Gå til innhold

Ser du på adopterte som norske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg synes flere adopterte og andre nyankomne til landet har vesentlig mer norske verdier enn jeg ser i et gjennomsnittlig kommentarfelt eller tråd her på KG.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvis du er lys og ser typisk norsk ut så ja, hvis ikke så nei

Anonymkode: 640ad...f60

Hæ? Hva med oss mørkhårede og brunøyde nordmenn? Er masse nordmenn som ser ut som de tilhører andre etnisiteter, uten at det finnes en utlending i slektstreet så langt man kommer.

Ble som barn spurt om «det var lenge siden faren din kom til Norge… « 🤭

Han var helnorsk, mulig noe innvandring for to hundre år siden, men altså…

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fakta > følelser. Bare fordi du føler deg norsk betyr det ikke du er norsk. Din etniske bakgrunn er hva som gjør deg norsk. Man er ikke norsk fordi man har blitt adoptert. 

Anonymkode: 5ef35...491

I allle dager. Takker for at det ikke er så mange av deg. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aureka skrev (9 timer siden):

I allle dager. Takker for at det ikke er så mange av deg. 

Møtt noen sånne irl også, en av grunnene til at jeg opprettet tråden. Synes grensene hos forskjellige folk er ulik, fascinerende å se. Er helt uenig med vedkommende selv, jeg tror helt klart at det man føler er viktig. Hvis de som norskfødt for eks IKKE skulle følt seg norsk, er de vel heller ikke det. Hvis man skulle snu på det.

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, ikke du, men det har blitt nevnt. Jeg mener du er norsk for jeg knytter det mot kultur. SSB regner vel adopterte som en egen gruppe. 

Anonymkode: f413c...406

Rent statistisk regnes adopterte som utenlandskfødt med 4 norske besteforeldre. 

Anonymkode: 94c51...160

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Reiser man utenlands vil man ofte få spørsmålet "hvor er du fra". Er man adoptert og sier "norge", så vil man møte mange forfjamsede uttrykk. I utlandet er nasjonalitet i større grad knyttet til etnisitet enn det er i Vesten.

Men ingenting galt med å være nordmann med bakgrunn fra Sør-korea eller Colombia. Jeg skulle ønske jeg selv hadde en så herlig bakgrunn.

Anonymkode: 6058a...ebf

Denne var jo helt latterlig. 

Det eneste dette beviser er at det å "reise utenlands" i din verden er til sydendestinasjoner der du møter andre sydeturister.

Jeg har bodd i London. Der har du blåøyde personer som svarer "Japan", og mange med trekk fra midtøsten og også afrika som svarer "Sverige", eller enda oftere; "Frankrike". 

Verden er en god del mobil enn det du innbiller deg ;)

Anonymkode: ed6b2...ee6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Rent statistisk regnes adopterte som utenlandskfødt med 4 norske besteforeldre. 

Anonymkode: 94c51...160

Og den er jeg selvfølgelig helt med på, hvis det spesifiseres sånn. Men i statistikker med nordmenn vs. innvandrere, blir vi sjelden spesifisert som noen ting, vi blir vel ikke medregnet så ofte.

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Og den er jeg selvfølgelig helt med på, hvis det spesifiseres sånn. Men i statistikker med nordmenn vs. innvandrere, blir vi sjelden spesifisert som noen ting, vi blir vel ikke medregnet så ofte.

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

Jeg tror ikke adopterte er definert som innvandrere i følge SSB, men jeg er usikker på akkurat det. 

Jeg er glad for at samtalen om adopsjon har kommet såpass langt. På 90-tallet ble jeg møtt med "Ååh, du må være så takknemlig", "Foreldrene dine er SÅ snille som reddet deg". De mente det godt, så klart. Men jeg er glad for at flere stemmer har belyst de negative sidene ved adopsjonsbyråene og prosessen. De aller fleste forstår at det er mer komplisert enn som så. 

Anonymkode: 94c51...160

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på adopterte som norske. Jeg tenker også på norskfødte med en eller to utenlandsfødte foreldre, som norske. Det samme egentlig for de som flyttet til Norge med biologisk familie som små barn. Jeg tenker man kan være/ha identitet som norsk, og samtidig kjenne sterk tilknytning til en eller flere andre land.

Hilsen lærer i vgs

Anonymkode: 529cf...114

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Hennes foreldre adopterte henne. Hun har ikke noe norskt blod i det hele tatt. Hun er ikke hvit en gang. Stopp med denne kveruleringen. 

Anonymkode: 5ef35...491

Æsj, hør på seg selv!! Selv om du åpenbart er fan av vigrid, Odins hær eller hva de nå enn kaller seg etc....så betyr ikke det at alle oss andre på kvinneguiden er det.  Du er heldigvis unntaket 

Anonymkode: 35bcb...c15

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg tror ikke adopterte er definert som innvandrere i følge SSB, men jeg er usikker på akkurat det. 

