Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Momma skrev (1 minutt siden):

Det at han har fått ture på uten at noen stiller spørsmål eller at handlinger har fått negative konsekvenser (før nå), er jo sterkt medvirkende til at resultatet har blitt så ekstremt ille. Han har fått leve et liv i sus, dus og rus, med fester, ferier og null forpliktelser, så her er det flere enn "gutten" som bør gå litt i seg selv.

Men nå tenker jeg sånn menneskelig sett. Hvordan man er skrudd sammen emosjonelt. Det å slå en kvinne (noen du elsker?) med knyttet neve, sparke henne og ta kvelertak? Da er det jo noe annet enn ytre omstendigheter. Da mangler mangler jo man empati. Litt mangelfullt utviklede sjelsevner?

• Liker 16
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1600 skrev (2 timer siden):

Beklager, men jeg kommer meg ikke vekk fra den beske smaken jeg sitter med i munn av at vår kommende konge tok denne grisen med seg på ferie i sus og dus for mindre enn 14 dager siden.

Det er til å bli kvalm av.

Gutta boys vet du.. det flotte forbildet som vår kommende dronning har skrytt sånn av. Gutta krutt på guttetur. Kos ja ♥️

• Liker 17
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Så mange blandede følelser; bra at det tydeligvis er gjort en god jobb av politiet og påtalemyndigheten og at det foreligger en tiltale. Men så utrolig trist dette er; først og fremst for ofrene (og da inkludert Snekkestad som har bidratt mye her), men også for kongefam vår og også Marius selv. Jeg vet jeg spurte om dette helt i begynnelsen av denne tråden for ett år siden; hvordan kunne dette gå så galt? Det er jo mye som tyder på at rykter man har hørt gjennom over ti år har vært sanne. Men jeg blir også sint; et av tilfellene har skjedd etter Frogner saken, det er jo så ille, det sier jo mye om tiltalte og hvilken laaang vei han har å gå, tragisk for alle rundt og også han selv. Jeg synes det er rart han skal være en fri mann til rettssaken, vi får virkelig ikke håpe at det blir flere tilfeller, man tenker jo allerede at noen kunne vært unngått hvis ting hadde kommet frem tidligere. 

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
avent skrev (4 minutter siden):

Det som gjør meg forbanna her er at MBH har reist rundt på første klasse, bodd på luksushotell sponset at kronprinsparet. Fyren selv har vel ingen inntekt, så helt utrolig at de ikke har snurret igjen pengesekken, ivertfall for syns skyld! Fatter de virkelig ikke at denne livsstilen provosere ? Når hele Norges befolkning vet hva han har gjort så sponses han med luxusferier betalt av mor og stefar, som da indirekte er sponset av det norske folks skattepenger 😳

Det er nok noen som er blitt fartsblinde her ja… (ikke ment som unnskyldning altså!) Må jo også begynne å lure på om han har hatt jerngrep på dem etter hvert, sier ikke dette for å indikere at familien også er ofre i saken, kun belyse mekanismer som kan spille inn for at man fortsetter med en sånn enabling og blir så fartsblind for hva man holder på med sett utenfra, særlig med en så offentlig rolle.

Så for øvrig at noen gardister fra Skaugum er innkalt som vitner, det kan jo gjelde fartsovertredelse. Og viser jo også at statsadvokaten ikke har berøringsangst her. Det skal mye til for at han slipper unna straff nå med så grundig jobb som er gjort og at tiltalen er betydelig oppjustert ift siktelsene. 

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet
1600 skrev (1 time siden):

Det er nok fordi flere har underspilt det han har gjort.

De vil gjerne komme all 'det er vel ikke så farlig'-argumentasjonen fra flere til livs. Og det gjør det riktig i etter min mening.

Fyren er skandaløst farlig, og bør ikke være i nærheten av noen i frihet på en lang stund.

Kunne ikke vært mer enig med deg i dette.  Helt enig i statsadvokatens vurdering av hva offentligheten hadde behov for å vite om denne kvinnehatende drittsekken av en voldsmann. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Svart skjerm skrev (2 minutter siden):

Men nå tenker jeg sånn menneskelig sett. Hvordan man er skrudd sammen emosjonelt. Det å slå en kvinne (noen du elsker?) med knyttet neve, sparke henne og ta kvelertak? Da er det jo noe annet enn ytre omstendigheter. Da mangler mangler jo man empati. Litt mangelfullt utviklede sjelsevner?

