Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråd som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
PusheenPusheen skrev (22 timer siden):

Rettsaken starter i januar. Hva gjøres mellom nå til januar egentlig? Eller er det bare dautid?

Årsaken til at saken ikke kommer opp for domstolen før i januar beror ikke på forhold hos politiet, men hos domstolen, som har ventetid på alle saker, men straffesaker prioriteres høyere enn de fleste sivile saker 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
CAPS LOCK skrev (1 minutt siden):

Årsaken til at saken ikke kommer opp for domstolen før i januar beror ikke på forhold hos politiet, men hos domstolen, som har ventetid på alle saker, men straffesaker prioriteres høyere enn de fleste sivile saker 

Okei, takk for svar!

Skrevet (endret)
Rev. Revenge skrev (50 minutter siden):

Høiby har selv funnet på at å filme og krenke sovende kvinner og legge det inn i biblioteket sitt på mobilen er verdifult nok til å ta vare på for ham. Han har vært grovt voldelig både fysisk og psykisk, sterkt utagerende, utenfor kontroll og gitt finger'n til hele verden. Null respekt overfor kvinner, foreldre, politi, status, konsekvenser eller alvoret i situasjonen han har satt seg og alle andre i. Det har foregått over flere år, ingen har greid å stoppe ham før forhåpentligvis nå. Samtidig er jeg sikker på at den syke drittsekkadferden hans ikke ville vært annerledes om han hadde vokst opp i et annet miljø. Det er altfor mange med den samme adferden men andre navn, og jeg håper det endelig blir satt på dagsorden og får store konsekvenser for alle fremover.

Og MM og HM har selv bestemt å fore/fø/huse/feriere videre med samme mannen du beskriver som om ingenting har hendt, selv rett før tiltale. De fleste liker nok ikke at 20.000 brukes på kokain rett fra apanasjen.

Det må folk få lov til å reagere på.

Endret av Ellie42
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 9
Skrevet
Ellie42 skrev (Akkurat nå):

Og MM og HM har selv bestemt å fore/fø/huse/feriere videre med sammen mannen du skriver som om ingenting har hendt, selv rett før tiltale. De fleste liker nok ikke at 20.000 brukes på kokain rett fra apanasjen.

Det er lov å reagere på det, og jeg reagerer selv. Men tror poenget hennes var at uansett om han hadde vært en vanlig kar fra huttiheita, så hadde han like greit kunne utført dritten sin. Det hadde bare gått utover en annen gruppe fornærmede. Lutfattige folk går også på narkotika, MM og HM gjorde det bare enkelt for ham å kunne få kjøpt det. Som sagt, helt legitimt å reagere på akkurat det.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Ellie42 skrev (8 minutter siden):

Og MM og HM har selv bestemt å fore/fø/huse/feriere videre med samme mannen du beskriver som om ingenting har hendt, selv rett før tiltale. De fleste liker nok ikke at 20.000 brukes på kokain rett fra apanasjen.

Er det  det som plager mest i denne saken? Penger å ferie?

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
filifjonka skrev (4 timer siden):

Fyren er direkte motbydelig og jeg kan virkelig ikke fatte at noen så som klarer å se på ham. Kan det være pga statusen hans mon tro...

Hmm, mon troooo...

Ja selvfølgelig er det det. Hadde han vært en arbeidsledig nobody med ukelønn fra mamma i en kjellerleilighet hadde han selvfølgelig ikke ligget med instababes.

Status og badboy-fakter er fluepapir på damer. Det skader ikke med en voldsdom eller to heller.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Krokenguri skrev (12 minutter siden):

Absolutt ikke, det går an å ha flere tanker i hodet samtidig. Selv om det ikke er diagnoser.

Jeg tror det flere prøver å si er at det forventes mer av kronprinsfamilien, spesielt etter flere varsler, råkjøring og at man har visst om voldtekt og vold, men fortsetter belønningen av MBH, nå senest med ferie.

Jeg tror faktisk det er ganske unikt at noen med så forhøyet posisjon som HM har gjort noe så umusikalsk som å ta med noen på ferie rett etter siktelse og rett før tiltale, når man her dørgende klar over omfanget.

Endret av 1600
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 14
Skrevet
Krokenguri skrev (11 minutter siden):

Det må være lov å reagere på det også, uten at det skal latterliggjøres på noe vis.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Carrot skrev (7 minutter siden):

hvis disse påstandene viser seg å stemme i tillegg må det vel være lås og slå som er neste steg eller? 

90% av tilsvarene i den tråden er kvalmende. Hvor kommer alle disse trollene fra?

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
1600 skrev (3 minutter siden):

90% av tilsvarene i den tråden er kvalmende. Hvor kommer alle disse trollene fra?

må innrømme jeg ikke leste noen av kommentarene.. 

Skrevet
inc88 skrev (26 minutter siden):

Hmm, mon troooo...

Ja selvfølgelig er det det. Hadde han vært en arbeidsledig nobody med ukelønn fra mamma i en kjellerleilighet hadde han selvfølgelig ikke ligget med instababes.

