Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Gulline skrev (10 minutter siden):

NÅ er det din tur til å forklare hva du mener. Hvorfor i all verden skal han ha spesialbehandling? 

Det er all denne spesialbehandlingen han alltid har fått som gjør at så mange av oss får det hele i "halsen". La ham ordne opp selv. Å neida - gullgutten sprader rundt med klokker til flere hundre tusen og alt han omgir seg med virker å være av typen luksus. Alt dette mens det kommer for en dag at han banker kvinner - endatil kjærestene sine, voldtar og filmer seansene, ruser seg, kjører uten førerkort, har venner i tunge kriminelle miljøer, ramponerer boliger, osv. Han virker ikke engang å være i stand til å angre hva han har gjort. Og det han har gjort mot disse kvinnene kan sette spor hos dem for resten av livet ... mens han fortsetter sin luksuriøse livsstil sponset av mor og far. Det er rett og slett kvalmt. 

Det uthevede: Ja, det er jeg enig i. Jeg vil at han skal stilles til ansvar her, uten at eventuelle diagnoser skal brukes som unnskyldning for oppførselen hans. Kan han ikke oppføre seg (som vi jo har sett at han ikke kan), må han jo i fengsel. Og slipper han ut en dag (etter en forhåpentligvis brukbar dom), kan man ikke fortsette å skylde på diagnoser. Han må faktisk ta seg selv i nakken og ta ansvar for seg selv. 

Endret av -Pusheen-
Korrigering
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hekken skrev (3 minutter siden):

Har det blitt dokumentert at han er psykisk syk - eller kan det tenkes at det er noe han er blitt fortalt at jeg er lurt å si ….?

Dokumentert nei. Og det trenger vi ikke heller. Han har fortalt om dettte selv. Og mer enn det kan vi ikke kreve." Vennen" hans har bekreftet dette. Og kronprinsparet har nevnt at han har slitt hele livet, og at de har prøvd å gi han hjelp. Ingenting er spesifisert. Utover vennen nevner, adhd og psykiske lideser, og en diagnose han mener er litt sent å si nå, da det kan ansees som en dårlig unnskyldning. 

Så det er iallefall mer som peker mot at det er riktig enn feil. Diagnosene kan forklare mer typ oppførsel og evnt mulig grunn til rusproblemer (som mest sannsynlig er mer sammensatt eller enklere) Men det unnskylder ikke oppførsel.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Kvittre skrev (3 minutter siden):

Det virker som du tror Marius er den eneste fra ressurssterk familie som blir psykisk syk og rusavhengig. Jeg opplever ofte at alt det du skriver om fordeler blir til press, og det er mer rus på Oslo vest enn øst. Jeg kjenner 2 stykker som aldri har jobbet en dag i hele sitt liv. De vokste opp i staslige hjem, med enorme forventninger . De strakk ikke til , og begynte og ruse seg. Nei, psykisk syke rusmisbrukere er ikke ansvarsbevisste .  

har aldri skjønt sammenligningen med Exit, men måten de finansierte eget rusmisbruk og egen galskap var jo ikke imponerende? . Synd det ikke stemte at Marius har solgt kokain på Karl Johan , for da kunne han jo skryte av og ha finansiert sitt eget rusmisbruk som Exit gutta. 

Jeg bare vil stille ham til ansvar for egne handlinger enn å skylde på hans diagnoser. Det blir i mine øyne, umyndiggjøring av hans handlingsmønster.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Hekken skrev (2 minutter siden):

Excuse my ignorance ; men hva konkret ER en dannelsesreise ?

https://no.wikipedia.org/wiki/Dannelsesreisen

jeg tror det var mer vanlig før. Her står det jo det oppsto i middelklassen, men begge mine besteforeldre var på lange dannelsesreise for 100+ år siden og fått inntrykk av det var helt vanlig i mellomkrigstiden . 
jeg var på kortere dannelsesreise i 3 måneder . Formålet er og lære språk, kultur, etikette osv. min dannelsesreise var 3 måneder i usa, så ikke noe voldsomt imponeredene , men jeg ble best i klassen i engelsk, amerikansk historie og geografi 😅

• Liker 2
Skrevet
Krokenguri skrev (1 minutt siden):

Dokumentert nei. Og det trenger vi ikke heller. Han har fortalt om dettte selv. Og mer enn det kan vi ikke kreve." Vennen" hans har bekreftet dette. Og kronprinsparet har nevnt at han har slitt hele livet, og at de har prøvd å gi han hjelp. Ingenting er spesifisert. Utover vennen nevner, adhd og psykiske lideser, og en diagnose han mener er litt sent å si nå, da det kan ansees som en dårlig unnskyldning. 

