Gå til innhold

Ser du på adopterte som norske?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Jeg er adoptert og føler meg norsk 100%. Har vokst opp her, har en norsk familie og snakker norsk som førstespråk. 

Jeg skjønner at utenifra så vil ikke fremmede automatisk skjønne at jeg er norsk, men de fleste skjønner at jeg har vært her lenge når jeg begynner å snakke min tjukke nord-norske dialekt. Men får støtt og stadig påminnelser om at jeg ikke er norsk nok. Nå er jeg vant med det, men i oppveksten hadde jeg konstant identitetskrise.

Det snakkes mye om "våte nye landsmenn", og at man ikke er norsk selv om man har norsk statsborgerskap. Man er kun norsk hvis man har generasjonsvis med norske gener innabords. 

Så jeg er nysgjerrig. Hva tenker dere om oss som er adoptert hit? Er vi innvandrere? Er vi norske? Utlendinger med norsk pass? Blir forvirra, for diskusjonene som gjerne går, omhandler ikke oss som har norsk familie men er født i andre land.

K36

Anonymkode: bdd2a...7a5

Du er da norsk etter min mening 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mye ulovlig adopsjon også som har skjedd tilbake i tid. 
Tror ikke det er så lett å få adoptert norske barn.
 

Anonymkode: f413c...406

Nei, det har aldri vært spesielt lett. Derfor er vi mange utenlandsadopterte her. Noen tilfeller er det selvsagt av innenlandsadopsjon, og jeg tror det var mer "vanlig" før fosterhjemsordningen kom skikkelig på plass her.

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (53 minutter siden):

Ifølge SSB er man norsk om begge foreldre er født i Norge. 
Norge kommer til å ende opp som Sverige, vi visker ut hvor egen kultur om alle skal kalles norske. 
Mange ikke vestlige har en veldig sterk kultur som de tar med seg og oppdrar barna sine i. De er ikke norske selv om de er norske statsborgere. 

Anonymkode: f413c...406

Ja det der er merkelige greier. Jeg er jo Norsk, min mann er utlending med Norsk statsborgerskap som har tatt til seg Norsk kultur med litt krydder fra sitt opphav. Våre barn er jo Norske men de er jo også ____. Jeg har ingen problem med det jeg iallfall men jeg ser nå ikke på mine barn som mindre Norske enn andre Norske barn, f.eks søskenbarnene. Det eneste som er plusset er at de kan reise på ferie i et annet land og få familiebesøk på kjøpet. Eller at de fikk BCG-vaksinen, noe som ikke helnorske barn får. Så det har jo ikke søskenbarnene fått. En hake er jo at vi har kun en side av slekten som bor i Norge og dermed utrolig mange færre (50%) å henvende oss til, invitere i ting eller søke støtte hos. Min mann kom som ung flyktning fra krig.

Anonymkode: 43237...b07

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Innvandrere føler seg krenket av dette spørsmålet så det er blitt woke å spørre alle som ikke ser norske ut om det. 
Skjønner ikke hvorfor de er så «flaue» over å komme fra et annet land. 
Er du født i Norge kan man vel bare si at jeg er fra feks Oslo men adoptert fra… foreldrene mine er fra…

 

Anonymkode: f413c...406

Det handler ikke om å være flau, men at genetikk / etnisitet er sårt. Man kjenner innerst inne på den annerledesheten, og det er vondt å få det påpekt. Man kjenner det gjerne så inderlig selv dette med tilknytning / genetikk / biologisk-ikke/biologisk / tilhørighet / identitet, kanskje mer enn de fleste, og trenger ikke folk som påpeker / plasserer deg i bås / sier du ikke er norsk / bor hos din "ekte familie " eller hva enn. Det heller bensin på bålet, noe mange ikke forstår. Jeg skammer meg ikke over at mamma ikke har født meg, men det er en enorm sorg. At andre påpeker at hun ikke er biologisk mor, gjør jo bare vondt verre. Dessuten vet jeg jo det selv, så hvorfor trenger andre å påpeke / plassere i bås? Er vel opp til meg om jeg ser på henne som mor, og opp til henne om hun ser meg som sin datter? Som vi begge gjør. Så hvorfor skal andre bry seg? Heldigvis er de fleste voksne folk dannede . Barn? Not so much.  Husker mye mobbing dessverre 

  • Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er enkelt å si det, men ikke nødvendigvis enkelt å la vær å bli det. Blir som noen som er høye for eksempel, som får kommentarer på det hver gang de møter folk. Ikke farlig, men jækla irriterende etter den 5.gangen.

