Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Jeg empatiserer veldig mye med Marius. 

Det har nok vært utrolig vanskelig for ham å vokse opp, alltid bli oppfostret med at du alltid vil bli i skyggen av et "ekte" barn.  Dette er nok spesielt følsomt når en snakker om adel og i Norge er det vel eneste adelige vi har.

Og media har nok muligens, ikke bevisst, men allikevel, kunnet bruke ham som en lynavleder i forhold til de ekte "pureblood" barna som alt er bare fryd og gammen med.

SÅ hvorfor ble ikke han utnevnt som tronarving da HM og MM ble gift? Hva er, i dag, så spesielt med en arverekkefølge all den tid det ikke er noe annet som betyr noe? 

Det beste for ham hadde muligens vært å flytte til et lite sted og bygge seg opp en solid krets av venner over tid. Fjernt fra Oslo og fjernt ifra et "tidsriktig" kongehus som i bunn og grunn har mindre og mindre interesse (i mine øyne) av å forvalte Norge vel, det siste er nok i takt med hvordan våre politikere oppfører seg. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Freydis skrev (32 minutter siden):

Nei, alle vet at hun kan tie så mye hun vil. 

Jeg tror du faktisk må venne deg til at du ikke kan kreve at MM skal si noe som helst i denne saken for å tilfredsstille nysgjerrighet.

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rev. Revenge skrev (Akkurat nå):

Jeg tror du faktisk må venne deg til at du ikke kan kreve at MM skal si noe som helst i denne saken for å tilfredsstille nysgjerrighet.

Og tror du må begynne å tilvenne deg den antipatien hun begynner å få fra folket generelt. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rev. Revenge skrev (Akkurat nå):

Jeg krever ingenting - men det er ting jeg reagerer på - akkurat som du reagerer hver gang jeg legger ut et innlegg her. 

Som jeg har sagt før - jeg klarer meg veldig godt uten et kongehus i fremtiden. Kongehuset klarer seg ikke uten tillit hos folk. De har ansvar overfor det norske folk og kan ikke gjøre akkurat det som faller dem inn. 

• Liker 9
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (9 minutter siden):

Joda, du har hevdet både at "det er vel ingen som tror at de har mistet nattesøvnen over dette" og at "det er ingenting som tilsier at de har skjenket ofrene en tanke". Jeg har diskutert det med deg før. Meget spesielt.

Det er veldig mye som er spesielt. Ikke bare dette.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Freydis skrev (16 minutter siden):

Mer enn en gang tenker jeg at de oppfører seg sånn med vilje (MM og HM - fordi de er lei og vil ut av det hele) De virker ærlig talt ikke særlig inspirerende og det virker ikke som om de går til oppgaven med lyst. 

Nok et eksempel på hvor utrolig ødeleggende det kan være å vokse opp som skilsmissebarn med mindre en har bunnsolide rammer imellom far og sønn. 

Da MM ble en slik høyprofilert person ble Marius delvis bygd opp av media for så å bli revet ned når det var tid. For ham hadde vet nok vært bedre å vokse opp med en far, selv om vi ikke vet mye om denne personen på den tiden. 

For meg framstår MM&HM som veldig egoistiske her, men det er klart, de er jo "kongehuset" og her skal jo kun det polerte og riktige framstå. Dette blir jo enda mer pussig når en tenker på MM sin bakgrunn selv. 

Dette er hverken en moralisering eller skjennepreken ovenfor noen, men mine tanker mest rettet mot Marius og   hans oppvekst. 

Tenk å vokse opp og vite at for din mor vil du alltid være andrefiolin utad. Førstefødt og satt til side. 

Personlig synes jeg ikke shaman Durek og MArtha er noe større "problem" for kongehuset enn hvordan Marius har blitt behandlet.  

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AdonisFFM skrev (6 minutter siden):

Det har nok vært utrolig vanskelig for ham å vokse opp, alltid bli oppfostret med at du alltid vil bli i skyggen av et "ekte" barn.  Dette er nok spesielt følsomt når en snakker om adel og i Norge er det vel eneste adelige vi har.

Og media har nok muligens, ikke bevisst, men allikevel, kunnet bruke ham som en lynavleder i forhold til de ekte "pureblood" barna som alt er bare fryd og gammen med.