Så det er iallefall mer som peker mot at det er riktig enn feil. Diagnosene kan forklare mer typ oppførsel og evnt mulig grunn til rusproblemer (som mest sannsynlig er mer sammensatt eller enklere) Men det unnskylder ikke oppførsel.

Det uthevede: Akkurat. Det er nettopp det. Han er nødt å ta ansvar selv snart. Jada, han har sikkert noen utfordringer som andre ikke har, men synes det blir tamt å legge skylden på det. Det finnes massevis av folk med diagnoser som faktisk går i behandling, som holder seg unna all rus osv osv. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Hekken skrev (12 minutter siden):

Har det blitt dokumentert at han er psykisk syk - eller kan det tenkes at det er noe han er blitt fortalt at jeg er lurt å si ….?

Nei. Nå har de bedt om lukkede dører under den delen av rettsaken hvor det skal snakkes om Marius sin sykdom, så jeg har tatt det for god fisk. Jeg vet ikke, så jeg burde skrevet antatt psykisk syk. 

• Liker 1
Skrevet

Kjenner folk på 25-30 som var på dannelsesreise i løpet av ungdomsskolen. Reiste da juleferien begynte og kom hjem etter vinterferien. Øvre middelklassefolk med mer studiepoeng enn penger. Hensikt (slik det ble formidlet): bo i en annen kultur i lang tid og lære av det. India, Australia og USA var mest populært. Tror det er mindre vanlig nå pga fraværsreglene er innskjerpet. 

• Liker 5
Skrevet
Hekken skrev (19 minutter siden):

Aner ikke , har ikke så mye kjennskap til det - heldigvis, vil jeg si….

Ja, samme her - heldigvis. 

• Liker 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (8 minutter siden):

Jeg bare vil stille ham til ansvar for egne handlinger enn å skylde på hans diagnoser. Det blir i mine øyne, umyndiggjøring av hans handlingsmønster.

Hva snakker du om nå? Det kriminelle han har gjort eller mangelen på inntektsevne ? 
Jeg har prøvd og skille veldig mellom ( sannsynligvis) psykisk sykdom og rusmisbruk - manglende inntektsevne - klarer ikke og betale husleia si selv   . 

og den delen med at han har banka opp ei dame ( innrømmet ) og alt det han er tiltalt for. Og skal stå til ansvar for. 

Jeg vet ikke om du fortsatt snakker om det samme som meg, men om vi gjør det så er vi uenige ja. Hvis hans handlingsmønster med og droppe ut av den ene jobben etter den andre og ikke klare og skaffe seg stabil inntekt skyldes sykdom , så er det helt vanlig og skylde på. Eller og ha som grunn mener jeg.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Kvittre skrev (4 timer siden):

Hva snakker du om nå? Det kriminelle han har gjort eller mangelen på inntektsevne ? 
Jeg har prøvd og skille veldig mellom ( sannsynligvis) psykisk sykdom og rusmisbruk - manglende inntektsevne - klarer ikke og betale husleia si selv   . 

og den delen med at han har banka opp ei dame ( innrømmet ) og alt det han er tiltalt for. Og skal stå til ansvar for. 

Jeg vet ikke om du fortsatt snakker om det samme som meg, men om vi gjør det så er vi uenige ja. Hvis hans handlingsmønster med og droppe ut av den ene jobben etter den andre og ikke klare og skaffe seg stabil inntekt skyldes sykdom , så er det helt vanlig og skylde på. Eller og ha som grunn mener jeg.

