Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Spaces skrev (Akkurat nå):

Synes Høiby forklarer seg overraskende bra i retten. Blir tydelig at sakene har 2 sider.
Det handler mye om påvirkeres behov for penger og berømmelse.

Synes ikke han forklarer seg noe bra.

• Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Videoannonse
Annonse
Skrevet
NiceOrNothing skrev (Akkurat nå):

Han virker til å være blottet for selvinnsikt . Husker kun det som går i hans favør . Håper han blir utredet for sin personlighets-patologi. Den vil nok gi svar . 

Nemlig. Håper det er åpenbart for de som skal dømme ham.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 14
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):
Merkelig at han virker å huske så lite, men akkurat disse tingene er han skråsikker på at aldri har skjedd, og kaller det vill fantasi...

Vg

10.49

– Det har ikke skjedd

– Har det skjedd fysisk krangel mellom dere i november-desember 2022 på Skaugum? Spør dommeren. 

– Vi har sikkert hatt høylytte krangler. Men jeg har aldri kastet henne ned i en sofa og kvelt henne til hun har besvimt. Jeg vet ikke hva annet ord jeg kan bruke enn vill fantasi. Det har ikke skjedd. 

Sett fra forsvarer-perspektiv så har fornærmedes forklaring også klare hull og selektiv hukommelse. I retten fremstår hun tidvis usikker på tidspunkter, rekkefølge og detaljer. Hun forklarte at hun kan ha fortrengt deler av hendelsene. Samtidig var det lite rom for egen rolle i eskalerende konflikter, gjensidig bruk av fysisk makt og den psykiske belastningen som kan ha preget begge parter. 

I går fikk hun også kritikk for at påtalemyndigheten ikke fikk tilgang på mobiltelefon og økonomi. Manglende tilgang på slike objektive kilder begrenser muligheten for å etterprøve motsetninger i forklaringen. Så Haukland svekker jo helt klart sin egen sak. I en sak der påtalemyndigheten anfører et vedvarende fryktregime og systematisk kontroll, svekker dette bevisbildet og gir Forsvaret et legitimt grunnlag for å påpeke at sentrale forhold ikke lar seg kontrollere uavhengig. 

Når retten ska vurdere troverdighet og bevisverdi, må forklaringen sees i sammenheng. 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
Snurrevippen skrev (Akkurat nå):

Sett fra forsvarer-perspektiv så har fornærmedes forklaring også klare hull og selektiv hukommelse. I retten fremstår hun tidvis usikker på tidspunkter, rekkefølge og detaljer. Hun forklarte at hun kan ha fortrengt deler av hendelsene. Samtidig var det lite rom for egen rolle i eskalerende konflikter, gjensidig bruk av fysisk makt og den psykiske belastningen som kan ha preget begge parter. 

I går fikk hun også kritikk for at påtalemyndigheten ikke fikk tilgang på mobiltelefon og økonomi. Manglende tilgang på slike objektive kilder begrenser muligheten for å etterprøve motsetninger i forklaringen. Så Haukland svekker jo helt klart sin egen sak. I en sak der påtalemyndigheten anfører et vedvarende fryktregime og systematisk kontroll, svekker dette bevisbildet og gir Forsvaret et legitimt grunnlag for å påpeke at sentrale forhold ikke lar seg kontrollere uavhengig. 

Når retten ska vurdere troverdighet og bevisverdi, må forklaringen sees i sammenheng. 

Ja, fikk med meg dette med å nekte innsyn i økonomi. Det hadde helt klart kunne styrket hennes sak om de fant noe der som kunne brukes mot Marius. "Heldigvis" er hun ikke den eneste fornærmede, og man ser jo et klart mønster i oppførselen til Marius.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet

Nå er jo ikke loven lik for alle, så blir spennende å se utfallet.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)

Det er altså helt fantastisk komisk hvordan MBH ønsker å legge bånd på Nora «på grunn av min familie», men hans egen utagerende atferd mener han er tydeligvis ikke til bry for familien hans.

