Fenomen Skrevet 16. mai #301 Skrevet 16. mai Betyr cellegift at kreften er mer aggressiv/det er dårligere prognoser?
Kristine79 Skrevet 16. mai #302 Skrevet 16. mai Fenomen skrev (2 timer siden): Betyr cellegift at kreften er mer aggressiv/det er dårligere prognoser? Det er funnet i lymfer, da er cellegift vanlig. Drepe evnt. kreftceller som sirkulerer rundt.
Aragon Skrevet 16. mai #303 Skrevet 16. mai Fenomen skrev (2 timer siden): Betyr cellegift at kreften er mer aggressiv/det er dårligere prognoser? Nei, det betyr ikke dårligere prognoser eller mer aggressiv kreft. Det er et veldig vanlig behandlingsforløp ved brystkreft. Jeg har selv hatt cellegift før operasjon. Mange av de jeg hadde cellegift med hadde akkurat samme kurene som meg, men etter operasjon. Ser ut som hun foreløpig skal ha EC90 X4 og jeg hadde den samme, etterpå hadde jeg 12 ukentlige kurer. Så hvis hun ender opp med bare EC90 har hun med spredning mindre cellegift enn jeg som ikke hadde spredning . Mye likt i behandlingsforløp , men samtidig individuelle forskjeller . Men cellegift nå er ingen overraskelse , det er mer vanlig enn uvanlig etter hva legene på Radiumhospitalet har sagt til meg . 1 3
Aragon Skrevet 16. mai #304 Skrevet 16. mai Jeg håper inderlig at hun klarer å gjennomføre og stå på eksamen. Synes det er hårreisende at det ikke finnes tilrettelegging å gjøre med i forhold til type sykdom. Jeg hadde aldri klart å stå i skole og eksamen under EC90 kuren , men håper hun får mye mindre bivirkninger 🤞🏼 5 3 2
Mmmwhatever Skrevet 16. mai #305 Skrevet 16. mai Aragon skrev (5 minutter siden): Jeg håper inderlig at hun klarer å gjennomføre og stå på eksamen. Synes det er hårreisende at det ikke finnes tilrettelegging å gjøre med i forhold til type sykdom. Jeg hadde aldri klart å stå i skole og eksamen under EC90 kuren , men håper hun får mye mindre bivirkninger 🤞🏼 Det er progresjonskrav, og da fungerer det sånn. Emner bygger på hverandre, og man må ha bestått emne x før man kan ta emne y. Hvorfor skal man ha krav på mer tilrettelegging fordi man har kreft, enn hvis man for eksempel hadde vært psykisk syk, har hatt bekkenløsning under graviditet, eller hva det nå måtte være? De må ha de samme reglene for alle. Man kan dessverre ikke lage ekstra eksamenssett for enkeltstudenter som må ha annen eksamensdato av helsemessige årsaker, det er ekstremt mye arbeid. Og det er MANGE studenter som har utfordringer knyttet til helse. Jeg har vanskelig for å se for meg at det skal være mulig å ta eksamen når man har nylig har fått Red Devil. Jeg håper hun ikke går i bakken av det. Det finnes viktigere ting i livet enn studier og å evt bli forsinket ett år, men akkurat nå er det sikkert studiene hun klynger seg til, som uttrykk for håp og en slags normalitet i en veldig vanskelig situasjon. 11 2
NedOpp Skrevet 17. mai #306 Skrevet 17. mai Mmmwhatever skrev (10 timer siden): Det er progresjonskrav, og da fungerer det sånn. Emner bygger på hverandre, og man må ha bestått emne x før man kan ta emne y. Hvorfor skal man ha krav på mer tilrettelegging fordi man har kreft, enn hvis man for eksempel hadde vært psykisk syk, har hatt bekkenløsning under graviditet, eller hva det nå måtte være? De må ha de samme reglene for alle. Man kan dessverre ikke lage ekstra eksamenssett for enkeltstudenter som må ha annen eksamensdato av helsemessige årsaker, det er ekstremt mye arbeid. Og det er MANGE studenter som har utfordringer knyttet til helse. Jeg har vanskelig for å se for meg at det skal være mulig å ta eksamen når man har nylig har fått Red Devil. Jeg håper hun ikke går i bakken av det. Det finnes viktigere ting i livet enn studier og å evt bli forsinket ett år, men akkurat nå er det sikkert studiene hun klynger seg til, som uttrykk for håp og en slags normalitet i en veldig vanskelig situasjon. Det er spesielt at de ikke har konteeksamen på sensommer høst, det har de jo de fleste steder. Da får man en ny sjanse, og kan fortsette med kullet. Det som er spesielt er at USN ikke har noen ordinær konteeksamen på denne eksamenen som er lokal, så du må vente et helt år, samme om det er pga stryk, magesjau eller kreft liksom. Jeg skjønner henne. Har vært i