Nettopp. Og for å bli så blotta for visse egenskaper og reaksjoner må man enten være sterkt uheldig med gener i utgangspunktet eller bli utsatt for svært alvorlige krenkelser helt fra spedbarn/småbarnstid og over tid, evt en solid kombo av dette. Det er også stor forskjell på å slå eller ta kvelertak i affekt og full av følelser 1 eller 2 ganger, og systematisk over lang tid. Det siste krever som hovedregel enn høy score på visse personlighetstrekk 

• Liker 11
Skrevet
Svart skjerm skrev (24 minutter siden):

Hvem hva hvordan skapte "monsteret" MBH?

Med hans handlinger mot kvinner må det være et underliggende hat mot kvinner?

Kan være gener og enabling og for ikke å glemme ' den han er'.  Snakker om god mix, men det må ikke glemmes at det er synd på han, og Mette gjør så godt hun kan, og Marius kan ikke noe for det. - For ikke å snakke om MEDIETRYKKET

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Med de ressursene den familien har og har hatt tilgjengelig, hvordan kunne det gå så ufattelig galt? Total svikt av foreldre siste 15 år, minst!

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
Skrevet
42. skrev (1 minutt siden):

Kan være gener og enabling og for ikke å glemme ' den han er'.  Snakker om god mix, men det må ikke glemmes at det er synd på han, og Mette gjør så godt hun kan, og Marius kan ikke noe for det. - For ikke å snakke om MEDIETRYKKET

😆😆😆Dust!

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
42. skrev (1 minutt siden):

For ikke å snakke om rusen, vennene, romantiseringen av kriminalitet, mektige skikkelser han kan ha sett opp til, storkar følelsen, gener og den biten.

Media har neppe brydd seg like mye om han ville være bonde, det ville han ikke, han ville være gangster.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Det blir interessant å se om han velger å erkjenne noen av tiltalepunktene. Jeg tipper han erkjenner de han uansett kommer til å bli dømt for, slik at han får strafferabatt, men ikke erkjenner de hvor bevisene kanskje ikke holder. Her har forsvareren sin viktigste jobb. Spørsmålet er om det er mulig å nå inn til ham med fornuft  

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
CAPS LOCK skrev (3 minutter siden):

Det blir interessant å se om han velger å erkjenne noen av tiltalepunktene. Jeg tipper han erkjenner de han uansett kommer til å bli dømt for, slik at han får strafferabatt, men ikke erkjenner de hvor bevisene kanskje ikke holder. Her har forsvareren sin viktigste jobb. Spørsmålet er om det er mulig å nå inn til ham med fornuft  

Frosta-saken viste at erkjennelser etter tiltale var tatt ut ikke hjalp en dritt mtp strafferabatt. (Er vel derfor den fyren nå har trukket en rekke av erkjennelsene etter saken, før ankesaken). Så det toget er nok gått. 

• Liker 8
Skrevet
Ninaen skrev (8 minutter siden):

Nettopp. Og for å bli så blotta for visse egenskaper og reaksjoner må man enten være sterkt uheldig med gener i utgangspunktet eller bli utsatt for svært alvorlige krenkelser helt fra spedbarn/småbarnstid og over tid, evt en solid kombo av dette. Det er også stor forskjell på å slå eller ta kvelertak i affekt og full av følelser 1 eller 2 ganger, og systematisk over lang tid. Det siste krever som hovedregel enn høy score på visse personlighetstrekk 

I min verden er det ALDRI greit å slå eller ta kvelertak fordi man er sint. Er det selvforsvar (mot fysisk angrep) så skal man få lov til å forsvare seg, men uansett hvor sint man er, er det ikke greit å ty til vold! 

