Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for regelbrudd, ved høy aktivitet kan tråden bli stengt for moderering over kort eller lengre tid avhengig av kapasitet. Minner om at tråden kan bli stengt på natt, i helger og på røde dager ved høy aktivitet. 

Minner spesielt på regelen om opphavsrett, brukerdebatt og spekulasjoner. Debatter rundt debatten og debatter rundt andre debatanter vil bli fjernet som avsporinger og ved høy gjentagelse vil vi vurdere innføring av kortere utestengelser for å holde fokuset på selve saken. Ved høy aktivitet kan det bli fjernet innlegg uten at det legges igjen ryddemelding. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Freydis skrev (3 minutter siden):

Hadde hun det så tungt på den tiden?

Hvordan kan du stille spørsmål ved det, når hun deler et brev til folket der hun ber om at sønnen får fred?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Snurrevippen skrev (12 minutter siden):

Når kritikken er uberettiget grunnet spekulasjoner og falske påstander, så handler det ikke om konstruktiv kritikk. Da er det mye mere som ligger bak. Det er denne tråden et godt bevis på. F.eks. så kritiseres brevet MM skrev for å være et trusselbrev. Det er både feil og stygt. De fleste skjønner hvor tungt og krevende det må være for henne som mor. 

Greit å være uenig, kom da gjerne med argumenter som fremmer ditt syn. Ellers risikerer man at en god debatt bare blir en jo-nei-jo-nei-lek som de fleste burde lagt fra seg i ung alder. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
TigerK skrev (14 minutter siden):

Og dessverre er det altfor ofte også oppegående foreldre, med god utdanning og høye stillinger som utsetter barna sine for omsorgssvikt, grov forsømmelse og ansvarsfraskrivelse. Der kommer ikke barnevernet like ofte inn i bildet når barna trenger dem, fordi ingen kan tro at DE som er så velutdannet, velkledde og bemidlede kan utsette barna sine for slikt. «Du ser det ikke før du tror det» - Inga Marte Thorkildsen (anbefaler boken på det varmeste.

Jeg kjenner godt til boken og har anbefalt og nevnt den her flere ganger selv.

Med oppegående siktet jeg til foreldre som gir tilstrekkelig god omsorg uavhengig av sosioøkonomiske og kulturelle forhold, altså ikke til ordet ressurssterke i vanlig forstand. Så er det nok også blitt en overdreven myte at sistnevnte gruppe går så under radaren som mange tror, selv om det absolutt skjer. Men det skjer desverre i altfor stor grad også blant såkalte ressurssvake, da svikt er vanskelig å avdekke, foreldres rettigheter står sterkt og andre, sammensatte svakheter ved systemet. 

Nå var uansett ikke poenget mitt barnevern, men holdninger til pårørende som strever med sitt barn av ulike grunner.

• Liker 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (1 minutt siden):

Jeg kjenner godt til boken og har anbefalt og nevnt den her flere ganger selv.

Med oppegående siktet jeg til foreldre som gir tilstrekkelig god omsorg uavhengig av sosioøkonomiske og kulturelle forhold, altså ikke til ordet ressurssterke i vanlig forstand. Så er det nok også blitt en overdreven myte at sistnevnte gruppe går så under radaren som mange tror, selv om det absolutt skjer. Men det skjer desverre i altfor stor grad også blant såkalte ressurssvake, da svikt er vanskelig å avdekke, foreldres rettigheter står sterkt og andre, sammensatte svakheter ved systemet. 

Nå var uansett ikke poenget mitt barnevern, men holdninger til pårørende som strever med sitt barn av ulike grunner.

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg. Heldigvis finnes det mange arenaer hvor foreldre kan finne støtte i situasjoner hvor de strever med sitt barn. Både lavterskel foreldreveiledningsgrupper, barne og ungdomspsykiatrien, DPS, pårørendeorganisasjoner osv. Dessverre er det ofte slik at foreldre ikke kommer i kontakt med disse av ulike grunner. Det kan vare skam over å ikke å ha «fått det til» og en tanke om at det må «holdes innad i familien». Spesielt hvis man bor og omgås i de høyere samfunnslag kan det være tøft å le «fasaden falle». Men det er et tegn på stor styrke å innse at man trenger hjelp, og våge å oppsøke den. 

