Gå til innhold

Ser du på adopterte som norske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Norsk statsborger og norsk er i dagligtale to forskjellige ting. En norsk statsborger som ikke snakker skikkelig norsk tenker jeg på som en utlending som har fått statsborgerskap her. Jeg tenker ikke på vedkommende som norsk. Barna deres derimot, tenker jeg på som norske.

Anonymkode: 55ef9...547

Ifølge SSB er de norskfødte med innvandrerforeldre. Lever de i foreldrenes kultur er de ikke 100% norske. 

Hijab feks er ikke norsk kultur barn som bruker det og snakker om haram er ikke norske. 

Anonymkode: f413c...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Ja du har lov å bli irritert, men blir jo enklere om du klarer å akseptere det selv om du ikke liker det. 

Litt merkelig at folk skal spørre om det så ofte også da, de ser jo at du er adoptert når hører navnet ditt.
 

Anonymkode: f413c...406

Ja, man skulle jo tro de registrerte mitt norske navn. Har begge navnene, men både mitt norske + etternavnet burde jo være en god indikator. 

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ifølge SSB er man norsk om begge foreldre er født i Norge. 
Norge kommer til å ende opp som Sverige, vi visker ut hvor egen kultur om alle skal kalles norske. 
Mange ikke vestlige har en veldig sterk kultur som de tar med seg og oppdrar barna sine i. De er ikke norske selv om de er norske statsborgere. 

Anonymkode: f413c...406

Hvem er disse "alle" du snakker om? Er adopterte, uten utenlandsk kultur, medregnet? For jeg snakker jo ikke om innvandrere med egen kultur i denne tråden. 

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke norsk.

Anonymkode: 5ef35...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Du er ikke norsk.

Anonymkode: 5ef35...491

Kan jeg spørre hvorfor? Og hva er jeg istedenfor? 😊

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvem er disse "alle" du snakker om? Er adopterte, uten utenlandsk kultur, medregnet? For jeg snakker jo ikke om innvandrere med egen kultur i denne tråden. 

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

Nei, ikke du, men det har blitt nevnt. Jeg mener du er norsk for jeg knytter det mot kultur. SSB regner vel adopterte som en egen gruppe. 

Anonymkode: f413c...406

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, ikke du, men det har blitt nevnt. Jeg mener du er norsk for jeg knytter det mot kultur. SSB regner vel adopterte som en egen gruppe. 

Anonymkode: f413c...406

Er lite av den type statistikk om akkurat min gruppe. Synes sånt er tricky å lese, i den forstand at jeg ikke vet helt hvor jeg selv plasseres, hvis jeg i det hele tatt plasseres.

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kan jeg spørre hvorfor? Og hva er jeg istedenfor? 😊

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

Du er hva foreldrene dine er. 

Anonymkode: 5ef35...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du er hva foreldrene dine er. 

Anonymkode: 5ef35...491

Mine foreldre er jo hvite, norske mennesker. Leste du HI?

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er lite av den type statistikk om akkurat min gruppe. Synes sånt er tricky å lese, i den forstand at jeg ikke vet helt hvor jeg selv plasseres, hvis jeg i det hele tatt plasseres.

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

Dine foreldre er norske når du er adoptert så du regnes som norsk. 

Anonymkode: f413c...406

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg ikke er hvit. Men er jo vokst opp i en norsk familie, med norsk språk og norske tradisjoner.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du er hva foreldrene dine er. 

Anonymkode: 5ef35...491

 

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dine foreldre er norske når du er adoptert så du regnes som norsk. 

Anonymkode: f413c...406

Ah, det er jo kjekt å vite😊

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mine foreldre er jo hvite, norske mennesker. Leste du HI?

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

Dine adoptivforeldre har ikke samme etnisitet som deg. 

Anonymkode: 5ef35...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan vel adoptere fra samme land også? Da er man i alle fall norsk.

Personlig har jeg sett par med adopterte barn som har store traumer og adferdsvansker. Kan ikke skjønne at det er så viktig med barn når det ikke er ens eget kjøtt og blod. Men det er vel bra vi er forskjellige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dine adoptivforeldre har ikke samme etnisitet som deg. 

Anonymkode: 5ef35...491

Men jeg snakker ikke språket til mine biologiske foreldre, jeg har knapt vært i landet, jeg har ikke kulturell forståelse av noe der, jeg har ikke passet som tilhører landet. Alt har jeg tilsvarende på norsk og i Norge. Teller det noe? Er ikke kverulant, jeg bare skjønner ikke hvor man setter den grensa.

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (1 minutt siden):

Man kan vel adoptere fra samme land også? Da er man i alle fall norsk.

Personlig har jeg sett par med adopterte barn som har store traumer og adferdsvansker. Kan ikke skjønne at det er så viktig med barn når det ikke er ens eget kjøtt og blod. Men det er vel bra vi er forskjellige.

Det er en heeelt annen diskusjon hvor jeg har mye å si😅 Mye lag her som mange ikke tenker over.

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men jeg snakker ikke språket til mine biologiske foreldre, jeg har knapt vært i landet, jeg har ikke kulturell forståelse av noe der, jeg har ikke passet som tilhører landet. Alt har jeg tilsvarende på norsk og i Norge. Teller det noe? Er ikke kverulant, jeg bare skjønner ikke hvor man setter den grensa.

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

Fakta > følelser. Bare fordi du føler deg norsk betyr det ikke du er norsk. Din etniske bakgrunn er hva som gjør deg norsk. Man er ikke norsk fordi man har blitt adoptert. 

Anonymkode: 5ef35...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Selvsagt ser jeg på adopterte som norske. Ytterst få har en kulturell tilknytning til stedet de ble født. Jeg har veninner som er adoptert og har aldri tenkt at de ikke er like norske som meg selv :) 

Anonymkode: 32140...b85

Jeg kom til mine foreldre da jeg var ca 3 år. Ingen som tenker at de ikke er foreldrene mine. Er en naturlig del av familien og av stedet jeg har vokst opp. Men biologi er sårt ja, tilhørighetskrise/identitetskrise er ikke uvanlig for oss som vokser opp hos andre enn biologisk slekt. Kanskje vanskelig for andre å sette seg inn i den sårheten og (mange ) spesielt barn og unge kan være ubetenksomme. 

TS du er like norsk som meg (som er etnisk norsk, men vokst opp i en annen familie enn den som fødte meg). Håper du klarer å ikke bry deg om de som måtte si noe annet. ❤️

  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DelvisPresley skrev (2 minutter siden):

Man kan vel adoptere fra samme land også? Da er man i alle fall norsk.

Personlig har jeg sett par med adopterte barn som har store traumer og adferdsvansker. Kan ikke skjønne at det er så viktig med barn når det ikke er ens eget kjøtt og blod. Men det er vel bra vi er forskjellige.

Mye ulovlig adopsjon også som har skjedd tilbake i tid. 
Tror ikke det er så lett å få adoptert norske barn.
 

Anonymkode: f413c...406

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fakta > følelser. Bare fordi du føler deg norsk betyr det ikke du er norsk. Din etniske bakgrunn er hva som gjør deg norsk. Man er ikke norsk fordi man har blitt adoptert. 

Anonymkode: 5ef35...491

Spenstig utsagn ☺️

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...