Gå til innhold

Kolleger som er utro på jobb - melde fra til HR?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

eh, det er jo ikke forbudt å være utro.

Anonymkode: b6588...9f2

Burde vært det, fordi det kan gjøre stor skade på enkelt mennesker. Burde blitt forbud og en burde gjøre det slutt om en ikke klarer å ikke ligge med bare sin partner

Anonymkode: e4829...3ac

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er man moralsk overdommer ved å si at utroskap er feil? Det ligger jo i naturen til et ekteskap, at den skal være mellom 2 stk. Hvis partene er enig om åpent forhold er det noe annet.

 

Dumme sladre folk du liksom. Den eneste innblandingen her er å gi informasjon som du burde ha hatt. Men men, heg tipper du bare er en person som liker å være utro og som forsøker å legitimere handlingen 

Anonymkode: e4829...3ac

ja, det er jo det jeg sier. Du vet ikke hvordan andre folk har det. Du vet ikke om det foreligger andre forhold som tilsier at det ikke er utroskapen som er det umoralske her. Og forøvrig er det ikke forbudt å være umoralsk.

Jeg har aldri vært utro i hele mitt liv. Men i motsetning til deg, så evner jeg å løfte blikket litt og se at jeg ikke er malen eller målestokken for hvordan andre har det.

Anonymkode: b6588...9f2

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Hva om den ene lever i vanskelig forhold, sliter med å komme seg ut, og en dag kommer hjem til en illsint voldelig ektefelle som har fått en anonymt brev fra TS?

 

 

Anonymkode: c9d2f...921

Hvis det er tilfellet, tørr man da å være åpenlyst utro? Neppe. Det er oftest den voldelige ektefellen som er utro. Folk med lite empati og impulskontroll, som søker spenning. Eller de som er i et forhold hvor partner har ignorert forholdet over tid.

Anonymkode: e4829...3ac

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Burde vært det, fordi det kan gjøre stor skade på enkelt mennesker. Burde blitt forbud og en burde gjøre det slutt om en ikke klarer å ikke ligge med bare sin partner

Anonymkode: e4829...3ac

det må du gjerne mene, så lenge du ikke stikker nesa di i andres saker.

Anonymkode: b6588...9f2

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

En god stund har to av mine kolleger hatt en affære med hverandre på arbeidsplassen. De har begge partnere og barn på hver sin kant hjemme, så i tillegg til en romantisk affære (som arbeidsplassen ikke tillater) er det et grovt svik som foregår. 
 

Denne affæren tar opp mye av tiden til disse to i form av meldinger og telefonsamtaler, de kan i også forsvinne fra arbeidsplassen noen timer av gangen i tillegg til å ta inn på hotell osv. sammen i helger hvor de har anledning. 

 

Er dette noe som bør rapporteres til HR? Og om jeg gjør det, hvilke konsekvenser kan det få for min del? 

Anonymkode: 89b8f...b89

Hvordan vet du hvem de skriver melding til eller ringer, hva vet du hva den enkelte gjør når de forsvinner fra arbeidsplassen, hvordan vet du at de tar inn på hotell.

Ser ut som du koser deg litt med dette prosjektet, prøv spyshop og se om du kan skaffe noe mer avansert utstyr også.

Anonymkode: 4cb54...00c

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg jobber med HR og har aldri vært borti en lignende problemstilling :P 

Arbeidsplassen har ikke noe med å blande seg inn i private anliggende og så lenge de ikke skriver timer mens de har seg på et møterom så er jeg usikker på hva du mener HR skal kunne gjøre med dette. :klo: 

Anonymkode: 03f26...bc2

Ja, riktig  !    Helt tullete det TS spør om.  Moralen får du ta på privaten, ikke på arb.plassen.

Anonymkode: 77adc...89c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvis det er tilfellet, tørr man da å være åpenlyst utro? Neppe. Det er oftest den voldelige ektefellen som er utro. Folk med lite empati og impulskontroll, som søker spenning. Eller de som er i et forhold hvor partner har ignorert forholdet over tid.

