Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Utsagn fra rettssaken skal støttes opp med lenke til utsagnet.

Minner om regelen om spekulasjoner, og at dette vil bli fjernet. Det er fjernet en stor mengde innlegg basert på spekulasjoner som ikke er offentlig informasjon. Om dette fortsetter må vi vurdere korttidsutestengelser eller forhåndsgodkjenning på innlegg i tråden. 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes faktisk det er litt underlig - når familien er en del av kongefamilien - at man tillater nachspiel hjemme hos foreldrene. Men de skulle vel være veldig kule og greie med fyren? Man burde jo ikke ønske at hvem-som-helst skulle kunne fortelle om sightseeing i kronprinsboligen…? Spesielt når man vel etter hvert visste om hvilke tilbøyeligheter fyren hadde med rus?

• Liker 23
  • Nyttig 7
Skrevet
velociraptor skrev (1 time siden):

Poenget var at de kaller den godt voksne mannen GUTT, for å få ham til å høres uskyldig og ufarlig ut

Meland er tilsynelatende svært opptatt av MBH sitt ve og vel og mindre opptatt av ofrene, ut i fra mange kronikker hun har spydd ut i det siste. Nesten så man skulle søkt etter henne i Epstein files.

Fordi alle vet at han er skyldig, så det eneste spørsmålet er om de klarer å bevise det. Akkurat som at overgriperene i Hemsedalsaken og i Bergen-saken opplaget er skyldige, men de klarer å slippe unna ved å få dommerene med på at jenter er horer og litt gutta-stemning må man jo få lov til. Fy søren, jeg har så lite tiltro til norsk rettsvesen. Om datteren min noengang blir voldtatt vil jeg fraråde henne på det sterkeste å anmelde, dessverre. Det er en grunn til at Epstein og gjengen kunne holde på som de gjorde, og det er bare en grovere variant at det dommerene i Hemsedal- og Brgensaker synes er grei adferd, og det forsvarerne til MBH prøver å fremstille som helt innafor. 

Forsvarernes jobb er å så tvil… For mange kan det oppfattes som at de prøver å «fremstille» diverse som helt innafor - men du vet vel godt at de personlig ikke mener det er innafor? De skal ikke mene noe personlig heller og er ikke så opptatt av om vedkommende er skyldig eller ei. De skal ivareta sin klient og det som følger med det ansvaret. De er profesjonelle. Mette Yvonne Larsen, Elden og Holager Andenæs er gode venner, men det ser man ikke i retten fordi de er «motparter» og profesjonelle! De beste av de beste er i denne saken, og sånn sett ivaretas jussen godt. Er en del her inne som bør lese seg opp på hva en forsvarers jobb er, i steden for å lire av seg egne teorier

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Anne Liese Braun skrev (2 timer siden):

Det er et rettsstatsprinsipp. 

Norge er en rettsstat. 

Alle er uskyldige inntil det motsatte er bevist 

Hun følte vel hun måtte påpeke det iom at saken allerede er så belastet

Han er IKKE EN GUTT. Han er en voksen mann. Spar meg for det pisset du kommer med, poenget mitt var klart og tydelig. 

• Liker 18
  • Nyttig 15
Skrevet
DianaV skrev (11 minutter siden):

Han er IKKE EN GUTT. Han er en voksen mann. Spar meg for det pisset du kommer med, poenget mitt var klart og tydelig. 

Media omtalte kvinnene for jenter. En av de er 12 år eldre en Marius. Det er vel ikke noe å henge seg opp i?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Snurrevippen skrev (39 minutter siden):

Media omtalte kvinnene for jenter. En av de er 12 år eldre en Marius. Det er vel ikke noe å henge seg opp i?

Jo det er det. Bevisst strategi fra forsvareren  for å forsøke å få han til å fremstå som ung og uskyldig og mindre klandreverdig. Han er ikke en gutt- han er en voksen mann på 29. Stor forskjell på hva mediene skriver og hva en strafferettsadvokat bruker som bevisst strategi i en rettssak . 

Endret av Reisejenta
  • Liker 21
  • Nyttig 7
Skrevet
Snurrevippen skrev (19 minutter siden):

Hvor? Jeg har bare lest og hørt kvinner i dag. 

