Gå til innhold

Kolleger som er utro på jobb - melde fra til HR?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Supermerry skrev (6 timer siden):

Selvfølgelig sitter man på en høy hest ved å påstå kategorisk at utroskap som sådan er umoralsk, uten å kjenne til detaljene: det er en selvfølge, og ligger implisitt i selve kjernen av påstanden "utroskap er umoralsk": altså en absolutt påstand om et fenomen som har mange forskjellige innhold og bakgrunner fra person til person. En analogi ville være "alle kvinner er horer",  "alle menn er potensielle voldtektsforbrytere", eller "tyveri er umoralsk". Bare for å ta det siste, så kan man, kun med vestlige verdier (ikke juss, som er en annen dimensjon) som utgangspunkt, fastslå at å la sitt barn sulte ihjel er en større moralsk synd enn å stjele mat til barnet. Vi vet ikke hva andre sliter med, og kan ikke, med vår moral i behold, opphøye oss til dommere over andres liv vi vet lite om. Vi må nøye oss med lovreglene (og selv de er iblant feilbarlige; om enn vesentlig sjeldnere enn moralpolitiet på KG), og for vedkommende diskusjons anliggende er utroskapen i paret som TS har informert oss om noe det angjeldene par vet mye mer om enn oss, og etr dermed noe vi ikke har moralsk rett til å uttale oss om verken den ene eller den andre veien. Så enkelt.

Nå blir det straks så filosofisk at rotfeste magler. Ok, så du mener at i gitte situasjoner er utroskap riktig handling eller i det minste ikke umoralskt. 

 

Så da spør jeg. Når er utroskap en grei affære og hvor godt må du i såfall kjenne alle disse detaljene i livet til partene her?

 

Jeg vil kalle det naivt å ta sjansen på at den utro er selve offeret. Har levd lenge og sett for mye til å tro at det er tilfellet i mer en liten brøkdel av sakene

 

Anonymkode: e4829...3ac

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 hour ago, AnonymBruker said:

Blir man smittet av en kjønnssykdom, så blir man skadet.

Anonymkode: 57b95...1b1

Fordi alle som er utro har kjønnssykdommer…🙄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, Bigote said:

Svik og bedrageri er ansett som umoralsk i de fleste kulturer.

I noen land er skilsmisse ikke tillatt, og det er mye enklere å leve i et platonisk forhold, med et annet forhold på siden.

Svik og bedrag er verdiladede ord som DU tillegger folk uten å vite noe som helst om dem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Knirke said:

I noen land er skilsmisse ikke tillatt, og det er mye enklere å leve i et platonisk forhold, med et annet forhold på siden.

Svik og bedrag er verdiladede ord som DU tillegger folk uten å vite noe som helst om dem.

Hjelpes her vrir du på alt som blir sagt , drar det ut av kontekst og trasser som en tre- åring. 

" Er du gud??"

Tror jeg sier meg enig med å være uenig. Hjelpes for en håpløs diskusjon 😂

 

Endret av Bigote
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med mindre det går utover arbeidstiden eller at det er ansatt og sjef som har denne affæren, så ikke si ifra. 🤷🏻‍♀️ At andre driter seg ut er ikke ditt problem. 🤷🏻‍♀️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Supermerry said:

Selvfølgelig er utroskap en menneskerett her i landet. Du skal lete lenge for å finne en lovhjemmel mot dette - ta gjerne kontakt hvis du finner en.

Mange har ekteskapskontrakter hvor utroskap også er beskrevet som er punkt. Da er det plutselig brudd på kontrakt ;)

Så med det som argument så er det absolutt grunn til å la ektefelle få vite, forsi tenkt om de har kontrakt  ;)

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 17.37):

Disse som skriver"ikke bland deg" er generelle feiginger eller folk som holder på slik selv. 

 

Jeg ville varslet anonymt til dem hjemme. Fordi det er etisk og moralt riktig. Også som en prinsippsak. Sitter nok 2 foreldre hjemme med dårlig magefølelse og vet at dette skjer, bare uten bevis.

Anonymkode: e4829...3ac

Jeg har aldri vært utro. Men har et par kollegaer, som ikke er så nøye på det. De ligger rundt når anledningen byr seg, uten tanke på partner og barn ( ikke med hverandre altså). 
 

