Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Tråden gjenåpnes automatisk den kl. 06:00

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd. Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

I forbindelse med den kommende høyprofilerte saken vil denne tråden bli stengt på natten, samt i helger da vi ikke har mulighet til å konsant overvåke tråden hele døgnet. Tråden kan også bli stengt i perioder utenom dette for moderering, men vi ønsker i minst mulig grad å unngå dette. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
velociraptor skrev (20 minutter siden):

Jeg er sjokkert over at verden ikke har kommet oenger enn at ofrene slut-shames i rettsalen og at sexlivet og de seksuelle preferansene til ofrene brukes av forsvaret for å diskreditere dem og ufarliggjøre overgrepene.

Hvis jeg har frivillig sex med noen betyr da ikke det at det er fritt frem for å filme underlivet mitt eller å legge pikken sin i panna mi mens jeg sover og ta bilder 🤮

Og det er selvsagt ufattelig nedverdigende for disse kvinnene å måtte innrømme at de har hatt noen form for frivillig seksuell omgang med denne usmakelige fyren. De fleste har vel hatt noe coyote ugly sex der man i fylleangst heller vil tygge av seg armen enn å vekke det nasty mennesket, men de færreste trenger å sitte i en rettsal og innrømme det. Stakkars stakkars jenter.

Jeg har ikke en prikk av sympati eller empati med denne godt voksne mannen «i følge forsvarerne «en ung mann», mulig de legger til «med åpent blikk» etterhvert også). 

For å si det enkelt så er NEI et NEI og det er likegyldig om man er gift, fremmed, fuckfriends, rusa, osv...NEI er NEI og uten samtykke så kan man ikke ta for seg på andres kropp! Og det samme hvis offeret er i en hjelpesløs og ikke-samtykkekompetent tilstand, og at uansett grunn for den tilstanden så har ingen rett til å ta for seg! 

At enkelte her skal ha oss til å forstå-oss-ihjel på Marius og hans handlinger og i tillegg gi han medfølse er helt vanvittig! Nei, jeg kommer aldri til å til å ha sympati med han! Han hadde alle muligheter i verden til å lykkes i livet, istedenfor så valgte han en destruktiv vei hvor han brukte sin status som et medlem av kongefamilien for å leve som en storkar, og å tro han står over loven. 

Håper han får sin straff og blir fjernet fra samfunnet i lang tid!

Min sympati og empati er hos ofrene, alltid!

Endret av K_mb
  • Liker 32
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Gjest Maia70
Skrevet
Heartland skrev (16 minutter siden):

En annen ting: Forsvareren hans fyrer løs mot media, for «stakkars gutt har en tøff tid». Vel - hvis du har hatt det så tøft, hva er greia med å oppsøke et vitne dagen før rettssaken, bedrive kroppskrenkelse og true med kniv?? True til stillhet da eller? Da kan du søren ikke forvente å bli skånet i media heller! Å gjøre han til offer på den måten, gjør meg utrolig provosert! 

Mange som har det tøft uten å skade andre.

Skrevet
velociraptor skrev (33 minutter siden):

Jeg er sjokkert over at verden ikke har kommet oenger enn at ofrene slut-shames i rettsalen og at sexlivet og de seksuelle preferansene til ofrene brukes av forsvaret for å diskreditere dem og ufarliggjøre overgrepene.

Hvis jeg har frivillig sex med noen betyr da ikke det at det er fritt frem for å filme underlivet mitt eller å legge pikken sin i panna mi mens jeg sover og ta bilder 🤮

Og det er selvsagt ufattelig nedverdigende for disse kvinnene å måtte innrømme at de har hatt noen form for frivillig seksuell omgang med denne usmakelige fyren. De fleste har vel hatt noe coyote ugly sex der man i fylleangst heller vil tygge av seg armen enn å vekke det nasty mennesket, men de færreste trenger å sitte i en rettsal og innrømme det. Stakkars stakkars jenter.

Jeg har ikke en prikk av sympati eller empati med denne godt voksne mannen «i følge forsvarerne «en ung mann», mulig de legger til «med åpent blikk» etterhvert også). 

Det var akkurat det jeg sa i denne tråden til noen, rettsvesenet er en spøk og de er ikke til å stole på. 