Jeg snakker i første omgang om hans innekt og livsstil på andres penger uten å legge vekt på, eller skylde på, påstått psykiske diagnoser. Han er uansvarlig og han må ta ansvar for sitt eget liv - også økonomisk, omså delvis hvis 100% er helt usannsynlig. Alt henger uansett sammen. Jeg mener at psykiske diagnoser ikke er en unnskyldning for å havne  langt ut på skråplanet som han har gjort. Han har selv sagt at at han ikke har kontroll på økonomien og at andre må betale regningene hans for at de ikke skal gå til inkasso. Dette er jo ikke automatisk et tegn på psykisk sykdom, det er først og fremst et tegn på noen som ikke har noen form for økonomisk begrep. Man ser jo massevis av det samme f.eks i Luksusfellen uten at de sliter med noen diagnoser. "Fordelen" til Marius, er jo at han ikke trenger å ta opp forbrukslån, da andre betaler i stede.

Hvordan vet du at han har manglende inntekstsevne? Han har jo ikke trengt å ha jobb fordi han likevel har fått penger å leve for, og han har ikke trengt å tenke på husleie eller mat. Siden han tilsynelatende ikke viser vilje til å ta seg selv i nakken, men heller vil feste og ta coke, mener jeg det handlet en del om giddesløshet enn evne til å holde på en jobb. Det virker som at det er mye morsommere og viktigere enn å jobbe. Det er hvert fall det inntrykket jeg får, han slår meg ikke som en som har dårlig samvittighet for noe, så lenge han får det som han vil. Han har jo null konsept av verdi av ting, ellers ville han ikke kræsjet dyre biler for eksempel, eller brukt penger som skal gå til faste utgifter, på rus. Så da kan han jo liksågodt snylte på andre siden han selv slipper å jobbe for noe. Og akkurat det er bortskjemhet, det handler ikke sånn sett om psykisk sykdom. Hadde jeg fått vite at pengene, flere titalls tusen i måneden, gikk til andre ting enn det de var ment for, hadde jeg jo ikke fortsatt å gi penger. Han er bortskjemt, rett og slett.

Finansavisen

Endret av -Pusheen-
Tok vekk noe jeg ikke finner riktig kilde på
  • Liker 4
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 minutt siden):

Jeg snakker i første omgang om hans innekt og livsstil på andres penger uten å legge vekt på, eller skylde på, påstått psykiske diagnoser. Han er uansvarlig og han må ta ansvar for sitt eget liv - også økonomisk, omså delvis hvis 100% er helt usannsynlig. Alt henger uansett sammen. Jeg mener at psykiske diagnoser ikke er en unnskyldning for å havne  langt ut på skråplanet som han har gjort. Han har selv sagt at at han ikke har kontroll på økonomien og at andre må betale regningene hans for at de ikke skal gå til inkasso, og at venner også har hjulpet han økonomisk. Dette er jo ikke automatisk et tegn på psykisk sykdom, det er først og fremst et tegn på noen som ikke har noen form for økonomisk begrep. Man ser jo massevis av det samme f.eks i Luksusfellen uten at de sliter med noen diagnoser. "Fordelen" til Marius, er jo at han ikke trenger å ta opp forbrukslån, da andre betaler i stede.

Hvordan vet du at han har manglende inntekstsevne? Han har jo ikke trengt å ha jobb fordi han likevel har fått penger å leve for, og han har ikke trengt å tenke på husleie eller mat. Siden han tilsynelatende ikke viser vilje til å ta seg selv i nakken, men heller vil feste og ta coke, mener jeg det handlet en del om giddesløshet enn evne til å holde på en jobb. Det virker som at det er mye morsommere og viktigere enn å jobbe. Det er hvert fall det inntrykket jeg får, han slår meg ikke som en som har dårlig samvittighet for noe, så lenge han får det som han vil. Han har jo null konsept av verdi av ting, ellers ville han ikke kræsjet dyre biler for eksempel, eller brukt penger som skal gå til faste utgifter, på rus. Så da kan han jo liksågodt snylte på andre siden han selv slipper å jobbe for noe. Og akkurat det er bortskjemhet, det handler ikke sånn sett om psykisk sykdom. Hadde jeg fått vite at pengene, flere titalls tusen i måneden, gikk til andre ting enn det de var ment for, hadde jeg jo ikke fortsatt å gi penger. Han er bortskjemt, rett og slett. 