Anonymkode: e4829...3ac

1. Jeg har aldri sett noen slags statistikk over hvem som er utro. Hvis du har det, så får du nesten vise til den.

2. Igjen - løft blikket for å forstå poenget. Dette var ett eksempel på at ting ikke alltid er slik de ser ut for en tilfeldig utenforstående som ikke har noe med det. Det finnes sikkert mange andre varianter, som vi kan illustrere med litteraturhistoriens mest kjente sitat:

«Alle lykkelige familier ligner hverandre, hver ulykkelige familie er ulykkelig på sin egen måte

 

Anonymkode: b6588...9f2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Men den som er utro, gjør en moralsk urett.

Hvordan kan du påstå det på generelt grunnlag, uten å vite mer om forholdet? Begrunn gjerne.

Hva annet er det? De er i et ekteskap uten å være enig i åpent forhold.

Hvordan vet du at de ikke er enig i å ha et åpent forhold? Det har ikke blitt nevnt av TS.

Det å bryte denne er feil

Hvordan kan du vite det? Hva vet du om deres avtaler og bakgrunner for hva de gjør?

og stort sett alltid vil motpart merke at noe er galt i ekteskapet. Kjedelig å gå rundt slik i mange år å kjenne at noe ikke stemmer uten å være sikker.

Ja, det er nok kjedelig, for ikke å si ubehagelig, trist, fortvilende og forferdelig. For mange. Men hva vet vi egentlig om dette konkrete ekteskapet, som gjør at det skal være riktig å blande seg?

Drt moralske riktige er for den som er utro å forlate forholdet sitt hvis hen ikke klarer å forholde seg til en person.

Det er det nok ofte. Men hvorfor skal vilt fremmede bestemme dette; hvilken kompetanse har vilt fremmede på andre menneskers samliv som gjør at de finner det riktig å aktivt delta og blande seg inn i det? Kanskje er én av partene bipolar, har med den andre partens kjennskap vanvittige eskapader; begge forsøker så godt de kan å håndtere problemet. Fordi de elsker hverandre, og ønsker å komme seg gjennom det. Kanskje når den utro partens medisinering endelig blir dosert korrekt. Men så kommer TS' hensynsløse og kunnskapsløse inngripen som en skammens bør i hodet på dem begge. Eller som jeg har nevnt tidligere: kanskje er den ene ektefellen voldelig, og det er vanskelig for den andre å bryte ut. En forelskelse kan være begynnelsen på en vei ut: sladring fra Politbyrået på jobben kan være det som medfører at mishandlingen endrer seg til det alvorligere, eller drap. På en person som på sin stille - og "utro" - måte var på langsom og forsiktig vei ut av mishandlingsforholdet. Hva vet vi? Hva ved TS? Og hva vet du, som argumenterer for at TS skal sladre til HR eller ektefeller? Hvilket ansvar har dere tenkt å ta hvis det smeller? 

Anonymkode: e4829...3ac

 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Drt moralske riktige er for den som er utro å forlate forholdet sitt hvis hen ikke klarer å forholde seg til en person.

Anonymkode: e4829...3ac

For noe vrøvl.

Det moralsk riktige kan like gjerne være å be om, eller å gi, tilgivelse. Det moralsk riktige kan være å holde familien sammen. Det moralsk riktige kan være å tilgi utroskap for å la barna vokse opp i en samlet familie. Det moralsk riktige kan være å komme forbi en kort episode i ungdommen, for å gå inn i alderdommen sammen.

Det moralsk riktige kommer i mange varianter.

Anonymkode: b6588...9f2

  • Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Nei. For det første så ser jeg på folk som oppkaster seg selv til moralske overdommere som dumme og ureflekterte, og jeg vil ikke ha dumme sladrefolks innblanding i mitt privatliv på noen måte.

Uansett så er jo dette  prinsipielt. Les argumentasjonen til @Supermerry - hun oppsummerer det perfekt i sine innlegg, og jeg har ikke noe å tilføye.

