Gå til innhold

Ser du på adopterte som norske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Frida skrev (2 minutter siden):

Jeg ser på adopterte som norske helt og holdent. 

Ja, men biologi spiller også en rolle. Tviler litt på at adopterte føler seg 100% norske. 
Det vil nok alltid være en liten % tilhørighet til landet de ble født. 

Anonymkode: f413c...406

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, men biologi spiller også en rolle. Tviler litt på at adopterte føler seg 100% norske. 
Det vil nok alltid være en liten % tilhørighet til landet de ble født. 

Anonymkode: f413c...406

De må jo få føle seg som det de er, og absolutt ha tilhørighet om de har det.  Jeg vet om flere som har 0 tilhørighet til landet de ble født i. De har aldri villet lett etter biologiske foreldre og de har heller ikke ønske om å besøke landet. 

Men nå var spørsmålet hvordan jeg ser på adopterte, og jeg ser på dem som norske. 

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja, men biologi spiller også en rolle. Tviler litt på at adopterte føler seg 100% norske. 
Det vil nok alltid være en liten % tilhørighet til landet de ble født. 

Anonymkode: f413c...406

For meg har det alltid vært fint å få annerkjennelse for at jeg også er columbiansk. Min biologiske identitet utslettes ikke i det øyeblikket jeg satte føttene på norsk jord. Man burde være stolt av å være fra flere land og omfavne det istedenfor å bli lei og litt krenket. 

Anonymkode: 3c7f1...252

  • Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Men hva er det å være stolt av? Jeg kan jo ikke noe om opphavet fordi jeg aldri vokste opp der 🙂

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

Føler du deg 100% norsk da? Du vil nok aldri komme helt unna biologi. Folk må bli kjent med deg for å skjønne at du er norsk, og da må det vel være ok å svare på spørsmål om hvor du kommer fra. 
 

Anonymkode: f413c...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

For meg har det alltid vært fint å få annerkjennelse for at jeg også er columbiansk. Min biologiske identitet utslettes ikke i det øyeblikket jeg satte føttene på norsk jord. Man burde være stolt av å være fra flere land og omfavne det istedenfor å bli lei og litt krenket. 

Anonymkode: 3c7f1...252

Nettopp, og ikke bli krenket om folk er nysgjerrige. Langt mindre kalle folk som ikke anser innvandrere norske rasister. 
Msn blir ikke norsk om tar med seg kultur fra et annet land. 
Men har du norske foreldre og er oppvokst i Norge med norsk kultur er du mye mer norsk enn colombiansk i mine øyne. 

Anonymkode: f413c...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvem regner jeg som «norske».

1. De som er født i Norge

2. De som har norsk statsborgerskap

3. De som av en eller annen grunn kom til Norge som barn, og har vokst opp her og levd hele livet her. (Kjenner noe som kom til Norge som 4 åring, og regner de som norske)

Jeg vil jo tro at du havner inn i en av disse 3.

Jeg er generelt oppdratt til å være «fargeblind». Å ikke dømme noen basert på hvordan de ser ut. Noen mener jo at dette er galskap og helt feil. Nå er det nå slik jeg er blitt. Jeg prøver å dømme folk etter at jeg har blitt kjent med dem.

Har jeg dømt andre? Ja. Min beste venninne. Utseende messig har hun en annen etnisk bakgrunn. Hun er født og oppvokst i Norge, men utseende tilsier noe annet. Selv om jeg sa jeg er oppdratt til å være fargeblind, så blir man jo påvirket av situasjonen man befinner seg i. Og jeg var i en veldig internasjonal situasjon. Mennesker fra alle steder i verden, og når jeg så henne der, ja jeg dømte jo henne da basert på situasjon og utseende sammen. Men med en gang hun åpnet munnen og begynte å snakke, så forsto jeg jo at hun var norsk.

Jeg synes jo at «Kongens Tale - Talen Kong Harald hadde 17 mai for noen år siden», er utrolig fin. Den sier jo veldig mye om hvem vi er;

 

Anonymkode: 9dbdf...b5c

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Innvandrere føler seg krenket av dette spørsmålet så det er blitt woke å spørre alle som ikke ser norske ut om det. 
Skjønner ikke hvorfor de er så «flaue» over å komme fra et annet land. 
Er du født i Norge kan man vel bare si at jeg er fra feks Oslo men adoptert fra… foreldrene mine er fra…

 

Anonymkode: f413c...406

Det handler ikke om det i det hele tatt.

Det handler om en fremmedgjøring og at det er fryktelig, jækla slitsomt å hele sitt liv, opptill flere ganger om dagen skulle forklare "hvor man kommer fra". 

Du er visst ikke en minoritet, være seg utseendemessig eller annet. Ikke er du særlig interessert i minoritetsstress heller, for det blir snakka en del om og er ikke sååååå vanskelig å fange opp. 

Anonymkode: 1cc26...ddc

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg er adoptert og føler meg norsk 100%. Har vokst opp her, har en norsk familie og snakker norsk som førstespråk. 

Jeg skjønner at utenifra så vil ikke fremmede automatisk skjønne at jeg er norsk, men de fleste skjønner at jeg har vært her lenge når jeg begynner å snakke min tjukke nord-norske dialekt. Men får støtt og stadig påminnelser om at jeg ikke er norsk nok. Nå er jeg vant med det, men i oppveksten hadde jeg konstant identitetskrise.