• Liker 12
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (11 timer siden):

Ser på oversikten på VG over hva han erkjenner og ikke erkjenner straffeskyld i. På skrivende tidspunkt nekter han altså straffeskyld for mishandling i nære relasjoner... Altså, hæ? Var det ikke det han sendte dette beklager-brevet for helt i starten? 
Første dag av rettssaken mot Høiby: På plass i retten

Nei, det var kun kroppskrenking med lågare strafferamme. Mishandling i nære relasjonar kom fyrst med vitnemålet til Nora Haukland.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg vet ikke om dette passer inn her eller i kongehus-tråden. Det er like aktuelt i begge. 

I dag hørte vi Marius sin forsvarer fortelle at kronprinsessens sønn tilhører et miljø hun skildrer slik:

«– Det er et miljø med mye rusbruk. Ikke bare alkohol, men også illegale substanser som kokain og annet. Det er heller ikke å legge skjul på at sex er en meget stor del av det som skjer i miljøet.» 

For 25 år siden uttalte Mette-Marit følgende på en pressekonferanse hvor hun henvendte seg til det norske folk:

«Mitt ungdomsopprør har fortont seg ganske mye sterkere enn mange andres…»

«…på den tida så var det viktig å leve på tvers av det som var akseptert.»

«Det har også ført til at jeg har levd ganske utsvevende. Jeg var i et miljø hvor det ble testet, og vi gikk ut over grenser.»

Det er interessant at Mette’s dyrkjøpte erfaringer og «ungdommelige ubetenksomheter» ikke på noen måte har forhindret Marius fra å havne i samme type miljø. Er det noe interessante konklusjoner som kan trekkes på bakgrunn av dette, eller er det kun tilfeldigheter?

https://www.vg.no/nyheter/i/Bx3K3e/hoeibys-forsvarer-sex-er-en-stor-del-av-det-som-skjer-i-miljoeet

https://www.aftenposten.no/norge/i/wAvJA/tilbudt-25-millioner

https://www.kongehuset.no/nyheter/marius-20-ar

• Liker 25
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

For å kunne raskt følge saken anbefales daglige oppsummeringer;

• Liker 3
Skrevet
TigerK skrev (10 timer siden):

Jeg vet ikke om dette passer inn her eller i kongehus-tråden. Det er like aktuelt i begge. 

I dag hørte vi Marius sin forsvarer fortelle at kronprinsessens sønn tilhører et miljø hun skildrer slik:

«– Det er et miljø med mye rusbruk. Ikke bare alkohol, men også illegale substanser som kokain og annet. Det er heller ikke å legge skjul på at sex er en meget stor del av det som skjer i miljøet.» 

For 25 år siden uttalte Mette-Marit følgende på en pressekonferanse hvor hun henvendte seg til det norske folk:

«Det har også ført til at jeg har levd ganske utsvevende. Jeg var i et miljø hvor det ble testet, og vi gikk ut over grenser.»

Det er interessant at Mette’s dyrkjøpte erfaringer og «ungdommelige ubetenksomheter» ikke på noen måte har forhindret Marius fra å havne i samme type miljø. Er det noe interessante konklusjoner som kan trekkes på bakgrunn av dette, eller er det kun tilfeldigheter?

https://www.vg.no/nyheter/i/Bx3K3e/hoeibys-forsvarer-sex-er-en-stor-del-av-det-som-skjer-i-miljoeet

Jeg tror ikke det er kun tilfeldigheter. 

• Liker 6
Skrevet
Snurrevippen skrev (10 timer siden):

Enig, jeg tenkte de samme. Kvinner blir så ofte omtalt som jenter, og jeg føler da det er litt nedlatende. Allikevel , jeg reagerer på at Marius blir kalt gutt av advokaten. 

Jobbermedbarn skrev (10 timer siden):

Hvor? Jeg har bare lest og hørt kvinner i dag. 

Jeg og, men det du siterte handlet ikke om i går . Google « Marius jenter ofre» så får du opp masse. Og det er sånn generelt at kvinner blir omtalt som jenter. Jeg blir kalt jente daglig, ofte i jobbsammenheng , jeg er 47. 

