Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

PusheenPusheen skrev (5 minutter siden):

Helt sant. NAV har selvsagt et regelverk de bruker som en ramme, men folk er forskjellige, har ulik helse og ulike behandlingsplaner. Dette tilpasses hver enkelt. Jeg kjenner flere på AAP som har helt forskjellig opplegg enn den andre. Noen har hatt mer eller mindre "etter boka", mens andre har måttet få det tilpasset. Noe er faktisk avhengig av hvor man bor også. Det er "lettere" å følge ABC hvis man bor i en by eller større sted, enn hvis man bor på bøgda og ting er litt mer avhengig av kapasitet og andre ting som f.eks transport. Men ingen planer kommer uten krav uansett, så det er heller ingen som får noe gratis. Man prøver å følge en plan som vil gi best mulig utfall for den enkelte. Og takk og lov for det. 

Joda - men NOE må de gjøre. Alle har godt av å gjøre noe. Ha noen forpliktelser, om det så er å gå tur eller trene. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1600 skrev (2 minutter siden):

Man får i hvert fall ikke gratispass om man er kriminell rusmisbruker med historikk som tilsier at midlene man gir bare kommer på konto uten krav om noe som helst.

Det får være grenser til naivitet i favør for MBH folk skal ha.

Han ville fått krav som alle andre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Voyager skrev (1 time siden):

Hvis han ikke klarer å oppfylle krav som alle andre i Norge må oppfylle, så bør han bo på en celle, som vi skattebetalere betaler for. Som andre mennesker i Norge som ikke retter seg etter lovens krav. 

Heldigvis  bor vi  ikke i et diktatur, som kaster folk  i fengsel  fordi man er et avvik

Men at man må ha gjort noe galt, og få en dom , før folk kastes bak murene.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (Akkurat nå):

Joda - men NOE må de gjøre. Alle har godt av å gjøre noe. Ha noen forpliktelser, om det så er å gå tur eller trene. 

Ja, jeg sa vel også det i kommentaren min. At ingen planer kommer uten krav. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (På 24.2.2025 den 8.20):

Nei, ingen lov - bare sunn fornuft. 

Jeg hadde en kompis i begynnelsen av 20 årene. Smart fyr. Fra rik familie. Han disponerte en leilighet i sentrum faren eide, studerte medisin, fikk masse lommepenger som gikk champagne, merkeklær .. og dop. Når faren fant det ut kuttet han han tvert. Kastet han ut og stoppet lommepengene. 
han klarte seg ikke veldig godt i rennesteinen, bare 2 år levde han før han ble drept for narkogjeld. Bruken tok selvsagt av når resten av livet ble tatt fra han. 
regner med faren klapper seg stolt på skulderen. Han brukte sunn fornuft. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (1 minutt siden):

Jeg hadde en kompis i begynnelsen av 20 årene. Smart fyr. Fra rik familie. Han disponerte en leilighet i sentrum faren eide, studerte medisin, fikk masse lommepenger som gikk champagne, merkeklær .. og dop. Når faren fant det ut kuttet han han tvert. Kastet han ut og stoppet lommepengene. 
han klarte seg ikke veldig godt i rennesteinen, bare 2 år levde han før han ble drept for narkogjeld. Bruken tok selvsagt av når resten av livet ble tatt fra han. 

Men det trenger vel ikke være det ene eller det andre uten noenting imellom. Alle disse ytterpunktene er jo ekstreme. Ok, hvis han skal bo på Skaugum og få gratis bolig og penger til livsopphold - still krav til mannen. Regelmessog doptesting, nulltoleranse for oppbevaring av dop på eiendommen, gi faen i å slå folk halvveis ihjel, ingen hensynsløs kjøring, ta tak i livet der man kan osv. 

• Liker 8
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Låner også penger fra kompiser

"Høiby forteller også at han låner penger av kamerater, ifølge TV 2s opplysninger."

Så det er visst ikke nok at mamma må betale regninger og handle for han av og til, han må også sette seg i enda mer gjeld ved å låne. Må være en helt sinnsyk sum han trenger... Hadde vært kult om han kunne få prøve å ta litt ansvar.

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (10 minutter siden):

Så er det nå engang slik at man kan ta seg en helt vanlig jobb og forsørge seg selv.

MÅ ikke leve på rike foreldre.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (19 minutter siden):

Man får i hvert fall ikke gratispass om man er kriminell rusmisbruker med historikk som tilsier at midlene man gir bare kommer på konto uten krav om noe som helst.