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

Jepp. Jeg er høy og folk bare må kommentere det. Man blir lei etter hvert. Skjønner godt det er drit irriterende å bli spurt hvor du kommer fra hele tiden. Verre enn at folk påpeker at jeg er høyere enn snittet. 

Anonymkode: 8957c...481

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Du er hva foreldrene dine er. 

Anonymkode: 5ef35...491

Foreldrene er jo norske! Nordlendinger! 

Anonymkode: 8957c...481

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes hele spørsmålet er meningsløst. Alle vet hva du er. Om en enkeltperson svarer ja eller ei til om du er norsk eller ei avhenger bare av om ordet norsk for dem først og fremst beskriver etnisitet, statsborgerskap, kultur, utseende eller noe annet. Ja, diskusjonene går, men de vil aldri føre til noe så lenge folk måler helt ulike ting. Blir som å diskutere om tre meter er langt eller ei: Det er en kjempelang nese og en kjempekort løpsøvelse.

Når det er sagt: For deg betyr "norsk" i denne sammenhengen kultur og identitet. Når det er målestokken er jeg selvfølgelig ikke uenig med deg i at du er norsk. Jeg ville aldri sagt til en som var adoptert til Norge, og som omtalte seg som norsk, at han eller hun ikke var norsk. Fordi jeg ikke er et gapende rasshøl som ønsker å rive noens identitet vekk fra under føttene deres for sport. 

Anonymkode: 17d6f...240

  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Foreldrene er jo norske! Nordlendinger! 

Anonymkode: 8957c...481

Hennes foreldre adopterte henne. Hun har ikke noe norskt blod i det hele tatt. Hun er ikke hvit en gang. Stopp med denne kveruleringen. 

Anonymkode: 5ef35...491

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Synes hele spørsmålet er meningsløst. Alle vet hva du er. Om en enkeltperson svarer ja eller ei til om du er norsk eller ei avhenger bare av om ordet norsk for dem først og fremst beskriver etnisitet, statsborgerskap, kultur, utseende eller noe annet. Ja, diskusjonene går, men de vil aldri føre til noe så lenge folk måler helt ulike ting. Blir som å diskutere om tre meter er langt eller ei: Det er en kjempelang nese og en kjempekort løpsøvelse.

Når det er sagt: For deg betyr "norsk" i denne sammenhengen kultur og identitet. Når det er målestokken er jeg selvfølgelig ikke uenig med deg i at du er norsk. Jeg ville aldri sagt til en som var adoptert til Norge, og som omtalte seg som norsk, at han eller hun ikke var norsk. Fordi jeg ikke er et gapende rasshøl som ønsker å rive noens identitet vekk fra under føttene deres for sport. 

Anonymkode: 17d6f...240

Ja, det er kanskje meningsløst, men må være lov å være nysgjerrig på hvordan folk tenker likevel.

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, 100%. Et person som er født i Norge er i mine øyne like norsk som en hvem som helst annen født og oppvokst i dette landet. 

Men jeg hadde ikke sagt at vedkommende er nordmann. Det handler mer om etnisitet. 
Danby Choi f.eks, er en koreaner, men er jo født her og er like norsk som meg! 

Anonymkode: b378c...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, 100%. Et person som er født* i Norge er i mine øyne like norsk som en hvem som helst annen født og oppvokst i dette landet. 

Men jeg hadde ikke sagt at vedkommende er nordmann. Det handler mer om etnisitet. 
Danby Choi f.eks, er en koreaner, men er jo født her og er like norsk som meg! 

