Gå til innhold

Sparing til EK er ikke lenger mulig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva mener du?

Jeg var ute med venner, drakk vin på vors, men ikke drinker til 100kr+ utover natten.

Jeg sonderte tilbud og fylte opp fryser. Fikk i tillegg mye frisk luft og trening gjennom å sanke mat i naturen og ved sjøen. 

Når du ikke har netflix og slikt er det faktisk mange andre ting du får tid til. Det å ha en lang rekke abonnementer er en tidstyv. 

Jeg trente ute i stedet for på senter. 

Jeg bodde i en sokkelleilighet et godt stykke utenfor Oslo, og sov bare på sofaen til ei venninne om det ble en sen kveld. 

Tok meg 2-3 år etter endt utdannelse, så eide jeg en leilighet innenfor ring 3. Og har nå nesten nedbetalt enebolig. 

Anonymkode: 56a7c...63e

Fra det du sier høres det ut som du er like gammel som meg, eller i hvertfall nesten. Hva vi kunne få til relativt lett for 15 - 20 år siden er jo ikke så veldig relevant for de som er unge nå. Vi syntes det var dyrt den gangen, men det er ingenting mot hvor dyrt det er nå, og vi ante virkelig ikke hvor heldige vi var. 

Anonymkode: e7d7f...15f

• Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Mange av de som klager, klarer jo ikke å unnvære ting. De må den turen på Peppes, må ha den kaffe latten hver dag, må ha en ferietur, må ha nye klær og sko, må ha masse hudpleieprodukter og sminke, , må på neglestudio og til frisør, må ut på by'n osv.

Skal man spare, må man ofre mye. Glad mitt barn skjønte det. Eier to eneboliger som 28-åring.  Riktignok på et tettsted. Spart siden han var 15, jobbet hard ved siden av skole og studier. Klart seg selv siden han var 19. Så selvfølgelig kan de fleste andre klare det samme. Bare man har viljestyrke nok.

Anonymkode: 81f1d...7ef

Er jo trist at man skal ofre hele sin ungdomstid og 20 årene for å spare til bolig. Når skal man leve?

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg mener det jeg skrev.

Jeg er tydeligvis i en annen aldersgruppe enn deg siden det ikke fantes en lang rekke abonnementer da jeg var ferdig med å studere.

Anonymkode: 1307c...f1b

Alderskortet, alltid sjarmerende i en debatt... 

Da jeg var ferdig å studere var det vanlig med abonnement på aviser, ukeblader, Sats, dyre telefonløsninger... Alle hev seg rett på dette i det vi var ferdig. Samt take-away sushi (dette var lenge før Foodora). 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Fra det du sier høres det ut som du er like gammel som meg, eller i hvertfall nesten. Hva vi kunne få til relativt lett for 15 - 20 år siden er jo ikke så veldig relevant for de som er unge nå. Vi syntes det var dyrt den gangen, men det er ingenting mot hvor dyrt det er nå, og vi ante virkelig ikke hvor heldige vi var. 

Begynnerlønnen min var 290 tusen. En leilighet innenfor ring 3 kostet 3 millioner. 3* inntekten var kravet til lån, her var de strenge. Dette med 5-6* har dukket opp de siste årene. Og de kalkulerte med at vi måtte klare 8% rente. 

Var heldig og hadde kjæreste, ellers hadde det aldri gått. 

Dette også en en sovepute for de unge i dag. De tror vi kunne få lån til samme betingelsene som dem, eller at bankene var mye mer slepphendte. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Begynnerlønnen min var 290 tusen. En leilighet innenfor ring 3 kostet 3 millioner. 3* inntekten var kravet til lån, her var de strenge. Dette med 5-6* har dukket opp de siste årene. Og de kalkulerte med at vi måtte klare 8% rente. 

Dette også en en sovepute for de unge i dag. De tror vi kunne få lån til samme betingelsene som dem, eller at bankene var mye mer slepphendte. 

