Gå til innhold

Ser du på adopterte som norske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Selv er jeg dritt lei av spørsmålet, men hvor er du egentlig fra? Jeg er født i Norge, men vi med feil farge blir desverre aldri helt norske. Veldig ekskluderende og tankeløst. Jeg tror ikke folk forstår hvor kjipt det er å stadig vekk få det spørsmålet. Og som deg snakker jeg helt norsk, uten snev av aksent eller annen kultur. 

Anonymkode: 510e0...e3b

Ja, jeg tror ikke (forståelig nok) at folk flest tenker over dybden i det spørsmålet. Særlig for oss som får det "hele tiden". Da oppfattes det ikke lenger som et uskyldig spørsmål, men en stadig påminnelse om at vi egentlig ikke er her fra.

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du vil bli sett på som norsk, så gjør jeg det. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er adoptert selv og anser meg som 90% norsk. I visse statistikker, f.eks "utenlandskfødte" er jeg jo ikke norsk. 

De jeg kjenner som er adoptert føler seg alt mellom 10% og 100% norske. Mye forskjellig der. 

Anonymkode: 94c51...160

  • Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner to som er adoptert, men de er norske. Ikke alle adoptere kommer fra det store utland.

Anonymkode: b43a9...18f

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

Jeg er adoptert og føler meg norsk 100%. Har vokst opp her, har en norsk familie og snakker norsk som førstespråk. 

Jeg skjønner at utenifra så vil ikke fremmede automatisk skjønne at jeg er norsk, men de fleste skjønner at jeg har vært her lenge når jeg begynner å snakke min tjukke nord-norske dialekt. Men får støtt og stadig påminnelser om at jeg ikke er norsk nok. Nå er jeg vant med det, men i oppveksten hadde jeg konstant identitetskrise.

Det snakkes mye om "våte nye landsmenn", og at man ikke er norsk selv om man har norsk statsborgerskap. Man er kun norsk hvis man har generasjonsvis med norske gener innabords. 

Så jeg er nysgjerrig. Hva tenker dere om oss som er adoptert hit? Er vi innvandrere? Er vi norske? Utlendinger med norsk pass? Blir forvirra, for diskusjonene som gjerne går, omhandler ikke oss som har norsk familie men er født i andre land.

K36

Anonymkode: bdd2a...7a5

En som er adoptert av norske foreldre er norsk på alle andre måter enn i gener og biologi.

Så du er helnorsk på alt annet enn bilogi.

På biologi er man det som som DNA prøven på MyHeritage viser ;)

Er det noe problem da å ha gener fra ulike land?

Anonymkode: 43237...b07

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du født i Norge og norsk statsborgerskap er du norsk.

Har du opprinnelse i et annet land, men bor i Norge og har norsk statsborgerskap er du norsk med utenlandsk opprinnelse.

Men om du selv identifiserer deg som noe annet enn norsk så tenker jeg det er helt opp til deg. Det er det ingen andre som har noe med eller burde tenke over.

Dette er sett i fra mine øyne.

Anonymkode: 03580...83e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er adoptert selv og anser meg som 90% norsk. I visse statistikker, f.eks "utenlandskfødte" er jeg jo ikke norsk. 

De jeg kjenner som er adoptert føler seg alt mellom 10% og 100% norske. Mye forskjellig der. 

Anonymkode: 94c51...160

Ja, vi velger heldigvis selv hva vi vil definere oss som. De jeg kjenner som definerer seg som borger av landet de er født i, får også mye motbør. "Men du er jo norsk, navnet ditt og passet er norsk", så er sikkert ikke så lett for andre uansett hva vi føler at vi er.

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kjenner to som er adoptert, men de er norske. Ikke alle adoptere kommer fra det store utland.

Anonymkode: b43a9...18f

Nå var det kanskje innlysende i HI at det var utenlandsadopterte jeg mente, men du har rett. Ikke alle adopterte er adoptert fra utlandet.

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En som er adoptert av norske foreldre er norsk på alle andre måter enn i gener og biologi.

Så du er helnorsk på alt annet enn bilogi.

På biologi er man det som som DNA prøven på MyHeritage viser ;)

Er det noe problem da å ha gener fra ulike land?

Anonymkode: 43237...b07

MyHeritage var kult da, har mye mer i meg enn kun der jeg er født. En god blanding av litt av hvert!

For meg er det ikke noe problem med genene, nei. Bare nysgjerrig på hva folk tenker om meg😅

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Jeg er adoptert og føler meg norsk 100%. Har vokst opp her, har en norsk familie og snakker norsk som førstespråk. 

Jeg skjønner at utenifra så vil ikke fremmede automatisk skjønne at jeg er norsk, men de fleste skjønner at jeg har vært her lenge når jeg begynner å snakke min tjukke nord-norske dialekt. Men får støtt og stadig påminnelser om at jeg ikke er norsk nok. Nå er jeg vant med det, men i oppveksten hadde jeg konstant identitetskrise.