Min familie (og min svigerfamilie) vil nok heller se et bilde av meg med puppene bar enn å vite at jeg driver med kokain og Ketamin på byen. De ville nok opplevd det som mere skamfullt.

Men familien til Marius er vel kanskje litt zpeziell på det området også 🙄

Endret av Galanga
  • Liker 31
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet
-Pusheen- skrev (11 minutter siden):

Takk, sjekket nettavisen istede.

Men her, igjen... Bortforklaringer, selv med et vitnes forklaring i bakhode:

Nettavisen (ca kl 11, de opererer  ikke med eksakte klokkeslett)

En av vekterne som bevitnet hendelsen har tidligere uttalt at Høiby skal ha tatt kvelertak på Haukland.

Det kjenner ikke Høiby seg igjen i.

Det var ikke noe kvelertak, men jeg dyttet henne inn til veggen for å ta mobilen min. Så her er det vakten som har misforstått. Hva faen er dette for noe? Det var en merkelig situasjon, sier Høiby.

Det er litt forskjellig hvor det er "best" å lese ser jeg. Begge utelater informasjon, men slik blir det vel. Bare greit å ha i bakhodet. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Galanga skrev (3 minutter siden):

Det er altså helt fantastisk komisk hvordan MBH ønsker å legge bånd på Nora «på grunn av min familie», men hans egen utagerende atferd mener han er tydeligvis ikke til bry for familien hans.

Min familie (og min svigerfamilie) vil nok heller se et bilde av meg med puppene bar enn å vite at jeg driver med kokain og Ketamin på byen. De ville nok opplevd det som mere skamfullt.

La merke til det samme...

• Liker 3
Skrevet
Amanda28 skrev (Akkurat nå):

Det er litt forskjellig hvor det er "best" å lese ser jeg. Begge utelater informasjon, men slik blir det vel. Bare greit å ha i bakhodet. 

Jeg switcher litt mellom de to, så utfyller de hverandre på et vis. Men liker egentlig å linke til VG, da de opererer med nøyaktige klokkeslett sånn at det blir lettere å lete frem senere.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Galanga skrev (6 minutter siden):

Min familie vil nok heller se et bilde av meg med puppene bar enn å vite at jeg driver med kokain og Ketamin på byen. De ville nok opplevd det som mere skamfullt.

Slik adferd stemmer svært godt med resten av personligheten*.
Foreldrene har også oppdratt han slik. 

*Jeg bruker begrepet personlighet siden man ikke skal spekulere i diagnoser som også ville passet inn her. 

Endret av SVK
  • Liker 10
  • Nyttig 2
Skrevet
Snurrevippen skrev (8 minutter siden):

Hva tenker du om det han sier om at hun ofte nappet til seg hans mobil i forhold til spørsmålet om et fryktregime/kontrollregime?

• Liker 2
Skrevet

Så posebildet var krise... Ikke alt det andre du selv styrer med, Marius?

1.18Ingri Gudmundsen Bergo

– Krise 

– Men for meg og min familie, så var dette krise, sier Høiby om pose-bildet.

VG

• Liker 13
  • Nyttig 2
Gjest Ninaen
Skrevet (endret)

Jeg må jo le litt også. Han kunne jo sjekka navnet på forhånd. Men «eksen til Bhatti» var enklest. 😂
(Kl.11.20.)
– Jeg var i telefonsamtale med hun, jeg husker ikke hva hun heter, hun eksen til Bhatti - i TV2. 

Det han sier om Sophie Elise er det liten grunn til å tvile på, det mønsteret kan vi jo. (Kl.11.14.)

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?storvideo=

Endret av Ninaen
Skrevet
Ninaen skrev (3 minutter siden):

Jeg må jo le litt også. Han kunne jo sjekka navnet på forhånd. Men «eksen til Bhatti» var enklest. 😂
(Kl.11.20.)
– Jeg var i telefonsamtale med hun, jeg husker ikke hva hun heter, hun eksen til Bhatti - i TV2. 

Det han sier om Sophie Elise er det liten grunn til å tvile på, det mønsteret kan vi jo. (Kl.11.14.)

Er faktisk mye man kan le av i forklaringen hans. Han virker desperat, synes jeg.

