Gå til innhold

Kolleger som er utro på jobb - melde fra til HR?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg jobber med HR og har aldri vært borti en lignende problemstilling :P 

Arbeidsplassen har ikke noe med å blande seg inn i private anliggende og så lenge de ikke skriver timer mens de har seg på et møterom så er jeg usikker på hva du mener HR skal kunne gjøre med dette. :klo: 

Anonymkode: 03f26...bc2

1: uhygienisk og uprofesjonelt å ha seg på jobb.

2: mange arbeidsplasser har regler rundt forhold på jobben og at det må meldes til HR

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva om den ene lever i vanskelig forhold, sliter med å komme seg ut, og en dag kommer hjem til en illsint voldelig ektefelle som har fått en anonymt brev fra TS?

 

(Nei, jeg mener ikke at det greit å være utro, men man skal passe seg litt for å spre info hvis man ikke er en del av situasjonen)

Anonymkode: c9d2f...921

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Disse som skriver"ikke bland deg" er generelle feiginger eller folk som holder på slik selv. 

 

Jeg ville varslet anonymt til dem hjemme. Fordi det er etisk og moralt riktig. Også som en prinsippsak. Sitter nok 2 foreldre hjemme med dårlig magefølelse og vet at dette skjer, bare uten bevis.

Anonymkode: e4829...3ac

Helt uenig. Selv om du skulle ha rett i dine hypoteser om hvordan det er hjemme - vi velger selv våre liv og hvordan vi vil leve dem, innenfor lovens rammer. Dette er langt innenfor lovens rammer for å si det mildt. Og det kan like gjerne hende du tar feil: kanskje er kvinnen i utroskapsforholdet utsatt for denging og mishandling hjemme, og kun leter etter en farbar vei ut av et helvete. Kanskje har mannen en kone som selv er utro, og han har lidd lenge. Dette kan være tilfellet, eller ikke; hva vet vi. Og viktigere: hva vet TS? Kanskje er paret på jobben både skadet og skakkjørte av ting vi - og TS ikke vet noe om, kanskje har paret på jobben møtt Den Store Kjærligheten i hverandre... Når tilfeldige fremmede begynner å blande seg i andres privatliv er det alltid svært, svært ille, og noen ganger kan det medføre katastrofe. 

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo starte med å varsle dem direkte, anonymt eller ikke. Gi beskjed om at dersom forholdet i arbeidstiden ikke slutter så gir du beskjed til de hjemme neste gang. Da har du gitt en advarsel, samtidig som du ikke ødelegger noe ved å si noe som kanskje ikke er sant hjemme.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Si i fra til partnerene deres i et anonymt brev sendt hjem til partneren. Navngi den kollegaen er utro med, så kan de ikke ro seg unna. Det ville jeg gjort.

Jeg simpelthen HATER at folk hele tiden lirer av seg "Hold deg unna" eller "ikke si noe", og dermed beskytter de utro og uærlige drittsekkene. Hvorfor i alle dager skal man verne om og beskytte slike folk fra å bli tatt? Det er jo stikk i mot all logisk sans. La dem få svi, fortell partneren hva de har gjort!

Anonymkode: b5cb0...269

Hvor mye kunnskap har du om dine kollegers privatliv og kjærlighetsforhold, som gjør at du synes du kan intervenere i kjærlighetsforholdet deres og styre det i bestemte retninger? Og viktigere: hvem har gitt deg den retten?

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Si i fra til partnerene deres i et anonymt brev sendt hjem til partneren. Navngi den kollegaen er utro med, så kan de ikke ro seg unna. Det ville jeg gjort.

Jeg simpelthen HATER at folk hele tiden lirer av seg "Hold deg unna" eller "ikke si noe", og dermed beskytter de utro og uærlige drittsekkene. Hvorfor i alle dager skal man verne om og beskytte slike folk fra å bli tatt? Det er jo stikk i mot all logisk sans. La dem få svi, fortell partneren hva de har gjort!

Anonymkode: b5cb0...269

PS. Hva slags personer er det du kaller "slike folk"? Er en mishandlet kvinne som forsøker å komme seg ut av et voldelig forhold "slike folk"? Altså slike som du mener bør "bli tatt"? Ærlig talt: den selvrettferdige og kunnskapsløse moralismen her inne er til å kaste opp av. Og dét overfor mennesker man ikke vet noen verdens ting om. 

Endret av Supermerry
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er ingen føkkings menneskerett å få ha så mange kjærester du vil på bekostning av andre.

Anonymkode: d75f7...3c7

Såkalt "føkkings" er det nok - heldigvis - ingen rett til, der er jeg enig. Men siden vi ikke bor i et sharia-samfunn har vi rett til å ha så mange kjærester vi vil, samme hva andre mener om det. Skal man rapportere ting, må man nøye seg med å rapportere lov- og regelbrudd. Det er ikke tilfelle her - her er det snakk om selvoppnevnt moralpoliti som ønsker å blande seg inn i, og styre, andres privatliv og til og med trekke jobbene til "synderne" inn i det. Hvor dypt er det egentlig mulig å synke som et moralsk menneske?