Det snakkes mye om "våte nye landsmenn", og at man ikke er norsk selv om man har norsk statsborgerskap. Man er kun norsk hvis man har generasjonsvis med norske gener innabords. 

Så jeg er nysgjerrig. Hva tenker dere om oss som er adoptert hit? Er vi innvandrere? Er vi norske? Utlendinger med norsk pass? Blir forvirra, for diskusjonene som gjerne går, omhandler ikke oss som har norsk familie men er født i andre land.

K36

Anonymkode: bdd2a...7a5

Ser deg som norsk. Men som du sier ikke altid like lett å vite før man blir kjent  og man er  informert om det. Umulig å vite om du er 2 eller 3 generasjons innvandrer også. Men det spiller ingen rolle for meg. 

Det som spiller noen rolle for meg er hvem du er uavhengig av hudfarge og opprinnelse land. 

Jeg syntes det er hyggelig å kunne prate om en adoptert kommee fra feks kina eller danmark. Uansett ser jeg deg som norsk. 

Eneste forskjellen kanskje er vel invandrer barn er jo ofte oppvokst med andre tradisjoner ol. Så syntes det er fint å vite litt om det  med folk jeg kjenner.

Min bestevenn er invandrer fra søramerika. Der er vel faktisk ikke forskjellen på å være norsk og søramerikaner så himla stor heller. Har jo sett på denne vennen som norsk siden kom hit.  Denne vennen prøver å dra frem forskjeller selv og snakker litt om å ikke føle seg helt som søramerikaner eller norsk. Jeg har forståelse for det. Men jeg tenker vennen er begge deler. Og iallefall 100%norsk. Vet ikke nok iht å være søramerikansk. Men tenker vennen også er 100% det også. Så å være 200% må jo være bra

Anonymkode: ba857...450

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker våre nye landsmenn handler om folk fra andre kulturer som skal finne seg til rette her med andre kulturer. Så tenker at du som adoptert er ikke å regne som nye landsmenn. 

Men kanskje du har nytte av det i kampen om likeverd. 

Anonymkode: ba857...450

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

MyHeritage var kult da, har mye mer i meg enn kun der jeg er født. En god blanding av litt av hvert!

For meg er det ikke noe problem med genene, nei. Bare nysgjerrig på hva folk tenker om meg😅

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

Gi blanke i hva andre syns, det viktigste er hva DU syns. 

Jeg har en kollega selv som er utenlandsadoptert av norske foreldre. Alle tror først hun er utlending, så får de vite hun er adoptert av norske foreldre og oppvokst i Norge og helnorsk oppdragelse og da ser alle norske på henne som NORSK, det er utlendingene som har problemer med å skjønne at hun er norsk.

Hilsen meg igjen.

Anonymkode: 43237...b07

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

og vi er mest utlendinger av ulike slag hos oss. Av sånn 35 ansatte på kontrakt tror jeg det er 7 norske.

Jeg føler de utenlandske dømmer henne hardere pga de mener at hun som oppfører seg som en norsk kvinne ikke oppfører seg slik de mener hun burde oppføre seg.

Anonymkode: 43237...b07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Gi blanke i hva andre syns, det viktigste er hva DU syns. 

Jeg har en kollega selv som er utenlandsadoptert av norske foreldre. Alle tror først hun er utlending, så får de vite hun er adoptert av norske foreldre og oppvokst i Norge og helnorsk oppdragelse og da ser alle norske på henne som NORSK, det er utlendingene som har problemer med å skjønne at hun er norsk.

Hilsen meg igjen.

Anonymkode: 43237...b07

Det er vanskelig å gi blanke i hva andre synes når man lever i en verden der utseende ofte bestemmer hvordan du blir møtt og behandlet. 

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hvis dere har bodd her hele livet så er dere vel norske.

Forstår ikke folk som mener noe annet.

Anonymkode: 75604...795

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er vanskelig å gi blanke i hva andre synes når man lever i en verden der utseende ofte bestemmer hvordan du blir møtt og behandlet. 

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

Japp da får du tenke på heller hvor tøft det er for barn født med syndromer, genfeil og handikapper.

Anonymkode: 43237...b07

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Japp da får du tenke på heller hvor tøft det er for barn født med syndromer, genfeil og handikapper.

Anonymkode: 43237...b07

Hvorfor skal jeg tenke på det? Vil det minske rasismen mange av oss opplever? Vil det fikse identitetskrisa mange av oss står i? Merkelig å sette to ting som ikke har noe med hverandre å gjøre, opp mot hverandre. 

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke etnisk norsk, men likefullt en nordmann..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser absolutt på adopterte som norske! Jeg ser ikke på innvandrere som norske, i hvert fall ikke sånn uten videre.

Anonymkode: 5dc09...e05

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...