Det får være grenser til naivitet i favør for MBH folk skal ha.

Jo faktisk. Når man er over 25, har man krav på livsopphold og boutgifter.  Eller er de aap du mener? Alle de avbrutte jobbene hans kunne godt vært en del av aap. Vi vet ikke hvorfor han slutter, men det kan tyde på at han ikke har inntektsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (Akkurat nå):

Jo faktisk. Når man er over 25, har man krav på livsopphold og boutgifter.  Eller er de aap du mener? Alle de avbrutte jobbene hans kunne godt vært en del av aap. Vi vet ikke hvorfor han slutter, men det kan tyde på at han ikke har inntektsevne.

Man har ikke krav på 20K i tillegg til bolig og strøm.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (7 minutter siden):

Din 'tro' av hva Sosialstønad eller AAP er, er helt virkelighetsfjern.

Både sosialstønad og AAP har strenge aktivitetskrav og streng oppfølging. Resten er bare fri fantasi.

Det er en grunn til at en del rusmisbrukere sliter med å få til NAV-løp, hovedsakelig fordi de ikke klarer å oppfylle kravene som stilles. 

Endret av 1600
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (8 minutter siden):

Nødvendig livsopphold, ja - og passende bolig. En enslig mann får ikke dekket enebolig til 30.000 pr mnd.

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (21 minutter siden):

Jeg hadde en kompis som hadde store puter under armene og ble tatt i å banke dama si av foreldrene, de kuttet alle penger, fyren ble sendt i fengsel og er nå prest. Poenget ditt er?

Personlige skildringer som denne har ingenting med situasjonen å gjøre.

Endret av 1600
  • Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Miomino skrev (54 minutter siden):

Kanskje du skulle ta en titt på reglene selv?

I min jobb er jeg jevnlig i kontakt med mennesker som er på diverse nav stønader. At regelverket ikke følges er ikke enkeltstående hendelser, men normalen. 

Ja, jeg leste de før jeg la de ut for deg, og så kom du med en personlig historie som ingen kan bekrefte.

Det blir litt som at jeg skulle sagt at jeg kjenner flere som snyter på skatten, og at dette er helt lovlig fordi de gjør det selv om noen henviser meg kilder rett fra skatteetaten som sier noe annet.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (8 minutter siden):

Men det trenger vel ikke være det ene eller det andre uten noenting imellom. Alle disse ytterpunktene er jo ekstreme. Ok, hvis han skal bo på Skaugum og få gratis bolig og penger til livsopphold - still krav til mannen. Regelmessog doptesting, nulltoleranse for oppbevaring av dop på eiendommen, gi faen i å slå folk halvveis ihjel, ingen hensynsløs kjøring, ta tak i livet der man kan osv. 

nei, og ting kan også gå begge veier, så det finnes ikke et fasitsvar heller. 
ja, når det gjelder Marius kan man stille disse kravene, og det kan godt være de er stilt nå- er vel en stund siden se&hør har publisert festbilder. Ok, man stiller krav til dopingtest - testen er positiv . Hva da? Nulltoleranse for dop på eiendommen, men så finner man dop der. Hva da?  Det kan godt være akkurat disse kravene har vært stilt. 
jeg ser folk gjør veldig narr av behandlingen han har vært på, jeg regner dog med at det var et krav for og ta tak. Om det var begynnelsen på en lengre plan vet vi jo. Har jo vært stille rundt han i etterkant, så vet vi hva han driver med? Bortsett fra 2 dager på hotell og isbading? Mm tok jo tak i hensynsløs kjøring, men skjønner ikke hvorfor han fortsatt har bil ( om han har det )om den står på deres navn. 
Poenget mitt var at det ikke finnes noe fasitsvar på « hiv ut og kutt hånden av» jeg har en omvendt veldig trist erfaring med den metoden. Så tenker jeg politiet må ta seg av den « slå folk halvveis i hjel « biten, og det gjør de jo. Riktig bolig for det er en fengselcelle, og det er tryggere enn kaste ut. 
har ulike erfaringer derfra og - noen kommer ut med skikk på livet, nyktere, tatt fag, fått god psykologhjelp og klart seg bra i etterkant. Og noen har kommet ut med et bredere kriminelt nettverk og opplevd fengselsopphold som rekruttering . Ingen fasitsvar der heller. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (7 minutter siden):

Nødvendig livsopphold, ja - og passende bolig. En enslig mann får ikke dekket enebolig til 30.000 pr mnd.