  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Supermerry said:

Såkalt "føkkings" er det nok - heldigvis - ingen rett til, der er jeg enig. Men siden vi ikke bor i et sharia-samfunn har vi rett til å ha så mange kjærester vi vil, samme hva andre mener om det. Skal man rapportere ting, må man nøye seg med å rapportere lov- og regelbrudd. Det er ikke tilfelle her - her er det snakk om selvoppnevnt moralpoliti som ønsker å blande seg inn i, og styre, andres privatliv og til og med trekke jobbene til "synderne" inn i det. Hvor dypt er det egentlig mulig å synke som et moralsk menneske?

Ja, man får lov til å ha så mange kjærester man vil om partneren er inneforstått og enig med det. Med utroskap er nok ikke en menneskerett her i landet, selv uten sharialov. 

  • Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville også skrevet " ikke bland deg" og jeg er langt fra feig. Når det er urett på jobb så er jeg den som sier ifra. Jeg er heller ikke en som "holder på slik selv" , så du må slutte å dra slutninger uten hold. Jeg mener bare at private ting bør man holde seg unna og la de involverte ta seg av det selv. Slutt å leke helt ! 

 

Anonymkode: b59f4...b86

Vedkommende er ikke helt overhodet. Vedkommende er det stikk motsatte. Én som ønsker å sette seg til doms over, og styre andres privatliv; noe av det mest autoritære og hensynsløse man kan gjøre overfor andre mennesker.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvinka skrev (1 minutt siden):

Ja, man får lov til å ha så mange kjærester man vil om partneren er inneforstått og enig med det. Med utroskap er nok ikke en menneskerett her i landet, selv uten sharialov. 

Selvfølgelig er utroskap en menneskerett her i landet. Du skal lete lenge for å finne en lovhjemmel mot dette - ta gjerne kontakt hvis du finner en.

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville også skrevet " ikke bland deg" og jeg er langt fra feig. Når det er urett på jobb så er jeg den som sier ifra. Jeg er heller ikke en som "holder på slik selv" , så du må slutte å dra slutninger uten hold. Jeg mener bare at private ting bør man holde seg unna og la de involverte ta seg av det selv. Slutt å leke helt ! 

 

Anonymkode: b59f4...b86

Hvorfor skal man holde private ting unna hvis det ikke er moralsk rett? Bare fordi at sånn er det? 

 

Vi lever for kort til å late som om jobblivet er en helt annen verden en ellers

Anonymkode: e4829...3ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Malvinka skrev (3 minutter siden):

Ja, man får lov til å ha så mange kjærester man vil om partneren er inneforstått og enig med det. Med utroskap er nok ikke en menneskerett her i landet, selv uten sharialov. 

eh, det er jo ikke forbudt å være utro.

Anonymkode: b6588...9f2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bigote skrev (1 time siden):

Interessant problemstilling dette her.

Er verden et bedre sted hvis man ignorerer urett og umoralske handlinger? 

Det at personen som sladrer er den ødeleggende for forholdet kontra den som er utro er litt fjernt. Om det er bedre å leve lykkelig på en løgn enn å ha et faktisk ha et valg ved å vite den brutale sannheten er jeg heller ikke sikker på.

At mennesker med dårlige verdier tiltrekkes av arbeidsplassen din er trist.

Det er her det går så forferdelig galt. Du forutsetter i dine formuleringer at de som er utro er de som begår urett og umoralske handlinger. Dét kan jo hende; det kan like gjerne hende at det slett ikke er tilfellet. Og det der da det igjen blir så maktpågivende å la andre mennesker bestemme over eget liv: vi vet ikke hvordan de har det. Derfor. Og kun derfor, kan vi ikke blande oss inn og herse med fremmedes privatliv. Det går rett og slett ikke an, og samtidig være et moralsk menneske.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

jeg hadde blitt rasende om noen jeg ikke kjenner, eller til og med en anonym, hadde kommet og informert meg om at min partner var utro. Rasende. Ingen hadde hatt noe med å blande seg inn i våre saker på den måten. Tvinge meg til å leve i uvisshet, og tvinge meg til å konfrontere partneren. Var partneren utro, ville jeg foretrukket å finne det ut på egen hånd. Var partneren utro, utelukker jeg heller ikke at jeg ville ønsket å leve i uvitenhet for å redde familien.

Anonymkode: b6588...9f2

Hva om du ikke fant det ut på egen hånd? Eller at du fant det ut etter 5 år. Hadde det ikke da vært bedre å bli varslet så du ikke hadde trengt å kaste vekk 5 år på feil person?

Anonymkode: e4829...3ac

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg skulle virkelig ønske at folk kunne engasjere seg der det virkelig betyr noe, i stedet for å blande seg inn i saker de ikke har noe med eller er en del av.

Hvis man heller kan legge en ørliten innsat i å gjøre dagen bedre for en kollega, en venn eller en fremmed, og bidrar til noen positivt til der man ser at noen trenger det, er jeg sikker på at verden vil bli et bedre sted.

