Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Frøkenfryden skrev (1 minutt siden):

Nja jeg tror noen klarer være supersjarmører ett år og holde tilbake før man «har» den andre. Tror ikke det er helt uvanlig.

Å det går kortere tid ja. Etter julianne  da var han sånn, og har ikke klart å holde seg så lenge da før han satte igang.  Handler mye om de grensene som blir pushet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Krokenguri skrev (20 minutter siden):

Altergutt tror jeg aldri han har vært. Jeg bare har lagt merke  til at julianne  sier han begynte med dette ett år inn i forholdet . Hadde han allerede vært sånn, så hadde dette startet tidligere.

Da klarer han ikke å holde seg i ett år. Også vil jeg tro at det iht normaken begynner smått og eskalerer etterhvert.

Men vil tro det har vært litt tendenser der

Jeg har spurt deg før, kan du slutte å hevde at det aller første voldelige MBH gjorde skjedde ett år inn i forholdet med J? 

Det vet vi ingenting om. Han kan ha både banket og voldtatt andre før dette. 

Dessuten er det kanskje da han var fysisk mot henne første gang, men du aner ikke om han var kontrollerende, problematiserte hennes vennskaps- og familiebånd, overvåket henne osv før dette. 

Veldig mange skjønner ikke hvor det bærer før det fysiske kommer, fordi voldsutøvere er ekspert på å forklare hvorfor han trenger at man gjør sånn og ikke sånn, har full åpenhet (les kontroll) over feks telefon/mailkontakt med andre, kontrollerer hvem man finner på ting med og hvor man er osv osv. De fleste kaller ikke dette for vold i nære relasjoner, men det er en del av det, og det er gjerne det det starter med. 

Endret av Korpsnerden
  • Liker 27
  • Nyttig 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krokenguri skrev (6 minutter siden):

Det betviles ikke.  Det vi har fått vite er bare en bitteliten bit av det hele.

Men man må jo vite om noe er rykter eller sanne før det går  i trykk

Ordet «sannhet» er en liten felle, tror jeg. Det finnes sjelden en helt objektiv sannhet. Sannhet og løgn er ikke svart eller hvitt

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (3 minutter siden):

Ordet «sannhet» er en liten felle, tror jeg. Det finnes sjelden en helt objektiv sannhet. Sannhet og løgn er ikke svart eller hvitt

Men nå  er jeg veldig godt kjent med at jungeltelegrafen i stor grad ender opp med at en fjør  ble til en hel hønseflokk. Bor på bygda og kan si at det som kommer ut i andre enden iht rykter, svært skjeldent stemmer. Selv om det finnes en liten sannhet i det.  Her har det svært mye å si hvem som sladrer og til hvem. 

Endret av Krokenguri
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TigerK skrev (2 timer siden):

Dette er jo et fryktelig viktig punkt! Hva er det som gjør at konsekvensene av å anmelde nesten overgår konsekvensene av handlingen? Hva er det som skjer?

Politiet henlegger de fleste saker

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (26 minutter siden):

Marius har vel sagt at JS har utsatt han for vold også. Men desverre er ikke psykisk vold ulovlig i Norge, selv om alle vet at det er mest alvorlig.

Garantert store mørketall når det gjelder vold generelt (både hos menn og kvinner). Garantert mange som er utsatt for vold som opplever latterliggjøring, det å ikke bli trodd, osv.

Men: det er jo ikke sånn at det finnes enten psykisk vold eller fysisk vold. Det finnes psykisk vold uten den fysiske delen, ja. Men fysisk vold uten psykisk vold involvert eksisterer rett og slett ikke. Folk som er fysisk voldelige er også ekstremt psykisk voldelige: truer, manipulerer, skremmer, osv. osv. Så er en person fysisk voldelig, er personen alltid også psykisk voldelig. Marius truet jo også med å sette fyr på og brenne opp en av eksenes klær og eiendeler, noe som er typisk psykisk vold (true og skremme).

