Gå til innhold

Kolleger som er utro på jobb - melde fra til HR?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

TS, du kan jo gå til sjefen og opplyse om at to kolleger forsvinner midt i arbeidstiden. Det er jo ikke greit å ta inn på hotell under (betalt?) arbeidstid. Sjefen legger sammen to og to, men akkurat utroskapen må du fortelle til de som blir sveket om, dette har ikke sjefen noe med. H*n kan kun kreve at de faktisk jobber når de er på jobb. 

Anonymkode: 32e6c...10a

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Druid skrev (7 timer siden):

Heldig *fucings* grisen!! 

Ja, dette skjer! Og det er issues rundt det.

Men så lenge du ikke forventer at noe SKJER med det, så bare melde det.

Det er begrenset hva vi kan gjøre med det, for selv om det av og til er ulovlig, så er mennesker mennesker. Men det er greit å vite ting.

Hva slags bransje er det du jobber i hvor dette er en kjent problemstilling? :P 

Altså; Jeg vet at folk har truffet partneren sin der jeg jobber og basert på firmafestene så er det sånn ca. bombesikkert at noen har tatt med seg en kollega eller to hjem, men melde det til HR? 🤷‍♀️ Ikke opplevd. 

Anonymkode: 03f26...bc2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

nei, ikke nå lenger, men ærekrenkelser kan fremdeles føre til erstatningsplikt

Anonymkode: b6588...9f2

Så du tenker at TS har tenkt å gå ut med falske påstander om noen kolleger har en romantisk relasjon. Så at disse påstandene vil gi disse kollegene grunnlag til å bevise at dette har blitt gjør uaktsomt i en offentlig rettsak?

Fordi at TS går til for eksempel sin leder når TS tror at disse kollegene bryter med selskapets policy og driver med skulk? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knirke skrev (På 25.4.2024 den 9.06):

I noen land er skilsmisse ikke tillatt, og det er mye enklere å leve i et platonisk forhold, med et annet forhold på siden.

Svik og bedrag er verdiladede ord som DU tillegger folk uten å vite noe som helst om dem.

Utroskap er synonymt med svik. Du har rett at i alle kulturer så legger vi negativ verdi i svik, kanskje med unntak av at de er lov mot definerte "de andre", men internt i gruppen så er svik negativt. Dette av god grunn. Vi trenger å kunne stole på folk. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvs TS så absolutt må balnde seg bør deti allefall være TIL vedkommende, si at deres romanse skaper reaksjoner, at kollegaer merker at de er borte - gjerne rett før eller etter at de har vært borte og si at dette neppe kan holdes skjult særlig mye lengre så de må ta noen bedre valg, enten avslutte eller skamme med respektive partnere før noen andre gjør det eller melder fra til leder om ureglementært fravær. De fleste med svin på skogen har et image de ønsker opprettholde.. 

Anonymkode: 363dc...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (På 24.4.2024 den 23.49):

Selvfølgelig er utroskap en menneskerett her i landet. Du skal lete lenge for å finne en lovhjemmel mot dette - ta gjerne kontakt hvis du finner en.

Dette er gjeldene norsk rett:

"En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver" 

Er prøvd om dette gjelder seksuell utroskap, og lagmannsretten fastslå det. Så det er ulovlig å være utro i Norge. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 hours ago, AnonymBruker said:

Uhygienisk? Hva har HR med det å gjøre? 🤷‍♀️ Mente du egentlig at dette bør meldes til renholdspersonalet? :klo: 

TS har vel neppe sett de ha seg, så at det i det hele tatt er noe som bør rengjøres er kun spekulasjon og sladder per nå.

Godt poeng! Kanskje TS bør melde fra til HMS-ansvarlig? 🤔

Anonymkode: 03f26...bc2

Der er leder/HR man melder til om folk på jobb gjør noe som bryter med normen for hygiene for eksempel. Vaskepersonell har ikke noe med dette å gjøre annet enn å vaske eventuelt. De kan ikke pålegge folk å ikke ha seg i kontorlokalene, det er det leder/HR som må ta med de enkelte 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Hva slags bransje er det du jobber i hvor dette er en kjent problemstilling? :P 

Altså; Jeg vet at folk har truffet partneren sin der jeg jobber og basert på firmafestene så er det sånn ca. bombesikkert at noen har tatt med seg en kollega eller to hjem, men melde det til HR? 🤷‍♀️ Ikke opplevd. 

