Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet.

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Eufemia- skrev (Akkurat nå):

De er ikke hvermansen, ikke deg og meg. 

Et kongehus skal være gode referanser, og stå for gode verdier og idealer. Når kronprinsen stiller opp på sykebesøk til volds- og overgrepsmannen, som for øvrig er en voksen mann, så speiler kronprinsen ikke noe positivt. 

De er enda mennesker akkurat som oss. 

Syns ikke de har bestått i å tydeliggjøre at de er imot vold, men jeg forstår enda delvis at noe i dem sørger han. Det er jo trist å bli splittet fra den han var en gang, selv om han nå er en farlig person. 

Om kronprinsen ikke tenker Marius er kriminell, da stiller jeg meg bak å fordømme dem fullstendig at de står med han. Faktisk har de skulle gjort mer, aldri om de hadde latt han fritt skade folk om de brydde seg. 

Du har muligens rett. 
Jeg vil tenke Kronprins Håkon er en grei mann, å at han har vært skvist inn i familie drama for å blidgjøre Mette Marit, også fordi hun er syk som blir enda en sånn emosjonell greie på toppen. Men om han har visst, å han har visst hun er der hun nå er, kanskje han bare fremstår ok? 

• Liker 3
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gulline skrev (7 minutter siden):

I disse dager bør de i det minste gjøre det i det skjulte. Her virker det som om de stiller seg opp i protest for liksom å demonstrere for alle hvor deres sympati ligger. 

Har ikke sett saken, men trodde det var det at pressen har løpt etter dem. Det er jo store penger i å få bilder av dem nå. 

• Liker 3
Skrevet

Altså, sykehusbesøket i går var et privat familiært besøk for et familiemedlems helsetilstand/fremstilt for fengsling. Det var ikke et politisk eller moralsk standpunkt, og det signaliserer ingenting om kongehusets vurdering av hans handlinger.

Å spekulere om “demonstrasjon” eller “sympati” er ren tankefeil fra deres side, ikke fakta. Faktum: Kronprinsen og familien viser støtte til et familiemedlem. Alt annet er deres egne moralske tolkninger, som har null relevans for virkeligheten.

• Liker 7
  • Nyttig 11
Skrevet
Wilma89 skrev (20 timer siden):

Jeg er på mange måter enig. Samtidig har hun gang på gang valgt å møte ham, og hun har selv ønsket at besøksforbudet skulle oppheves.

Man kan si mye om det psykiske grepet Marius har hatt på henne, men etter flere år med arbeid med kvinner i voldelige relasjoner vet jeg hvor vanskelig det er å beskytte noen som selv ønsker å opprettholde kontakten med voldsutøveren. Statistisk sett avslutter en kvinne et voldelig forhold 6–8 ganger før hun klarer å bryte for godt. Det sier mye om hvilken makt voldsutøveren sitter med, og hvor hjelpeløst hjelpeapparatet ofte blir i møte med dette.

Noe av det verste jeg gjør i jobben min, er å takke for i dag vel vitende om at kvinnen drar hjem til en voldelig mann – og vite at det ikke er noe jeg kan gjøre der og da, annet enn å fortsette å motivere, støtte og stå klar den dagen hun er klar for å bryte.

Sammenlignet med andre saker jeg har vært borti, synes jeg politiet har vært på ballen når det gjelder å dokumentere brudd på besøksforbud. Dette er ikke et forsøk på å forsvare politi eller annet hjelpeapparat, men for å nyansere hvor komplekse disse sakene kan være. Jeg håper virkelig Marius nå blir varetektsfengslet frem til det foreligger en dom.

Det er viktig å sette fokus på. Og vet om tilfeller der man trodde at nå er det over med å gå tilbake. Også er de plutselig på vei igjen, flere mnd etter.

• Liker 1
Skrevet
Eufemia- skrev (26 minutter siden):

Et kongehus skal være gode referanser, og stå for gode verdier og idealer. Når kronprinsen stiller opp på sykebesøk til volds- og overgrepsmannen, som for øvrig er en voksen mann, så speiler kronprinsen ikke noe positivt. 

Nå som det brenner på alle kanter for kongehuset, så burde kronprinsen latt være å besøke MBH på sykevisitt før varetektsfengsling, han må begynne å markere avstand der det trengs nå. MBH er ivaretatt, og vår kommende konge har langt viktigere oppgaver enn å vise støtte til han etter at han mistet kontrollen med kniv igjen i helgen. 

Forstår at de er i en stor krise i familien, men de har et stort ansvar ovenfor land og landsmenn også. Fornærmede skal støttes nå. 

• Liker 21
  • Nyttig 5
Skrevet

Jeg tenker at det å besøke han , er naturlig. De hadde aldri klart å unngå å bli tatt bilde av der uansett, det ble jo oppslag da de kjørte hjemmefra, pressen følger de nok med  argusøyne nå om dagen. 
og jada jeg vet noen mener det ikke er greit, vi får være enige om å være uenige på det punktet her tenker jeg 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Skrevet
Ellie42 skrev (7 minutter siden):

Dakars Marius, fått alt i livet og klarer ikke jobb en eneste dag. Bruker fritiden sin på storstilt kriminalitet.

Han har redd opp denne sengen selv, og nå må han ligge i den. Først når han har betalt sin straff til samfunnet kan man begynne å tenke som du. Det er blamerende at man skal syntes synd på Marius, og at man senere bare nevner hans 10+ ofre i en bisetning.

Det er absolutt ikke synd på Marius. 

Så hjertesløst sagt...

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Spørsmålstegnene skrev (5 minutter siden):

Så hjertesløst sagt...