• Liker 21
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

HanneH1980 skrev (2 minutter siden):

Garantert store mørketall når det gjelder vold generelt (både hos menn og kvinner). Garantert mange som er utsatt for vold som opplever latterliggjøring, det å ikke bli trodd, osv.

Men: det er jo ikke sånn at det finnes enten psykisk vold eller fysisk vold. Det finnes psykisk vold uten den fysiske delen, ja. Men fysisk vold uten psykisk vold involvert eksisterer rett og slett ikke. Folk som er fysisk voldelige er også ekstremt psykisk voldelige: truer, manipulerer, skremmer, osv. osv. Så er en person fysisk voldelig, er personen alltid også psykisk voldelig. Marius truet jo også med å sette fyr på og brenne opp en av eksenes klær og eiendeler, noe som er typisk psykisk vold (true og skremme).

Det er også helt sant.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (36 minutter siden):

Men desverre er ikke psykisk vold ulovlig i Norge, selv om alle vet at det er mest alvorlig.

Psykisk vold er også ulovlig. Se f eks denne høyesterettsdommen: https://www.domstol.no/globalassets/upload/hret/avgjorelser/2020/juni-2020/hr-2020-1345-a.pdf

Imidlertid er det vanskeligere å bevise at psykisk vold har forekommet enn fysisk vold. Derfor er det rimelig å anta at mange tilfeller av psykisk vold ikke fører til domfellelse dersom det blir anmeldt.

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

HanneH1980 skrev (2 minutter siden):

Ja, når man utsetter noen for fysisk vold påfører man dem gjerne samtidig psykisk skade/vold.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iia skrev (4 minutter siden):

Psykisk vold er også ulovlig. Se f eks denne høyesterettsdommen: https://www.domstol.no/globalassets/upload/hret/avgjorelser/2020/juni-2020/hr-2020-1345-a.pdf

Imidlertid er det vanskeligere å bevise at psykisk vold har forekommet enn fysisk vold. Derfor er det rimelig å anta at mange tilfeller av psykisk vold ikke fører til domfellelse dersom det blir anmeldt.

Det første det står om i dommen er kveling. Politikere har bevisst stemt ned forslag om å gjøre psykisk vold ulovlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sefanja skrev (3 minutter siden):

Det første det står om i dommen er kveling. Politikere har bevisst stemt ned forslag om å gjøre psykisk vold ulovlig. 

Vel, sitat fra dommen der følgende er omtalt i tillegg til fysisk vold: 

Domfellelsen gjelder for det andre psykiske krenkelser. Lagmannsretten har lagt til grunn
som bevist at B «på en svært krenkende måte ble kontrollert» av A. Han bestemte hvem
hun skulle omgås, hvilken vei hun skulle gå hjem fra norskundervisningen, hvor hun skulle
sitte når hun var hjemme, og at hun ikke fikk snakke arabisk med andre. Av dommen
fremgår videre at A kontrollerte når B skulle gå til sengs, og hvor hun skulle sove. Hun
måtte ofte sove i en barneseng. A tok også fra henne det hun tjente på vaskejobber, slik at
han kontrollerte henne økonomisk. Endelig nektet han henne tilgang til «frukt, grønnsaker
og nødvendige artikler», kom med nedsettende kommentarer og truet henne med retur til
Marokko.

og:

Etter mitt syn beskriver lagmannsretten en graverende oppførsel fra As side. Hans nærmest
totale kontroll over ektefellens liv og de nedsettende kommentarene om henne innebærer
en svært nedverdigende behandling. Handlemåten var egnet til å frata henne selvtillit og
livslyst, noe også lagmannsrettens beskrivelse av konsekvensene illustrerer. I dommen
refereres vitneuttalelser om at B til slutt ble «et vrak», at hun ble «nervøs og redd», og at
hun slet og ble deprimert. Risikoen for varige skadevirkninger av denne formen for
mishandling er betydelig.

