Gå til innhold

Ser du på adopterte som norske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Spørsmålet er ikke fælt, og jeg blir heller ikke krenka. Men blir bevisst på at jeg ikke "tilhører her" egentlig. Når folk spør hvor jeg er fra, svarer jeg hvor jeg er oppvokst. "Nei, jeg mener hvor du egentlig er fra". Ordlyden er irriterende. 

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

Det kan jeg forstå, ville selv aldri spurt noe mer utover hvor du er fra med mindre vi ble bedre kjent og det ble naturlig. 
Du har jo mest sannsynlig også et norsk navn. 
Samtidig så er det jo du selv som ilegger dette spørsmålet slike følelser, hva med å ikke la det irritere deg. 

Anonymkode: f413c...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid tenkt på adopterte som norske. Med en annen opprinnelse og et annet utseende, bare. Jeg tenker ikke på adopterte som utlendinger. Det måtte i tilfelle ha vært en som ble adoptert som ungdom og derfor aldri lærte å snakke helt norsk. Da hadde jeg muligens tenkt på vedkommende som utenlandsk.

Folk som snakker norsk = norsk.

Anonymkode: 55ef9...547

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida skrev (2 timer siden):

De må jo få føle seg som det de er, og absolutt ha tilhørighet om de har det.  Jeg vet om flere som har 0 tilhørighet til landet de ble født i. De har aldri villet lett etter biologiske foreldre og de har heller ikke ønske om å besøke landet. 

Men nå var spørsmålet hvordan jeg ser på adopterte, og jeg ser på dem som norske. 

Ja, kultur er mye viktigere enn biologi. Om de selv føler seg norske så er de norske. 
Men de kommer likevel ikke utenom at de ikke ser norske ut, og mange føler seg nok annerledes nettopp pga det.

 

 

Anonymkode: f413c...406

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har alltid tenkt på adopterte som norske. Med en annen opprinnelse og et annet utseende, bare. Jeg tenker ikke på adopterte som utlendinger. Det måtte i tilfelle ha vært en som ble adoptert som ungdom og derfor aldri lærte å snakke helt norsk. Da hadde jeg muligens tenkt på vedkommende som utenlandsk.

Folk som snakker norsk = norsk.

Anonymkode: 55ef9...547

Jeg snakker engelsk, tysk og litt spansk. Likefullt er jeg norsk. 
Mange innvandrere med norsk statsborger som knapt snakker norsk. Er de også norske?

Anonymkode: f413c...406

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja!

Anonymkode: c1a6e...9cf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Har til og med fått det fra familiemedlemmer når jeg har luftet tankene mine om at det ikke alltid er lett å bo i et land der man er annerledes 😅 Om ikke annet får man tykkere hud hvertfall.

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

I alle dager for en kommentar fra familiemedlemmer. Alle med litt omløp i knollen vet jo at det ikke alltid er enkelt. 

Og selvfølgelig møter og ser jeg på utenlandsadopterte som om de har like stor tilhørighet her som alle andre som er oppvokst i Norge. 

Endret av Aureka
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, de blir aldri like norske. Om jeg flytter til et annet land er jeg fremdeles norsk, kulturen tar vi med oss. Den sitter i veggene uansett hvor vi bor. 
 

Anonymkode: f413c...406

Hvis du flyttet til et annet land som baby og ingen lærte deg opp i norsk kultur da?

Anonymkode: 8957c...481

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg er adoptert og føler meg norsk 100%. Har vokst opp her, har en norsk familie og snakker norsk som førstespråk. 

Jeg skjønner at utenifra så vil ikke fremmede automatisk skjønne at jeg er norsk, men de fleste skjønner at jeg har vært her lenge når jeg begynner å snakke min tjukke nord-norske dialekt. Men får støtt og stadig påminnelser om at jeg ikke er norsk nok. Nå er jeg vant med det, men i oppveksten hadde jeg konstant identitetskrise.

Det snakkes mye om "våte nye landsmenn", og at man ikke er norsk selv om man har norsk statsborgerskap. Man er kun norsk hvis man har generasjonsvis med norske gener innabords. 

Så jeg er nysgjerrig. Hva tenker dere om oss som er adoptert hit? Er vi innvandrere? Er vi norske? Utlendinger med norsk pass? Blir forvirra, for diskusjonene som gjerne går, omhandler ikke oss som har norsk familie men er født i andre land.

K36

Anonymkode: bdd2a...7a5

Har man vokst opp i Norge og snakker flytende norsk så kaller jeg folk norske. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis du er lys og ser typisk norsk ut så ja, hvis ikke så nei

Anonymkode: 640ad...f60

Hvorfor mener du at hudfarge skal definere hvem som er norsk? 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Samtidig så er det jo du selv som ilegger dette spørsmålet slike følelser, hva med å ikke la det irritere deg. 