Anonymkode: b6588...9f2

Takk, det var pent sagt.

Jeg opplever i denne tråden å argumentere mot "frådende masser" som finner det helt naturlig å valse inn i fremmedes liv, og gjerne ødelegge dem, med en forkvaklet moralfantasi som begrunnelse, i den grad at jeg blir forferdet over forfallet. Det er veldig hyggelig å lese hva du skrev. Takk igjen.

Supermerry. :)

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (Akkurat nå):

Takk, det var pent sagt.

Jeg opplever i denne tråden å argumentere mot "frådende masser" som finner det helt naturlig å valse inn i fremmedes liv, og gjerne ødelegge dem, med en forkvaklet moralfantasi som begrunnelse, i den grad at jeg blir forferdet over forfallet. Det er veldig hyggelig å lese hva du skrev. Takk igjen.

Supermerry. :)

ja, jeg reagerer også veldig sterkt på at det fremstilles som en helt selvsagt og opplest  og vedtatt sannhet at man ubedt skal blande seg inn i andre menneskers liv, på måter som kan få dramatiske konsekvenser.

Anonymkode: b6588...9f2

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Er man moralsk overdommer ved å si at utroskap er feil? Det ligger jo i naturen til et ekteskap, at den skal være mellom 2 stk. Hvis partene er enig om åpent forhold er det noe annet.

 

Dumme sladre folk du liksom. Den eneste innblandingen her er å gi informasjon som du burde ha hatt. Men men, heg tipper du bare er en person som liker å være utro og som forsøker å legitimere handlingen 

Anonymkode: e4829...3ac

Fullstendig idiotisk, det jeg har uthevet. Er du ikke i stand til å diskutere med en meningsmotstander uten å synke til dette? I så fall faller resten av argumentene dine til støv - rimer betimelig på tøv - samtidig. Kom med et saklig argument, så skal du få saklig svar. 

Endret av Supermerry
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (12 minutter siden):

 

Jøsses, jobber du hardt for å motbevise at utroskap skal forbli hemmelig? 

 

1 når er utroskap moralskt riktig? 

 

2 nei jeg vet ikke om de er i åpent forhold. Men om de er det, vil ikke et varsel utgjøre noe heller 

 

3 i de fleste tilfeller vil den andre part vite om den andre er utro eller ikke. Så ja en må annta. Men helt særiøst, hvem ønsker å gå uvitende om at sin partner er utro eller ikke? 

 

4 vilt fremmede eller ikke, hvilken betydning har det om det ikke er en vilt fremmed eller ikke? Vi lever da på samme planet og har samme opphav alle som en. Og samme forfedre. Vi er i samme båt. 

Anonymkode: e4829...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Malvinka skrev (1 time siden):

1: uhygienisk og uprofesjonelt å ha seg på jobb.

2: mange arbeidsplasser har regler rundt forhold på jobben og at det må meldes til HR

Forhold på jobben må ikke meldes til HR hvis det påståtte regelbruddet ikke er hjemlet i norsk lov. Altfor mange bedrifter har interne regler som ikke er hjemlet i norsk lov; mange av slike bedriftslokale regler er ulovlige, og ikke noe man trenger å følge. Det man trenger å følge, er regler hjemlet i norsk lov, inkludert lovlige regler på arbeidsplasser. Ulovlige regler på arbeidsplasser trenger man selvfølgelig ikke følge, og i motsetning til spionering på, og intervenering i, tilfeldige kollegers privatliv, er ulovlige regler på jobben noe man absolutt burde melde fra om. Dog ikke til regelforfatterenes ektefeller.

Endret av Supermerry
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (5 minutter siden):

Fullstendig idiotisk, det jeg har uthevet. Er du ikke i stand til å diskutere med en meningsmotstander uten å synke til dette? I så fall faller resten av argumentene dine til støv - rimer betimelig på tøv - samtidig. Kom med et saklig argument, så skal du få saklig svar. 