Det jeg primært er uenig med deg i er at psykisk sykdom ikke er en « unnskyldning « for ikke og klare og holde på en jobb eller ha orden på økonomien. Jeg mener jo at det er en grunn.
Jeg er ganske sikker på at han ikke har inntektsevne nå, ikke engang venner av familien vil vel ansette han nå som han uansett ganske sikkert skal i fengsel. Jeg skrev at han sannsynligvis ikke har hatt inntektsevne. Jo, han har vist noe vilje. 3 steder har han vært mekanikerkærling , jeg tror han har hatt lyst til og bli mekaniker. Det er vel ikke riktig at han bare kan ta opp forbrukslån og så betaler andre det, staten innkrevningsentral tok jo pant i huset hans for ubetalt inkasso. Kanskje kronprinsparet prøvde og gjøre det vi mener er rett her, ba han ordne opp i det selv, men det klarte han ikke. 
jeg vet ikke med sikkerhet at Marius ikke har inntektene, selvom ingenting tyder på det og jeg ikke skjønner hvem som vil ansette han nå. - jeg tror at han kan få inntektsevne , jeg vet om flere som har fått det i etterkant av fengselsopphold. Jeg tror at han er psykisk syk , de har jo satt av tid til det i rettsaken også. 
på vegne av andre som sliter med sykdom og rus og som er så patetiske at de ikke betaler husleia si selv ble jeg forbanna over den kommentaren, jeg har folk jeg er glade i og folk jeg har jobbet med og prøvd og hjelpe som har dette til felles med Marius ( tror jeg 99% sikkert ) og hele ideen om at hvis du har dyre klokker, fine biler og mye press fra alle kanter har du et skjold mot psykisk sykdom og rusavhengighet er helt feil etter min erfaring. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Krokenguri skrev (1 time siden):

Å ja ; han har fortalt om det selv 

Ja men, DA så ….!

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Nå er det jo veldig vanlig å skylde på diagnoser når man blir avslørt i å foreta seg noe kriminelt…

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Hekken skrev (2 minutter siden):

Nå er det jo veldig vanlig å skylde på diagnoser når man blir avslørt i å foreta seg noe kriminelt…

Rimelig lettvint.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (1 time siden):

Det uthevede: Akkurat. Det er nettopp det. Han er nødt å ta ansvar selv snart. Jada, han har sikkert noen utfordringer som andre ikke har, men synes det blir tamt å legge skylden på det. Det finnes massevis av folk med diagnoser som faktisk går i behandling, som holder seg unna all rus osv osv. 

Det er klart at mange mennesker har diagnoser da er de for eksempel mangler impulskontroll og der de kan foreta seg noe man normalt ikke ville gjort.

Dette er noe helt annet; dette er planlagte , ondskapsfulle og uhyrlige gjerninger ( les overgrep og filming av sovende kvinner, for eksempel)

Og anger og ansvarsfølelse ser ut til å være fullstendig fraværende da er

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Kvittre skrev (7 minutter siden):

Det jeg primært er uenig med deg i er at psykisk sykdom ikke er en « unnskyldning « for ikke og klare og holde på en jobb eller ha orden på økonomien. Jeg mener jo at det er en grunn.
Jeg er ganske sikker på at han ikke har inntektsevne nå, ikke engang venner av familien vil vel ansette han nå som han uansett ganske sikkert skal i fengsel. Jeg skrev at han sannsynligvis ikke har hatt inntektsevne. Jo, han har vist noe vilje. 3 steder har han vært mekanikerkærling , jeg tror han har hatt lyst til og bli mekaniker. Det er vel ikke riktig at han bare kan ta opp forbrukslån og så betaler andre det, staten innkrevningsentral tok jo pant i huset hans for ubetalt inkasso. Kanskje kronprinsparet prøvde og gjøre det vi mener er rett her, ba han ordne opp i det selv, men det klarte han ikke. 
jeg vet ikke med sikkerhet at Marius ikke har inntektene, selvom ingenting tyder på det og jeg ikke skjønner hvem som vil ansette han nå. - jeg tror at han kan få inntektsevne , jeg vet om flere som har fått det i etterkant av fengselsopphold. Jeg tror at han er psykisk syk , de har jo satt av tid til det i rettsaken også. 
på vegne av andre som sliter med sykdom og rus og som er så patetiske at de ikke betaler husleia si selv ble jeg forbanna over den kommentaren, jeg har folk jeg er glade i og folk jeg har jobbet med og prøvd og hjelpe som har dette til felles med Marius ( tror jeg 99% sikkert ) og hele ideen om at hvis du har dyre klokker, fine biler og mye press fra alle kanter har du et skjold mot psykisk sykdom og rusavhengighet er helt feil etter min erfaring. 