• Liker 5
Gjest Freydis
Skrevet
Rev. Revenge skrev (18 minutter siden):

Hvordan kan du stille spørsmål ved det, når hun deler et brev til folket der hun ber om at sønnen får fred?

Hvorfor kan man ikke stille spørsmål om det?

Skrevet
TigerK skrev (3 minutter siden):

Jeg kunne ikke vært mer enig med deg. Heldigvis finnes det mange arenaer hvor foreldre kan finne støtte i situasjoner hvor de strever med sitt barn. Både lavterskel foreldreveiledningsgrupper, barne og ungdomspsykiatrien, DPS, pårørendeorganisasjoner osv. Dessverre er det ofte slik at foreldre ikke kommer i kontakt med disse av ulike grunner. Det kan vare skam over å ikke å ha «fått det til» og en tanke om at det må «holdes innad i familien». Spesielt hvis man bor og omgås i de høyere samfunnslag kan det være tøft å le «fasaden falle». Men det er et tegn på stor styrke å innse at man trenger hjelp, og våge å oppsøke den. 

Det har du helt rett i.

• Liker 1
Skrevet (endret)
Freydis skrev (5 minutter siden):

Hvorfor kan man ikke stille spørsmål om det?

Jeg syns jeg ser at MM føler et sterkt behov for å skrive et "brev" til folket fordi hun er strålende fornøyd med situasjonen som var dengang.

Ikke alt hun har gjort i årenes løp har vært smarte valg, men det brevet var nok skrevet av en særs frustrert dame med en sønn som tydeligvis ikke var helt i vater dengang heller. Og verre har det blitt med ham.

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Gjest Freydis
Skrevet
Rev. Revenge skrev (Akkurat nå):

Jeg syns jeg ser at MM føler et sterkt behov for å skrive et "brev" til folket fordi hun er strålende fornøyd med situasjonen som var dengang.

Ja, det er jeg sikker på - men det er vel lov å stille spørsmål ved det?

Det blir bare mer og mer håpløst å delta i en diskusjon hvor landets kronprinsesse stakkarsliggjøres på en måte jeg er sikker på at hun ikke ønsker selv. 

Er det en person i kongefamilien som kan vise folk hvor skapet skal stå så må det være henne. 

Skrevet
Rev. Revenge skrev (3 minutter siden):

Hva kan være en grunn til at hun skrev brevet? Og hva ønsket hun å oppnå med det? Hvis vi skal spekulere

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Gjest Freydis
Skrevet
TigerK skrev (Akkurat nå):

Hva kan være en grunn til at hun skrev brevet? Og hva ønsket hun å oppnå med det? Hvis vi skal spekulere

Ja, jeg lurer oppriktig på det - men det er visst som å banne i kirken. 

Skrevet
Freydis skrev (Akkurat nå):

Ja, det er jeg sikker på - men det er vel lov å stille spørsmål ved det?

Det blir bare mer og mer håpløst å delta i en diskusjon hvor landets kronprinsesse stakkarsliggjøres på en måte jeg er sikker på at hun ikke ønsker selv. 

Er det en person i kongefamilien som kan vise folk hvor skapet skal stå så må det være henne. 

Hun blir absolutt ikke stakkarsliggjort. I hvert fall ikke i denne tråden. Hun gis så mye makt at hun nesten har mer makt enn kongen selv.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
TigerK skrev (3 minutter siden):

Kan du ikke bare lese innlegget jeg skrev? Det står litt mer der enn det du siterer.

Endret av Rev. Revenge
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Gjest Freydis
Skrevet
Rev. Revenge skrev (Akkurat nå):

Hun blir absolutt ikke stakkarsliggjort. I hvert fall ikke i denne tråden. Hun gis så mye makt at hun nesten har mer makt enn kongen selv.