Anonymkode: b378c...ca2

oppvokst

Anonymkode: b378c...ca2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, absolutt. Har to adopterte venninner, de er reinspikka norske kjerringer, selv om har asiatisk utseende. 

Anonymkode: 5ed2e...5a4

Det kommer an på. Slik som det blir beskrevet over her - ja, uten tvil. Har kjent til flere adopterte som har vært norske tvers igjennom. 

Men ikke som i tilfellet under her:

10 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjenner en adoptert som betrakter seg selv som koreansk. Hun går på kurs for å lære koreansk, sparer til ferie i Korea, planlegger å studere i Korea, hører koreansk musikk og interesserer seg veldig for koreansk kultur og levemåte. Så hennes identitet er nok ikke helt norsk.

Anonymkode: 9fcb4...a74

Jeg ville ikke ansett henne som mer norsk enn andre som har kommet hit men kjenner seg mer knyttet til et annet land. Det er enkelte adopterte som velger å omfavne det de anser som de "sanne røttene" sine. Da blir de i mine øyne heller norsk-vietnameser, norske-koreaner eller norsk-colombianer for å nevne noe.

Enkelte føler nok litt på samme måten som folk med innvandrerbakgrunn at de faller mellom to verdener, og ikke helt hører hjemme noen plass. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hennes foreldre adopterte henne. Hun har ikke noe norskt blod i det hele tatt. Hun er ikke hvit en gang. Stopp med denne kveruleringen. 

Anonymkode: 5ef35...491

Er ikke Kong Harald norsk heller da siden foreldrene ikke var norske? Det er jo du som har en tåpelig tankegang. Jeg skjønner ikke hva hudfargen skal ha å si. Har flere venner som er adopterte og de er ikke noe mindre norske enn det jeg er. Er ikke alle som har besøk landet de ble født i,og de føler ikke noen tilknytning dit. Så adopterte som ikke føler seg hjemme i/ikke kjenner til kulturen til landet de er født i, fortjener ikke å ha en tilhørighet? De har ikke noe land? Drit tankegang.

Anonymkode: 8957c...481

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Genetikk og genetisk betinget utseende betyr fint lite. Homo sapiens er innavlet som bare f i utgangspunktet, vi har seriøst fint lite genetisk variasjon som art. (Ting tyder på at våre forfedre passerte gjennom en genetisk flaskehals en gang i eldre steinalder, muligens i forbindelse med klimaendringer forårsaket av en supervulkan for rundt 70k år siden, da det kan ha vært noen få tusen individer som har gitt opphav til alle som lever i dag.) 

Kultur og språk har derimot litt betydning. Jeg har etterhvert landet på at det er fullt mulig å være sterkt tilknyttet mer enn én kultur -- snakker du en norsk dialekt som en innfødt osloenser eller trønder eller sogning eller hva det måtte være, har du gått på skole her og har det samme forholdet til norsk barne-TV som andre nordmenn på omtrent din alder... da regnes du som norsk i min bok. Enten det er din eneste kultur eller ikke. Enten du er nedstammet fra norske fiskerbønder i hundrevis av år (som meg og de fleste jeg kjenner), eller adoptert fra Korea eller noe og oppdratt av foreldre som selv er nedstammet fra norske fiskerbønder, eller om foreldrene dine kom flyttende fra Kongo eller noe. Hvis vi ikke kan merke at du (også) er noe annet enn helt norsk når kameraet er skrudd av, da gidder ikke jeg å flisespikke ytterligere.

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Jeg er adoptert og føler meg norsk 100%. Har vokst opp her, har en norsk familie og snakker norsk som førstespråk. 

Jeg skjønner at utenifra så vil ikke fremmede automatisk skjønne at jeg er norsk, men de fleste skjønner at jeg har vært her lenge når jeg begynner å snakke min tjukke nord-norske dialekt. Men får støtt og stadig påminnelser om at jeg ikke er norsk nok. Nå er jeg vant med det, men i oppveksten hadde jeg konstant identitetskrise.

