Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Marius er seg selv lik i forklaringene sine... Kan ikke annet enn å himle med øynene over enkelte ting, synes det er så typisk "stakkars meg, alle andre er ute etter å ta meg"-ish. Og null evne til å ta inn over seg at folk opplever ting ulikt enn ham. Sier at Nora kaster foreldrene hans under bussen. Det er jeg dypt uenig i at hun har gjort. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 20
Videoannonse
Annonse
Skrevet
CeXNS skrev (2 timer siden):

Det har vært hevdet her at medietrykket vil kunne medføre lavere straff. Også mengden innlegg her har vært kritisert og det har kommet påstand om at aktivitet i tråden vil kunne bidra til lavere straff. 

Her er en ny kronikk som viser til hva Høyesterett sier. 

https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/BxWVlQ/kjendisstraffer-og-medieomtale-slik-maa-rettstilstanden-forbli

«I 2011 fastslo Høyesterett at belastende medieomtale «etter fast rettspraksis» ikke kan vektlegges ved straffeutmålingen»

Enig . Belastende medieomtale kommer jo ikke ut av intet . Belastende medieomtale kommer jo av en belastende adferd . En adferd som er belastende for alle rundt . Både hans familie og offer . Han har jo sagt at det er belastende at være i medias søkelys , og det er forståelig. Det som er komplett uforståelig , er at du tenker at en så uakseptabel  adferd ( når du sitter «utstilt « ) vil gå upåaktet hen. Han visste jo allerede hvor «overvåket « han ble. Det vil jo for 95% av befolkningen være skjerpende : at du blir observert . Å du vil bli holdt ansvarlig . Så hvorfor fortsetter du din belastende adferd ? 

• Liker 9
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Marius er seg selv lik i forklaringene sine... Kan ikke annet enn å himle med øynene over enkelte ting, synes det er så typisk "stakkars meg, alle andre er ute etter å ta meg"-ish. Og null evne til å ta inn over seg at folk opplever ting ulikt enn ham. Sier at Nora kaster foreldrene hans under bussen. Det er jeg dypt uenig i at hun har gjort. 

Enig. Hvis de har fortalt henne at dette ikke er hennes ansvar synes jeg tvert i mot det er en viktig og klok respons. Det er ikke Noras ansvar. Og, for oss som har levd en stund, en ung jente som har kjæreste i ett år kan faktisk ikke ha noe fullt bilde av hans familie. Spesielt ikke siden han neppe har den mest ærlige fortellingen om det uansett. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Zenhouse skrev (20 minutter siden):

Til tross for å være så full at han spyr i en festival do i Alta,så  Høiby husker detaljer som hva han tenkte da han tchugga ned 96% sprit etterpå, bil-merket de kjørte i etterpå, detaljer om hva han tenkte da osv. 

Mens hver gang det handler om anklagerene fra om vold,så husker han ikke helt, antar ting, mulig det, regner med at han ditt , har et svakt minne om datt. 

Regner med det er samkjørt strategi med forsvarerne, men det virker bare  så dumt å høre på.  Skjønner jo at de kjører på null innrømmelse her, her skal eventuell mangel på bevis gjøre saken for ham. 

Jeg syntes ikke det er så rart. For mange så er det bare noe som ikke eksisterer.  Jeg vet ikke helt hva som er årsak til det. Om det er en ren fornekrelse, om det er fordi de er i en annen tilstand når det skjer, altså ikke rasjonell i huet. Og masse annet som skjer i huet på dem.

Har sett det mange ganger før. De har ikke gjort, sagt, sett eller hørt

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (7 minutter siden):

Så enig. 
Og nå er tydeligvis det som skjedde helgen før rettssaken startet ferdig etterforsket og kan evt bli en ny tiltale. Det er jo helt utrolig det man er vitne til. 

• Liker 14
  • Nyttig 2
Skrevet
JustAsking skrev (3 minutter siden):

Enig. Hvis de har fortalt henne at dette ikke er hennes ansvar synes jeg tvert i mot det er en viktig og klok respons. Det er ikke Noras ansvar. Og, for oss som har levd en stund, en ung jente som har kjæreste i ett år kan faktisk ikke ha noe fullt bilde av hans familie. Spesielt ikke siden han neppe har den mest ærlige fortellingen om det uansett. 

Skjønner ikke resonnementet hans, han sier at måten hun bønnfalte foreldrene hans til å hjelpe ham, er å kaste dem under bussen? Og så sier han at hun forteller dette for egen oppmerksomhet? Hæ? Eller misforstår jeg det han sier? Det gir ikke mening, det han sier.

VG (09:37)

– Mamma og Haakon har vært verdens snilleste

Høiby brister i gråt i retten når han snakker om kronprinsesse Mette-Marit og kronprins Haakon. I går snakket Nora Haukland om at hun hadde bønnfalt dem om å hjelpe Høiby etter at de to hadde avsluttet forholdet sitt. 