Men det er jo det du gjør. Forsøker å legitimere for utroskap og at dette er noe som ikke skal bli fortalt videre til andre part, fordi det av en eller annen grunn kan få en konsekvens av uant art. 

Anonymkode: e4829...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jøsses, jobber du hardt for å motbevise at utroskap skal forbli hemmelig? 

 

1 når er utroskap moralskt riktig? 

 

2 nei jeg vet ikke om de er i åpent forhold. Men om de er det, vil ikke et varsel utgjøre noe heller 

 

3 i de fleste tilfeller vil den andre part vite om den andre er utro eller ikke. Så ja en må annta. Men helt særiøst, hvem ønsker å gå uvitende om at sin partner er utro eller ikke? 

 

4 vilt fremmede eller ikke, hvilken betydning har det om det ikke er en vilt fremmed eller ikke? Vi lever da på samme planet og har samme opphav alle som en. Og samme forfedre. Vi er i samme båt. 

Anonymkode: e4829...3ac

Les gjennom tråden, så ser du raskt at du og dine synspunkter på ingen måte er enerådende. Du trenger uansett å komme deg ned fra den høye moralhesten din. Moralen din er ikke så opphøyd som du liker å tro, det ser vi jo tydelig i hver setning du skriver.

Anonymkode: b6588...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men det er jo det du gjør. Forsøker å legitimere for utroskap og at dette er noe som ikke skal bli fortalt videre til andre part, fordi det av en eller annen grunn kan få en konsekvens av uant art. 

Anonymkode: e4829...3ac

Du trenger et kurs i leseforståelse. Det er ingen som snakker om å legitimere utroskap. 

Anonymkode: b6588...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Du trenger et kurs i leseforståelse. Det er ingen som snakker om å legitimere utroskap. 

Anonymkode: b6588...9f2

Men at den bør forholdes hemmelig bare? Og at en sitter på en høy hest ved å si at det er umoralskt?

Anonymkode: e4829...3ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Burde vært det, fordi det kan gjøre stor skade på enkelt mennesker. Burde blitt forbud og en burde gjøre det slutt om en ikke klarer å ikke ligge med bare sin partner

Anonymkode: e4829...3ac

Det er du jo i din fulle rett til å mene, selvfølgelig. Vi har fremdeles ytringsfrihet i dette landet. Stem på det partiet som passer for deg, og så kanskje, kanskje ikke, får du en gang juridisk medhold i at det er forbudt å ligge med andre enn sin partner. Da kan du melde alle utro du ikke liker til politiet, og er du heldig, får de lange fengselsstraffer som du kan godte deg over. Inntil da, får du forholde deg til de lovreglene som regulerer samfunnet vårt, og lære deg å leve med at andre gjør lovlige ting du ikke liker. Vi andre har lært det for lenge siden. Det er ufattelig mange lovlige ting jeg ikke liker: jeg har lært meg å leve med dem. Dette er prisen for å leve i et historisk sett ekstremt fritt og godt samfunn. Jeg oppfordrer deg til å gjøre det samme: det gjør livet mye bedre enn å gremme seg over alt man ikke liker og ikke får gjort noe med. 

Endret av Supermerry
  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hva om du ikke fant det ut på egen hånd? Eller at du fant det ut etter 5 år. Hadde det ikke da vært bedre å bli varslet så du ikke hadde trengt å kaste vekk 5 år på feil person?

Anonymkode: e4829...3ac

 

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men at den bør forholdes hemmelig bare? Og at en sitter på en høy hest ved å si at det er umoralskt?

Anonymkode: e4829...3ac

Jeg er sjokkert over at du er den eneste som mener dette! Jeg er 100% enig med deg. Tydeligvis maaaaaange flere umoralske og forkastelige mennesker enn vi er klar over. Tror det skal noen spesielle mennesker til for å ønske å leve i uvitenhet som den personen. Jeg synes ts bør meldre fra, helt klart!

Anonymkode: 6b57a...94b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...