Anonymkode: 03f26...bc2

Ta med kollega hjem er en ting, å ha seg på arbeidsplassen er noe annet. Men tar man med seg kollegaer hjem om man har ektefelle hjemme, eller finner man seg en møterom/bøttekott? Det er ikke noe galt å etablere forhold med en kollega så lenge det foregår på en ordentlig og ryddig måte og ikke går ut over arbeidshverdagen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 17.49):

Er dette privat eller kommunalt, du ts?

 

Er det kommunalt, vil det være i strid med reglene på jobb. Særlig hvis vi snakker om ledere her?

Anonymkode: e4829...3ac

Det er vel ikke forbudt å ha et forhold til en kollega om man jobber kommunalt. Vet enkelte arbeidsplasser har slike retningslinjer, men kan ikke tenke meg at det er noe de har lovhjemmel til å nekte sine ansatte. Om det er noe som går utover jobbutførelsen kan de vel omplasseres el.l, men arbeidsgiver har ikke noe med de ansattes privatliv, og arbeidsgiver skal ikke fungerer som moralpoliti.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flicka skrev (11 timer siden):

Jeg ønsker egentlig ikke å vite om samboeren min er utro, og jeg hadde blitt utrolig irritert om en eller annen selverklært helgen hadde sladret til meg for å være «snill», når det egentlig bare er et desperat forsøk på å kue egen angst for utroskap. Jeg ønsker ikke at samboeren min skal involvere seg med andre damer, men tilliten vår er absolutt. Hvis han hadde rotet seg borti en kollega, hadde jeg fortsatt ikke tvilt på hans tilknytning til meg, men jeg ønsker likevel ikke nødvendigvis å bli konfrontert med detaljene. Slutt å påtvinge andre deres tullete moralske kodeks - ta det i så fall opp med den dere mener begår uretten.

Akkurat sånn føler jeg det og, og det er derfor jeg mener det ikke er lov å si fra - fordi det er faktiske ulike meninger om dette. Det er helt reelt at det er mange som ikke ønsker denne informasjonen fra utenforstående. Hadde noen kommet til meg med noe sånt, skulle de fått en lekse om innblanding i privatlivets fred. Kanskje til og med et søksmål.

Anonymkode: b6588...9f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.4.2024 den 17.49):

Det er bedrag av arbeidsplassen fra hva TS skriver om at de kan forsvinne i timevis midt i arbeidstiden. Da er det faktisk oppsigelsesgrunn og en sak for HR. Jeg vil si man har en plikt til å informere bedriften om bedrag. 

I tillegg er det jo på det moralske planet et grovt svik mot partnerne som fortjener å få vite hvem de er sammen med. 

Anonymkode: 77588...6bd

Om noen stadig forsvinner i timevis i arbeidstiden er det arbeidsgivers sak, ja. Men grunnen til at de forsvinner er ikke relevant.

Enig i at det moralsk sett er et grovt svik mot partnerne, men det er likevel ikke andres sak.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (31 minutter siden):

Dette er gjeldene norsk rett:

"En hver er pligtig at efterkomme hvis hand med Mund, Haand og Segl lovet og indgaaet haver" 

Er prøvd om dette gjelder seksuell utroskap, og lagmannsretten fastslå det. Så det er ulovlig å være utro i Norge. 

Bullshit

Anonymkode: b6588...9f2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det går utover arbeidsutførelsen ville jeg gått videre med det, ellers ikke. 

Om jeg hadde et nært nok forhold med disse kollegaene ville jeg sagt til dem hva jeg mente om det.

Om jeg kjente en eller begge bedratte parter godt ville jeg informert dem.