Jeg hater dette. Det er så frustrerende. Hvorfor hyler vi ikke lungene av oss hvordan vi må se grusomme handlinger forsvart gang etter gang? 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Heartland skrev (40 minutter siden):

En annen ting: Forsvareren hans fyrer løs mot media, for «stakkars gutt har en tøff tid». Vel - hvis du har hatt det så tøft, hva er greia med å oppsøke et vitne dagen før rettssaken, bedrive kroppskrenkelse og true med kniv?? True til stillhet da eller? Da kan du søren ikke forvente å bli skånet i media heller! Å gjøre han til offer på den måten, gjør meg utrolig provosert! 

Han må ta ansvar for sine egne valg. Å velge å være bedriten mot andre og ende opp med å starte en rettsak med 38 tiltalepunkter er ikke "et rop om hjelp" eller "stakkars gutt". De fleste som har det tøft er ordentlige folk tross alt.

Uten valgene han tok hadde ikke mediene hatt noe å skrive om.

• Liker 10
  • Nyttig 9
Skrevet

Liten vits å la seg provosere av hva forsvarerne sier- de gjør bare jobben sin. Som forventet. Likedan som  jeg forventer at aktoratet skal gjøre sin. 

• Liker 15
  • Hjerte 2
Skrevet
Hebbe-lille skrev (2 timer siden):

Marius sendte sms til HM etter voldsepisoden mot frognerkvinnen, der han bagatelliserer handlingene sine. Det er fest i kjelleren på Skaugum og gardister bestiller drosje til et av ofrene hans. 

Det er så mange som har visst, men det er gjennomgående unnfallenhet blant alle rundt siktede. Mange som bør skamme seg i dag, som ikke har grepet inn og kunne ha avverget mange av handlingene hans. 

Link til dette?

• Liker 1
Skrevet (endret)
totti_1 skrev (10 minutter siden):

Link til dette?

Var TV2 som delte om sms utveksling mellom MBH og HM etter Marius hadde utført vold mot henne. 

https://www.tv2.no/nyheter/hoiby-rettssaken/#/616co/6981ce6cc2d0027a5bcfb1b7/kronprinsen-motte-fornaermede-i-lofoten

https://www.nrk.no/norge/forklarer-seg-om-pastatt-voldtekt-pa-skaugum_-_-jeg-sitter-her-og-skjelver-1.17753666

Endret av Hebbe-lille
  • Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Var ikke vanskelig å skjønne hvem det var av de fornærmede som var først ute til å forklare seg da

• Liker 6
Skrevet

https://www.dagbladet.no/nyheter/skal-undersokes-tar-grep/84183243

Når retten er hevet tirsdag klokka 16, fraktes kronprinsessens eldste sønn tilbake til varetekt. Det skal imidlertid vurderes om han er frisk nok til å være der eller om han skal flyttes til sykehus, ifølge hans forsvarer. 

- Det vil bli foretatt en medisinsk vurdering av om han kan være der. Det er fengselets helseavdeling som tar seg av det, sier forsvarer Petar Sekulic. 

• Liker 4
Skrevet

Noen ganger er tittel og navn puteverdig... :

Politibetjent Bankerud ......  

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Rosakatt skrev (4 timer siden):

Men syns dere ikke også han er litt mistenkelig til å forsvare overgripere også? 

Vær så snill! Du misforstår så inn i granskauen hva jobben til en forsvarer er…. De driter i om klient er skyldig eller uskyldig, de skal ivareta klientens interesser (ønsker) og ikke minst påse at vedkommende får en rettferdig rettergang. En forsvarer forsvarer ikke handlingene til klienten sin som er overgriper, hvis du mener det så bør du lese deg opp på hva jobben til en forsvarer er. Tror du virkelig en forsvarer som representerer en som har drept - syns handlingen er innafor? 

Endret av Cami9
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 15
Skrevet
DianaV skrev (2 timer siden):

"Utgangspunktet må være at Marius er uten skyld. Han kommer inn her som en uskyldig gutt, sier Andenæs." 

Uskyldig "gutt" på 29 ÅR. Herregud så patetisk. 

Det er et rettsstatsprinsipp. 

Norge er en rettsstat. 