Det snakkes mye om "våte nye landsmenn", og at man ikke er norsk selv om man har norsk statsborgerskap. Man er kun norsk hvis man har generasjonsvis med norske gener innabords. 

Så jeg er nysgjerrig. Hva tenker dere om oss som er adoptert hit? Er vi innvandrere? Er vi norske? Utlendinger med norsk pass? Blir forvirra, for diskusjonene som gjerne går, omhandler ikke oss som har norsk familie men er født i andre land.

K36

Anonymkode: bdd2a...7a5

Ja jeg anser adopterte som norske. 

Man er norsk statsborger = man er norsk. 

Man trenger ikke være født i Norge for å være norsk, eller ha norske foreldre, gener.. 

 

Anonymkode: b1f7b...6ae

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser på adopterte som nordmenn ja 😊

Anonymkode: 9c0a9...435

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det handler ikke om det i det hele tatt.

Det handler om en fremmedgjøring og at det er fryktelig, jækla slitsomt å hele sitt liv, opptill flere ganger om dagen skulle forklare "hvor man kommer fra". 

Du er visst ikke en minoritet, være seg utseendemessig eller annet. Ikke er du særlig interessert i minoritetsstress heller, for det blir snakka en del om og er ikke sååååå vanskelig å fange opp. 

Anonymkode: 1cc26...ddc

Du ble veldig krenka ja. 
Men du kommer ikke utenom biologi og kultur som feks ikke vestlige er veldig forskjellig fra vår. 
Føler du deg 100% norsk da? Eller er det bare spørsmålet som er så fælt. 

Anonymkode: f413c...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja jeg anser adopterte som norske. 

Man er norsk statsborger = man er norsk. 

Man trenger ikke være født i Norge for å være norsk, eller ha norske foreldre, gener.. 

 

Anonymkode: b1f7b...6ae

Man blir ikke norsk om man er norsk statsborger. Om jeg flytter til USA og får statsborgerskap er jeg fremdeles norsk. Kulturen tar man med seg. 

Anonymkode: f413c...406

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg ser på adopterte som nordmenn ja 😊

Anonymkode: 9c0a9...435

Ser du på innvandrere med totalt forskjellig kultur fra vår også som norske?

Anonymkode: f413c...406

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Nei, de blir aldri like norske. Om jeg flytter til et annet land er jeg fremdeles norsk, kulturen tar vi med oss. Den sitter i veggene uansett hvor vi bor. 
 

Anonymkode: f413c...406

Hvor mye kultur kan man ha med seg om man kommer hit som en 6 måneder gammel baby og blir oppdratt av etisk og kulturelt norske foreldre? 

Anonymkode: 94c51...160

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Hvor mye kultur kan man ha med seg om man kommer hit som en 6 måneder gammel baby og blir oppdratt av etisk og kulturelt norske foreldre? 

Anonymkode: 94c51...160

Etnisk* (hehe)

Anonymkode: 94c51...160

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Så de som har et problem med det er her IKKE de Norske-Norske folkene
men alle de ørten innvandrerne fra alle mulige land.

Pga de har en forventning til henne som er preget av hennes genetiske bakgrunn og ikke hennes oppvekstmiljø/kultur.

Anonymkode: 43237...b07

Det har jeg også opplevd, men har også opplevd det fra etnisk norske. 

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvor mye kultur kan man ha med seg om man kommer hit som en 6 måneder gammel baby og blir oppdratt av etisk og kulturelt norske foreldre? 

Anonymkode: 94c51...160

Jeg var 6 mnd, så ja, ikke sant. Hvor mye skulke jeg klart å ta med meg?

Og til den som spurte om hva som var "flaut" med å kommer fra et annet land? Ingenting. Jeg er ikke flau i det hele tatt. Men JEG føler meg norsk, mye mer enn fra det andre landet. Jeg har klær osv fra fødeland, men jeg går heller i bunaden min fordi det er den jeg føler meg fin i. Jeg hører jo ikke hjemme i fødeland. Og det er ikke flaut, men bare sånn det er.

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du ble veldig krenka ja. 
Men du kommer ikke utenom biologi og kultur som feks ikke vestlige er veldig forskjellig fra vår. 
Føler du deg 100% norsk da? Eller er det bare spørsmålet som er så fælt. 

Anonymkode: f413c...406

Spørsmålet er ikke fælt, og jeg blir heller ikke krenka. Men blir bevisst på at jeg ikke "tilhører her" egentlig. Når folk spør hvor jeg er fra, svarer jeg hvor jeg er oppvokst. "Nei, jeg mener hvor du egentlig er fra". Ordlyden er irriterende. 

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hvor mye kultur kan man ha med seg om man kommer hit som en 6 måneder gammel baby og blir oppdratt av etisk og kulturelt norske foreldre? 

Anonymkode: 94c51...160

Snakker om innvandrere ikke adopterte. Mange innvandrere tar med sin egen kultur. 

Anonymkode: f413c...406

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres da norsk ut på alle vis.

er litt mindre hypp på at noen som snakker uforståelig gebrokken norsk som pedagog, lege eller servicearbeidet på tlf da blir jeg umotivert

Anonymkode: 84487...b45

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...