– Den måten hun prøver å kaste dem under bussen, åpenbart for egen oppmerksomhet. 

Jobbermedbarn skrev (1 minutt siden):

Så enig. 
Og nå er tydeligvis det som skjedde helgen før rettssaken startet ferdig etterforsket og kan evt bli en ny tiltale. Det er jo helt utrolig det man er vitne til. 

Ja, herregud, han bare klarer ikke styre seg. Livsfarlig, han der. Er derfor jeg er redd for hva som kommer til å skje med de fornærmede hvis han ikke får en solid dom her...

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke resonnementet hans, han sier at måten hun bønnfalte foreldrene hans til å hjelpe ham, er å kaste dem under bussen? Og så sier han at hun forteller dette for egen oppmerksomhet? Hæ? Eller misforstår jeg det han sier? Det gir ikke mening, det han sier.

Høiby brister i gråt i retten når han snakker om kronprinsesse Mette-Marit og kronprins Haakon. I går snakket Nora Haukland om at hun hadde bønnfalt dem om å hjelpe Høiby etter at de to hadde avsluttet forholdet sitt. 

– Den måten hun prøver å kaste dem under bussen, åpenbart for egen oppmerksomhet. 

Ja, herregud, han bare klarer ikke styre seg. Livsfarlig, han der. Er derfor jeg er redd for hva som kommer til å skje med de fornærmede hvis han ikke får en solid dom her...

De har jo sikkert vært "snille". Det er kanskje litt av problemet - og at de burde tatt mer tak, tidligere?

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Andrea59 skrev (1 time siden):

Ahh.. Marius sier i retten at han er opprørt over at Nora kaster foreldrene under bussen - «mamma og Haakon har ikke gjort noe annet enn å være verdens snilleste!» 

øh, nei. De har nok vært veldig (veldig) snille og medgjørlige. Akk. 9:37 i dag.

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?entry=68678

Antar det handler om kommentaren om at rehab må være gøy, siden det var det hun uttalte seg om i går.

Skjønner godt at han reager på det.

Som @Snurrevippenpåpekte i den andre tråden, så er jo ikke dette i overensstemmelse med hva NH har sagt tidligere.

Nora Haukland: Varslet kronprinsparet om Høiby i et møte i fjor sommer

Sitat:

"Haukland sier hun ba kronprinsparet om et møte. Ifølge Haukland sa hun i møtet at Høiby trengte profesjonell hjelp.

– De sa at de skulle prøve. Vi prøvde alle sammen å få ham i rehabilitering, men man kan ikke tvinge en voksen mann. Det er respektløst av Marius ikke å ta ansvar og gjøre noe for å få det bedre. Det går jo kontinuerlig bare ut over andre, sier hun.

(...)

Nora Haukland mener at kronprinsparet har gjort så godt de kunne i denne saken. Hun mener at det er feil å peke på dem.

Hun hevder at vold ikke var tema i møtet med kronprinsparet.

– Jeg ser på dem som en veldig varm og fin familie."

• Hjerte 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Lillibetha skrev (Akkurat nå):

De har jo sikkert vært "snille". Det er kanskje litt av problemet - og at de burde tatt mer tak, tidligere?

Det fremstår for meg som mange dumsnille avgjørelser har blitt tatt, hvert fall. Så at han har opplevd det som "ikke annet enn verdens snilleste", er jo kun fordi han har fått det som han selv vil på en eller annen måte. 

• Liker 10
  • Nyttig 14
Skrevet
Andrea59 skrev (1 time siden):

Ahh.. Marius sier i retten at han er opprørt over at Nora kaster foreldrene under bussen - «mamma og Haakon har ikke gjort noe annet enn å være verdens snilleste!» 

øh, nei. De har nok vært veldig (veldig) snille og medgjørlige. Akk. 9:37 i dag.

https://www.vg.no/spesial/2026/rettssaken-mot-marius-borg-hoiby/?entry=68678

Hun kaster de på ingen måte under bussen . Syns hun har en mye mer voksen måte å ansvarliggjøre de ( enn han selv) . De har enablet han å snudd det blinde øyet til . I en hvilken som helst annen norsk familie med en 29-åring som lever som en baron  på foreldrenes ( våre skattepenger ) , ville møtt samme type fordømmelse / spørsmål . Hvorfor muliggjøre en sånn type livsstil / adferd . 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 16
Skrevet

Dumsnille tenker jeg vi sier Marius🙄

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
FruR skrev (1 time siden):

Å sette grenser kan være snilt i visse tilfeller. Det er ikke alltid å være veldig veldig snill og hyggelig er det beste og snilleste du kan gjøre. 

Galanga skrev (57 minutter siden):

Marius ser ikke ut til å forstå at Nora var inne på nettopp det, at de var snille mot Marius. 

