Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Kollontaj skrev (Akkurat nå):

Les hva jeg skriver før du tillegger meg å gå amok. Mener brukeren jeg svarer at foreldrene premierer, altså belønner, kriminell aktivitet i ulike former? Det er jo det som implisitt ytres i innleggene. 

Hva kaller du å gi ditt barn som er beviselig kriminell, med gjeng-venner og flere varlser om vold fra ekskjærester, rundt 50.000kr i verdi i måneden?

'Premiere', er et uttrykk, du legger alt for mye i det. Det er et synonym for å gi noen noe. Er du ikke enige i at de gir Marius noe?

• Liker 9
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1600 skrev (1 minutt siden):

Hva kaller du å gi ditt barn som er beviselig kriminell, med gjeng-venner og flere varlser om vold fra ekskjærester, rundt 50.000kr i verdi i måneden?

'Premiere', er et uttrykk, du legger alt for mye i det. Det er et synonym for å gi noen noe. Er du ikke enige i at de gir Marius noe?

Jeg diskuterer ikke at de har gitt penger eller husvære til MBH, det siste vet vi og det første har MBH uttalt. Du må gjerne flytte fokus, men innleggene mine handler om @Freydis sin bruk av ordet premiere, som er å belønne og som insinuerer kjennskap til og anerkjennelse av det man belønner. Det er noe annet enn å gi/sponse/overføre eller andre mer nøytrale begrep for det som har skjedd. 

• Liker 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (7 minutter siden):

Jeg diskuterer ikke at de har gitt penger eller husvære til MBH, det siste vet vi og det første har MBH uttalt. Du må gjerne flytte fokus, men innleggene mine handler om @Freydis sin bruk av ordet premiere, som er å belønne og som insinuerer kjennskap til og anerkjennelse av det man belønner. Det er noe annet enn å gi/sponse/overføre eller andre mer nøytrale begrep for det som har skjedd. 

Premiere betyr å gi noe.

F.eks i en domsutsigelse blir erstatning ofte beskrevet som 'fornærmede premieres med x kr'.

Jeg vet ikke hvem som flytter fokus når du er mer interessert i semantikk enn realiteten, at Marius bor gratis og får ting betalt av sine foreldre. Hvilket synonym man bruker er ikke problemet. Han er 28 og en seriesiktet vold og voldtektsmann.

Dette er litt som når folk reagerte på at jeg brukte å 'sitte på noen', som er et totalt normalt nordnorsk uttrykk for å passe på noen, som om jeg mente at MM fysisk satt på MBH under krangelen på kongeskipet. Er det egentlig noe flis igjen å spikke på?

Realiteten er grov, det er grovt at MBH selv etter arrestasjon har hatt albuerom til å voldta noen på Skaugum uten at noen voksne har reagert. I dette kriminelle rottereiret går altså unge jenter og gutter i førstegangstjenesten sin. Hva driver egentlig PST med?

Endret av 1600
  • Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Premiere bryr å belønne. Fint om du viser med kilde at ordet er brukt i en domsavsigelse. Klart ords betydning er viktig. Et statsoverhode er en leder, det er ikke det samme om jeg omtaler hen som diktator eller president, selv om begge begrepene viser til en som leder et land. 🤭

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (56 minutter siden):

Hva annet kan du si enn at den muliggjøres?

Han har voldtatt to personer på Skaugum. Hadde han ikke bodd på Skaugum hadde han ihvertfall ikke voldtatt dem der.

Altså muliggjøres voldtekt på Skaugum ved at det sys puter under armene en sønn og stesønn de har fått varsler mot og VET har kriminelt nettverk.

Jeg forstår ikke denne konstante feiingen for HM og MMs dør. Man bør da kunne kalle en spade for spade, uten at klikken går amok. 

MM og HM er ikke vanlige foreldre, de er Norges neste statsoverhoder. Man må kunne forvente at de hører på rådgivere og eventuelt tar varsler og vold alvorlig. Det er ingen ting som tyder på at de har tatt det alvorlig, all den tid at MBH angivelig voldtok noen på Skaugum ETTER HM og MM var kjent med at han var arrestert. 

Alarmbjellene burde ha dundret for alle på Skaugum når Marius tok med seg enda en dame hjem på eiedommen gjennom porten hvor PST og Garden står, bare en uke etter han var arrestert første gangen. Det virker ikke som om det er noen voksne hjemme på hele godset.

Er det voldtektens lokasjon som er problemet? 
Er lokasjonen en nødvendig forutsetning????

Dette er det rareste jeg har lest i tråden.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (46 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Det er synonym for å påskjønne eller belønne noen med en premie.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissLucy skrev (7 minutter siden):

Nei, det er det ikke. Det er synonym for å påskjønne eller belønne noen med en premie.