SÅ hvorfor ble ikke han utnevnt som tronarving da HM og MM ble gift? Hva er, i dag, så spesielt med en arverekkefølge all den tid det ikke er noe annet som betyr noe? 

Det beste for ham hadde muligens vært å flytte til et lite sted og bygge seg opp en solid krets av venner over tid. Fjernt fra Oslo og fjernt ifra et "tidsriktig" kongehus som i bunn og grunn har mindre og mindre interesse (i mine øyne) av å forvalte Norge vel, det siste er nok i takt med hvordan våre politikere oppfører seg. 

Marius har kanskje ikke hatt det lett. Det er lett å tenke seg at han har vært i en vanskelig situasjon. Men, når det er sagt; hans handlinger kan allikevel ikke unnskyldes av at han har hatt det vanskelig. Det kan forklare det han har gjort, men ikke unnskylde det. Og han har mulighet til å stå opp og ta ansvar for det han har gjort, ta sin straff, og så begynne et nytt å bedre liv. Det er slik den norske rettsstaten er bygd opp; alle skal ha en mulighet til å gjøre opp for seg og gå videre. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (4 timer siden):

Jo, det vet vi. Hun har selv sagt det. Om du ikke tror på det, blir en annen sak.

Ja, hun har sagt at det har vært et «veldig, veldig tøft år», og en «veldig, veldig tøff høst»? Og at hun står godt i kritikken? Hva annet har hun uttalt da?

• Liker 10
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (9 minutter siden):

Hvis teorien din stemmer og at det er pga at han har levd i skyggen av "ekte barn", hva tenker du alternativet for han skulle vært? Flytte alene som barn til et lite sted? Det hadde vel i så fall gjort vondt verre, at han ble flyttet vekk fra mor fordi han ikke var god nok? 

Hvorfor ble han ikke utnevnt tronearving? Det skjønner vel du også, slik du formulerer innlegget ditt. Hverken han eller MM har kongelig blod, og det er vel blodslinjen som gjelder. Kan du se for deg Marius som en egnet konge?

Jeg kan godt ha sympati for en vanskelig oppvekst, men jeg har null sympati for hvordan han har valgt å deal'e med det. 

• Liker 11
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (17 minutter siden):

Du kom meg i forkjøpet, logget meg nettopp på igjen her. Men er enig. MBH har herjet på i åresvis. Det har ikke vært dekt i media under anonym identitet heller, det har ikke vært dekt i det hele tatt. 

For alt du/vi vet kan forfatteren ha "herjet på i årevis". Rykter kan ha svirret og media kan ha hatt informasjon om denne personen, som virker å være en av favoritt argumentene i denne tråden.

Hva med den tidligere programlederen, sak omtalt i Se&Hør hvor vedkommende er anonymisert, som har svindlet kvinner i årevis. Han sjekket opp damer på Tinder. Sjonglerte flere forhold samtidig mens han utnyttet dem økonomisk. Ser ikke hans navn og bilde i media.

Så har vi da reality kjendisen som er siktet for vold i nære relasjoner og voldtekt. Omtalt anonymt i media han også.

• Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (1 minutt siden):

Marius har kanskje ikke hatt det lett. Det er lett å tenke seg at han har vært i en vanskelig situasjon. Men, når det er sagt; hans handlinger kan allikevel ikke unnskyldes av at han har hatt det vanskelig. Det kan forklare det han har gjort, men ikke unnskylde det. Og han har mulighet til å stå opp og ta ansvar for det han har gjort, ta sin straff, og så begynne et nytt å bedre liv. Det er slik den norske rettsstaten er bygd opp; alle skal ha en mulighet til å gjøre opp for seg og gå videre. 

En får håpe media vil skjerpe seg og ikke dissekere denne rettsaken når den kommer.  

Har hans far, jeg sikter her til HM, noen gang kommet ut med noen tanker om dette? Eller blir det for "kontroversielt"? En ting er hva han har gjort i det private, som er enkelt å hevde eller ikke, men en annen ting er hvordan han profilerer seg som en god far i det offentlige. 