Tre millioner? Det kan man jo få leiligheter for nå. Små selvfølgelig. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=360395916

(Da jeg kjøpte kostet slike mindre enn halvparten. )

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er litt urettferdig. Ingen visste jo da at prisene kom til å fortsette rett oppover de neste 30 åra? Man tenkte ikke den gang at det hadde noen hast å kjøpe bolig, det kunne godt vente til studiene var ferdige og man visste hvor man skulle bo.

Jeg har et par venner som fikk hjelp av foreldre til å kjøpe bolig som studenter i Oslo på sent 90-tall. De sitter godt i det i dag, for å si det sånn. Jeg kan ikke bebreide mine foreldre at de ikke gjorde det samme for meg, de var jo ikke synske heller. (Heldigvis gikk det greit med meg likevel, jeg kjøpte selv etter studiene og nøt godt av mange år med lave renter.)

Meg du siterte. Jeg er helt enig i at man ikke kunne vite at boligprisene ville øke så mye som de gjorde i 30 år. jeg hadde aldri trodd det selv.  

Kan legge til at foreldrene mine var overbevist om at boligprisene ville slutte å stige i 1998 og var sikre på at de da kjøpte på topp. Husker de klagde mye over hvor uheldige de var som kjøpte i 1998. Nå i ettertid er de selvsagt svært fornøyd med valget å kjøpe i 1998. 

Men det er forskjell på å si at de i 1994 ikke kunne vite at det ville bli 30 år med stor prisoppgang på boliger og å si at de som var 20 år i 1994 hadde det like vanskelig med å komme inn på boligmarkedet som de som er 20 år i 2024. 

Og som jeg skrev i innlegget mitt så kan det være mange grunner til at 49 åringen ikke kjøpte bolig før nylig. Men den grunnen er ikke at generasjonen hennes hadde det vanskelig med å komme inn på boligmarkedet. Selv om det skulle vært vanskelig eller umulig for henne så  var det ikke vanskelig for hennes generasjon. Innlegget mitt var aldri ment som kritikk av hennes situasjon. 

Anonymkode: a403f...17f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Meg du siterte. Jeg er helt enig i at man ikke kunne vite at boligprisene ville øke så mye som de gjorde i 30 år. jeg hadde aldri trodd det selv.  

Kan legge til at foreldrene mine var overbevist om at boligprisene ville slutte å stige i 1998 og var sikre på at de da kjøpte på topp. Husker de klagde mye over hvor uheldige de var som kjøpte i 1998. Nå i ettertid er de selvsagt svært fornøyd med valget å kjøpe i 1998. 

Men det er forskjell på å si at de i 1994 ikke kunne vite at det ville bli 30 år med stor prisoppgang på boliger og å si at de som var 20 år i 1994 hadde det like vanskelig med å komme inn på boligmarkedet som de som er 20 år i 2024. 

Og som jeg skrev i innlegget mitt så kan det være mange grunner til at 49 åringen ikke kjøpte bolig før nylig. Men den grunnen er ikke at generasjonen hennes hadde det vanskelig med å komme inn på boligmarkedet. Selv om det skulle vært vanskelig eller umulig for henne så  var det ikke vanskelig for hennes generasjon. Innlegget mitt var aldri ment som kritikk av hennes situasjon. 

Det har du helt rett i, det er mye vanskeligere nå.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tre millioner? Det kan man jo få leiligheter for nå. Små selvfølgelig. https://www.finn.no/realestate/homes/ad.html?finnkode=360395916

(Da jeg kjøpte kostet slike mindre enn halvparten. )

Renoveringsobjekt kan man alltids få rimelig, men det vil jo koste noen 100 000 å få denne i ok stand. 