Det er ingen tvil om at Marius bor i større bolig en hva som er passende for enslig mann. Det er vel det de har tilgjengelig. Han kunne godt ha bodd i 1- roms kommunal bolig for rus og psykisk helse for 12k i måneden, dekket av nav. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
1600 skrev (10 minutter siden):

Jeg hadde en kompis som hadde store puter under armene og ble tatt i å banke dama si av foreldrene, de kuttet alle penger, fyren ble sendt i fengsel og er nå prest. Poenget ditt er?

Personlige skildringer som denne har ingenting med situasjonen å gjøre.

Poenget mitt er at folk er ulike, og at det finnes noe fasitsvar. Så bra det gikk bra med kompisen din, kanskje Marius også blir prest. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvittre skrev (3 minutter siden):

nei, og ting kan også gå begge veier, så det finnes ikke et fasitsvar heller. 
ja, når det gjelder Marius kan man stille disse kravene, og det kan godt være de er stilt nå- er vel en stund siden se&hør har publisert festbilder. Ok, man stiller krav til dopingtest - testen er positiv . Hva da? Nulltoleranse for dop på eiendommen, men så finner man dop der. Hva da?  Det kan godt være akkurat disse kravene har vært stilt. 
jeg ser folk gjør veldig narr av behandlingen han har vært på, jeg regner dog med at det var et krav for og ta tak. Om det var begynnelsen på en lengre plan vet vi jo. Har jo vært stille rundt han i etterkant, så vet vi hva han driver med? Bortsett fra 2 dager på hotell og isbading? Mm tok jo tak i hensynsløs kjøring, men skjønner ikke hvorfor han fortsatt har bil ( om han har det )om den står på deres navn. 
Poenget mitt var at det ikke finnes noe fasitsvar på « hiv ut og kutt hånden av» jeg har en omvendt veldig trist erfaring med den metoden. Så tenker jeg politiet må ta seg av den « slå folk halvveis i hjel « biten, og det gjør de jo. Riktig bolig for det er en fengselcelle, og det er tryggere enn kaste ut. 
har ulike erfaringer derfra og - noen kommer ut med skikk på livet, nyktere, tatt fag, fått god psykologhjelp og klart seg bra i etterkant. Og noen har kommet ut med et bredere kriminelt nettverk og opplevd fengselsopphold som rekruttering . Ingen fasitsvar der heller. 

Ja, hva da? Man kan hvertfall ikke fortsette i samme spor, et spor som tydeligvis da ikke hjelper. Hvis man likevel gjør det, frasier man seg retten til å si at man har prøvd alt for å hjelpe. Man kan konkludere med at man vil gjøre ting mest mulig behagelig for Marius fremfor å få ham til å ta et snev av ansvar og oppleve et snev av konsekvenser oppi det hele. Man fortsetter å sy puter under armene på ham, og han blir stadig mer bortskjemt og overbevist om at han faktisk slipper unna med alt han foretar seg. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1600 skrev (14 minutter siden):

Din 'tro' av hva Sosialstønad eller AAP er, er helt virkelighetsfjern.

Både sosialstønad og AAP har strenge aktivitetskrav og streng oppfølging. Resten er bare fri fantasi.

Det er en grunn til at en del rusmisbrukere sliter med å få til NAV-løp, hovedsakelig fordi de ikke klarer å oppfylle kravene som stilles. 

Nope, jeg kjenner dette godt. 
sosialstønad har aktivitetskrav for de under 25, men selv om du fyller dem så har du faktisk krav på livsopphold . Aap har aktivitetsplan, aktivitet kan være alt fra og gå til psykolog eller timer på blå kors , det kan være og sitte på et dyrt kurs og skrive Jobbsøknader på lite relevante jobber, det kan være rehabiliteringsopphold og det kan være i arbeidspraksis eller lærling . Hvis man ikke fyller kravene kan man miste aap og måtte søke sosialhjelp. 
det Marius har drevet med i mange år, korte arbeidsforhold, 3 avbrutte lærings plasser, rehab og diagnoser fører ofte til uføretrygd fordi han ikke viser og ha inntektsevne . 
min « tro « er min erfaring på aap, min søster jobber som veileder i nav, og jeg som ufør har en liten jobb i lavterskeltilbud i kommunen hvor jeg hjelper typisk rus/ psykisk syke i nav og boligkontor systemet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

utenlandsfarer skrev (39 minutter siden):

Så er det nå engang slik at man kan ta seg en helt vanlig jobb og forsørge seg selv.

MÅ ikke leve på rike foreldre.

Ja, takk for råd. Skulle hatt deg for 25 år siden. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...