Dommeren spør om retten ønsker å ta tidlig lunsj, eller begynne opplesningen av tekstmeldingene sendt mellom Høiby og Haukland allerede nå.

De lander på å begynne opplesningen allerede nå.

Politibetjent Mina Bankerud inntar vitneboksen, sammen med hennes kollega Fredrik Bolme.

Hun forklarer at hun skal lese opp meldingene sendt av Haukland, mens kollegaen vil lese opp meldingene Høiby sendte – nærmest som et rollespill.

Innlevelsen er middels minus, og grepet gjør det om mulig enda vanskeligere å følge med på opplesningen av de utallige meldingene.

Totalt skal det leses opp over 800 A4-sider med meldinger sendt mellom Haukland og Høiby

https://www.nettavisen.no/nyheter/folg-rettssaken-mot-marius-borg-hoiby-her/s/5-95-2910391

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
blvck skrev (Akkurat nå):

Nettavisen skriver at det skal leses opp 800 a4 sider med meldinger. Hvor mange dager kommer de til å bruke på det? Kommer jo så klart an på hvor stor tekst det er, men regner vel ikke med at de bruker tekststørrelse 40. 

Begynner opplesning av SMS-utvekslinger

Dommeren spør om retten ønsker å ta tidlig lunsj, eller begynne opplesningen av tekstmeldingene sendt mellom Høiby og Haukland allerede nå.

De lander på å begynne opplesningen allerede nå.

Politibetjent Mina Bankerud inntar vitneboksen, sammen med hennes kollega Fredrik Bolme.

Hun forklarer at hun skal lese opp meldingene sendt av Haukland, mens kollegaen vil lese opp meldingene Høiby sendte – nærmest som et rollespill.

Innlevelsen er middels minus, og grepet gjør det om mulig enda vanskeligere å følge med på opplesningen av de utallige meldingene.

Totalt skal det leses opp over 800 A4-sider med meldinger sendt mellom Haukland og Høiby

https://www.nettavisen.no/nyheter/folg-rettssaken-mot-marius-borg-hoiby-her/s/5-95-2910391

Er vi sikker på at 7 uker er nok avstatt tid...?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

... og en ting til. Når man ser og hører hva MBH selv sier i retten, hvordan han minimaliserer det han evt har gjort og nekter for annet, hvordan han fremstiller seg selv om et uskyldig offer for golddigging og urimelige krav og kjeft - han har sikkert fremstilt det på nøyaktig samme måte når foreldrene har konfrontert ham med opplysninger om at han har vært voldelig. 

Han reagerer jo med sinne og gråt og voldsomme følelser når han konfronteres med ting han skal ha gjort galt. Tror noen virkelig at han har sagt noe annet til familien sin?  Kan de ha gått i samme fella som veldig mange andre gjør i slike saker - tenkt at det sikkert var et konfliktfylt forhold - at den andre sikkert var like god? Han går jo stadig inn i offerrollen - og jeg klarer ikke forestille meg at han har innrømmet noe som helst overfor familien sin hvis de har prøvd å snakke med ham om dette. Han sier jo at Nora lyver. Det kan man vel anta at han har sagt om begge eksene til foreldrene sine også?

• Liker 8
  • Nyttig 11
Skrevet
pøbelsara skrev (5 minutter siden):

Eh, du burde lese litt bedre hva folk skriver. Ja, han er jo forhåndsdømt av stort sett alle i denne tråden og der ute i samfunnet. Inklusive meg, forøvrig, jeg har ment at han driver vold i nære relasjoner siden jeg hørte lydopptaket rett etter han ble arrestert første gang. 

Jeg har skrevet på generell basis om at massiv mediedekning bidrar til forhåndsdømming. Jeg har også  skrevet at massiv mediedekning har gitt strafferabatt for noen tidligere.

Og forhåndsdømming er en trussel for rettssikkerheten. Bare se hva som skjedde med Viggo Kristiansen - uten sammenlikning forøvrig. Men den massive og ensidige pressedekningen av Viggo, blir trukket fram som årsaken til at han ble dømt den gangen

Prinsippet er at skyldspørsmålet skal avgjøres av retten. Når saken dekkes så massivt som denne på forhånd, vil de aller fleste ha gjort seg opp en mening.

Det er ikke noe motsetning mellom å forstår hva forhåndsdømming er, og ha en mening om en sak.

Jeg vil bare føye til et poeng, og det er at frem til nå har vi hatt svært sparsomme opplysninger om saken, og det vi har visst har hatt relativ slagside i påtalemyndighetens favør.

De meningene folk gjør seg opp nå derimot, under rettssaken, bygger jo på opplysninger som kommer frem i ordentlige former under en rettsprosess, der hensynet til at en sak har to sider er varetatt.

• Liker 5
  • Nyttig 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...