Gå til innhold

Ser du på adopterte som norske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja

Anonymkode: 2e583...21d

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, jeg ser på de som nordmenn. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid sett på adopterte som like norske som meg selv som er etnisk norsk, selv om de er adoptert fra Afrika eller Kina. Det er noe med måten de snakker flytende norsk på og de flyter med kulturen og er godt integrert fordi de tross alt som regel har vokst opp med etnisk norske foreldre. 

Anonymkode: 2f8f7...2f9

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Japp da får du tenke på heller hvor tøft det er for barn født med syndromer, genfeil og handikapper.

Anonymkode: 43237...b07

Og akkurat det utsagnet forteller meg at du veit jævlig lite om hva du snakker om.🤮

Anonymkode: 1cc26...ddc

  • Liker 4
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er adoptert og føler meg norsk 100%. Har vokst opp her, har en norsk familie og snakker norsk som førstespråk. 

Jeg skjønner at utenifra så vil ikke fremmede automatisk skjønne at jeg er norsk, men de fleste skjønner at jeg har vært her lenge når jeg begynner å snakke min tjukke nord-norske dialekt. Men får støtt og stadig påminnelser om at jeg ikke er norsk nok. Nå er jeg vant med det, men i oppveksten hadde jeg konstant identitetskrise.

Det snakkes mye om "våte nye landsmenn", og at man ikke er norsk selv om man har norsk statsborgerskap. Man er kun norsk hvis man har generasjonsvis med norske gener innabords. 

Så jeg er nysgjerrig. Hva tenker dere om oss som er adoptert hit? Er vi innvandrere? Er vi norske? Utlendinger med norsk pass? Blir forvirra, for diskusjonene som gjerne går, omhandler ikke oss som har norsk familie men er født i andre land.

K36

Anonymkode: bdd2a...7a5

Legger meg ikke opp i om folk er norsk eller ikke. Det viktigste er hvilke verdier folk har. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man vokst opp med norsk kultur så er man norsk. Kulturen tar man med seg og er ikke definert av utseende slik jeg ser det. 
Om jeg tar med mine barn og flytter til et annet land vil de fremdeles være norske for de vil bli oppdratt med norsk kultur. 

På samme måte oppdrar mange innvandrere dine barn i sin kultur, i mine øyne blir disse barna aldri norske. Og det har de heller ikke til hensikt å bli, da ville de ha valgt vår religion/kultur og levesett. 
Man er ikke norsk selv om man snakker flytende norsk og spiser brunost. 

Anonymkode: f413c...406

  • Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Adopterte ser jeg på som norske ja. Som ung var jeg og en venn på disco, det var sommer og masse turister der. Min venn var adoptert og vant med å få mye spørsmål og bråk pga sitt utseende. Utpå kvelden kommer en fyr bort og snakker litt på dialekten sin før han spør min venn "Hvor er du fra" og min venn svarer "ser du ikke det, jeg er fra Korea". Stakkars turistfyr ble helt tatt på senga, han hadde bare tenkt at vi også var turister 😂

Anonymkode: ce18e...9d3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

emdes skrev (32 minutter siden):

Når vi snakker om norsk. Dette trur jeg er noe urnorsk. Geografi er viktig! Vi snakker lokale dialekter, går i lokale bunader. I andre kulturer er det kanskje andre ting som betyr noe, men i Norge er geografi veldig viktig når vi skal plassere folk. Hvor du kommer fra er alltid et av de første spørsmåla vi stiller, uavhengig om de ser norsk ut eller ikke. Det kan liksågodt være en fra nabobygda. Åja, du er fra oppi der du ja.

Innvandrere føler seg krenket av dette spørsmålet så det er blitt woke å spørre alle som ikke ser norske ut om det. 
Skjønner ikke hvorfor de er så «flaue» over å komme fra et annet land. 
Er du født i Norge kan man vel bare si at jeg er fra feks Oslo men adoptert fra… foreldrene mine er fra…

 

Anonymkode: f413c...406

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er lys og ser typisk norsk ut så ja, hvis ikke så nei

Anonymkode: 640ad...f60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor skal jeg tenke på det? Vil det minske rasismen mange av oss opplever? Vil det fikse identitetskrisa mange av oss står i? Merkelig å sette to ting som ikke har noe med hverandre å gjøre, opp mot hverandre. 

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

Som jeg skrev til deg tidligere så er vi på vår arbeidsplass i stort overtall utenlandske arbeidere. 
Vi har EN ansatt som er adoptert av norske foreldre og vokst opp i Norge med typisk norsk oppvekst i Norsk kultur og en Norsk familie.
At hun er Norsk er noe alle vi norske ansatte har tatt til oss på min arbeidsplass.

Derimot alle de utenlandske på vår jobb som består av 28 av 35 så er det de som har problemer med å akseptere det at hun skulle være mer Norsk enn dem. Ikke minst er hennes urnorske adferd noe som de opplever som feil adferd pga de forventer at hennes fremtreden, adferd og opptreden skal være preget av en annen kultur enn den norske kulturen.

Så de som har et problem med det er her IKKE de Norske-Norske folkene
men alle de ørten innvandrerne fra alle mulige land.

Pga de har en forventning til henne som er preget av hennes genetiske bakgrunn og ikke hennes oppvekstmiljø/kultur.