Her er jeg enig i mye. Bl.a at kronprinsparet har gjort det de har trodd var riktig. Samtidig må man innse etter hvert at metodene ikke hjelper. Da er det dumt å fortsette. Men så er det lett å være etterpåklok også. 

Det jeg mente med forbrukslån, er at han ikke tar det opp fordi han ikle trenger det. Andre stiller opp privat og betaler/gir penger. 

Og det med at jeg synes det er patetisk at han ikke kan betale husleia si, handler kun om han. Ikke om andre som ikke kan det. Tro det eller ei, skjønner jeg at det er forskjell på både folk og livssituasjoner😅 Grunnen til at jeg synes det er patetisk, er nettopp pga tilsynelatende manglende vilje til å ta ansvar for egen økonomi, mens han lever på flerfoldige tusen av kroner han bare får "gratis" av foreldrene, i følge ham selv. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Hekken skrev (5 minutter siden):

Det er klart at mange mennesker har diagnoser da er de for eksempel mangler impulskontroll og der de kan foreta seg noe man normalt ikke ville gjort.

Dette er noe helt annet; dette er planlagte , ondskapsfulle og uhyrlige gjerninger ( les overgrep og filming av sovende kvinner, for eksempel)

Og anger og ansvarsfølelse ser ut til å være fullstendig fraværende da er

Det finnes mange som sliter med impulskontroll av ymse årsaker ja, og da må man som regel ta konsekvensene av det uten å få "betalt" for det. 

De andre tingene (som ikke omhandler økonomi), er så far out there, at jeg er usikker på om det skyldes det ene eller det andre. Hvis rus er en gjennomgående årsak, eller om han bare "er sånn", vet jeg ikke, men det er så grovt at jeg ikke vet hva jeg skal si en gang... Anger er hvert fall helt fraværende. Det beviser han jo bare ved å beholde alle videoene og bildene på telefonen sin...

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (1 time siden):

NÅ er det din tur til å forklare hva du mener. Hvorfor i all verden skal han ha spesialbehandling? 

Det er all denne spesialbehandlingen han alltid har fått som gjør at så mange av oss får det hele i "halsen". La ham ordne opp selv. Å neida - gullgutten sprader rundt med klokker til flere hundre tusen og alt han omgir seg med virker å være av typen luksus. Alt dette mens det kommer for en dag at han banker kvinner - endatil kjærestene sine, voldtar og filmer seansene, ruser seg, kjører uten førerkort, har venner i tunge kriminelle miljøer, ramponerer boliger, osv. Han virker ikke engang å være i stand til å angre hva han har gjort. Og det han har gjort mot disse kvinnene kan sette spor hos dem for resten av livet ... mens han fortsetter sin luksuriøse livsstil sponset av mor og far. Det er rett og slett kvalmt. 

Forslaget ditt om at han skulle få noe fra nav og resten fra foreldrene til bolig ville jo være spesialbehandling fra nav. Han måtte ha funnet seg en bolig til summen nav godkjenner , som i Oslo er langt under markedspris. Først ville han få beskjed om prøve og få sove på sofaen til familie eller venner inntil videre. 
ellers er jeg enig i at han ikke trenger klokker til flere hundre tusen.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Aricia skrev (15 timer siden):

Jeg skjønner ikke logikken her. Har man mer rett til å bli bedre beskyttet av samfunnet fordi man er pengesterk? Er det mindre tragisk at mennesker med dårlig økonomi på toppen av det hele må bo i belastede nabolag? Er det største problemet og det som provoserer så voldsomt med Marius Borg Høiby at han drar høyere samfunnslag ned i søla, slik at skikkelige mennesker med god råd risikerer å bli konfrontert med samfunnets skyggesider midt i byens beste strøk?

Jeg skjønner heller ikke den logikken , altså det burde da ikke spille noen rolle hva boligen har kostet 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Klart at marius må bo på frogner i en luksusleilighet til typ 40.000 i mnd, reise rundt på luksusferier, feste på eksklusive klubber 🙄 er ikke dette provoserende som faen vet ikke jeg 🤬

• Liker 14
  • Hjerte 3
  • Nyttig 10
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...