• Liker 6
Skrevet
Spaces skrev (19 minutter siden):

Synes Høiby forklarer seg overraskende bra i retten. Blir tydelig at sakene har 2 sider.
Det handler mye om påvirkeres behov for penger og berømmelse.

Victim-blaming. Uansett hvor mye «fame» hun var ute etter, så gir det ikke han retten til å være fysisk / psykisk voldelig . Å dessuten : HVA er han kjent for ? I positiv forstand ? Som kan være berikende for hennes omdømme ? Kan ikke lese ett eneste sted at han har noen store talenter , kunnskaper eller karriere verdt å kalle tiltrekkende . Alt jeg leser er narsissistens håndbok . 

• Liker 24
  • Nyttig 9
Skrevet
MissLucy skrev (5 minutter siden):

Hva tenker du om det han sier om at hun ofte nappet til seg hans mobil i forhold til spørsmålet om et fryktregime/kontrollregime?

Jeg tenker dette er noe forsvaret vil bruke for å svekke påstanden om ensidig frykt og kontrollbehov. At det er motstridene til det som har kommet frem. Så får de vurdere hva fysiske bevis kan bevise rundt dette. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet
MissLucy skrev (37 minutter siden):

Antar det handler om kommentaren om at rehab må være gøy, siden det var det hun uttalte seg om i går.

Skjønner godt at han reager på det.

Som @Snurrevippenpåpekte i den andre tråden, så er jo ikke dette i overensstemmelse med hva NH har sagt tidligere.

Nora Haukland: Varslet kronprinsparet om Høiby i et møte i fjor sommer

Sitat:

"Haukland sier hun ba kronprinsparet om et møte. Ifølge Haukland sa hun i møtet at Høiby trengte profesjonell hjelp.

– De sa at de skulle prøve. Vi prøvde alle sammen å få ham i rehabilitering, men man kan ikke tvinge en voksen mann. Det er respektløst av Marius ikke å ta ansvar og gjøre noe for å få det bedre. Det går jo kontinuerlig bare ut over andre, sier hun.

(...)

Nora Haukland mener at kronprinsparet har gjort så godt de kunne i denne saken. Hun mener at det er feil å peke på dem.

Hun hevder at vold ikke var tema i møtet med kronprinsparet.

– Jeg ser på dem som en veldig varm og fin familie."

Og som en annen bruker sa i går, at aldersgrupper på rehab kunne være et faktisk tema, knyttet til motivasjon. Så om det var sagt, så er dette nevnt i en setning, og uten kontekst. Ikke sikkert hun forsto klnteksten heller om det var en gitt beskjed fra et sted. Han dro iallefall, eller sier til krimog i lydopptaket med dem , at han samme høst skulle på slikt opphold både i inn og utlandet.

• Liker 5
Skrevet

N.H har ikke lagt skjul på at det var et forhold preget av sjalusi, også fra hennes side. Hun forteller at hun har tatt mobilen fra ham, lest den for å finne ut ting , at hun har klappet til ham, ropt og skreket til ham. Alt dette er normalt sett røde flagg i et forhold. Men- og det er et stort men, det fratar heldigvis ikke hans ansvar for hans handlinger. 
Det spiller ingen rolle, hva som  kom først, høna eller egget? 
Mye kan forklares ihjel, hvis hun ikke hadde  gjort det, hvis han ikke hadde gjort det,så. …

En mann skal  ikke ta kvelertak på noen. Punktum. Det finnes knapt en mer skremmende ting å oppleve, man rekker å føle og tenke  at her kan livet være ferdig.

• Liker 1
  • Nyttig 13
Skrevet
NiceOrNothing skrev (Akkurat nå):

Enig i det. Retten skal snu alt alle veier. Det er deres jobb . Men det betyr ikke at det ene utelukker det andre . 

Nei på ingen måte. 

Skrevet
Ninaen skrev (6 minutter siden):

(Kl.11.20.)

Så den😅 Litt galgenhumor, kommer med noen kommentarer innimellom som man må smile litt av. 

• Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...