Lillibetha skrev (3 minutter siden):

Men nå refererte han vel til hva NH sa i retten i går, og det handlet såvidt jeg oppfattet ikke om grenser og snillhet i sin alminnelighet, men om hvordan hun fortalte om den samtalen hun hadde med kronprinsparet om rehab. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Merkelig at han virker å huske så lite, men akkurat disse tingene er han skråsikker på at aldri har skjedd, og kaller det vill fantasi...

Vg

10.49

– Det har ikke skjedd

– Har det skjedd fysisk krangel mellom dere i november-desember 2022 på Skaugum? Spør dommeren. 

– Vi har sikkert hatt høylytte krangler. Men jeg har aldri kastet henne ned i en sofa og kvelt henne til hun har besvimt. Jeg vet ikke hva annet ord jeg kan bruke enn vill fantasi. Det har ikke skjedd. 

• Liker 11
  • Nyttig 10
Skrevet
MissLucy skrev (4 minutter siden):

Antar det handler om kommentaren om at rehab må være gøy, siden det var det hun uttalte seg om i går.

Skjønner godt at han reager på det.

Som @Snurrevippenpåpekte i den andre tråden, så er jo ikke dette i overensstemmelse med hva NH har sagt tidligere.

Nora Haukland: Varslet kronprinsparet om Høiby i et møte i fjor sommer

Sitat:

"Haukland sier hun ba kronprinsparet om et møte. Ifølge Haukland sa hun i møtet at Høiby trengte profesjonell hjelp.

– De sa at de skulle prøve. Vi prøvde alle sammen å få ham i rehabilitering, men man kan ikke tvinge en voksen mann. Det er respektløst av Marius ikke å ta ansvar og gjøre noe for å få det bedre. Det går jo kontinuerlig bare ut over andre, sier hun.

(...)

Nora Haukland mener at kronprinsparet har gjort så godt de kunne i denne saken. Hun mener at det er feil å peke på dem.

Hun hevder at vold ikke var tema i møtet med kronprinsparet.

– Jeg ser på dem som en veldig varm og fin familie."

Kommentaren min henspeilet på at det han sa (at de var veldig snille) ikke var så lurt. Hadde vært bedre om hn hdde sagt strenge, konsekvente. Det er jo nettopp (dum)snille folk beskylder dem for å være.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Skrevet
-Pusheen- skrev (10 minutter siden):

Jeg tenker det handlet om det den kommentaren om at MM skulle ha sagt at det måtte være gøy på rehab?

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
MissLucy skrev (Akkurat nå):

Jeg tenker det handlet om det den kommentaren om at MM skulle ha sagt at det måtte være gøy på rehab?

Ja, det kan godt være. Jeg fulgte ikke med så nøye i går, bare lest dagens referat. 

Skrevet
Andrea59 skrev (1 minutt siden):

Kommentaren min henspeilet på at det han sa (at de var veldig snille) ikke var så lurt. Hadde vært bedre om hn hdde sagt strenge, konsekvente. Det er jo nettopp (dum)snille folk beskylder dem for å være.

Viktig å huske at vi får ikke se nøyaktig alle ordene som blir sagt, jeg synes nettavisen refererer bedre. 

• Liker 1
Skrevet
Amanda28 skrev (2 minutter siden):

Viktig å huske at vi får ikke se nøyaktig alle ordene som blir sagt, jeg synes nettavisen refererer bedre. 

Takk, sjekket nettavisen istede.

Men her, igjen... Bortforklaringer, selv med et vitnes forklaring i bakhode:

Nettavisen (ca kl 11, de opererer  ikke med eksakte klokkeslett)

En av vekterne som bevitnet hendelsen har tidligere uttalt at Høiby skal ha tatt kvelertak på Haukland.

Det kjenner ikke Høiby seg igjen i.

Det var ikke noe kvelertak, men jeg dyttet henne inn til veggen for å ta mobilen min. Så her er det vakten som har misforstått. Hva faen er dette for noe? Det var en merkelig situasjon, sier Høiby.

• Liker 4
Skrevet

Synes Høiby forklarer seg overraskende bra i retten. Blir tydelig at sakene har 2 sider.
Det handler mye om påvirkeres behov for penger og berømmelse.

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (6 minutter siden):
Merkelig at han virker å huske så lite, men akkurat disse tingene er han skråsikker på at aldri har skjedd, og kaller det vill fantasi...

Vg

10.49

– Det har ikke skjedd

– Har det skjedd fysisk krangel mellom dere i november-desember 2022 på Skaugum? Spør dommeren. 

– Vi har sikkert hatt høylytte krangler. Men jeg har aldri kastet henne ned i en sofa og kvelt henne til hun har besvimt. Jeg vet ikke hva annet ord jeg kan bruke enn vill fantasi. Det har ikke skjedd. 

Han virker til å være blottet for selvinnsikt . Husker kun det som går i hans favør . Håper han blir utredet for sin personlighets-patologi. Den vil nok gi svar . 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...