Jeg leser hverken se&hør eller VG, så får ikke fulgt med alt, men det er klart at hans framtid vil handle om å bygge opp et EGET liv med EGEN identitet hvor han kan leve godt.  Personlig tror jeg kongehuset sikkert kunne "kjøpt" ham ut? Hjelp ham til å flytte et nytt ste, gi ham en bolig og la ham bygge seg opp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miomino skrev (2 minutter siden):

For alt du/vi vet kan forfatteren ha "herjet på i årevis". Rykter kan ha svirret og media kan ha hatt informasjon om denne personen, som virker å være en av favoritt argumentene i denne tråden.

Hva med den tidligere programlederen, sak omtalt i Se&Hør hvor vedkommende er anonymisert, som har svindlet kvinner i årevis. Han sjekket opp damer på Tinder. Sjonglerte flere forhold samtidig mens han utnyttet dem økonomisk. Ser ikke hans navn og bilde i media.

Så har vi da reality kjendisen som er siktet for vold i nære relasjoner og voldtekt. Omtalt anonymt i media han også.

Jada, for alt jeg vet, kan alle ha herjet på i åresvis. Du har rett i det.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Miomino skrev (18 minutter siden):

Og naboen min, som ble psykotisk og tok livet av kona si på sine eldre dager, med påfølgende politijakt med hundespann og helikopter over hele kommunen, ble ikke omtalt i media i det hele tatt. Ikke engang en liten notis. Så dette henger kanskje sammen med hvor høyt oppe man er i de sosiale lag, hvor profilert eller hvor mye makt (sosial kapital har blitt nevnt her før) man har i kraft av sin person. 

Endret av TigerK
Utelatt ord i setning
  • Liker 5
  • Hjerte 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PusheenPusheen skrev (2 minutter siden):

Hvis teorien din stemmer og at det er pga at han har levd i skyggen av "ekte barn", hva tenker du alternativet for han skulle vært? Flytte alene som barn til et lite sted? Det hadde vel i så fall gjort vondt verre, at han ble flyttet vekk fra mor fordi han ikke var god nok? 

Hvorfor ble han ikke utnevnt tronearving? Det skjønner vel du også, slik du formulerer innlegget ditt. Hverken han eller MM har kongelig blod, og det er vel blodslinjen som gjelder. Kan du se for deg Marius som en egnet konge?

Jeg kan godt ha sympati for en vanskelig oppvekst, men jeg har null sympati for hvordan han har valgt å deal'e med det. 

"Blodslinjen til HM er vel heller ikke utpreget Norsk da, om en skal følge den. Vår kong var jo det Danske andrevalget og vi klarte altså ikke å heller krone en Norsk eller rett og slett utnevne Nansen som konge. Mye av dette skyldes vel at England hjalp til, samt at Danmark skulle utvide seg. 

Kan Marius være egnet kong? Hvorfor ikke? Hva er problemet? Det er vel ikke et kriterie at en kong skal være perfekt, for det er det vel få som har vært.

Det er selvsagt vanskelig om ikke umulig å spå om hans liv ville blitt bedre om han hadde hatt mulighet til å leve med far eller bestefar, men en kan vel ikke si at ting har gått så veldig bra sånn som det var.  

Det er vel også temmelig usikkert hvordan et barn vik takle informasjon om hans biologiske far etter hvert som media dissekerer det i oppveksten. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

rebella81 skrev (1 minutt siden):

Ja, hun har sagt at det har vært et «veldig, veldig tøft år», og en «veldig, veldig tøff høst»? Og at hun står godt i kritikken? Hva annet har hun uttalt da?

en liten kommentar til dette med hvilken kritikk hun "står godt i".

Jeg har inntrykk av at det har utviklet seg til en trådsannhet at MM "står godt" i all kritikk hun får, og jeg synes kommentaren blir brukt for langt mer enn den er verd.

Men det hun faktisk svarte på da hun sa det, var et spørsmål om kritikken de fikk i august/september for at de ikke uttaler seg om de konkrete opplysningene i saken på det tidsounktet. Det er den kritikken hun sa at hun "står godt i", før hun tilføyde at det ikke er utelukket at de vil kommentere saken på et senere tidspunkt.

https://www.nrk.no/norge/kronprinsparet-vil-ikke-svare-om-politiets-samtale-med-hoiby-1.17040572

• Nyttig 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (3 minutter siden):

En får håpe media vil skjerpe seg og ikke dissekere denne rettsaken når den kommer.  

