Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Krokenguri skrev (7 minutter siden):

Må si meg enig. Jeg ser mer positivt på det at han er med sin bror og stefar på fysisk aktivitets tur. Enn at han henger på mac donald i Norge  med rus venner.  Han står uansett i en vanskelig  situasjon  iht hans perspektiv, og  holder på å bli rusfri.  Ut fra det som er nevnt tidligere.  Da er ikje det beste å sitte hjemme å sture. Da må man ut å holde seg aktiv.  Sufring og ski er noe de tre har hatt felles, så ser det naturlig at de tar en slik tur sammen.

Dog har jeg medfølse for  de utsatte, at de må lese om han  hele tiden. 

De kunne  faktisk  ha vinklet turen  med fokus på de to andre og han i en bisetning.

Uansett  hvor han er og det skrives om, er jo provoserende for folk. Aner ikke hvor han kunne ha oppholdt seg uten å få kritikk. 

Jeg, som i all hovedsak lar min sympati gå til ofrene, tenker at det hadde vært greiere om han spiste en Mac-burger i Asker nå fremfor å kose seg med surfing på en dyr resort utenlands. Men meg om det.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
PusheenPusheen skrev (20 minutter siden):

S&H som tabloid gjør det de er best på, jeg bare likte ikke at de bl.a skrev at Høiby skal anses som uskyldig frem til tiltale/dom (fritt fra hukommelsen her), fordi han har jo innrømmet noe, og dokumentert en haug med andre ting. Så jeg synes det er en søkt setning, selv om det i prinsippet stemmer. Jeg er uenig i det akkurat i denne saken. Synes rett og slett det var ubehagelig å lese det.

Da mangler du helt grunnleggende kunnskap om medias rolle i samfunnet, og om presseetikk. For media skal være upartisk, og dermed må man nødvendigvis fremheve det faktum at han ikke er dømt ennå.

Selvfølgelig skal ikke media forhåndsdømme. Og det gjelder i absolutt alle krim-saker, inkludert mye mindre saker som fyllekjøring og butikktyveri.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Momma skrev (Akkurat nå):

Jeg, som i all hovedsak lar min sympati gå til ofrene, tenker at det hadde vært greiere om han spiste en Mac-burger i Asker nå fremfor å kose seg med surfing på en dyr resort utenlands. Men meg om det.

Det er jeg enig i, så meg også om det.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Lafamiglia skrev (4 minutter siden):

Da mangler du helt grunnleggende kunnskap om medias rolle i samfunnet, og om presseetikk. For media skal være upartisk, og dermed må man nødvendigvis fremheve det faktum at han ikke er dømt ennå.

Selvfølgelig skal ikke media forhåndsdømme. Og det gjelder i absolutt alle krim-saker, inkludert mye mindre saker som fyllekjøring og butikktyveri.

⬇️

PusheenPusheen skrev (46 minutter siden):

Se&Hør i hovedsak. Skrev mer nøyaktig hva jeg reagerte på, litt lengre opp. Måten de la frem Portugal-artikkelen syntes jeg var unødvendig. Mulig jeg er forutinntatt og at den kun var nøytral, men var et par ting der jeg ikke klarte å svelge helt.

Du verden. At jeg synes det er ubehagelig, gjør dem ikke mindre nøytrale.

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Sgirl skrev (Akkurat nå):

Kronprinsen vet godt hva han gjør. Det er viktig for dem å vise at familielivet går sin gang, at Marius er en del av dette familielivet, og at de dermed bygger et narrativ rundt dette som handler om familiegutten Marius. Ikke mishandler og seksualforbryter-Marius. Dette er nøyaktig det samme man kan se i andre saker som omhandler at noen er siktet for vold og mishandling. Det handler om å skifte fokus. Framheve positive egenskaper ved voldssiktede. Tro ikke et øyeblikk at det ikke er godt kalkulert at bilder vil komme ut, alt med den hensikt å påvirke folkeopinionen. 

Ja, det er en plausibel forklaring. Det er allerede kommentert at kronprinsen fremstår på en god måte, som tar med seg gutta på tur. For min del er tilliten til kronprinsparet fullstendig borte etter bortforklaringer og mangel på å ta ofrenes perspektiv. 

https://www.nrk.no/mr/carine-seier-ho-opplevde-partnarvald_-thea-brevik-pa-hogskolen-i-molde-seier-fa-kan-avverjingsplikta-1.17485243

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Javel. Så flere her mener tydeligvis at det denne voldtektsmannen trenger nå er enda en FERIE i sus og dus?