Anonymkode: 153d4...3e3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg i hennes generasjon, og kan ikke påstå at det var vanskelig å komme inn på boligmarkedet. På den tiden var det tvert i mot enklere, for kravet til EK var mindre. Jeg fikk kjøpt meg en fin 2 roms i Oslo da jeg var 25 år, med bare litt EK. Det var vel førstegangslån det ble kalt. 

Jeg rotet det dessverre til for meg selv og gjorde dårlige økonomiske valg (solgte, leide, sparte ikke), men at det var særlig vanskelig å få kjøpt seg bolig den gang er jeg nok ikke enig i. Altså sånn på et generelt grunnlag. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Alderskortet, alltid sjarmerende i en debatt... 

Da jeg var ferdig å studere var det vanlig med abonnement på aviser, ukeblader, Sats, dyre telefonløsninger... Alle hev seg rett på dette i det vi var ferdig. Samt take-away sushi (dette var lenge før Foodora). 

Herregud, kan man ikke skrive at man er i en annen aldersgruppe heller nå uten å bli rakket ned på?

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Hvem skal eie husene etter hvert som nåværende huseierene dør da?

Stat/kommune, private utleiefirmaer og spekulanter.
De førstnevnte føler seg vel ikke lenger begrenset av budsjetter når det gjelder formål de anser som viktige, det vil dermed opprettholde presset på boligmarkedet og gjøre det lønnsomt for de to andre.
I tillegg fins det fortsatt et betydelig antall kapitalsterke foreldre og besteforeldre som kan og vil sponse førstegangskjøperne.
Hadde det ikke vært for disse, ville jo boligprisene sunket i takt med nordmenns sparekonti og boliger ville dermed fortsatt vært innenfor rekkevidde.

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg i hennes generasjon, og kan ikke påstå at det var vanskelig å komme inn på boligmarkedet. På den tiden var det tvert i mot enklere, for kravet til EK var mindre. Jeg fikk kjøpt meg en fin 2 roms i Oslo da jeg var 25 år, med bare litt EK. Det var vel førstegangslån det ble kalt. 

Jeg rotet det dessverre til for meg selv og gjorde dårlige økonomiske valg (solgte, leide, sparte ikke), men at det var særlig vanskelig å få kjøpt seg bolig den gang er jeg nok ikke enig i. Altså sånn på et generelt grunnlag. 

Meg du siterte. 

Nettopp. Kan legge til at jeg ikke har noe problem med å forstå dårlige økonomiske valg heller. Kan være lett å være etterpåklok, ikke alt heller som er reelle valg. 

Kan legge til at min onkel solgte sin 180 kvadratmeter store leilighet på Majorstua og utleieleilighetene hans på starten av 90-tallet og han endte med å leie frem til han døde i fjor. Han var dessverre blant de som trodde det var lurt å vente på et nytt krakk  før han kjøpte bolig igjen. Det krakket kom aldri. 

Har også en annen onkel som lot partneren få eie  boligen etter  skilsmisse på slutten av 90-tallet  og måtte leie for å få nok plass til barna.  Kombinert med langvarig  perioder med arbeidsløshet og selvsagt troen på at boligprisene umulig kan fortsette å stige. Vedkommende endte med å kjøpe for 2-3 år siden. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg husker faktisk ikke begynnerlønna mi, men da jeg kjøpte noen år senere hadde jeg 330 000. Dermed ble tregangeren nesten nøyaktig en million, og lett å regne med. (Studielånet tror jeg banken ignorerte.) Med 350 000 i sparepenger (jeg begynte å spare av deltidsjobben som student) fikk jeg kjøpt en leilighet som ligner på den i annonsen jeg lenket til. Den var attpåtil penere oppusset og ikke i første etasje. 