Dette er ikke min business, og det kunne ikke fallt meg inn å varsle partnerene. Det handler ikke om at JEG er utro. 

Anonymkode: b619e...a81

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvinka skrev (3 timer siden):

Mange har ekteskapskontrakter hvor utroskap også er beskrevet som er punkt. Da er det plutselig brudd på kontrakt ;)

Så med det som argument så er det absolutt grunn til å la ektefelle få vite, forsi tenkt om de har kontrakt  ;)

for noe tull. 

Anonymkode: b6588...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momma skrev (På 24.4.2024 den 17.43):

Og slike som deg er sladrekjerringer; varsle anonymt til to hjem er både feigt og galt. Du kjenner ikke hele historien/sannheten. 

Dersom man skal ta det opp med noen, må det være med de to som eventuelt har et forhold. Gjør dem oppmerksom på at mange mistenker og snakker om et forhold, og oppfordre dem til å rydde opp både hjemme og på jobb. 

Hvor mye syre har du fått i deg? Kanskje det finnes en absurd kontekst som gjør utroskapen til begge rettferdiggjort, men det er like sannsynlig som at jeg vinner Eurojackpot i morgen. Hvis alle involverte dessuten synes at det er greit? Ingen skade gjort. Det er bare feiginger som holder sånt skjult.

Anonymkode: a6521...063

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Hvor mye syre har du fått i deg? Kanskje det finnes en absurd kontekst som gjør utroskapen til begge rettferdiggjort, men det er like sannsynlig som at jeg vinner Eurojackpot i morgen. Hvis alle involverte dessuten synes at det er greit? Ingen skade gjort. Det er bare feiginger som holder sånt skjult.

Anonymkode: a6521...063

Klarte du å mistenke meg om å ha fått i meg syre (hva nå du legger i det) ut fra det uskyldige innlegget mitt? Da må jeg nesten høre med deg om hvor mye syre _du_ har fått i deg i dag ...

God natt og god bedring. 😘

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 16.34):

En god stund har to av mine kolleger hatt en affære med hverandre på arbeidsplassen. De har begge partnere og barn på hver sin kant hjemme, så i tillegg til en romantisk affære (som arbeidsplassen ikke tillater) er det et grovt svik som foregår. 
 

Denne affæren tar opp mye av tiden til disse to i form av meldinger og telefonsamtaler, de kan i også forsvinne fra arbeidsplassen noen timer av gangen i tillegg til å ta inn på hotell osv. sammen i helger hvor de har anledning. 

 

Er dette noe som bør rapporteres til HR? Og om jeg gjør det, hvilke konsekvenser kan det få for min del? 

Anonymkode: 89b8f...b89

Du skriver at en romantisk relasjon mellom personer i deres roller er mot virksomhetens policy. 

Du skriver at dem skulker fra jobb. 

Begge disse tingene kan du slevfølgig ta opp med leder eller HR. 

Nei, du kan ikke straffes for det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Jo, det er å verne den utro. Vi som har vært på den andre siden, vet at det verste med slik er at masse folk rundt visste hele tiden og sa ingenting. Ei venninne ble smittet av klamydia som følge av slik svineri. Hadde hun fått vite det tidligere, fra en kollega av mannen eller en venn, ville hun ha sjekket seg og behandlet sykdommen i tide. Siden det gikk så lang tid (2 år) sliter hun nå med å få barn. De som tier, muliggjør svineriet.

Anonymkode: 57b95...1b1

Man kan ikke redde hele verden,så man bør kanskje prøve å ta seg av sitt eget liv i stedet for andre sitt. Jeg verner ingen, jeg gidder bare ikke å blande meg. Tar ingen side i en slik sak. 

Anonymkode: b59f4...b86

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (1 time siden):

Du skriver at en romantisk relasjon mellom personer i deres roller er mot virksomhetens policy. 

Du skriver at dem skulker fra jobb. 

Begge disse tingene kan du slevfølgig ta opp med leder eller HR. 

Nei, du kan ikke straffes for det. 

nei, ikke nå lenger, men ærekrenkelser kan fremdeles føre til erstatningsplikt

Anonymkode: b6588...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville følt meg bedratt av mannen om han var utro. Hadde jeg derimot blitt bedratt av mannen og det var "allmennskjent" i en hel vennekrets/arbeidsplass++ ville jeg følt meg bedratt av et helt samfunn. 