Ikke å brette opp ermene og være til nytte, ikke å jobbe og gjøre rett for seg, ikke å ligge lavt, ikke å fokusere på å bli en nyttig samfunnsborger, men ENDA mer ferie. Og da selvsagt ikke på en av hyttene familien eier her i landet, nei man må jo surfe i Portugal så klart.

At kronprinsen ikke forstår den negative signaleffekten av å vise seg sammen med MBH på ferie slik situasjonen er, det er rett og slett ubegripelig. 

Men her kommer kanskje den manglende livserfaringen til kongefamilien inn i bildet. De har jo aldri måttet jobbe i vanlig forstand, aldri måttet vaske etter seg, aldri måttet lure på om de har råd til middag, aldri måttet stille opp på dugnad for å male et hus, aldri måttet droppe en ferie. De vet rett og slett ikke hva som kreves for å bli en samfunnsborger. Så de har kanskje ikke andre verktøy i kassa enn å fortsette å skjemme bort «barnet» og håpe at det virker denne gangen.

• Liker 15
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Så koselig å se at de kongeliges apanasje går til å ta med Marius på ENDA en utenlandstur! Det var nok veldig trengt nå, etter så mye hard jobbing for krompen og stress for den voldtektssiktede. 

Får litt oppkastsmak i munn jeg. 

• Liker 19
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (13 minutter siden):

Javel. Så flere her mener tydeligvis at det denne voldtektsmannen trenger nå er enda en FERIE i sus og dus?

Ikke å brette opp ermene og være til nytte, ikke å jobbe og gjøre rett for seg, ikke å ligge lavt, ikke å fokusere på å bli en nyttig samfunnsborger, men ENDA mer ferie. Og da selvsagt ikke på en av hyttene familien eier her i landet, nei man må jo surfe i Portugal så klart.

At kronprinsen ikke forstår den negative signaleffekten av å vise seg sammen med MBH på ferie slik situasjonen er, det er rett og slett ubegripelig. 

Men her kommer kanskje den manglende livserfaringen til kongefamilien inn i bildet. De har jo aldri måttet jobbe i vanlig forstand, aldri måttet vaske etter seg, aldri måttet lure på om de har råd til middag, aldri måttet stille opp på dugnad for å male et hus, aldri måttet droppe en ferie. De vet rett og slett ikke hva som kreves for å bli en samfunnsborger. Så de har kanskje ikke andre verktøy i kassa enn å fortsette å skjemme bort «barnet» og håpe at det virker denne gangen.

Har ikke lest her at noen mener det du begynner innlegget med. Tror virkelig ingen mener han trenger en ferie til, heller ikke i sus og dus (eller rus). Vi vet ikke begrunnelsen for ferien, tviler på at narrativ-bygging, som nevnes av noen andre her, var intensjonen; da ville de nok sørget for bilder fra destinasjonen og ikke bare en nokså sliten MBH på flyplassen, tatt med telelinse. Kanskje de trengte en pause sammen de 3? Forståelig for meg og vi vet heller ikke om de var på resort eller noe mindre fancy, men vi kan sikkert stole på at S&H finner det ut ganske snart. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Sgirl skrev (28 minutter siden):

Kronprinsen vet godt hva han gjør. Det er viktig for dem å vise at familielivet går sin gang, at Marius er en del av dette familielivet, og at de dermed bygger et narrativ rundt dette som handler om familiegutten Marius. Ikke mishandler og seksualforbryter-Marius. Dette er nøyaktig det samme man kan se i andre saker som omhandler at noen er siktet for vold og mishandling. Det handler om å skifte fokus. Framheve positive egenskaper ved voldssiktede. Tro ikke et øyeblikk at det ikke er godt kalkulert at bilder vil komme ut, alt med den hensikt å påvirke folkeopinionen. 

I så fall synes det ikke akkurat å virke etter hensikten da. I hvert fall ikke etter reaksjonene her å dømme, for de er jo i stedet helt i tråd med fokuset i Se og Hørs oppslag. 

• Liker 5
Skrevet
Anonym_2024 skrev (33 minutter siden):

Ja, det er en plausibel forklaring. Det er allerede kommentert at kronprinsen fremstår på en god måte, som tar med seg gutta på tur. For min del er tilliten til kronprinsparet fullstendig borte etter bortforklaringer og mangel på å ta ofrenes perspektiv. 

https://www.nrk.no/mr/carine-seier-ho-opplevde-partnarvald_-thea-brevik-pa-hogskolen-i-molde-seier-fa-kan-avverjingsplikta-1.17485243

Er det avvergingsplikten eller voldsperspektivet du sikter til med linken? Ut fra hva du skriver, antar jeg det er det som angår voldsperspektivet? 

• Liker 1
Skrevet
Lafamiglia skrev (2 timer siden):

Selvfølgelig bør familien til en som er siktet for alvorlige forhold, få dem med på sunne og positive aktiviteter som dette. 