Jeg håper jeg ikke fremstiller meg selv som en slags supersparer her, det var jeg virkelig ikke. Poenget mitt er egentlig at det var ganske lett på den tiden. Jeg kunne spare halve lønna, men det var fordi husleia var så lav. Hadde jeg måtte betale halve lønna i husleie (som er vanlig nå), hadde jeg ikke kunnet spare noe videre. De som sparer til EK nå trenger også mye større summer enn det jeg gjorde.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Mye du skriver jeg er enig i men… har du sjekket kiloprisen på poteter i det siste? Det er ikke akkurat sparemat lengre…

Tidligere fantes det flere grep man kunne ta for å spare, slik som å sy klær selv. Nå er det dyrere å kjøpe stoff og tråd enn å kjøpe ei ferdig bukse.

Anonymkode: c01ea...c99

Men aldri tidligere har så mye blitt gitt bort gratis heller. 

Jeg hadde 0 i kles-og skobudsjett selv om jeg var alene med to barn. Vi fikk gratis, eller vi deltok på byttedager, hvor jeg leverte inn det de hadde vokst fra og fikk nytt til både dem og meg. Møbler og utstyr fikk vi gratis også. 

Ok, slikt er nok mest tilgjengelig i byer, men det er også i byer man betaler mest for å bo. På bygda bor man billigere, så det går jo mye opp i opp. 

Anonymkode: dad7b...0a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Meg du siterte. 

Nettopp. Kan legge til at jeg ikke har noe problem med å forstå dårlige økonomiske valg heller. Kan være lett å være etterpåklok, ikke alt heller som er reelle valg. 

Kan legge til at min onkel solgte sin 180 kvadratmeter store leilighet på Majorstua og utleieleilighetene hans på starten av 90-tallet og han endte med å leie frem til han døde i fjor. Han var dessverre blant de som trodde det var lurt å vente på et nytt krakk  før han kjøpte bolig igjen. Det krakket kom aldri. 

Har også en annen onkel som lot partneren få eie  boligen etter  skilsmisse på slutten av 90-tallet  og måtte leie for å få nok plass til barna.  Kombinert med langvarig  perioder med arbeidsløshet og selvsagt troen på at boligprisene umulig kan fortsette å stige. Vedkommende endte med å kjøpe for 2-3 år siden. 

Jeg husker i 2008/2009, hvor folk solgte i panikk fordi de trodde vi skulle få en reprise av 80 tallet med skyhøye renter og arbeidsledighet. Det var et kortvarig blaff med nedgang i prisene, tok ikke lang tid før vi så en markant stigning igjen. 

Umulig å forutsi hvordan ting vil se ut om 10 og 20 år. Å kjøpe når man kan, og nedbetale på egen gjeld fremfor å gi en utleier penger, er det beste på sikt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Jeg husker i 2008/2009, hvor folk solgte i panikk fordi de trodde vi skulle få en reprise av 80 tallet med skyhøye renter og arbeidsledighet. Det var et kortvarig blaff med nedgang i prisene, tok ikke lang tid før vi så en markant stigning igjen. 

Umulig å forutsi hvordan ting vil se ut om 10 og 20 år. Å kjøpe når man kan, og nedbetale på egen gjeld fremfor å gi en utleier penger, er det beste på sikt. 

Husker de årene jeg også.  I ettertid kan man nesten le av det. Men da de store amerikanske bankene og forsikringsselskapene kollapset så er det ikke så rart at man trodde at man skulle få en reprise av 80-tallet. Det gikk virkelig til helvete i USA i en periode. Og når det ikke ble verre enn det ble så var det jo fordi at amerikanske myndigheter pøste inn enorme summer for å redde finanssektoren. I Norge gjorde også myndighetene mye for å hindre en reprise av bankkrisen 1988-1993.  

Det blir jo som Korona. Når man står i det så vet man ikke hvor ille det vil bli og om myndighetene hadde gjort annerledes så kunne det jo kanskje også blitt mye verre enn det ble.