Ja, og for noen av oss her inne så ser det vitterlig ut som om han premieres for noe - hva det er aner jeg ikke. Det vanlige er at foreldre belønner barna for god oppførsel - det kan man vel ikke beskylde foreldrene for i dette tilfellet?

Han får haugevis av penger og gratis hus til disposisjon uten hverken å ta utdannelse eller jobbe. Forstår ingenting - for meg høres det helt vanvittig ut - og spesielt i lys av de handlingene hans som har kommet for en dag. 

Men du får bare fortsette å henge deg opp i hvordan vi uttrykker oss. 

• Liker 13
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (24 minutter siden):

Er det voldtektens lokasjon som er problemet? 
Er lokasjonen en nødvendig forutsetning????

Dette er det rareste jeg har lest i tråden.

Voldtektens lokasjon, på lik linje med voldtekten, er graverende.

Jeg vet ikke hvordan folk sitter her og bortforklarer at to voldtekter angivelig har foregått på Skaugum, en i kjelleren til kronprinsparet, og en på eiendommen til kronprinsparet ETTER mannen som er siktet allerede har vært arrestert en gang. 

Jo, både voldtektens lokasjon og at det faktisk begås voldtekt er et stort problem. Om du ikke ser det, virker det som om folk ikke bryr deg om kongehusets sikkerhet. 

Kom ikke her og si til meg at du ikke ville reagert om det foregikk voldtekter i kjelleren eller garasjen på statsministerboligen av sønnen til statsministeren. La oss kalle en spade for en spade, og slutte med disse bortforklaringene. 

Jeg foreslår at dere leser dere litt opp på sosial makt, også kanskje tenker dere om hvorfor voldtektene nettopp er begått på Skaugum.

Endret av 1600
  • Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (1 minutt siden):

Jeg vet ikke hvordan folk sitter her og bortforklarer at to voldtekter angivelig har foregått på Skaugum, en i kjelleren til kronprinsparet, og en på eiendommen til kronprinsparet ETTER mannen som er siktet allerede har vært arrestert en gang. 

Jo, både voldtektens lokasjon og at det faktisk begås voldtekt er et stort problem. Om du ikke ser det, virker det som om folk ikke bryr deg om kongehusets sikkerhet. 

Det er hårreisende at det er folk her som ikke ser det vanvittige i at det er blitt begått voldtekter og råkjøring (rus?) på Skaugum. Hovedpersonen selv får "lønn" fra foreldrene i tillegg til en gratis enebolig. 

• Liker 13
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (9 minutter siden):

Det er hårreisende at det er folk her som ikke ser det vanvittige i at det er blitt begått voldtekter og råkjøring (rus?) på Skaugum. Hovedpersonen selv får "lønn" fra foreldrene i tillegg til en gratis enebolig. 

Det er da revnende likegyldig HVOR forbrytelsene skjer! Hadde det vært bedre hvis det var på Rennesøy liksom???

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (15 minutter siden):

Kom ikke her og si til meg at du ikke ville reagert om det foregikk voldtekter i kjelleren eller garasjen på statsministerboligen av sønnen til statsministeren. La oss kalle en spade for en spade, og slutte med disse bortforklaringene. 

Jeg foreslår at dere leser dere litt opp på sosial makt, også kanskje tenker dere om hvorfor voldtektene nettopp er begått på Skaugum.

Stråmann. Det er ingen som bortforklarer voldtektene. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (3 minutter siden):

Det er da revnende likegyldig HVOR forbrytelsene skjer! Hadde det vært bedre hvis det var på Rennesøy liksom???

Ja, har fått med meg at du mener det. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (1 minutt siden):

Ja, har fått med meg at du mener det. 

Siden beliggenhet er så uviktig, hvorfor kan ikke kronprinsparet og ikke minst MBH bare være bosatt i en sliten kommunal leiligheten i Grønland, Oslo liksom? Og:  Hvorfor ha et slott overhodet? Beliggenhet og bygg er jo så uviktig. 

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

MissLucy skrev (2 minutter siden):

Så du mener at lokasjon skjerper forbrytelsen da? eller at det er ikke så nøye, bare det ikke er på Skaugum? Notert. Synes det er ganske spesielt at en selverklært republikaner er så opptatt av at Skaugum ikke må besudles.

Les innlegget til Raven.Writingdesk - hvorfor tror du kronprinsparet er bosatt på Skaugum?

• Liker 9
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (8 minutter siden):

Så du mener at lokasjon skjerper forbrytelsen da? eller at det er ikke så nøye, bare det ikke er på Skaugum? Notert.

Lokalisasjon kan absolutt ha en skjerpende effekt ja: om noen utsettes for kriminelle handlinger på en arena som de i høyere grad skal føle seg trygg så har det ganske mye å si: f.eks på ett fastlegekontor, en politistasjon, en omsorg eller barnevernsbolig osv.

I dette tilfellet er det på en bolig som tilhører kronprinsparet.