tilsvarende situasjon med sykdom og eksamen, og krav til progresjon. Jeg var heldig, fikk en tilrettelegging i 12.time takket være en terminkoordinator som forsto hva det betydde, men måtte ta eksamen på planlagt dato. Hun kan jo f.eks få sitte skjermet, det gjorde jeg, det kan hjelpe. Alle monner drar. Ja, det finnes viktigere ting i livet enn studier, men det er noe med behovet for at ikke alt annet endrer seg, men også det å få fortsette med kullet sitt, med folk man har det fint med, og ergo også har støtte i. Jeg skjønner at hun vil prøve, og håper hun greier å møte og om så bare karer seg til en E. Da blir det også lettere å ha fullt fokus på behandlingen videre. 4 2 2
Mmmwhatever Skrevet 17. mai #307 Skrevet 17. mai (endret) NedOpp skrev (9 timer siden): Det er spesielt at de ikke har konteeksamen på sensommer høst, det har de jo de fleste steder. Da får man en ny sjanse, og kan fortsette med kullet. Det som er spesielt er at USN ikke har noen ordinær konteeksamen på denne eksamenen som er lokal, så du må vente et helt år, samme om det er pga stryk, magesjau eller kreft liksom. Jeg skjønner henne. Har vært i tilsvarende situasjon med sykdom og eksamen, og krav til progresjon. Jeg var heldig, fikk en tilrettelegging i 12.time takket være en terminkoordinator som forsto hva det betydde, men måtte ta eksamen på planlagt dato. Hun kan jo f.eks få sitte skjermet, det gjorde jeg, det kan hjelpe. Alle monner drar. Ja, det finnes viktigere ting i livet enn studier, men det er noe med behovet for at ikke alt annet endrer seg, men også det å få fortsette med kullet sitt, med folk man har det fint med, og ergo også har støtte i. Jeg skjønner at hun vil prøve, og håper hun greier å møte og om så bare karer seg til en E. Da blir det også lettere å ha fullt fokus på behandlingen videre. Jeg er enig i at det er rart at det ikke er en konte. Men en konte i august eller slutten av juni vil kanskje ikke hjelpe, behandlingen vil vel vare en stund? Der jeg jobber er konten i vanlig eksamensperiode, MEN vi har ingen progresjonskrav. De studiene på fakultetet som har progresjonskrav har konteeksamen som kan tas før neste semester. Å få sitte skjermet på eksamen burde det være ganske enkelt å få til, hvis det skulle hjelpe. Fristen for å melde fra om behov for tilrettelegging er egentlig tidlig i semesteret, men jeg vil tro man forsøker å hjelpe til i en sånn situasjon. Jeg tror det er urealistisk å ikke måtte vente et år uansett, men jeg forstår at dette er det hun fokuserer på nå. For studiene er i alle fall til en viss grad noe hun kan påvirke/kontrollere. Og bare så det er sagt, jeg håper selvsagt at hun klarer å ta og stå på eksamen. Selv om hun ikke skulle klare å studere til høsten, vil det hjelpe mentalt å vite at man er good to go for å starte på andreåret neste år. Endret 17. mai av Mmmwhatever 3 1
Aragon Skrevet 17. mai #308 Skrevet 17. mai Mmmwhatever skrev (20 timer siden): Det er progresjonskrav, og da fungerer det sånn. Emner bygger på hverandre, og man må ha bestått emne x før man kan ta emne y. Hvorfor skal man ha krav på mer tilrettelegging fordi man har kreft, enn hvis man for eksempel hadde vært psykisk syk, har hatt bekkenløsning under graviditet, eller hva det nå måtte være? De må ha de samme reglene for alle. Man kan dessverre ikke lage ekstra eksamenssett for enkeltstudenter som må ha annen eksamensdato av helsemessige årsaker, det er ekstremt mye arbeid. Og det er MANGE studenter som har utfordringer knyttet til helse. Jeg har vanskelig for å se for meg at det skal være mulig å ta eksamen når man har nylig har fått Red Devil. Jeg håper hun ikke går i bakken av det. Det finnes viktigere ting i livet enn studier og å evt bli forsinket ett år, men akkurat nå er det sikkert studiene hun klynger seg til, som uttrykk for håp og en slags normalitet i en veldig vanskelig situasjon. Mente ikke at bare kreft skulle hatt tilrettelegging, men ser at jeg formulerte meg litt uklart . Jeg mener at det godt kunne vært mulighet for eksamen annen gang , eller å kunne ta igjen noe senere i utdannelsen for de som av helsemessige grunner ikke kan gjennomføre akkurat da. Er forøvrig enig i resten av det du skriver.