Er enig med deg i at det er umulig å si hvordan ting vil bli om 10 og 20 år. I tillegg til at man bør kjøpe når man kan fremfor å leie. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg er jammen glad jeg ikke var så opphengt i å kjøpe egen bolig at jeg ikke hadde noe liv den perioden i livet da man virkelig kan leve.

Jeg er sikker på at jeg ikke kommer til å sitte på gamlehjemmet og angre på at jeg ikke kjøpte bolig tidligere i stedet for å leve.

Samme tenker jeg når jeg leser tråden😅. Jeg har aldri angret et sekund på alle reisene og opplevelsene mine, og vennene jeg har fått over hele kloden😊.

Jeg kommer til å bli den mest populære på gamlehjemmet, for jeg har så sinnsykt mange historier å fortelle. Historien om hvor mye ettroms’en på Grünerløkka økte i verdi blir man fort lei av😉😄

Hva mener du?

Jeg var ute med venner, drakk vin på vors, men ikke drinker til 100kr+ utover natten.

Jeg sonderte tilbud og fylte opp fryser. Fikk i tillegg mye frisk luft og trening gjennom å sanke mat i naturen og ved sjøen. 

Når du ikke har netflix og slikt er det faktisk mange andre ting du får tid til. Det å ha en lang rekke abonnementer er en tidstyv. 

Jeg trente ute i stedet for på senter. 

Jeg bodde i en sokkelleilighet et godt stykke utenfor Oslo, og sov bare på sofaen til ei venninne om det ble en sen kveld. 

Tok meg 2-3 år etter endt utdannelse, så eide jeg en leilighet innenfor ring 3. Og har nå nesten nedbetalt enebolig. 

Vi har veldig forskjellig opfatning av «å leve livet» skjønner jeg😅. Treningssenter og Netflix, liksom…

Kom deg litt utenfor Ring 3, så vil du se at livet har mer å by på😉

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Knirke skrev (50 minutter siden):

Samme tenker jeg når jeg leser tråden😅. Jeg har aldri angret et sekund på alle reisene og opplevelsene mine, og vennene jeg har fått over hele kloden😊.

Jeg kommer til å bli den mest populære på gamlehjemmet, for jeg har så sinnsykt mange historier å fortelle. Historien om hvor mye ettroms’en på Grünerløkka økte i verdi blir man fort lei av😉😄

Vi har veldig forskjellig opfatning av «å leve livet» skjønner jeg😅. Treningssenter og Netflix, liksom…

Kom deg litt utenfor Ring 3, så vil du se at livet har mer å by på😉

Tror du ikke den som fikk råd til å kjøpe seg leilighet på Grunerløkka som 25 eller 30 åring kommer til å ha masse historier å fortelle? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Meg du siterte. 

Det kom som en annen nevnte et krakk  i 2008. Men det krakket var selvsagt ikke i nærheten av å få prisene ned i 1994-nivå. Og om man som mange sparte i fond så falt egenkapitalen med 50 prosent og langt mer enn boligprisene. Så om man sparte i fond så fikk man jo ikke benyttet seg av fallet til å kunne kjøpe bolig. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg er jammen glad jeg ikke var så opphengt i å kjøpe egen bolig at jeg ikke hadde noe liv den perioden i livet da man virkelig kan leve.

Jeg er sikker på at jeg ikke kommer til å sitte på gamlehjemmet og angre på at jeg ikke kjøpte bolig tidligere i stedet for å leve.

Så fascinerende at alle som sølte bort alle penger de fikk mellom hendene på "å leve", ikke fatter at man helt superfint kan "leve" og "ha et liv" samtidig som man prioriterer å jobbe ekstra og/eller spare til bolig. Jeg hadde ekstrajobb ved siden av studiene. Jeg bodde på liten og usentral hybel. Jeg vorsa hjemme og smugla inn sprit på festival. Jeg hadde en alldeles fabelaktig ung-voksen-tid og fikk samtidig spart opp til boligkjøp. 

Anonymkode: aa57f...925

• Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...