Det hjerteløse her er å bli tiltalt for 40+ ting, inkludert voldtekt, vold og enormt med skader på mange ofre, og ikke utvise et fnugg av anger helt opp til rettssaken hvor man truer et offer med kniv.

Om man utviser litt anger, litt vilje til bedring og går igjennom prøvelsene på å bli frisk, så skal jeg vurdere min sympati. Jeg sympatiserer ikke med hardbarkede kriminelle. De har ansvar for egne valg.

Endret av Ellie42
  • Liker 29
  • Nyttig 7
Skrevet
Spørsmålstegnene skrev (3 minutter siden):

Så hjertesløst sagt...

Er du seriøs? :ler:

Vi prater om en bortskjemt manchild som nå er tiltalt for noe av det verste man kan være tiltalt for, overgrep og voldtekt. Han har hatt all verdens muligheter og dette var det han valgte selv.

• Liker 25
  • Nyttig 2
Skrevet
Ellie42 skrev (4 minutter siden):

Det hjerteløse her er å bli tiltalt for 40+ ting, inkludert voldtekt, vold og enormt med skader på mange ofre, og ikke utvise et fnugg av anger helt opp til rettssaken hvor man truer et offer med kniv.

Om man utviser litt anger, litt vilje til bedring og går igjennom prøvelsene på å bli frisk, så skal jeg vurdere min sympati. Jeg sympatiserer ikke med hardbarkede kriminelle. De har ansvar for egne valg.

Enig i dette👏

• Liker 4
Skrevet (endret)
Orly skrev (14 minutter siden):

Jeg tenker at det å besøke han , er naturlig. De hadde aldri klart å unngå å bli tatt bilde av der uansett, det ble jo oppslag da de kjørte hjemmefra, pressen følger de nok med  argusøyne nå om dagen. 
og jada jeg vet noen mener det ikke er greit, vi får være enige om å være uenige på det punktet her tenker jeg 

Enig i alt dette. Synes ikke det er noe rart at de møtte opp der. Og det med å ta legen i hånda osv ved døra, det er vel nettopp fordi de er de de er. En viss respekt for kronprinsfamilien har vel sikkert legen (?), omså bare fra et profesjonelt perspektiv. 

Endret av -Pusheen-
Endret et ord
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
Eufemia- skrev (45 minutter siden):

Men allikevel i bunn og grunn så er de det, de er mennesker av kjøtt og blod med følelser som deg og meg. 

Dette går over stokk og stein. Hvor har menneskeheten tatt veien? Offentlig gapestokk bør avskaffes! Jeg blir skremt! De har gode verdier når de viser følelser, så speiler de noe positivt. Noe annet ville vært helt feil. Skal man virkelig vende ryggen til sin familie? Det spiller faktisk ingen rolle hvor gamle barna er!

Med det sagt så håper jeg ofrene får hjelp og at MBH får riktig straff på lik linje med hvermansen!

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

For et sirkus! Helt overdose. Det er lagt opp til et slags show, jeg blir helt uvel av det. Trenger vi virkelig alle disse detaljene?  Jeg tenker på jentene som må gå gjennom dette. Kan ikke skjønne at et så stort detaljnivå må frem igjen og igjen. Bevisene ligger jo der. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Skrevet
Jaimatadi skrev (1 minutt siden):

For et sirkus! Helt overdose. Det er lagt opp til et slags show, jeg blir helt uvel av det. Trenger vi virkelig alle disse detaljene?  Jeg tenker på jentene som må gå gjennom dette. Kan ikke skjønne at et så stort detaljnivå må frem igjen og igjen. Bevisene ligger jo der. 

Jeg startet å se på nrk, men ga meg. Har de sagt noe detaljert i retten uten at lyden ble dempet? 😬

• Liker 1
Skrevet
Jaimatadi skrev (15 minutter siden):

Nei, vi trenger ikke disse detaljene. Det tas jo ikke hensyn til retraumatisering. Dette lover ikke godt allerede på rettsaken første dag.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Reverend skrev (3 minutter siden):

Nei, vi trenger ikke disse detaljene. Det tas jo ikke hensyn til retraumatisering. Dette lover ikke godt allerede på rettsaken første dag.

NRK kunne vært mye hardere i labben på mutingen, men når det gjelder retraumatisering er jo alle vitnene/ofrene som vil i retten. De hører alt uansett. MBH har rett på å få saken belyst, da må alle detaljer diskuteres.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
-Pusheen- skrev (4 minutter siden):

Jeg startet å se på nrk, men ga meg. Har de sagt noe detaljert i retten uten at lyden ble dempet? 😬

Jeg leser oppdateringene på nettavisen. Det er lunsjpause nå. Ja, jeg synes det er ganske detaljert.

• Nyttig 1
Skrevet

Synes det er detaljert. Føler at jeg ikke trenger å vite hvor de møttes, om Tinder, hvor mange ganger de haddd frivillig sex .. jeg jeg skjønner forsåvidt at at retten må ha detaljer , men ikke vi . Vet ikke hvorfor jeg begynte å se på en gang,  tar en pause fra å høre om resten av damene. 

• Liker 4
Gjest Daniella2026
Skrevet

Nå har tv stått på her. Men dette orker jeg ikke høre på. Får håpe all rettferdighet bare vil seire. Men håper vi får andre nyheter enn dette i ukene fremover. 

Skrevet
Nymerïa skrev (7 minutter siden):

Jeg leser oppdateringene på nettavisen. Det er lunsjpause nå. Ja, jeg synes det er ganske detaljert.

Shit... Har ikke lest meg opp, nå vurderer jeg å droppe det.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...