NedOpp Skrevet 18. mai #309 Skrevet 18. mai Mmmwhatever skrev (13 timer siden): Jeg er enig i at det er rart at det ikke er en konte. Men en konte i august eller slutten av juni vil kanskje ikke hjelpe, behandlingen vil vel vare en stund? Der jeg jobber er konten i vanlig eksamensperiode, MEN vi har ingen progresjonskrav. De studiene på fakultetet som har progresjonskrav har konteeksamen som kan tas før neste semester. Å få sitte skjermet på eksamen burde det være ganske enkelt å få til, hvis det skulle hjelpe. Fristen for å melde fra om behov for tilrettelegging er egentlig tidlig i semesteret, men jeg vil tro man forsøker å hjelpe til i en sånn situasjon. Jeg tror det er urealistisk å ikke måtte vente et år uansett, men jeg forstår at dette er det hun fokuserer på nå. For studiene er i alle fall til en viss grad noe hun kan påvirke/kontrollere. Og bare så det er sagt, jeg håper selvsagt at hun klarer å ta og stå på eksamen. Selv om hun ikke skulle klare å studere til høsten, vil det hjelpe mentalt å vite at man er good to go for å starte på andreåret neste år. Jeg har gått profesjonsstudie med strenge progresjonskrav. Det var konte i september stort sett, sto du på den fortsatte du med kullet ditt. Selv om hun fortsatt hadde hatt behandling ved en konte vet hun jo mer hva hun har å forholde seg til, og trenger av tilrettelegging osv. Og på generelt grunnlag, det er jo annen sykdom man kan få av mer akutt/kortvarig karakter, og da risikerer et helt studieår pga en dato…Blir bare ekstra provoserende når andre høyskoler/universitet har konte…dette er visst en eksamen de lager lokalt (i motsetning til den store hun hadde i anatomi etc som er felles nasjonalt), og da kan de tydeligvis velge selv. Ikke god reklame for USN 5
Klump Skrevet 19. mai #310 Skrevet 19. mai Er litt ambivalent til dette. Skjønner ikke helt at denne eksamen er så viktig for henne når resten av 2026 mest sannsynlig kommer til å by på en god del ubehag og dritt pga behandling. Jeg hadde vel heller fokusert på å legge et godt grunnlag fysisk og psykisk. Vært masse sammen med familien mens formen tillot det. Men vi har alle forskjellige mål og prioriteringer. Bare redd hun blir veldig skuffet, men for all del, det er viktig å ha mål som gir glede og mestring, og der er vi forskjellige 8 2 4
Ville91 Skrevet 19. mai #311 Skrevet 19. mai Klump skrev (4 minutter siden): Er litt ambivalent til dette. Skjønner ikke helt at denne eksamen er så viktig for henne når resten av 2026 mest sannsynlig kommer til å by på en god del ubehag og dritt pga behandling. Jeg hadde vel heller fokusert på å legge et godt grunnlag fysisk og psykisk. Vært masse sammen med familien mens formen tillot det. Men vi har alle forskjellige mål og prioriteringer. Bare redd hun blir veldig skuffet, men for all del, det er viktig å ha mål som gir glede og mestring, og der er vi forskjellige Det er progresjonsmål på sykepleien. Så pm hun gjør seg ferdig nå, kan hun hoppe inn på andreåret når hun blir frisk. Hvis hun ikke fullfører år en må hun vente lengre. Tror jeg. 1
Klump Skrevet 19. mai #312 Skrevet 19. mai Ville91 skrev (12 minutter siden): Det er progresjonsmål på sykepleien. Så pm hun gjør seg ferdig nå, kan hun hoppe inn på andreåret når hun blir frisk. Hvis hun ikke fullfører år en må hun vente lengre. Tror jeg. Skjønner det er kjipt og det virker veldig rigid å ikke ha konte i nær fremtid, men personlig hadde dette vært det siste jeg hadde brydd meg om i den situasjonen, med det hun skal igjennom nå. 3 4
