Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Kattedama skrev (1 time siden):

Skrev jeg at han bedrev slutshaming i artikkelen jeg linket til? Nei, gjorde visst ikke det. Litt av et fokus. At gangster advokaten prosederer saken i NRK, nei det er bare en bagatell i den store sammenhengen? At han også prøver å så tvil om alvorlighetsgraden i det MBH har bedrevet med og at statskanalen gir han sendetid på dette , er vel heller ikke verdt å kommentere. 

Så da har han bedrevet slutshaming et annet sted enn i det du underbygger innlegget med?

Riktig, jeg ser ikke noe problematisk i det du la ut. Intet nytt der som ikke allerede er kjent fra andre medier tidligere når det gjelder advokatens syn på saken. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kattedama skrev (1 time siden):

Skrev jeg at han bedrev slutshaming i artikkelen jeg linket til? Nei, gjorde visst ikke det. Litt av et fokus. At gangster advokaten prosederer saken i NRK, nei det er bare en bagatell i den store sammenhengen? At han også prøver å så tvil om alvorlighetsgraden i det MBH har bedrevet med og at statskanalen gir han sendetid på dette , er vel heller ikke verdt å kommentere. 

Det er akkurat det du skriver. Leser man ikke artikkelen, kan man tro at du at mener det du omtaler vil kunne finnes igjen i artikkelen. Særlig siden dette står foran linken til artikkelen. 

advokaten har altså selveste statskanalen han kan ringe, når det skal bedrives slutshaming av offer eller hinte om «justismord»https://www.nrk.no/norge/oyvind-bratlien-forsvarar-hoiby_-_-eg-var-ikkje-i-tvil-da-han-ringde-1.17146493

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordreSving skrev (På 30.11.2024 den 12.55):

Det er jo slik at oppvekstvilkår har påvirkning på utviklingen til et menneske. Det inkluderer selvfølgelig også foreldre. Både arv og miljø er faktorer. 

Det er like lite bevist at MM ikke har hatt påvirkning, som at hun ikke har hatt påvirkning. 

Det vi vet er at det finnes faktorer som kan ha hatt påvirkning. 

Brevet på 20-års dagen er i så måte en god kilde til hva som har vært MM sine tanker rundt MBH. Det fremstår der som at MM ikke har tatt på alvor de bekymringer som andre voksne har hatt omkring oppførsel. Lik det eller ei, men dette er lett gjenkjennelig for de av oss som jobber med ungdommer. En ungdom der foresatte ikke anerkjenner at barnet har problematisk oppførsel vil få en skjevutvikling som man får gjort lite med, så lenge foresatte ikke spiller på lag. Jeg sier ikke at det er dette som er fasit, men brevet peker voldsomt i den retningen. Og hvis det er slik, da bærer foresatte ansvar for at det bærer galt avgårde. 

Fascinerende hvor ulikt vi opplever den delen av brevet:

"Marius har alltid hatt en rolle som har vært vanskelig å definere i det offentlige rom...

Rollen har også vist seg vanskelig å tolke for mennesker rundt oss i det private. Helt fra han var bitte liten. Alt fra foreldre som har kommet med bekymringer og velmente råd, til lærere som alltid har hatt andre forventninger til Marius sin oppførsel enn til andres.Og jeg er ikke noe bedre selv.."

Jeg har skrevet det før og gjentar: Min oppfatning er at det siktes til rollen hans. Altså omgivelsenes vanskelige navigering til den uvanlige rollen og hvilke forventninger det skal gi eller ikke, ikke bekymringer for hans oppførsel som sådan.  

https://www.nettavisen.no/kjendis/mette-marits-apne-brev-til-marius-pa-20-arsdagen/s/5-95-2083628

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (11 minutter siden):

Alt fra foreldre som har kommet med bekymringer og velmente råd, til lærere som alltid har hatt andre forventninger til Marius sin oppførsel enn til andres.Og jeg er ikke noe bedre selv.."