Alle er uskyldige inntil det motsatte er bevist 

Hun følte vel hun måtte påpeke det iom at saken allerede er så belastet

• Liker 4
Skrevet
velociraptor skrev (1 time siden):

Denne normaliseringen av voldtekt vil ikke tjene saken hans. Ikke rosenkransen(!) heller. Like lite som lusekofte tjente Bhatti.  Det går ikke an å sminke grisen. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Anne Liese Braun skrev (11 minutter siden):

Norge er en rettsstat. 

Det viser jo egentlig at hun har manglende tillit til at dommerne er selvstendige tenkende individer. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
digggpizza skrev (1 time siden):

Og kronprinsen følger med denne fyren når han skal på date? Kronprinsen burde jo advart jentene. 

Det er fullstendig hinsides at landets kronprins opptrer som en slags støttekontakt for denne voksne mannen som står tiltalt for alvorlige overgrep. Jeg fatter ikke hva kongehuset tenker - åpenbart uten tanke for deres renommé, moralske og etiske kompass. 
Har ikke kongehuset rådgivere, for det ser jo ikke ut til å forstå rekkevidden av det å fortsatt følge ham opp? Er de blindet av empati for stesønn/sønn fremfor å tenke på alle ofrene?! 

• Liker 17
  • Nyttig 5
Skrevet
Anne Liese Braun skrev (20 minutter siden):

Norge er en rettsstat. 

men ble det kanskje reagert på ordet "gutt". Han er ikke en gutt på 29, han er en voksen mann.

• Liker 16
  • Nyttig 2
Skrevet
Hermines skrev (1 minutt siden):

en ble det kanskje reagert på ordet "gutt"

aha - ja. Det stemmer. "Gutt" var i så fall et malplassert uttrykk 

(selv om han i forhold til min alder ikke er noe annet enn en liten dritunge) 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
TomKrus skrev (10 timer siden):

Helt forbannet ærlig ? Denne mannen har et meget alvorlig personlig problem ! Og dette er et skrik om hjelp. Derfor er han nå varetektsfengslet og er ute av bildet i lang tid fremover. Her kommer det til å komme en streng straff tipper jeg. Hele greien er er totalt galskap, og denne mannen må ut av samfunnet og få behandling og om kanskje 20 år kunne repatrieres til samfunnet.

Det bygges jo allerede et bilde om at han ikke er istand til å være varetektsfengslet, han må ivaretas av helse/sykehus. Dette mens han kun er i varetekt for 4 uker...

Slik vil jo saken legges frem i retten og heller påberopes straff med psykisk helsevern og at han "ikke kan sone i fengsel", den tiden han eventuelt får i en domfellelse. Dette plutselige stakkars Marius bildet hvor pressetrykket nå er så stort - vi snakker om en mann som har vært ute i verden sammen med sin mor og stefar i kongelige bryllup, han har nasjonalt deltatt på middager og arrangement med veldig mye presse og stå-hei. Forskjellen er at pressen har enten positivt eller nå negativt fokus og han blir konfrontert i pressen med hva han egentlig har foretatt seg. Skjermingen på det negative er tatt bort, hans rosenrøde og skjermede liv i sus og dus er tatt bort. Han må face virkeligheten og stå til ansvar for handlinger og holdninger han har tilegnet seg og opparbeidet seg som skiller seg rotalt fra den normale, oppegående unge voksne som står på farten inn i voksenlivets ulike situasjoner som skal håndteres. Prøving og feiling er lov innenfor det lovens rammer gir, men lær av feil og bry deg om omgivelsene ikke brøyt deg frem og tråkk på eller slå deg frem på bekostning av andre.

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Skrevet

Helt ærlig tenker jeg at det er det aller beste for MBH selv også at han nå må deale med virkeligheten og det han har gjort. Hadde dette fått fortsette hadde han enten blitt drapsmann eller gått til grunne. Han virker vanvittig selvdestruktiv og har mennesker rundt seg som tilsynelatende har vært mer opptatt av å skjule ting enn å ansvarliggjøre. Dette er sjansen hans til å gjøre noe med livet sitt, håper han tar den, og at de han har misbrukt får rettferdighet. 

• Liker 32
  • Hjerte 2
  • Nyttig 8
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...