Nå gjelder jo ikke dette Marius`  sak, jeg vet ikke om det regnes for avsporing. Beklager i så fall. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (På 22.11.2024 den 15.02):

Jeg merket meg også det oppfølgingsspørsmålet, men det var ikke til VGs Gard Steiro. Det var reaksjonen til Solvang på at Ulf André Andersen i Se og Hør argumenterte for at det var kritikkverdig at Ingrid Aleksandra nevnte storebroren som sitt forbilde i talen på 18-årsdagen. Da spurte Solvang vantro (og faktisk litt lattermild) om Andersen faktisk mente det. Jeg oppfattet Solvang som at han ikke tok et slikt standpunkt på alvor, rett og slett.

Du tar med andre ord dette spørsmålet fullstendig ut av kontekst, og bruker det til å underbygge noe det ikke er noe grunnlag for.

Jeg reagerer som Solvang her. Det mest useriøse av alt her er å kritisere IA for å si noe positivt om sin storebror på sin 18 års dag. Når man kritiserer henne for det så forsøker man virkelig å tolke alt mulig i verste mulige mening.

• Liker 7
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VXL100 skrev (1 time siden):

Nå er det allment kjent hvilken type han er, og blir du sammen med han nå tross det største røde flagget noen gang plantet i Norge, jo da er du dum. 

De fleste er nok enige i at det er dumt å bli sammen med Marius nå, etter det som har kommet fram. Men uansett hvor dum man er / hvor dumme avgjørelser man kan ta, så skal man ikke utsettes for vold eller overgrep. Det håper jeg alle er enige i

• Liker 19
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Krokenguri skrev (58 minutter siden):

Altergutt tror jeg aldri han har vært. Jeg bare har lagt merke  til at julianne  sier han begynte med dette ett år inn i forholdet . Hadde han allerede vært sånn, så hadde dette startet tidligere.

Da klarer han ikke å holde seg i ett år. Også vil jeg tro at det iht normaken begynner smått og eskalerer etterhvert.

Men vil tro det har vært litt tendenser der

Love bombing kan fint vare ett år, de klarer å la være, de vil bare ikke.

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper ikke hans ev diagnoser blir offetnlig kjent, jeg tenker det kan bli en belastning for de med de samme,
og at han misbruker det enda mer som en unnskyldning, en diagnose er ingen unnskyldning for vold.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Maia70 skrev (14 minutter siden):

Love bombing kan fint vare ett år, de klarer å la være, de vil bare ikke.

Det varer ikke i ett år, om han var sånn da. Det går kortere tid.  Da ville det  isåfall  vært en blanding.  Men det vat ikke det hun sa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Iia skrev (35 minutter siden):

De fleste er nok enige i at det er dumt å bli sammen med Marius nå, etter det som har kommet fram. Men uansett hvor dum man er / hvor dumme avgjørelser man kan ta, så skal man ikke utsettes for vold eller overgrep. Det håper jeg alle er enige i

Det tror jeg de fleste er enige i.

Men hvis noe er 100% sikkert, så er det at Marius kommer til å bli nedlesset av forespørsler fra kvinner som vil ha sex med ham.

Ikke til tross for det han har gjort, men på grunn av det han har gjort.

Norsk fengselsvesen bør allerede begynne å forberede seg på dette trykket. Nå forfattes frierbrevene i de tusen hjem.

Endret av Averyx
  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granitta skrev (1 time siden):

Han hadde jo lappen. Må jo være tilregnelig da. Ellers har han fått den uriktig. 

Det er ikke sånn at du blir testa for om du er psykisk tilregnelig når du tar lappen.

Kan godt hende Marius har klart å skjerpe seg å kjøre bil pent forran sensor og kjørelærer også nesten kjørt ned gardist senere.  Og hvis han tok lappen da han var 18 så kan psykisketilstanden hans og rusforbruk ha forverret seg siden da. 

Endret av FruR
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...