Vokste opp med en far som får MBH til å fremstå som en engel; og allikevel (eller evt nettopp derfor) blir jeg fysisk dårlig av å lese om det som har kommet frem 🥺

• Liker 5
  • Hjerte 11
  • Nyttig 1
Skrevet
Emmelie skrev (Akkurat nå):

I min verden er det ALDRI greit å slå eller ta kvelertak fordi man er sint. Er det selvforsvar (mot fysisk angrep) så skal man få lov til å forsvare seg, men uansett hvor sint man er, er det ikke greit å ty til vold! 

Vokste opp med en far som får MBH til å fremstå som en engel; og allikevel (eller evt nettopp derfor) blir jeg fysisk dårlig av å lese om det som har kommet frem 🥺

Har ikke skrevet at det er greit, for guds skyld! Jeg mener hva det kreves av et menneske mtp dysfunksjonell personlighet og følelsesliv. Vold er aldri greit! Men rehabiliteringspotesialet og mekanismer til grunn er ofte litt ulikt avh av om du klikker i sinne 1 gang eller om du gjør som MBH.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Svart skjerm skrev (13 minutter siden):

Det kan være så mangt. Det finnes psykopater som driver med sånt, men også "vanlige" mennesker uten diagnoser, men som er langt slemmere, hatefulle, bortskjemte, dummere, sleipere og/eller rent ut jævligere enn andre. Jeg aner ikke hva som er greia med MBH.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg spy av denne saken her! Fy faen 🤮 Tror liksom ikke at noen er født ond, men noen ganger er det vanskelig å forsvare. Jeg har selv en ex som er rusavhengig, men ikke en eneste gang har han lagt hånd på meg eller noen andre. Han har tross alt en god personlighet, selv om rusen ødelegger mye. Det kan man dessverre ikke si om MBH . At han har bare fått fortsette å reise og «leve livet» med så alvorlige anklager på seg, er helt vanvittig! Han kan jo ikke være utstyrt med noe empati What so ever, og det i seg selv er skremmende nok! Han har til og med reist sammen med kronprinsen som om ingenting har hendt. 🤯

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Skrevet
Ninaen skrev (7 minutter siden):

Frosta-saken viste at erkjennelser etter tiltale var tatt ut ikke hjalp en dritt mtp strafferabatt. (Er vel derfor den fyren nå har trukket en rekke av erkjennelsene etter saken, før ankesaken). Så det toget er nok gått. 

I NOKAS-saken nektet alle de tiltalte skyld, men etter at de ble dømt i tingretten, erkjente de skyld, og da fikk de alle sammen stor strafferabatt: 

NOKAS-ranet – Wikipedia 

Jeg ser nå av NRKs artikkel at hans forsvarer Ellen Holager Andenæs sier at "Høiby erkjenner straffskyld for de samme forholdene som han har innrømmet tidligere. Det dreier seg om vold mot en tidligere samboer bosatt på Frogner og at han har ødelagt gjenstander inne i kvinnens leilighet. – Men ellers så nekter han straffskyld for samtlige forhold, mer eller mindre, sier Andenæs." 

Nå er det bestemt om Marius Borg Høiby skal bli tiltalt – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet 

• Hjerte 1
Skrevet

Den siste ferien (spesielt den, siden det er så tett opp til tiltalen, men selvsagt tidligere turer også) med kronprinsen…det er så utrolig umusikalsk. Hva tenker de med? De må jo være fullstendig i sin egen verden, à la Marie Antoinette («hvorfor spiser de ikke kake»…)

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Det at frognerkvinnen ikke er vold i nære relasjoner - det hørtes ut som det var litt «teknisk» diskvalifikasjon? Ikke bodd sammen lenge nok eller noe sånt?

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Andrea59 skrev (2 minutter siden):

Det at frognerkvinnen ikke er vold i nære relasjoner - det hørtes ut som det var litt «teknisk» diskvalifikasjon? Ikke bodd sammen lenge nok eller noe sånt?

Jepp. Dette er fin-juss. Og de har nok lagt seg på et nivå som gjør det sikrest mulig å få ham dømt med bevisene de har. Om han var blitt tiltalt etter «nære relasjoner» også her kunne han blitt dømt for «bare» vold selv om «vold i nære relasjoner» ble frifunnet for, men det vil antakelig skape mye støy og avsporing i saken om de befinner seg akkurat på grensen. 

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...