Status og badboy-fakter er fluepapir på damer. Det skader ikke med en voldsdom eller to heller.

Men altså, ville overgrepene vært mindre alvorlige om de fornærmede kvinnene ikke hadde vært influencere eller tilsvarende? Hva slags argument er dette - hva har det å si hva slags sosial status eller kjendisstatus kvinnene har hatt??

• Liker 5
  • Nyttig 4
Skrevet

« I Høiby-saken har flere av de syv fornærmede kvinnene sagt at de føler hele saken som en stor belastning. Det er altså flere å ta hensyn til enn Høiby selv. 

Likevel, til tross for den journalistiske selvpåminnelsen er det åpenbart for enhver at når en sak kan generere klikk, viker hensyn til tilbakeholdenhet og nyhetsverdi.»

Godt poeng. 
https://www.nrk.no/ytring/journalistisk-latskap-1.17534453

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Kollontaj skrev (2 minutter siden):

« I Høiby-saken har flere av de syv fornærmede kvinnene sagt at de føler hele saken som en stor belastning. Det er altså flere å ta hensyn til enn Høiby selv. 

Likevel, til tross for den journalistiske selvpåminnelsen er det åpenbart for enhver at når en sak kan generere klikk, viker hensyn til tilbakeholdenhet og nyhetsverdi.»

Godt poeng. 

Mange klipp-og-lim-artikler med ca nøyaktig samme informasjon som den forrige, som helt sikkert hadde kunne vært unngått.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet
Kollontaj skrev (3 minutter siden):

Godt poeng. 

Tusen takk - veldig godt og innsiktsfullt debattinnlegg av professor ved Politihøgskolen Inger Marie Sunde.

Supplerer med et sitat til: 

Sitat

Jeg kjenner på en tretthet over denne mediestrategien. De publiserte detaljene er hovedsakelig beviser som skal føres for retten og bedømmes i henhold til prinsipper for uskyldspresumpsjon og rimelig tvil.

Denne bevisvurderingen skal foretas av retten, ikke av folkejuryen eller det offentlige ekspertkommentariatet.

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Kollontaj skrev (10 minutter siden):

Godt poeng. 

Stoppet å lese når hun kalte serievoldtekt, vold og 33 siktelser 'trivielt'.

Meg bekjent er ikke 33 siktelser trivielt, verken i målestokk, alvorlighet eller annet.

Dårlig valg av ord, enig i poenget.

Endret av 1600
  • Liker 16
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Skrevet
PusheenPusheen skrev (40 minutter siden):

Det må være lov å reagere på det også, uten at det skal latterliggjøres på noe vis.

Er det å spørre det samme som å latterlig gjøre? Jeg sitter mer å gaper sjokkert enn ler. Fordi dette blir dratt inn som svar på handlingene til marius  .

Så ja jeg virkelig  lurer på hvorfor ferie  og penger som  et avsporingstema, som om det er viktigere og værre enn gjerninger han har gjort.  Altså fjerner fokus fra overgrepene en deltaker  snakker om, og endrer fokus til penger å ferie.

Så rett spøsmål  må være, det må være lov å reagere uten å se så sjokkert ut. Svar , ja jeg blir sjokkert over slike holdninger  og fokus svitsj, som om det har mer betydning og mer alvorlig 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
1600 skrev (5 minutter siden):

Stoppet å lese når hun kalte serievoldtekt, vold og 33 siktelser 'trivielt'.

Meg bekjent er ikke 33 siktelser trivielt, verken i målestokk, alvorlighet eller annet.

Dårlig valg av ord, enig i poenget.

Vennligst gjengi det hun sier korrekt. 

«Ja, den gjelder kronprinsessens sønn, men utover det skjønner jeg ikke annet enn at den er triviell, i den forstand at den gjelder forhold som politiet og domstolene våre håndterer hver eneste dag.»

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Krokenguri skrev (Akkurat nå):

Er det å spørre det samme som å latterlig gjøre? Jeg sitter mer å gaper sjokkert enn ler. Fordi dette blir dratt inn som svar på handlingene til marius  .

Så ja jeg virkelig  lurer på hvorfor ferie  og penger som  et avsporingstema, som om det er viktigere og værre enn gjerninger han har gjort.  Altså fjerner fokus fra overgrepene en deltaker  snakker om, og endrer fokus til penger å ferie.

Så rett spøsmål  må være, det må være lov å reagere uten å se så sjokkert ut. Svar , ja jeg blir sjokkert over slike holdninger  og fokus svitsj, som om det har mer betydning og mer alvorlig 

Det oppfattes latterliggjøring når du faktisk må spørre om penger og reise er det som plager mest, bare fordi du personlig synes det er avsporing. Andre synes det er kritikkverdig, og derfor diskuteres det. Det er dermed ikke sagt at det er mer sjokkerende enn andre ting i denne saken, som for øvrig er rimelig kompleks og full av ting man kan både bli sjokkert over og riste på hodet av. 

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...