Jeg lurer på om dere som kritiserer kronprinsens engasjement her, mener at Marius bør få en kald skulder og bli kastet ned i rennesteinen, heller enn å bli invitert med på oppbyggelige aktiviteter som dette?

Jeg regner dessuten med at både stefar og bror kommer til å ha en fin påvirkning i denne ferien, gjennom å skape litt normalitet og legge til rette for gode samtaler og "reality check".

Jeg har barn som har skikket seg bra, men hvis noen av dem hadde gjort forferdelige ting, kunne jeg ikke drømme om å slå hånden av dem. Jeg hadde heller prøvd å få best mulig kontakt og støttet dem som person, samtidig som jeg hadde hatt alvorlige samtaler om det de hadde gjort.

Jeg synes kronprinsen fremstår som et forbilde og som en grunnleggende helstøpt person her.

Veldig enig med deg i at det er fint at foreldre og familie tar han med på oppbyggelige aktiviteter - håper og tror at de kan bidra til at hans valg videre vil være mer positive. I og med at du siterte meg, så les det jeg skrev igjen. Dette kan virke veldig vanskelig å SE i media for ofrene hans akkurat nå, så en lav profil ville være bra

De er Norges mest profilerte familie, faktisk våre statsoverhoder. Og saken som gjelder MBH er nok den mest omtalte i år og i fjor. Ferie utenlands skaper bare stress og mediepress. De kan fint finne på andre mer "lukkede" måter å påvirke han i positiv retning på nå i påvente av eventuelle tiltaler. Det er ofrene som skal og bør ivaretas i førersetet her nå. Min mening. 

• Liker 4
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg lurer på hvilke voksne som er hjemme i kronprinsfamiliens pr-avdeling? Samme hvordan du vender på dette er det et dårlig valg. 

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
PusheenPusheen skrev (1 time siden):

S&H som tabloid gjør det de er best på, jeg bare likte ikke at de bl.a skrev at Høiby skal anses som uskyldig frem til tiltale/dom (fritt fra hukommelsen her), fordi han har jo innrømmet noe, og dokumentert en haug med andre ting. Så jeg synes det er en søkt setning, selv om det i prinsippet stemmer. Jeg er uenig i det akkurat i denne saken. Synes rett og slett det var ubehagelig å lese det.

Enig med deg igjen. 

"Uskyldig til det motsatte er bevist" får en vemmelig smak her, for han har innrømmet noe, og andre saker er det bevis for - på bilder og filmer. Han er altså ikke USKYLDIG, saken er bare ikke ferdig i rettsapparatet ennå. Han er ikke uskyldig, han venter på videre saksbehandling. 

I en sak der det mangler tilståelse og bevis så kan man bruke begrepet "uskyldig til det motsatte er bevist".

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Isild skrev (3 minutter siden):

Enig med deg igjen. 

"Uskyldig til det motsatte er bevist" får en vemmelig smak her, for han har innrømmet noe, og andre saker er det bevis for - på bilder og filmer. Han er altså ikke USKYLDIG, saken er bare ikke ferdig i rettsapparatet ennå. Han er ikke uskyldig, han venter på videre saksbehandling. 

I en sak der det mangler tilståelse og bevis så kan man bruke begrepet "uskyldig til det motsatte er bevist".

Nøyaktig det jeg også tenker - helt uavhengig av hvor nøytral pressen skal være. Og S&H har jo stått i bresjen om å skrive om alle lovbrudd som har kommet frem ila dette året som har gått, så det gir ekstra dårlig smak i munnen at de skrev dette akkurat sånn nå, når han er siktet for rundt 20 lovbrudd. Ekkelt å lese, okke som.

Endret av PusheenPusheen
Manglende ord
  • Liker 3
Skrevet
Morgan Le Fay skrev (1 time siden):

👏👏👏

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Momma skrev (2 timer siden):

Ser ikke at ditt syn sympatiserer  mer med ofrene enn mitt syn. Vi har bare ulik reaksjon iht hvor marius oppholder seg. Og er mer kritisk da til medias  rolle i hvordan de legger dette på  trykk. De kan flashe trynet på marius stort  opp, så man ser det på butikken  etc, eller de kan nevme at han er med i en bisetning.  Sistnevnte  vil nok oppleves som mindre belastende. Belastnknfen ligger  jo i hovedsak at han er overalt i media.

Tenk deg at du er utsatt for vold eller voldtekt og uansett  hvor du snur deg eller åpner telefonen eller pc , så er det han du ser, med bivirkninger at alle skal spørre deg om det i tillegg  til at man skal prøve å leve sitt eget liv.