Det snakkes mye om "våte nye landsmenn", og at man ikke er norsk selv om man har norsk statsborgerskap. Man er kun norsk hvis man har generasjonsvis med norske gener innabords. 

Så jeg er nysgjerrig. Hva tenker dere om oss som er adoptert hit? Er vi innvandrere? Er vi norske? Utlendinger med norsk pass? Blir forvirra, for diskusjonene som gjerne går, omhandler ikke oss som har norsk familie men er født i andre land.

K36

Anonymkode: bdd2a...7a5

Jeg tenker på deg som norsk. Akkurat som jeg tenker på venninnen min og fetteren min som norske selv om de er adoptert 

Anonymkode: 7d0bc...162

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ja, det er kanskje meningsløst, men må være lov å være nysgjerrig på hvordan folk tenker likevel.

Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

Ja, for all del. Ingenting galt i det, og jeg skjønner jo at du er nysgjerrig. Jeg bare tenker, når du sier "Er vi innvandrere? Er vi norske?", at de to ikke trenger å være gjensidig utelukkende heller. Det spørs jo på konteksten.

Jeg er selv halvt ikke-vestlig. I noen sammenhenger anses jeg som helt norsk, i andre sammenhenger anses jeg overhodet ikke som helt norsk. I noen SSB-statistikker er jeg like norsk som andre, i andre SSB-statistikker er jeg ikke det. Det betyr ikke at noen av delene er feil, bare at man måler ulike ting.

Anonymkode: 17d6f...240

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ser på adopterte som norske ja. Det gjør jeg også på barn født her, eller som kom hit som små. Jeg kom i samtale med noen om jeg kjente noen «utlendinger» som barn for noen år siden faktisk, og jeg sa at nei, jeg trodde egentlig ikke vi hadde noen der jeg bodde. De andre synes dette var rart, men jeg like blåøyd fortsatte å påstå at det nok ikke bodde noen utlendinger der på den tiden. Det tok flere dager før jeg innså at en av mine beste venninner var en av disse «utlendingene» de snakket om. Hun kom til Norge som barn, alltid sett på henne som norsk. Hun snakker i tillegg til norsk, sitt morsmål flytende. Jeg hadde også flere i klassen med foreldre fra et andre land, men det har aldri vært noe jeg reflekterte over. Ja, bortsett fra noen dager etter den samtalen. 

Anonymkode: 297fc...54a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, for all del. Ingenting galt i det, og jeg skjønner jo at du er nysgjerrig. Jeg bare tenker, når du sier "Er vi innvandrere? Er vi norske?", at de to ikke trenger å være gjensidig utelukkende heller. Det spørs jo på konteksten.

Jeg er selv halvt ikke-vestlig. I noen sammenhenger anses jeg som helt norsk, i andre sammenhenger anses jeg overhodet ikke som helt norsk. I noen SSB-statistikker er jeg like norsk som andre, i andre SSB-statistikker er jeg ikke det. Det betyr ikke at noen av delene er feil, bare at man måler ulike ting.

Anonymkode: 17d6f...240

Skrev det mest for å tydeliggjøre hva jeg egentlig spurte om. For jeg har blitt kalt mye rart oppigjennom 😅
Ts

Anonymkode: bdd2a...7a5

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Hennes foreldre adopterte henne. Hun har ikke noe norskt blod i det hele tatt. Hun er ikke hvit en gang. Stopp med denne kveruleringen. 

Anonymkode: 5ef35...491

Hun ER norsk! Genene er ikke norske men hun er norsk adoptert, oppvokst i norsk familie med norske foreldre, norsk kultur, norske holdninger, norske tradisjoner og norsk språk.

Hun ER Norsk, med utenlandske aner.

Ikke vær så tåpelig.

Anonymkode: 43237...b07

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er du norsk, du er bare født i et annet land. 
Norsk for meg er formelle ting som statsborgerskap, og ikke minst språk og kultur. 
Det er klart at du ikke har norske eller skandinaviske gener, men hva slags genmateriale folk har er irrelevant i denne sammenhengen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...