Anonymkode: 43237...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du er norsk!

Anonymkode: 3dc28...d1c

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også adoptert og anser meg ikke som helt norsk. Og det er jeg heller ikke😊 Jeg er født i Colombia av colombianske foreldre. All min biologi kommer fra Colombia. Men så er jeg litt norsk også. Språklig, kulturelt, sedvane osv. Men helt norsk blir jeg aldri og det er heller ikke viktig for meg. Jeg er stolt av min bakgrunn og mine (adoptiv)foreldre har alltid lært meg å være stolt av meg selv, hvor jeg kommer fra, min bakgrunn og den jeg er💙

Anonymkode: 3c7f1...252

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja, naturligvis

Anonymkode: 8957c...481

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Nei, jeg ser ikke på adopterte som norske. 

Anonymkode: 9d849...598

Ikke jeg heller.

Anonymkode: 45adb...c12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Innvandrere føler seg krenket av dette spørsmålet så det er blitt woke å spørre alle som ikke ser norske ut om det. 
Skjønner ikke hvorfor de er så «flaue» over å komme fra et annet land. 
Er du født i Norge kan man vel bare si at jeg er fra feks Oslo men adoptert fra… foreldrene mine er fra…

 

Anonymkode: f413c...406

Det er vel ikke sånn kjempemorsomt å bli påminnet hele tiden at de ikke er født i Norge? Hva har det å si at de er født i et annet land, de har jo levd hele livet her og er like norsk som deg og meg

Anonymkode: 8957c...481

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, erfaringsmessig er de like norske som meg. Hverken kultur eller religion står i veien.

Anonymkode: 132da...77d

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er adoptert og føler meg norsk 100%. Har vokst opp her, har en norsk familie og snakker norsk som førstespråk. 

Jeg skjønner at utenifra så vil ikke fremmede automatisk skjønne at jeg er norsk, men de fleste skjønner at jeg har vært her lenge når jeg begynner å snakke min tjukke nord-norske dialekt. Men får støtt og stadig påminnelser om at jeg ikke er norsk nok. Nå er jeg vant med det, men i oppveksten hadde jeg konstant identitetskrise.

Det snakkes mye om "våte nye landsmenn", og at man ikke er norsk selv om man har norsk statsborgerskap. Man er kun norsk hvis man har generasjonsvis med norske gener innabords. 

Så jeg er nysgjerrig. Hva tenker dere om oss som er adoptert hit? Er vi innvandrere? Er vi norske? Utlendinger med norsk pass? Blir forvirra, for diskusjonene som gjerne går, omhandler ikke oss som har norsk familie men er født i andre land.

K36

Anonymkode: bdd2a...7a5

Jeg ser på adopterte som norske helt og holdent. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er vel ikke sånn kjempemorsomt å bli påminnet hele tiden at de ikke er født i Norge? Hva har det å si at de er født i et annet land, de har jo levd hele livet her og er like norsk som deg og meg

Anonymkode: 8957c...481

Nei, de blir aldri like norske. Om jeg flytter til et annet land er jeg fremdeles norsk, kulturen tar vi med oss. Den sitter i veggene uansett hvor vi bor. 
 

Anonymkode: f413c...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvorfor skal jeg tenke på det? Vil det minske rasismen mange av oss opplever? Vil det fikse identitetskrisa mange av oss står i? Merkelig å sette to ting som ikke har noe med hverandre å gjøre, opp mot hverandre. 

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

Jeg tenker rasister er rasister. Så jeg håper da at det er snakk om et mindre tall som er rasistisk mot deg. Jeg er kvinne, og kan vel ikke si jeg har opplevd det som kalles rasisme men tenker kvinne fiendtlighet er omtrentlig det samme. Og det har jeg opplevd mye av . Men dog av de færreste heldigvis.  Men jeg har opplevd å komme inn på et kurs, for så bli tatt ut igjen pga at jeg var kvinne. Jeg trengte nemlig kurset pga en jobb jeg skulle ha.  Så måtte jobbe litt ulovlig en periode  også opplever jeg veldig ofte at jeg må forsvare at jeg kan ting jeg kan , som ikke er typisk for damer å kunne. Må ofte jobbe mer for aksept på det. 

Har også blitt spytta på og slått mens folk har skreket hore til meg. Uten grunn. 

Så jeg tenker at du ikke skal legge ord sjikane osv iht hvorvidt du er nordmann eller ikke. De folka som er sånn mot deg går på andre med andre ting også. 

De tar det de ser, fordi de er ikke så inteligente. Så har du briller, er litt halt, annen hudfarge, rødt hår  osv. Så går de på det de ser. Det er de som ikke kan å oppføre seg. Det gjør ikke deg mindre norsk

Anonymkode: ba857...450

  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Og akkurat det utsagnet forteller meg at du veit jævlig lite om hva du snakker om.🤮

Anonymkode: 1cc26...ddc

Ser tydelig at du ikke fikk med deg at hun glemte å kommentere de to foregående kommentarene mine som omhandler min norske adopterte kollega hvor vi som er norske har akseptert med en gang at hun ER norsk akkurat som oss. Men at våre utenlandske kollegaene (flertallet) forventer at hennes adferd samsvarer med hennes genetiske herkomst og har problemer med å se på henne som Norsk.

Anonymkode: 43237...b07

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...