Soro123 Skrevet 20. mai #313 Skrevet 20. mai NedOpp skrev (På 17.5.2026 den 9.53): Det er spesielt at de ikke har konteeksamen på sensommer høst, det har de jo de fleste steder. Da får man en ny sjanse, og kan fortsette med kullet. Det som er spesielt er at USN ikke har noen ordinær konteeksamen på denne eksamenen som er lokal, så du må vente et helt år, samme om det er pga stryk, magesjau eller kreft liksom. Jeg skjønner henne. Har vært i tilsvarende situasjon med sykdom og eksamen, og krav til progresjon. Jeg var heldig, fikk en tilrettelegging i 12.time takket være en terminkoordinator som forsto hva det betydde, men måtte ta eksamen på planlagt dato. Hun kan jo f.eks få sitte skjermet, det gjorde jeg, det kan hjelpe. Alle monner drar. Ja, det finnes viktigere ting i livet enn studier, men det er noe med behovet for at ikke alt annet endrer seg, men også det å få fortsette med kullet sitt, med folk man har det fint med, og ergo også har støtte i. Jeg skjønner at hun vil prøve, og håper hun greier å møte og om så bare karer seg til en E. Da blir det også lettere å ha fullt fokus på behandlingen videre. Denne eksamenen i juni er konteeksamenen. Hun skulle tatt den eksamenen tidligere i vår, men den dagen ble hun operert (fjerne kulen i brystet). Den kunne hun selvfølgelig ikke møte opp til, derfor er det konteeksamenen hun nå skal ta i juni. 1 1
Janmar Skrevet 31. mai #314 Skrevet 31. mai Uff. Den jenta er så tøff. Jeg gråter med henne. Vondt å se henne sånn. Men fy søren for en dame som klarer det hun gjør. ❤️
cerruti Skrevet 31. mai #315 Skrevet 31. mai -Men hva skjer på snap? Umulig å følge med når det konstant avbrytes av reklame. Før kunne jeg bare klikke over, men nå varer hver reklame noen sekunder. 5
Janmar Skrevet 31. mai #317 Skrevet 31. mai cerruti skrev (11 minutter siden): -Men hva skjer på snap? Umulig å følge med når det konstant avbrytes av reklame. Før kunne jeg bare klikke over, men nå varer hver reklame noen sekunder. Jeg har ikke det på min. Har kun korte reklamer og ikke konstant. Er 1 lengre enn hver 30 snap kanskje. Men det er noe nytt for alle influensere.
cerruti Skrevet 31. mai #318 Skrevet 31. mai Hun er svært åpen om alt som skjer med henne - fra hjerneblødning til kreft. Jeg fulgte henne tidligere og stoppet en stund og da jeg kom tilbake, hadde hun gått ned masse i vekt og la det på et «helseproblem» hun ikke ville dele. Har hun sagt noe om det i ettertid? Håper hun fighter seg godt gjennom dette også!
Ellenn Skrevet 1. juni #319 Skrevet 1. juni Jeg synes også det er rart at hun har begynt med tørkle på hode før hun må. Hadde det vært meg ville jeg heller godtatt litt hår i huset, enn tørkle på hode, så lenge som mulig..men kanskje det bare er meg.. Jeg har hund og katt, så jeg er vant til pelsdottene hjemme 😉 3 1
Andrea59 Skrevet 1. juni #320 Skrevet 1. juni Ellenn skrev (1 time siden): Jeg synes også det er rart at hun har begynt med tørkle på hode før hun må. Hadde det vært meg ville jeg heller godtatt litt hår i huset, enn tørkle på hode, så lenge som mulig..men kanskje det bare er meg.. Jeg har hund og katt, så jeg er vant til pelsdottene hjemme 😉 Tja, jo sånn kan man jo tenke. Men, hvem vet - kanskje man selv også ville likt å bli vant til tørkleet bare litt før man virkelig må bruke det? 16 3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå