Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Svart skjerm skrev (30 minutter siden):

Det har du rett i. De vokser opp til å bli skikkelige mennesker.
Men MBH er jo snart 30 år. Det skjer ingen forandring. Og kronprinsparet ser ut til å være tilretteleggere.
Det er bare få mnd siden den siste voldtekten (om han blir dømt). Og selv med alvorlige anklager mot seg og en potensiell rettssak foran seg lever han fortsatt det glade partyliv, gir samfunnet fingeren og opprører ofrene med sin likgyldighet. Det virker ikke som han respekterer autoriteter heller (siktet for forulemping av offentlig tjenestemann). 

Og det klart provoserer folk som ser dette utenfra - enten de er vanlige norske borgere (les: skattebetalere) eller ofrene for hans alvorlige ugjerninger. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
1600 skrev (2 minutter siden):

Foreslår at du leser svarene du får. Her får du det igjen.

https://psycnet.apa.org/record/1994-05949-001

Du synes dette gjelder som anerkjent, oppdater aktuell forskning?
Eller er det en diskusjon om en teori? 
Er teorien anerkjent også i dag, 31 år senere? Er andre forskere enige? Finnes det kvantitative studier som bekrefter teoriene her? (og hvis det ikke finnes kvantitative studier om dette - hvorfor?)

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Sur sitron skrev (Akkurat nå):

Og det klart provoserer folk som ser dette utenfra - enten de er vanlige norske borgere (les: skattebetalere) eller ofrene for hans alvorlige ugjerninger. 

Jeg er enig i at det er provoserende, men det ser jo ut til at det må en dom til for å stoppe dette. 
 Vi er fortsatt en rettsstat. Det betyr at også drittsekker, serieforbrytere og andre ikke-særlig-likandes-folk har rettssikkerhet og skal dømmes av domstolene. 

• Liker 5
Skrevet

Det er helt sant at man ikke vet hva som er gjort og ikke. Men så er det også noe som heter å observere. Vi observerer hva som pågår, vi observerer hva som har skjedd tidligere, vi har et inntrykk av både hans mor og stefar, vi vet at han får penger kastet på seg, at han aldri har hatt jobb, men eid bolig, flyttet til London til en rimelig posh jobb ifht til relevant erfaring og utdannelse, vi vet at han ikke kan betale regninger, vi vet at han har peiset bort 2 mill, vi vet at han har et rusproblem, et alkoholproblem, er sinneproblem, et kriminelt nettverk, at politiet har hatt forebyggende samtaler som har vært "above my fucking paygrade", vi vet at han har lagret uante mengder med seksuelle overtramp mot intetanende kvinner, vi vet at han har truet folk på livet, vi vet at han har tatt kvelertak og rasert leiligheter, vi vet at pga mors status, har han blitt beskyttet på Skaugum hvor han har fått lov å drive på videre. Jeg synes det er naiv, ekstremt faktisk, å late som at dette er en kar som har fått klare grenser fra tidlig av, og at han ene og alene er årsaken til at han er rabiat. Det er hans skyld alt han har gjort, men det er en kompleks årsakssammenheng her, som jeg synes det er interessant å diskutere. Det er mye man ikke kan si i tråden fordi det ikke finnes dokumentasjon, men det betyr ikke at folk ikke har erfaring med ham og vet hvordan ting har vært. Man kan bare ikke skrive om det. Men hvis man forhører seg litt rundt, får man et klart bilde på mye. Men selv utifra det vi har dokumentasjon på, så er det for meg innlysende at det har vært et større fokus på putesying, på å behage Marius, på curling utav en annen verden, enn det har vært på å få ham på rett kjøl. Det ser vi enda, han er straks 30 og lever på mamma. Det er vanvittig flaut. Han har altså fått så vanvittig mye tilrettelagt for seg, og han har ikke trengt å løfte en finger for det. Og hvis mamma over all formodning har prøvd alt mulig uten at det har hjulpet, burde han jo aldri ha fått lov å være ute i samfunnet. Da burde han hatt en støttekontakt, han burde vært på en eller annen institusjon sånn at han ikke fikk mulighet til å skade så mange som han har gjort. 

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 7
Skrevet
pøbelsara skrev (16 minutter siden):

Du antar en hel masse ting du ikke har kunnskap om -eller kjennskap til om hva som skjer bak lukkede dører og hvordan det resonneres. 
jeg er enig  i at det ikke funker - det kan jo alle se. Jeg er helt uenig i slutningen om at dette skjer fordi foreldrene gir f og ikke bryr seg. Det forutsetter at de mangler empati og ikke bryr seg - som er en slutning jeg ikke trekker om noen når det er så mange ukjente faktorer. 
jeg ser en kriminell fyr som er helt uten kontroll og som gjør dumme, slemme og ulovlige valg. Men jeg tror ikke noen står og heier på sidelinjen. Så onde og dumme tror jeg ikke noen er, heller ikke kronprinsparet. 

Foreldrene bryr seg i aller høyeste grad. Er man glad i sitt avkom så bryr man seg. Tror ikke det er spørsmål om MM og HM gir f…  eller ikke. Definitivt ikke. Dette rir nok dem som en mare 24/7.

Spørsmålet er heller om de opp gjennom årene kanskje ikke har vært istand til å ta til seg råd fra lærere, skoleledelse og evt  PPT-tjeneste. At de har vært egenrådige og "vet best". Og har hatt piggene ute for enhver velment kritikk. MM har jo allerede adressert dette i sitt berømte brev. Om forventninger fra skolen. Og at MM er beskrevet (selv fra kongefamilien) som en egenrådig dame som kan bli veldig sint om dette blir utfordret, og helst tar til seg kritikk/råd om de er mer følelsesbaserte.

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet

På institusjon? Uten lov og dom? 

• Liker 1
Skrevet
Svart skjerm skrev (2 minutter siden):

Foreldrene bryr seg i aller høyeste grad. Er man glad i sitt avkom så bryr man seg. Tror ikke det er spørsmål om MM og HM gir f…  eller ikke. Definitivt ikke. Dette rir nok dem som en mare 24/7.

Spørsmålet er heller om de opp gjennom årene kanskje ikke har vært istand til å ta til seg råd fra lærere, skoleledelse og evt  PPT-tjeneste. At de har vært egenrådige og "vet best". Og har hatt piggene ute for enhver velment kritikk. MM har jo allerede adressert dette i sitt berømte brev. Om forventninger fra skolen. Og at MM er beskrevet (selv fra kongefamilien) som en egenrådig dame som kan bli veldig sint om dette blir utfordret, og helst tar til seg kritikk/råd om de er mer følelsesbaserte.

Men alt dette er jo også antakelser?

• Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (1 time siden):

Hvem har fremstilt det slik?

Det er bare å bla seg bakover i tråden, så er det mange eksempler på det. Merkelig om man ikke har fått med seg det. Jeg kommer ikke til å nevne brukernavn her, så klart. Det blir slettet som brukerdebatt. 

• Liker 3
  • Hjerte 2
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (26 minutter siden):

Du synes dette gjelder som anerkjent, oppdater aktuell forskning?
Eller er det en diskusjon om en teori? 
Er teorien anerkjent også i dag, 31 år senere? Er andre forskere enige? Finnes det kvantitative studier som bekrefter teoriene her? (og hvis det ikke finnes kvantitative studier om dette - hvorfor?)

Jeg synes en avhandling som brukes sterkt i barnepsykologien er et godt poeng i en debatt som handler om en fyr som har sklidd helt ut og virker som ikke har noen grenser ja. Her er noen nyere studier, om du ikke er enig er det helt fint - men jeg stoler mere på professorer og spesialister innen feltet enn synsing på kvinneguiden.

https://nhsjs.com/wp-content/uploads/2025/03/How-Do-Environmental-Factors-and-Parent-Child-Relationships-Contribute-to-The-Likelihood-of-Criminal-Behavior-in-Adulthood.pdf?

Sitat

“Criminal behavior forms under the influence of risk factors that comply with conflicting parent–child relationships, adverse social environment, and individual psychological and moral characteristics adopted in childhood.

Eller her, en meta-analyse på samme tema utført av den Canadiske staten: 

https://www.publicsafety.gc.ca/cnt/rsrcs/pblctns/wht-knw/index-en.aspx?

Sitat

A compendium of family-level risk factors found that:

Poor parental practices

Parental antisocial behavior

Insufficient discipline, poor supervision, and inconsistent expectations were all consistently associated with juvenile delinquency. 

These map directly onto boundary failures: insufficient discipline, poor supervision, and inconsistent expectations.

Så er det vel egentlig bare å vente på alle argumentene som sier at seriøse avhandlinger bare er tull, at dette ikke er Canada, at MBH helt klart har opplevd masse konsekvenser og at hans enablere ikke gjør noe galt. Kan vel egentlig bare vente på de samme gamle argumentene som sier at MBH får penger og bolig, mens han drar på ferie med hvitevaskere og lever i sus og dus, egentlig er anbefalt av helsenorge.