Jeg har skrevet det før og gjentar: Min oppfatning er at det siktes til rollen hans. Altså omgivelsenes vanskelige navigering til den uvanlige rollen og hvilke forventninger det skal gi eller ikke, ikke bekymringer for hans oppførsel som sådan.  

https://www.nettavisen.no/kjendis/mette-marits-apne-brev-til-marius-pa-20-arsdagen/s/5-95-2083628

Det uthevede: Men det sies jo i forhold til hans oppførsel. Uansett rolle, forventes det jo at man oppfører seg. Når det er snakk om råd fra lærere, vil vel ikke rollen hans bety noe? Det er jo hvordan han oppfører seg mot andre som betyr noe? Det er vel ingen som forventer at et barn skal oppføre seg på en annen måte enn sine gjevngamle når man tenker på rolle? 

Endret av PusheenPusheen
  • Liker 22
  • Hjerte 1
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (16 minutter siden):

Fascinerende hvor ulikt vi opplever den delen av brevet:

"Marius har alltid hatt en rolle som har vært vanskelig å definere i det offentlige rom...

Rollen har også vist seg vanskelig å tolke for mennesker rundt oss i det private. Helt fra han var bitte liten. Alt fra foreldre som har kommet med bekymringer og velmente råd, til lærere som alltid har hatt andre forventninger til Marius sin oppførsel enn til andres.Og jeg er ikke noe bedre selv.."

Rollen? 

Som særkullsbarn. Er meget vanlig rolle å være særkullsbarn. 

• Liker 18
  • Hjerte 1
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hvalstad45 skrev (På 30.11.2024 den 14.04):

Bare apropos det å få hjelp. Jeg ble helt satt ut da jeg leste prins Harrys selvbiografi og han skrev at verken han eller William fikk noe oppfølgling etter Dianas død. De ble bare sendt tilbake på skolen rett etter.
Jeg hadde virkelig trodd at de hadde fått masse oppfølging etter en så traumatisk opplevelse, men nope!
Kanskje det sitter ekstra langt inne hos kongelige?

Den selvbiografien til Prins Harry bør tas med en stor klype salt. Mye av det han har skrevet har senere blitt avslørt som fri fantasi. 

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (1 time siden):

Det er akkurat det du skriver. Leser man ikke artikkelen, kan man tro at du at mener det du omtaler vil kunne finnes igjen i artikkelen. Særlig siden dette står foran linken til artikkelen. 

advokaten har altså selveste statskanalen han kan ringe, når det skal bedrives slutshaming av offer eller hinte om «justismord»https://www.nrk.no/norge/oyvind-bratlien-forsvarar-hoiby_-_-eg-var-ikkje-i-tvil-da-han-ringde-1.17146493

Nei, det har jeg ikke. Tro hva man vil, latterlig at det skal skal flisespikkes på, men å kommentere hva advokaten og statskanalen gjør det hopper man glatt over. Mediekritikken sin det. 

• Liker 14
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (24 minutter siden):

Nei, det har jeg ikke. Tro hva man vil, latterlig at det skal skal flisespikkes på, men å kommentere hva advokaten og statskanalen gjør det hopper man glatt over. Mediekritikken sin det. 

Hvis jeg ville bedrevet mediekritikk, hadde jeg ikke svart på innlegget. Innlegget ble besvart fordi det linkes til en artikkel med uriktig omtale. 

Endret av Kollontaj
Ord
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (41 minutter siden):

Rollen? 

Som særkullsbarn. Er meget vanlig rolle å være særkullsbarn. 

Særkullsbarn er ingen vanskelig rolle å definere I det offentlige rom. Det siktes selvfølgelig til rollen som del av kongefamilien men samtidig privatperson (ikke offentlig som i del av kongehuset). Du tror vel ikke hun ønsker at pressen roer ned fordi han er særkullsbarn?

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

~ Ada ~ skrev (6 minutter siden):

Særkullsbarn er ingen vanskelig rolle å definere I det offentlige rom. Det siktes selvfølgelig til rollen som del av kongefamilien men samtidig privatperson (ikke offentlig som i del av kongehuset). Du tror vel ikke hun ønsker at pressen roer ned fordi han er særkullsbarn?

Lærere, andre foreldre... 

Men igjen, hvilken annen rolle har Marius enn å være særkullsbarn. 

MM har rolle som ektefelle. 

HM har rolle som tronarving. 

IA har rolle som neste tronarving. 

ML og SM har rolle som reserver som tronarvinger. 

DV har rolle som ektefelle til enn reserve tronarving. 

Marius har rolle som særkullsbarn til ektefellen til tronarvingen.