At du driter i om dette blir brukt som kriminelt narkoreir og voldtektshus får være dine holdninger. Hadde ikke spilt noen rolle om Det skjedde på slottet heller da? Eller i Stortinget. Beliggenhet er jo så uviktig.

Endret av Raven.Writingdesk
  • Liker 12
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (10 minutter siden):

Så du mener at lokasjon skjerper forbrytelsen da? eller at det er ikke så nøye, bare det ikke er på Skaugum? Notert. Synes det er ganske spesielt at en selverklært republikaner er så opptatt av at Skaugum ikke må besudles.

Jeg mener det er skjerpende for PST, Garden, og HM & MMs grensesetting at kriminalitet foregår så tett på personer som er viktige i den norske stat ja.

Det skjerper ikke strafferammen, men det bør skjerpe rutinene til garden og PST.

For min del foretrekker jeg at viktige arenaer i Norges stat ikke blir brukt som skjul for kriminalitet. Akkurat som jeg mener det er skjerpende at Sindre satt i statsministerboligen og tradet aksjer mens Erna snakket om bedriftene han tradet på i kontoret på andre siden av gangen. Personlig tenker jeg det er alvorlig at storebroren til vår kommende dronning begår voldtekt i en av etasjene under hennes rom.

At du mener lokasjon er det samme får være din subjektive mening. Men, kanskje vi bare skal droppe kostnadene for å passe på Skaugum, siden det er ravende likegyldig hvor kriminalitet begås. Gamlehjem, slott, sykehus. Kjør!

Endret av 1600
  • Liker 8
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
pøbelsara skrev (På 19.2.2025 den 11.13):

Hvem uttrykker empati med voldsutøveren i denne tråden? Å si at man forstår at dette er vanskelig OGSÅ for familien, er ikke det samme som å bagatellisere hva MBH har gjort. Det er en helt vill påstand å komme med.

Man kan uttrykke at medietrykket i denne saken er en belastning for alle involverte uten å ta noe som helst ansvar fra volden som er utført og voldsutøveren. 

Har jeg kommet med en vill påstand om at noen bagatelliserer det MBH har gjort? Jeg beskriver en mekanisme der første sjokket og avskyen etter TID ofte snur til empati og sympati. Jeg mente ikke nødvendigvis kun her i tråden heller, jeg ser ellers i kommentarfelt her og der at det noen steder har blitt "han er jo ikke noe værre enn andre gutter, det er jo bare fest og moro". Men, jeg hadde en bruker her på KG frisk i minne, som skrev at han så på MBH som litt sånn "lillebror" som han gjerne skulle gått noen prateturer med. 

Er ellers enig i dette med medietrykket faktisk. Jeg syns Se & Hør har turt der andre har tiet som jeg flere ganger har nevnt, men jeg syns også det holder med tabloide "sjokkavsløring" og "skrekknatten" osv nå

Endret av Isild
  • Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MissLucy skrev (9 minutter siden):

Jeg har respekt for historie - og republikaner har jeg blitt de senere årene når jeg har sett hvem som muligens blir norges neste kongepar, 

Har alltid hatt stor respekt for kong Harald, dronning Sonja, kong Olav og kong Haakon. De to siste hadde snudd seg i graven om de så hva som går for seg på Skaugum - de to første lever og må se sitt livsverk ødelegges mer og mer for hver dag som går. 

• Liker 8
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (27 minutter siden):

Les innlegget til Raven.Writingdesk - hvorfor tror du kronprinsparet er bosatt på Skaugum?

Nei, det gidder jeg ikke.

Hva har det med noe å gjøre hva jeg tror om hvorfor kronprinsparet bor der de bor?

Hva er det du prøver å formidle med dette? Det er babelsk.

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (46 minutter siden):

Jeg mener det er skjerpende for PST, Garden, og HM & MMs grensesetting at kriminalitet foregår så tett på personer som er viktige i den norske stat ja.

Det skjerper ikke strafferammen, men det bør skjerpe rutinene til garden og PST.

For min del foretrekker jeg at viktige arenaer i Norges stat ikke blir brukt som skjul for kriminalitet. Akkurat som jeg mener det er skjerpende at Sindre satt i statsministerboligen og tradet aksjer mens Erna snakket om bedriftene han tradet på i kontoret på andre siden av gangen. Personlig tenker jeg det er alvorlig at storebroren til vår kommende dronning begår voldtekt i en av etasjene under hennes rom.

At du mener lokasjon er det samme får være din subjektive mening. Men, kanskje vi bare skal droppe kostnadene for å passe på Skaugum, siden det er ravende likegyldig hvor kriminalitet begås. Gamlehjem, slott, sykehus. Kjør!

Aha. Så hvis Sindre Finnes hadde sittet på hytta, eller i en villa i Bergen, og brukt innsideinformasjon som bare han og fruen kunne ha, så ville det ikke vært så ille?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...