Hadde aldri livet klart å vite om noe sånt uten å si det, men hadde prøvd å få den utroe til å si det selv først. Det samme hadde jeg ønsket selv. 

Om jeg skulle varslet HR, måtte vekta ligget på at de ikke gjør jobben eller skjevfordeling mellom ledelse og ansatte hvis forholdet ligger der

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker egentlig ikke å vite om samboeren min er utro, og jeg hadde blitt utrolig irritert om en eller annen selverklært helgen hadde sladret til meg for å være «snill», når det egentlig bare er et desperat forsøk på å kue egen angst for utroskap. Jeg ønsker ikke at samboeren min skal involvere seg med andre damer, men tilliten vår er absolutt. Hvis han hadde rotet seg borti en kollega, hadde jeg fortsatt ikke tvilt på hans tilknytning til meg, men jeg ønsker likevel ikke nødvendigvis å bli konfrontert med detaljene. Slutt å påtvinge andre deres tullete moralske kodeks - ta det i så fall opp med den dere mener begår uretten.

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvinka skrev (23 timer siden):

1: uhygienisk og uprofesjonelt å ha seg på jobb.

Uhygienisk? Hva har HR med det å gjøre? 🤷‍♀️ Mente du egentlig at dette bør meldes til renholdspersonalet? :klo: 

TS har vel neppe sett de ha seg, så at det i det hele tatt er noe som bør rengjøres er kun spekulasjon og sladder per nå.

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Blir man smittet av en kjønnssykdom, så blir man skadet.

Anonymkode: 57b95...1b1

Godt poeng! Kanskje TS bør melde fra til HMS-ansvarlig? 🤔

Anonymkode: 03f26...bc2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

IKKE hør på dem som sier du skal la dette ligge. De aller fleste ønsker å vite om noe sånt, så de slipper å kaste bort mer av livet sitt på en partner som bedrar dem og later som h*n elsker dem. For ikke å snakke om sykdommer de kan dra med seg! Fortell partnerne deres så fort som mulig! Gjerne vær anonym om du ikke ønsker å utsette deg selv for en ubehagelig situasjon. 

Endret av gulesokker
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

gulesokker skrev (1 time siden):

IKKE hør på dem som sier du skal la dette ligge. De aller fleste ønsker å vite om noe sånt, så de slipper å kaste bort mer av livet sitt på en partner som bedrar dem og later som h*n elsker dem. For ikke å snakke om sykdommer de kan dra med seg! Fortell partnerne deres så fort som mulig! Gjerne vær anonym om du ikke ønsker å utsette deg selv for en ubehagelig situasjon. 

Tja, tror mange ikke ønsker å vite, for å slippe oppgjøret. 
De to jeg kjenner med utro menn, hadde ikke klart seg uten mennene sine. Det hadde vært helt krise om familiene ble oppløst. Så, det er nok best at de slipper å vite om det :) 

Anonymkode: b619e...a81

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Tja, tror mange ikke ønsker å vite, for å slippe oppgjøret. 
De to jeg kjenner med utro menn, hadde ikke klart seg uten mennene sine. Det hadde vært helt krise om familiene ble oppløst. Så, det er nok best at de slipper å vite om det :) 

Anonymkode: b619e...a81

Jeg synes det riktige uansett er å gi dem valget. Om de likevel ønsker å fortsette forholdet, så er det deres valg. De får veie for og imot. Men sannheten bør komme frem. Hadde jeg funnet ut at ei venninne visste at mannen min var utro, og aktivt valgte å ikke si noe for å «skåne» meg, hadde ikke vi vært venninner lenger. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 16.40):

Jeg jobber med HR og har aldri vært borti en lignende problemstilling :P 

Arbeidsplassen har ikke noe med å blande seg inn i private anliggende og så lenge de ikke skriver timer mens de har seg på et møterom så er jeg usikker på hva du mener HR skal kunne gjøre med dette. :klo: 

Anonymkode: 03f26...bc2

Heldig *fucings* grisen!! 

Ja, dette skjer! Og det er issues rundt det.

Men så lenge du ikke forventer at noe SKJER med det, så bare melde det.

Det er begrenset hva vi kan gjøre med det, for selv om det av og til er ulovlig, så er mennesker mennesker. Men det er greit å vite ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...