Foreløpig  er han fri, og har infen restriksjoner  på hvor han får lov å oppholde seg. Om det er på surfetur med bror å stefar eller madrass shopping i Oslo,  er det jo ramaskrik bare det står på trykk. Eneste jeg ikke har sett ramaskrik på, er at hans kompis omtalete at han bedrev tiden i våres med å skru på motorsykler

• Nyttig 1
Skrevet
Isild skrev (2 timer siden):

Enig med deg igjen. 

Uskyldig  til det motsatte er bevist er grunnleggende  for hele rettsystemet.

Nå er det lite som tyder på at han er Uskyldig  i det han har innrømmet. Men han har rett på å bli ansett  som Uskyldig  til han er dømt, iht rettstaten. Tenker det er lurt skilke juss og følser i den setningen der. 

Blir litt som , politiet  sa at de anså at de trodde på  julianne , men de har ikke beviser utover rimelig tvil, eller så er det foreldet. Siden de ikke har mulighet til å dømme/kjøre sak mot han iht det. Så skal han ansees som Uskyldig.  Iht retten

• Liker 1
Skrevet
Isild skrev (8 timer siden):

Veldig enig med deg i at det er fint at foreldre og familie tar han med på oppbyggelige aktiviteter - håper og tror at de kan bidra til at hans valg videre vil være mer positive. I og med at du siterte meg, så les det jeg skrev igjen. Dette kan virke veldig vanskelig å SE i media for ofrene hans akkurat nå, så en lav profil ville være bra

De er Norges mest profilerte familie, faktisk våre statsoverhoder. Og saken som gjelder MBH er nok den mest omtalte i år og i fjor. Ferie utenlands skaper bare stress og mediepress. De kan fint finne på andre mer "lukkede" måter å påvirke han i positiv retning på nå i påvente av eventuelle tiltaler. Det er ofrene som skal og bør ivaretas i førersetet her nå. Min mening. 

Selvsagt kunne de feriere på en annen måte enn å reise på ferie til et kjent feriested! De har jo et utall storslagne hytter omkring i hele landet!

For meg så virker dette rett og slett som en provokasjon - enda mer « peke nese» til det norske folk !

Men til syvende og sist så går det bare ut over dem selv !

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Krokenguri skrev (7 timer siden):

Ser ikke at ditt syn sympatiserer  mer med ofrene enn mitt syn. Vi har bare ulik reaksjon iht hvor marius oppholder seg. Og er mer kritisk da til medias  rolle i hvordan de legger dette på  trykk. De kan flashe trynet på marius stort  opp, så man ser det på butikken  etc, eller de kan nevme at han er med i en bisetning.  Sistnevnte  vil nok oppleves som mindre belastende. Belastnknfen ligger  jo i hovedsak at han er overalt i media.

Tenk deg at du er utsatt for vold eller voldtekt og uansett  hvor du snur deg eller åpner telefonen eller pc , så er det han du ser, med bivirkninger at alle skal spørre deg om det i tillegg  til at man skal prøve å leve sitt eget liv.

Foreløpig  er han fri, og har infen restriksjoner  på hvor han får lov å oppholde seg. Om det er på surfetur med bror å stefar eller madrass shopping i Oslo,  er det jo ramaskrik bare det står på trykk. Eneste jeg ikke har sett ramaskrik på, er at hans kompis omtalete at han bedrev tiden i våres med å skru på motorsykler

Både MBH og hans foreldre vet utmerket godt at det tas bilder av en ferierende gjeng, de er tross alt, enn så lenge, vår kongefamilie. Dersom de ferierer mindre, tas det mindre bilder, og ofrene vil da se mindre til "det oppflashede trynet" til voldsmannen. Så ja, vi har visst en nokså ulik oppfatning av hvor han bør befinne seg for tiden. Jeg synes det er usedvanlig umusikalsk og smått provoserende med alle disse dyre feriene. Og så blir det alt for dumt, feigt og unnvikende å legge alt ansvaret på pressen. Alle vet hvordan den fungerer, og det er utopi å tro at de skal endre arbeidsmetoder over natten.

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Krokenguri skrev (6 timer siden):

Blir litt som , politiet  sa at de anså at de trodde på  julianne , men de har ikke beviser utover rimelig tvil, eller så er det foreldet. Siden de ikke har mulighet til å dømme/kjøre sak mot han iht det. Så skal han ansees som Uskyldig.  Iht retten

Det blir ikke som det i det hele tatt. Du sammenligner pærer og epler.

En sak er foreldet og mangler bevis, en annen sak har siktede selv innrømmet vold, man har bildebevis, antageligvis DNA, lydfiler og alskens bevis. Det samme gjelder truslene. 

Det er ikke det samme.

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...