Både å kalle Marius gutt og å kalle voksne kvinner jenter er samme hersketeknikk, men jeg tror Marius sin advokat er mer bevisst enn når man kaller kvinnene for jentene fordi det er så utbredt. 

• Liker 2
Skrevet

Dette at de velger å kalle denne "mannen" for gutt provoserer meg så voldsomt. Husker når de skrev så mye om barneran, da ble unge gutter i alderen 15-20 kalt menn.

Er fullt klar over at det er forskjell på advokat og journalister og at man skal prøve å høste sympati til en klient, men det er så fjernt å nærmest fraskrive han ansvar for egen oppførsel fordi denne stakkars gutten er vokst opp i priveligerte omgivelser og har hatt alle muligheter og allikevel så VALGTE han å ende opp i en situasjon der han er tiltalt for VOLDTEKT OG OVERGREP. Det skal man glemme man skal heller forstå seg ihjel for at denne stakkarslige gutten med det åpne blikket er endt opp i en strafferettslig prosess der statsadvokat mener han har brutt loven 38 ganger!!! Altså WTF.

Har ingen sympati for denne "mannen", han har satt seg helt og holdent i denne situasjonen selv.

• Liker 6
  • Nyttig 21
Skrevet
TigerK skrev (10 timer siden):

Og faren til Marius vanket i det samme miljøet. Han ble laget i det miljøet.

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Er det å kalle Marius en gutt en virkemiddel forbi å manipulere han til å fremstå uskyldig, men for å slippe å lyve i retten?

Han er skyldig, men han er en skyldig mann. På punktet han var gutt, var han ikke skyldig. Tenkte på det da hun sa vi må huske at Marius er en uskyldig gutt til retten er bevist eller lignende. 

Hvorfor artikler som prøver å fortelle oss at en rettssak er alvorlig som om vi får se vår første? Som om vi aldri før har opplevd at foreldre skal være alene hjemme, eller at det er en påkjenning for noen? Å hvorfor så lite om påkjenningen for ofrene? Skal vi ikke huske på det da? 

Kjenner jeg blir provosert om hvordan dette fremstilles. Også hvordan de genuint har tenkt til å prøve å frikjenne han. 

• Liker 16
  • Hjerte 1
Skrevet

Å hvorfor skal de late som at damene ville ha sendt en mann og ikke en gang hvilken som helst mann, men kronprinsessens sønn i fengsel for å ikke få spredt nakenbilder eller noe? Hva er det de ønsker å sette denne lille Marius i fare over? 

De har ingen motiv forbi at han er skyldig.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Rosakatt skrev (1 minutt siden):

Er det å kalle Marius en gutt en virkemiddel forbi å manipulere han til å fremstå uskyldig, men for å slippe å lyve i retten?

Han er skyldig, men han er en skyldig mann. På punktet han var gutt, var han ikke skyldig. Tenkte på det da hun sa vi må huske at Marius er en uskyldig gutt til retten er bevist eller lignende. 

Hvorfor artikler som prøver å fortelle oss at en rettssak er alvorlig som om vi får se vår første? Som om vi aldri før har opplevd at foreldre skal være alene hjemme, eller at det er en påkjenning for noen? Å hvorfor så lite om påkjenningen for ofrene? Skal vi ikke huske på det da? 

Kjenner jeg blir provosert om hvordan dette fremstilles. Også hvordan de genuint har tenkt til å prøve å frikjenne han. 

Ja, å kalle han gutten er nok et manipulerende virkemiddel , men han er ikke en skyldig gutt/ mann i annet enn det han har sagt seg skyldig i inntil det motsatte er bevist. Hun løy ikke. 

hvem provoserer deg, pressen? Hvis « de « er forsvarsadvokatene , så har de genuint tenkt å prøve å frikjenne han, noe annet ville være å ikke gjøre jobben sin. 

• Liker 4
Skrevet
Rosakatt skrev (1 minutt siden):

Å hvorfor skal de late som at damene ville ha sendt en mann og ikke en gang hvilken som helst mann, men kronprinsessens sønn i fengsel for å ikke få spredt nakenbilder eller noe? Hva er det de ønsker å sette denne lille Marius i fare over? 

De har ingen motiv forbi at han er skyldig.

• Liker 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...