Endret av 1600
  • Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
Era Vulgaris skrev (1 minutt siden):

Det er bare å bla seg bakover i tråden, så er det mange eksempler på det. Merkelig om man ikke har fått med seg det. Jeg kommer ikke til å nevne brukernavn her, så klart. Det blir slettet som brukerdebatt. 

Ja, akkurat det kan jeg ikke fatte og begripe at noen ikke har fått med seg. Kommer imidlertid aldri til å nevne navn her jeg heller. 

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Sur sitron skrev (1 minutt siden):

Ja, akkurat det kan jeg ikke fatte og begripe at noen ikke har fått med seg. Kommer imidlertid aldri til å nevne navn her jeg heller. 

Det er visst alt etter hva som passer seg der og da. 

• Liker 4
  • Hjerte 2
Skrevet
pøbelsara skrev (8 minutter siden):

På institusjon? Uten lov og dom? 

Var det dét du hentet fra innlegget mitt? Interessant.

• Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Era Vulgaris skrev (7 minutter siden):

Jeg har ikke sett noen som gjør det, og jeg har vørt med i denne tråden helt fra begynnelsen.

jeg har sett noen som er uenig i demoniseringen, men ingen eksempler på det du nevner.

Jeg er av de som mener at en voksen mann på 28 år, selv er den eneste som må ta ansvar for de ulovlige tingene han gjør. 

men jeg har ikke sett noen som roser henne ukritisk.

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Var det dét du hentet fra innlegget mitt? Interessant.

Du skriver jo at han burde ha støttekontakt og at han «burde være på en eller annen institusjon».  Hva mente du da? 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke sett noen som gjør det, og jeg har vørt med i denne tråden helt fra begynnelsen.

jeg har sett noen som er uenig i demoniseringen, men ingen eksempler på det du nevner.

Jeg er av de som mener at en voksen mann på 28 år, selv er den eneste som må ta ansvar for de ulovlige tingene han gjør. 

Men på hvilken måte lærer han å ta ansvar hvis han aldri får muligheten? Alt annet i livet hans blir tilrettelagt for ham. Han har jo aldri lært seg hvordan man gjør det, fordi ingen har lært han det.

• Liker 4
  • Hjerte 1
Annonse
Skrevet
Sur sitron skrev (9 minutter siden):

Da kan du bare droppe å hevde det, hvis du ikke kan vise til noen som sier det. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Men på hvilken måte lærer han å ta ansvar hvis han aldri får muligheten? Alt annet i livet hans blir tilrettelagt for ham. Han har jo aldri lært seg hvordan man gjør det, fordi ingen har lært han det.

Det er jo det vi ikke vet! Vi vet ikke om han er fullstendig  resistent for veiledning og grensesetting, eller om han aldri har møtt grenser. Antakelig ligger sannheten et sted mellom alt eller ingenting

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Du skriver jo at han burde ha støttekontakt og at han «burde være på en eller annen institusjon».  Hva mente du da? 

Akkurat det jeg skrev. 

PusheenPusheen skrev (24 minutter siden):

Og hvis mamma over all formodning har prøvd alt mulig uten at det har hjulpet, burde han jo aldri ha fått lov å være ute i samfunnet. Da burde han hatt en støttekontakt, han burde vært på en eller annen institusjon sånn at han ikke fikk mulighet til å skade så mange som han har gjort. 

Hvis noen er så farlig for andre uten at de kan hjelpes med å stoppe seg selv, har man ikke noe ute i samfunnet alene å gjøre. Selvsagt. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
pøbelsara skrev (5 minutter siden):

Ok. 

• Hjerte 1
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (28 minutter siden):

Men alt dette er jo også antakelser?

Ikke alt. 
Men det er godt kjent og dokumentert hvordan MM står i kritikk og råd. 
https://www.vg.no/rampelys/i/L25LV/ny-mette-marit-dokumentar-snakker-om-mette-marits-sinne-ikke-goey-aa-vaere-uenig-med-henne

Gry Mølleskog, venninne og stabssjef, gir deg en temmelig rett frem beskrivelse av MM. 

"Hvis du er uenig i henne er det ikke like gøy. Og måten og overbevise kronprinsessen på er ikke nødvendigvis gjennom faglig argumentasjon, men man må overbevise henne gjennom mer emosjonelle ting eller bruke lang tid. 
Men veldig ofte får kronprinsessen det sånn som hun ønsker".

Spørsmålet da er om dette har skjedd med MM når det kommer til råd fra skolen og andre angående Marius B Høiby. 

Endret av Svart skjerm
.
  • Liker 13
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...