Begynn gjerne i kveld. Det er nok av innlegg på kvinneguiden der TS eller andre i kommentarfeltet blir rakket ned på. Når du ser noen sliter så støtt dem, gi dem noen oppmuntrende ord. Du trenger ikke være enig i det de sier, men du kan være helt sikker på at det gjør en forskjell. Selv de som rakker ned på andre kan ha nytte av noen gode ord.

Her er flere forslag!

1. Gi et oppmuntrende smil til noen som ser ut til å ha en dårlig dag.
2. Hold døren åpen for noen som kommer rett bak deg.
3. Si takk til bussjåføren når du går av.
4. Gi en kompliment til en fremmed.
5. Gi en hånd til noen som bærer tunge poser.
6. Vær oppmerksom og lytt til noen som trenger å prate.
7. Del ut sjokolade eller små godterier på jobben.
8. Send en oppmuntrende tekstmelding til en venn.
9. Gi et vennlig nikk eller hei til noen du møter på gaten.
10. Hjelp en nabo med å bære inn handleposene.
11. Gi et varmt smil til betjeningen i kassen når du handler.
12. Gi en klem til noen som trenger trøst.
13. Plukk opp søppel hvis du ser det på gaten.
14. Gi en uventet gave til en venn eller familiemedlem uten grunn.

Disse små handlingene kan virkelig gjøre en stor forskjell i noens dag! Mye bedre enn å blande seg inn i andres affærer.

 

Anonymkode: 4fd6f...7b9

Gode råd, stort sett.

Men rådene nr. 2, 3, 5, 10, 11 og 13 har vi jo alle fått innprentet som alminnelig folkeskikk man ikke kan avvike fra uten å være en bølle, fra vi var små barn, så trengs ikke listes opp. De øvrige er gode råd.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

. Anonym. skrev (1 time siden):

Meld fra til politiet.

Ha-ha! Trådens morsomste kommentar! :) :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva om du ikke fant det ut på egen hånd? Eller at du fant det ut etter 5 år. Hadde det ikke da vært bedre å bli varslet så du ikke hadde trengt å kaste vekk 5 år på feil person?

Anonymkode: e4829...3ac

Nei. For det første så ser jeg på folk som oppkaster seg selv til moralske overdommere som dumme og ureflekterte, og jeg vil ikke ha dumme sladrefolks innblanding i mitt privatliv på noen måte.

Uansett så er jo dette  prinsipielt. Les argumentasjonen til @Supermerry - hun oppsummerer det perfekt i sine innlegg, og jeg har ikke noe å tilføye.

Anonymkode: b6588...9f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supermerry skrev (7 minutter siden):

Det er her det går så forferdelig galt. Du forutsetter i dine formuleringer at de som er utro er de som begår urett og umoralske handlinger. Dét kan jo hende; det kan like gjerne hende at det slett ikke er tilfellet. Og det der da det igjen blir så maktpågivende å la andre mennesker bestemme over eget liv: vi vet ikke hvordan de har det. Derfor. Og kun derfor, kan vi ikke blande oss inn og herse med fremmedes privatliv. Det går rett og slett ikke an, og samtidig være et moralsk menneske.

Men den som er utro, gjør en moralsk urett. Hva annet er det? De er i et ekteskap uten å være enig i åpent forhold. Det å bryte denne er feil og stort sett alltid vil motpart merke at noe er galt i ekteskapet. Kjedelig å gå rundt slik i mange år å kjenne at noe ikke stemmer uten å være sikker.

 

Drt moralske riktige er for den som er utro å forlate forholdet sitt hvis hen ikke klarer å forholde seg til en person.

Anonymkode: e4829...3ac

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei. For det første så ser jeg på folk som oppkaster seg selv til moralske overdommere som dumme og ureflekterte, og jeg vil ikke ha dumme sladrefolks innblanding i mitt privatliv på noen måte.

Uansett så er jo dette  prinsipielt. Les argumentasjonen til @Supermerry - hun oppsummerer det perfekt i sine innlegg, og jeg har ikke noe å tilføye.

Anonymkode: b6588...9f2

Er man moralsk overdommer ved å si at utroskap er feil? Det ligger jo i naturen til et ekteskap, at den skal være mellom 2 stk. Hvis partene er enig om åpent forhold er det noe annet.

 

Dumme sladre folk du liksom. Den eneste innblandingen her er å gi informasjon som du burde ha hatt. Men men, heg tipper du bare er en person som liker å være utro og som forsøker å legitimere handlingen 

Anonymkode: e4829...3ac

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men den som er utro, gjør en moralsk urett. Hva annet er det? De er i et ekteskap uten å være enig i åpent forhold. Det å bryte denne er feil og stort sett alltid vil motpart merke at noe er galt i ekteskapet. Kjedelig å gå rundt slik i mange år å kjenne at noe ikke stemmer uten å være sikker.

 

Drt moralske riktige er for den som er utro å forlate forholdet sitt hvis hen ikke klarer å forholde seg til en person.

Anonymkode: e4829...3ac

du er ganske innskrenket hvis dette er det eneste scenariet du er i stand til å se for deg, og du har jo veldig høye tanker om deg selv når du mener at du sitter på det rette svaret for alle mennesker. 

Anonymkode: b6588...9f2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...