I alle andre tilfeller ville jeg ha passet mine egne saker. Og nei, at jeg mener man burde passe sine egne saker betyr ikke at jeg holder på slik sev.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Bullshit

Anonymkode: b6588...9f2

Så du syns at norsk lov er bullshit. Ok, du kan synes det, men loven blåser i hva du syns. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SELVFØLGELIG skal du ikke melde fra til HR eller den bedratte partneren, herregud. For alt du vet sitter det en voldelig partner hjemme som med hjelp fra deg føler seg berettiget til å grisebanke (eller verre, har dere sett nyhetene de siste månedene?) sin partner.

Pass dine egne saker. 

Anonymkode: 0c6b3...26c

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/24/2024 at 11:37 PM, AnonymBruker said:

Jeg skulle virkelig ønske at folk kunne engasjere seg der det virkelig betyr noe, i stedet for å blande seg inn i saker de ikke har noe med eller er en del av.

Hvis man heller kan legge en ørliten innsat i å gjøre dagen bedre for en kollega, en venn eller en fremmed, og bidrar til noen positivt til der man ser at noen trenger det, er jeg sikker på at verden vil bli et bedre sted.

Begynn gjerne i kveld. Det er nok av innlegg på kvinneguiden der TS eller andre i kommentarfeltet blir rakket ned på. Når du ser noen sliter så støtt dem, gi dem noen oppmuntrende ord. Du trenger ikke være enig i det de sier, men du kan være helt sikker på at det gjør en forskjell. Selv de som rakker ned på andre kan ha nytte av noen gode ord.

Her er flere forslag!

1. Gi et oppmuntrende smil til noen som ser ut til å ha en dårlig dag.
2. Hold døren åpen for noen som kommer rett bak deg.
3. Si takk til bussjåføren når du går av.
4. Gi en kompliment til en fremmed.
5. Gi en hånd til noen som bærer tunge poser.
6. Vær oppmerksom og lytt til noen som trenger å prate.
7. Del ut sjokolade eller små godterier på jobben.
8. Send en oppmuntrende tekstmelding til en venn.
9. Gi et vennlig nikk eller hei til noen du møter på gaten.
10. Hjelp en nabo med å bære inn handleposene.
11. Gi et varmt smil til betjeningen i kassen når du handler.
12. Gi en klem til noen som trenger trøst.
13. Plukk opp søppel hvis du ser det på gaten.
14. Gi en uventet gave til en venn eller familiemedlem uten grunn.

Disse små handlingene kan virkelig gjøre en stor forskjell i noens dag! Mye bedre enn å blande seg inn i andres affærer.

 

Anonymkode: 4fd6f...7b9

La meg legge til en:

15. Gjør uvitende bevisst på at de blir bedratt slik at de unngår å kaste bort flere år av sitt liv.

Det kan gjøre verdens største forskjell i noens liv - ikke bare dag.

Anonymkode: 6d064...e1b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ville nok heller gått til partnerne deres enn HR med mindre det de gjør går ut over aribeisoppgaver. er tross alt ikke ulovlig å være utro. 

men ærlig spørsmål til alle som sier "ikke si noe, pass egne saker osv osv". vil dere altså at parteren deres er utro bak ryggen deres og at venninner/kompiser/kollegaer vet om dette uten å fortelle det til dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan melde fra om konkrete arbeidsrelaterte avvik. For eksempel at de ikke følger med, forsvinner fra arbeidsplassen, har private telefonsamtaler i arbeidstiden etc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremmed fugl skrev (4 timer siden):

Så du syns at norsk lov er bullshit. Ok, du kan synes det, men loven blåser i hva du syns. 

nei, jeg synes lovtolkningen til den jeg siterte er bullshit.

Anonymkode: b6588...9f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

StudentAndy skrev (4 timer siden):

Ville nok heller gått til partnerne deres enn HR med mindre det de gjør går ut over aribeisoppgaver. er tross alt ikke ulovlig å være utro. 

men ærlig spørsmål til alle som sier "ikke si noe, pass egne saker osv osv". vil dere altså at parteren deres er utro bak ryggen deres og at venninner/kompiser/kollegaer vet om dette uten å fortelle det til dere?

ja, det er det mange som vil. Og den personlige friheten man vil ha til å velge å ikke vite er det virkelig ikke fremmede folks rett å overstyre.

Anonymkode: b6588...9f2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...