Jeg er glad for at samtalen om adopsjon har kommet såpass langt. På 90-tallet ble jeg møtt med "Ååh, du må være så takknemlig", "Foreldrene dine er SÅ snille som reddet deg". De mente det godt, så klart. Men jeg er glad for at flere stemmer har belyst de negative sidene ved adopsjonsbyråene og prosessen. De aller fleste forstår at det er mer komplisert enn som så. 

Anonymkode: 94c51...160

Helt enig. Det er mye mer komplekst enn man først regnet med, og jeg synes det er godt at også de som er kritiske, får lov å si mer om dette. Må være rom for alle aspekter i debatten.

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janina1 skrev (18 minutter siden):

Utlending med norsk pass. 

Selv om man ikke har familie, språk og kultur med seg fra landet? Da går det isolert sett kun på genetikken?

Ts

 

Anonymkode: bdd2a...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser på adopterte som norske. Men jeg hadde ei god venninne som var adoptert, hun kom riktignok da hun var litt eldre til Norge så hun husker mye fra "hjemlandet". Hun følte sterk tilknytning til landet og jeg så derfor ikke på henne som en med to nasjonaliteter, du kan si på samme måte som noen som har en norsk forelder og en utenlandsk. Men så er det adopterte som ikke har noe som helst tilknytning til hvor de ble født. Da tenker jeg på de som norske. Jeg får fort følelsen om noen er adopterte eller faktisk er utenlandsk.

Anonymkode: 15248...6a9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ser på adopterte som norske. Men jeg hadde ei god venninne som var adoptert, hun kom riktignok da hun var litt eldre til Norge så hun husker mye fra "hjemlandet". Hun følte sterk tilknytning til landet og jeg så derfor ikke på henne som en med to nasjonaliteter, du kan si på samme måte som noen som har en norsk forelder og en utenlandsk. Men så er det adopterte som ikke har noe som helst tilknytning til hvor de ble født. Da tenker jeg på de som norske. Jeg får fort følelsen om noen er adopterte eller faktisk er utenlandsk.

Anonymkode: 15248...6a9

Mente selvfølgelig at jeg ser på henne som en med to nasjonaliteter.

Anonymkode: 15248...6a9

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg ser på adopterte som norske. Men jeg hadde ei god venninne som var adoptert, hun kom riktignok da hun var litt eldre til Norge så hun husker mye fra "hjemlandet". Hun følte sterk tilknytning til landet og jeg så derfor ikke på henne som en med to nasjonaliteter, du kan si på samme måte som noen som har en norsk forelder og en utenlandsk. Men så er det adopterte som ikke har noe som helst tilknytning til hvor de ble født. Da tenker jeg på de som norske. Jeg får fort følelsen om noen er adopterte eller faktisk er utenlandsk.

Anonymkode: 15248...6a9

Ja, jeg kjenner også adopterte som kom hit som eldre barn. De husker mamma, de husker mat og språk. Så de vil nok naturligvis føle det annerledes enn meg som kom hit bare noen måneder gammel. Men har søsken som også kom hit som baby, og de er helt oppslukt i fødelandet til tider, mens jeg aldri har brydd meg om det. De føler seg likevel like norsk som meg, fordivde selvsagt ikke kjenner til noen annen oppvekst.

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg anser adopterte som norske ja. 

De kjenner ikke annet enn norske tradisjoner, har norske foreldre med norsk kultur og språk. De er jo norske i alt de har vokst opp med. Du merker jo veldig fort om folk er adoptert. 

 

Anonymkode: b9900...48b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg ser på dem som norske. Jeg har noen venner og bekjente som er adopterte. Jeg har også venner og bekjente som enten er innvandrere eller barn av innvandrere. På en eller annen måte, er det ganske stor forskjell på disse to gruppene.

De adopterte, er så norske i tankegang og oppførsel, at jeg ikke legger merke til at de har et utenlandsk utseende.

Når det gjelder dem med innvandrer bakgrunn, er det annerledes. Et eller annet som forteller meg at vi har en forskjellig bakgrunn. Det betyr ikke at jeg liker dem mindre eller ser annerledes på dem, men det er en forskjell der.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på deg som norsk, med annen opprinnelse, men ellers like norsk som andre nordmenn, og det er pga dine foreldre, forutsatt at de er norske. For meg er du mer norsk enn om du av utenlandske foreldre ble født i Norge. Å være norsk er for meg å vokse opp med norsk kultur. Den formidles mye av foreldrene og familien. Derfor vil aldri fremmedkulturelle som kommer til Norge bli helt norske for meg.

Anonymkode: 817aa...0cf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på dem som nøyaktig like norske som noen med inavla norske gener hundrevis av år bakover.

Anonymkode: 37fd3...a8f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...