Endret av Fremmed fugl
  • Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (28 minutter siden):

Hvis jeg ville bedrevet mediekritikk, hadde jeg ikke svart på innlegget. Innlegget ble besvart fordi det linkes til en artikkel med uriktig omtale. 

Ikke mitt problem at du leser innlegget slik. Tenker at jeg rapporterer videre fremfor å avspore tråden med ørten sider om dette. Oppfordrer andre til det samme, fremfor at tråden må ryddes om ørten sider pga det. 

Endret av Kattedama
  • Liker 6
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (5 minutter siden):

Brevets hovedhensikt er budskapet til media og det siktes da åpenbart ikke til at han er særkullsbarn, dermed heller ikke til det i øvrig historikk som beskrives (med foreldre, lærere).

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fremmed fugl skrev (10 minutter siden):

Rollen som sønn av Kronprinsessen og medlem av kongefamilien. Men igjen, hvilken oppførsel forventes det av ham kontra andre skolebarn? Ser ikke at den/de rollen(e) skulle gi forventninger om en særegen oppførsel. Så hva mener MM?

• Liker 20
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (Akkurat nå):

Rollen som sønn av Kronprinsessen og medlem av kongefamilien. Men igjen, hvilken oppførsel forventes det av ham kontra andre skolebarn? Ser ikke at den/de rollen(e) skulle gi forventninger om en særegen oppførsel. Så hva mener MM?

Nettopp! Det er det som står ubesvart. Hvorfor ønsket hun å detaljstyre pressen på denne måten? Pressen hadde før dette brevet respektert hans rolle som ikke offentlig person, han ble utsatt for pressen i forbindelse med mor og stefar sin representasjons oppgaver hvor han også var representert. Blant annet på Skaugum. 

• Liker 13
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kattedama skrev (1 minutt siden):

Nettopp! Det er det som står ubesvart. Hvorfor ønsket hun å detaljstyre pressen på denne måten? Pressen hadde før dette brevet respektert hans rolle som ikke offentlig person, han ble utsatt for pressen i forbindelse med mor og stefar sin representasjons oppgaver hvor han også var representert. Blant annet på Skaugum. 

mener du brevet hun skrev for 7 år siden? Hva har egentlig det med dagens situasjon å gjøre?

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Kattedama skrev (11 minutter siden):

Pressen hadde før dette brevet respektert hans rolle som ikke offentlig person, han ble utsatt for pressen i forbindelse med mor og stefar sin representasjons oppgaver hvor han også var representert. Blant annet på Skaugum. 

Store deler av pressen eide null respekt for MBH's rolle, gjennom flere år.

Det var jo nettopp dèt som var selve bakgrunnen for hennes åpne brev. 

Jeg trodde at dette var allment kjent... (men ikke alle leser visst brev)

Endret av Zeniora
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeniora skrev (7 minutter siden):

Hvordan da, har du eksempler? Jeg kan ikke huske pressen skrev verken særlig upassende eller mye om ham og jeg husker da det brevet kom at jeg syntes det var en merkelig overreaksjon.

• Liker 26
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zeniora skrev (13 minutter siden):

Hvem av pressen hadde null respekt for MBH og hans rolle, og på hvilken måte? 

• Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Det uthevede: Men det sies jo i forhold til hans oppførsel. Uansett rolle, forventes det jo at man oppfører seg. Når det er snakk om råd fra lærere, vil vel ikke rollen hans bety noe? Det er jo hvordan han oppfører seg mot andre som betyr noe? Det er vel ingen som forventer at et barn skal oppføre seg på en annen måte enn sine gjevngamle når man tenker på rolle? 

Ikke godt å si hva hun konkret henviser til som har vært vanskelig å forstå, da det ikke beskrives. Men jeg synes det kommer tydelig fram at det har utgangspunkt i den noe uvanlige rollen hans. Hun viser også til seg selv her, at hun har hatt andre forventninger til ham. Hva de har vært vites ikke, men kongehuset har blant annet vekslet mellom å presentere ham sammen med Kongehuset og ekskludert ham i andre sammenhenger. Han har kanskje måttet "tåle" slike situasjoner på en annen måte enn halvsøsknene og andre barn som har klarere roller som offentlige og private. Som sagt jeg vet ikke, men leser teksten til å handle om tilnærminger knyttet til rollen(rolleblandingen) og ikke bekymring for oppførsel.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...