Anonymkode: f413c...406

Det er enkelt å si det, men ikke nødvendigvis enkelt å la vær å bli det. Blir som noen som er høye for eksempel, som får kommentarer på det hver gang de møter folk. Ikke farlig, men jækla irriterende etter den 5.gangen.

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er adopterte norske. Hvor man blir født er flaks eller uflaks, og det er veldig få i et land som utretter så ufattelig store bragder, eller er en så stor nytte for samfunnet at ikke andre kan ta deres plass med et knips. Hva er norsk? Det er er vel det du skriver, ts, følelsen og et rødt pass. De som er kjipe og skal si noe i mot at noen er mer norsk enn andre er ikke nødvendigvis de største bidragsyterne i landet og samfunnet. 

Anonymkode: d5f1d...a2f

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er adoptert og føler meg norsk 100%. Har vokst opp her, har en norsk familie og snakker norsk som førstespråk. 

Jeg skjønner at utenifra så vil ikke fremmede automatisk skjønne at jeg er norsk, men de fleste skjønner at jeg har vært her lenge når jeg begynner å snakke min tjukke nord-norske dialekt. Men får støtt og stadig påminnelser om at jeg ikke er norsk nok. Nå er jeg vant med det, men i oppveksten hadde jeg konstant identitetskrise.

Det snakkes mye om "våte nye landsmenn", og at man ikke er norsk selv om man har norsk statsborgerskap. Man er kun norsk hvis man har generasjonsvis med norske gener innabords. 

Så jeg er nysgjerrig. Hva tenker dere om oss som er adoptert hit? Er vi innvandrere? Er vi norske? Utlendinger med norsk pass? Blir forvirra, for diskusjonene som gjerne går, omhandler ikke oss som har norsk familie men er født i andre land.

K36

Anonymkode: bdd2a...7a5

Du er 100% norsk!

 

Anonymkode: d5be0...4be

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja , så klart 

Anonymkode: 060c2...2fd

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis du flyttet til et annet land som baby og ingen lærte deg opp i norsk kultur da?

Anonymkode: 8957c...481

Det er noe annet, aldri bestridet at TS er norsk om hun føler seg som det.

Men jeg er ikke av samme mening som andre i denne tråden som sier alle som snakker norsk og er norske statsborgere er norske. 
I mine øyne er det å være norsk knyttet sterkt opp mot kultur, noen står kanskje med en fot i ulike kulturer og da er man ikke 100% norsk. Er det et mål i seg selv å være?

Anonymkode: f413c...406

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser på adopterte og mennesker med innvandringsbakgrunn som er oppvokst her som norske automatisk.

Når det er sagt er det å være norsk en identitet, og det er opp til deg og andre som ikke har 'biologisk norske' foreldre, men er vokst opp her, og kjenne på hvilken nasjonalitet man identifiserer seg mest med. 

Norsk er faktisk en nasjonalitet, og ikke en etnisitet. De som synes de har rett til å mene noe om du er norsk eller ikke på bakgrunn av sitt eget opphav, kan du glatt ignorere. De har ingen råderett over din nasjonalitet, eller din tilhørighet.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg snakker engelsk, tysk og litt spansk. Likefullt er jeg norsk. 
Mange innvandrere med norsk statsborger som knapt snakker norsk. Er de også norske?

Anonymkode: f413c...406

Norsk statsborger og norsk er i dagligtale to forskjellige ting. En norsk statsborger som ikke snakker skikkelig norsk tenker jeg på som en utlending som har fått statsborgerskap her. Jeg tenker ikke på vedkommende som norsk. Barna deres derimot, tenker jeg på som norske.

Anonymkode: 55ef9...547

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er enkelt å si det, men ikke nødvendigvis enkelt å la vær å bli det. Blir som noen som er høye for eksempel, som får kommentarer på det hver gang de møter folk. Ikke farlig, men jækla irriterende etter den 5.gangen.

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

Ja du har lov å bli irritert, men blir jo enklere om du klarer å akseptere det selv om du ikke liker det. 

Litt merkelig at folk skal spørre om det så ofte også da, de ser jo at du er adoptert når hører navnet ditt.
 

Anonymkode: f413c...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ei venninne som er adoptert fra Colombia. Hun er like norsk som vi andre som har vokst opp her. Hun vet ikke stort mer om Colombia enn jeg gjør, og vi har de samme kulturelle referansene.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fighter83 skrev (23 minutter siden):

Har man vokst opp i Norge og snakker flytende norsk så kaller jeg folk norske. 

Ifølge SSB er man norsk om begge foreldre er født i Norge. 
Norge kommer til å ende opp som Sverige, vi visker ut hvor egen kultur om alle skal kalles norske. 
Mange ikke vestlige har en veldig sterk kultur som de tar med seg og oppdrar barna sine i. De er ikke norske selv om de er norske statsborgere. 

Anonymkode: f413c...406

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...