Har hans far, jeg sikter her til HM, noen gang kommet ut med noen tanker om dette? Eller blir det for "kontroversielt"? En ting er hva han har gjort i det private, som er enkelt å hevde eller ikke, men en annen ting er hvordan han profilerer seg som en god far i det offentlige. 

Jeg leser hverken se&hør eller VG, så får ikke fulgt med alt, men det er klart at hans framtid vil handle om å bygge opp et EGET liv med EGEN identitet hvor han kan leve godt.  Personlig tror jeg kongehuset sikkert kunne "kjøpt" ham ut? Hjelp ham til å flytte et nytt ste, gi ham en bolig og la ham bygge seg opp. 

Jeg velger å tro at de fleste folk i Norge har sympati med det familien går igjennom på et visst nivå. Og hvis familien vil dele sine bekymringer, sine tanker eller betraktninger, så vil nok sikkert mange lytte med både omtanke og forståelse. Å lukke døra (eller trillebåra) i fjeset på folk og svare «ingen kommentar» virker å være en mindre heldig strategi. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
MissLucy skrev (1 minutt siden):

en liten kommentar til dette med hvilken kritikk hun "står godt i".

Jeg har inntrykk av at det har utviklet seg til en trådsannhet at MM "står godt" i all kritikk hun får, og jeg synes kommentaren blir brukt for langt mer enn den er verd.

Men det hun faktisk svarte på da hun sa det, var et spørsmål om kritikken de fikk i august/september for at de ikke uttaler seg om de konkrete opplysningene i saken på det tidsounktet. Det er den kritikken hun sa at hun "står godt i", før hun tilføyde at det ikke er utelukket at de vil kommentere saken på et senere tidspunkt.

https://www.nrk.no/norge/kronprinsparet-vil-ikke-svare-om-politiets-samtale-med-hoiby-1.17040572

Hovmod står for fall. 

• Liker 7
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AdonisFFM skrev (5 minutter siden):

"Blodslinjen til HM er vel heller ikke utpreget Norsk da, om en skal følge den. Vår kong var jo det Danske andrevalget og vi klarte altså ikke å heller krone en Norsk eller rett og slett utnevne Nansen som konge. Mye av dette skyldes vel at England hjalp til, samt at Danmark skulle utvide seg. 

Kan Marius være egnet kong? Hvorfor ikke? Hva er problemet? Det er vel ikke et kriterie at en kong skal være perfekt, for det er det vel få som har vært.

Det er selvsagt vanskelig om ikke umulig å spå om hans liv ville blitt bedre om han hadde hatt mulighet til å leve med far eller bestefar, men en kan vel ikke si at ting har gått så veldig bra sånn som det var.  

Det er vel også temmelig usikkert hvordan et barn vik takle informasjon om hans biologiske far etter hvert som media dissekerer det i oppveksten. 

Ca alle kongefamilier i Europa er vel preget av mer eller mindre tette blodslinjer på et eller annet tidspunkt. Vi var tross alt under Danmark ganske lenge, så det var vel ikke akkurat unaturlig at det kom en dansk konge. Akkurat det har jeg ikke noe problem med. 

Men at jeg ser åpenlyse problemer med at noen med personlighetstrekkene til Marius skulle være konge - helt klart. DA hadde man bare kunne sagt farvel til monarkiet for alltid.

Endret av PusheenPusheen
Byttet et ord
  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (30 minutter siden):

Hans handlinger kan ikke legges over på andre. Men å ta ham inn i kongefamilien som en "stesønn" /stebarnebarn" er ikke bare enkelt. Det er en posisjon som ingen hadde vært i før ham og det vil selvsagt kreve mye av foresatte. 

Prinsesse Ragnhild var bekymret for ham for mange år siden - kanskje det var noe i det hun uttalte den gang?

Endret av Freydis
skriveleif
  • Liker 8
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (5 minutter siden):

Jeg velger å tro at de fleste folk i Norge har sympati med det familien går igjennom på et visst nivå. Og hvis familien vil dele sine bekymringer, sine tanker eller betraktninger, så vil nok sikkert mange lytte med både omtanke og forståelse. Å lukke døra (eller trillebåra) i fjeset på folk og svare «ingen kommentar» virker å være en mindre heldig strategi. 

Stenge av både fysisk og psykisk - i tillegg til å legge skylden på pressen er nok ikke et sjakktrekk fra deres side. 

• Liker 3
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...