Jo, det blir hun. 
Stiller man spørsmål ved hennes handlinger så blir mann sablet ned med "Du som mor må forstå..." osv .... "Hun har det så vanskelig .." 

Kunne limt inn alle kommentarene jeg har fått - men det har jeg hverken tid eller lyst til. 

Skrevet
pøbelsara skrev (6 timer siden):

Nemlig. Ikke jeg heller. Hans track record gjør at jeg glatt tror på at han slenger mora si under bussen, han tar jo overhodet ikke ansvar for noe annet, heller. 

Men igjen, som du selv sier; dette vet vi jo ikke. Det er like sannsynlig at han kaster mora under bussen som at det var hun som faktisk ødela den mobilen. Litt vond tanke for mange, men høyst aktuelt. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Tipper MBH har vært et problembarn lenge, og at det har vært vanskelig for MM å vite hva som har vært riktig for å hjelpe han på rett spor. Så da har hun tilsynelatende valgt å "tie ihjel" problemene, ved å sikre seg at pressen ikke skriver om han (siden hun spesifikt ber dem la han være i fred, og ikke også de to andre barna, verken i dette brevet eller senere), og ved å rette en pekefinger mot de som har kommet med velmente råd i MBHs oppvekst. Er nok en form for forsvarsmekanisme, og jeg har selv vært borti slike foreldre. Ingen velmente råd fra andre klasseforeldre eller pedagoger har vært interessante å følge opp. Vet selvsagt ikke hva kronprinsparet har gjort og ikke, men det de evt har gjort, har tydeligvis ikke fungert. Denne "tie ihjel problemene"-taktikken, ser vi jo når vi leser om at to av hans ekser har vært i kontakt med kronprinsparet uten nevneverdig respons, eller uten nevneverdig endring og/eller hjelpetiltak for MBH. Man ser også taktikken i hvordan de håndterer saken ellers etter at det kom ut i media. Så nei, hun har nok ikke vært strålende fornøyd, og hun har nok hatt det vanskelig. Men tror hun har gjort både seg selv og Marius en bjørnetjenste hvis mine tolkninger er riktige. Det trenger de derimot ikke å være.

• Liker 20
  • Nyttig 5
Skrevet
rebella81 skrev (3 minutter siden):

Men igjen, som du selv sier; dette vet vi jo ikke. Det er like sannsynlig at han kaster mora under bussen som at det var hun som faktisk ødela den mobilen. Litt vond tanke for mange, men høyst aktuelt. 

Jeg tenker likevel det er mer sannsynlig at han lyver enn at hun har herpa mobilen og rappa sim-kortet. Han er tross alt en utspekulert, slu type.

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
Klink skrev (47 minutter siden):

Takk , da har jeg forstått det riktig. 

Det ligger da ingen trusler der slik jeg leser det? 

Helt enig. Det er en henstilling, en oppfordring, en bønn, men det er selvfølgelig ikke noen trusler.

Noen i tråden mener dessuten at pressen har latt være å skrive om MBH pga dette brevet, men det er selvsagt heller ikke sant. De har ikke skrevet om problemene hans fordi det anses som private forhold, og det er faktisk ikke lov å skrive om private forhold. Det følger direkte av loven, og i tillegg har redaktørene bekreftet det. Det finnes likevel en del brukere i tråden som mener å vite bedre.

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
rebella81 skrev (8 minutter siden):

nei, det er ikke like sannsynlig. Det er vesentlig mer sannsynlig at han lyver, enn at hun knuser gamle telefoner. Åpenbart.

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet (endret)
Nooni skrev (5 timer siden):

Stakkar, stakkar MM. 

MM er en kvinne som har visst at sønnen banker kjærestene sine uten at hun gjorde noe som helst annet enn å dekke over det. 

Det er ikke synd i MM.

Endret av Purple Basil
  • Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
Rev. Revenge skrev (43 minutter siden):

Også var det jo egentlig sønnen hennes som helst skulle latt folk være i fred… 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...